Om nyerotten din plutselig for unger

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Synnøve
Stjeler mat
Posts: 71
Joined: 23 Nov 2007, 19:27
Location: Ålesund

Om nyerotten din plutselig for unger

Post by Synnøve »

Jeg er litt usikker på nøyaktig hvor gamle jentene mine var når jeg kjøpte de (i dyrebutikk), men jeg tror nå i ettertid at de var så store at de teknisk sett var kjønnsmodne (de må jo ha vært det, for de blir jo flyttet når de er rundt 5 uker gamle, og da er de (teknisk) kjønnsmodne). Og de sto i samme bur som brødrene...
Jeg ser jo ikke noe særlig mye mage og sånn på de, men den ene jenta mi er litt rundere og veier litt mer enn den andre. Så jeg har et lite mareritt i hodet mitt.. Men jeg får satse på at det bare er en dum tanke jeg har.. :|

Men hva skulle man gjort i en sånn situasjon? Hvis man plutselig sitter der med en hau med innavla unger? Dyrebutikken har vel ansvar for å ordne opp? Men blir de avliva uansett, da?

(Siden dette ikke helt handlet om avl i den forstand så satte jeg det ikke på Avl, men bare flytt om dere mener det er der det passer inn :))

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke uvanlig at rotter vokser i forskjelig hastighet. Vi får håpe det bare er det... Hvis hun begynner å få struttemage, derimot har du havnet i en ubehagelig situasjon...

Hvis dyrebutikken får solgt rottene, vil de mye heller det enn å ta livet av dem! Rotter bukker ikke under av innavl like fort som mennesker - i snitt. Vanligvis ser man ikke tegn til at en rotte er innavlet før etter mange, mange generasjoner. Man kan selvsagt være uheldig og få syke eller skadede rotteunger likevel.

Jeg håper inderlig at rotta ikke er gravid :shock: Selv om du nok kan forlange overfor butikken at du ikke skal ha ekstrautgifter på rotta fordi den var gravid da den kom til deg, vet du jo hvordan butikken behandler rottene de får inn. Det er ikke særlig hyggelig at neste kunde der også kanskje får en gravid, innavlet rotte. Så jeg ville prøvd å få til en ordning hvor dyrebutikken låner deg egnet bur, strø og mat til ungene er 5 uker gamle, står ansvarlig for veterinærutgifter du måtte få på grunn av graviditeten, og tar over unger du ikke får solgt selv. Og erstatter rotta di hvis noe skulle gå galt under graviditeten. Hvis du ikke er over 18 år bør du nok få med deg en voksen til å slå i bordet. Det er ikke så dumt å true med å gå til avisen eller forbrukerombudet hvis de ikke tar til vettet. Jeg vet ikke om du kommer noen vei med det. Likevel synes jeg det er viktig at dyrebutikken får høre at det er både umoralsk og ulovlig å selge gravide rotter på den måten.

Det er ikke umulig at de heller vil tilby deg å ta rotta i retur. Men hvilken garanti har du da for at den nye rotta ikke er gravid? Retur av rotta og pengene tilbake er en annen ting de kanskje vil tilby deg. Men da sitter du med en alenerotte som må ha selskap.

Synnøve
Stjeler mat
Posts: 71
Joined: 23 Nov 2007, 19:27
Location: Ålesund

Post by Synnøve »

Tusen takk for veldig godt svar!

Jeg er egentlig ganske sikker på at hun ikke er gravid, det ved å ha sett på henne nå. For jeg har hatt de i rundt tre uker, og da burde hun værte høygravid nå. Og jeg tror hun rett og slett bare er litt større enn søsteren sin, sånn overalt. Får vi håpe!

Jeg har lyst å få et kull engang, men ikke nå, med unge dyrebutikkrotter, og med meg som førstegangs rotteeier!

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

*Flyttet fra generelle spørsmål*

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

hvis det viser seg at ho får unger, bør du selge de med kontrakt om ikke videre avl på de... siden de er innavl. :lol:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply