Hvor lenge kan rottene klare seg hjemme alene en uke?
Moderator: Moderatorer
Hvor lenge kan rottene klare seg hjemme alene en uke?
Hei igjen,
Jeg skal mye på båt turer til sommeren og derfor lurer jeg på om rottene kan klare seg alene hjemme en uke eller en helg alene,hvis jeg gir rottene masse friskt fôr og masse vann før jeg drar?
Jeg skal mye på båt turer til sommeren og derfor lurer jeg på om rottene kan klare seg alene hjemme en uke eller en helg alene,hvis jeg gir rottene masse friskt fôr og masse vann før jeg drar?
En uke: NEI, absolutt ikke.
En helg: Det spørs om du mener fredag morgen til søndag kveld, så igjen: NEI. Mener du lørdag morgen til søndag kveld, så går det bra dersom det bare er en gang iblant, og du er sikker på at rottene hverken kan komme seg ut, sette seg fast, begynne å sloss, har nok mat og vann osv osv.
Ifølge dyrevernsloven skal dyr ha tilsyn minst en gang pr dag. Få noen til å passe rottene dine når du er borte.
En helg: Det spørs om du mener fredag morgen til søndag kveld, så igjen: NEI. Mener du lørdag morgen til søndag kveld, så går det bra dersom det bare er en gang iblant, og du er sikker på at rottene hverken kan komme seg ut, sette seg fast, begynne å sloss, har nok mat og vann osv osv.
Ifølge dyrevernsloven skal dyr ha tilsyn minst en gang pr dag. Få noen til å passe rottene dine når du er borte.
-
- Alfatryne
Rotter alene i 4 dager...
Når jeg er på ferie så passer moren eller søsteren min vanligvis på rottene, men engang skulle vi alle på ferie samtidig og da måtte rottene være alene i 4 dager... det var jo noen som så etter leiligheten og katten vår, men jeg tviler på om han så etter rottene også... i hvert fall fikk de masse mat og vann før jeg dro, og de klarte seg fint... Men jeg tror ikke at de likte det å være alene særlig godt, så jeg tror ikke at jeg skal gjøre det igjen...
-
- Alfatryne
I dyrevernloven står det at dyret skal ha forsvarlig tilsyn og stell, og det er ikke forsvarlig å la et dyr være alene i noe særlig mer enn et døgn..
se paragraf 5a. 2 på linken under;
http://www.lovdata.no/all/hl-19741220-073.html
se paragraf 5a. 2 på linken under;
http://www.lovdata.no/all/hl-19741220-073.html