SDA-virus, hva skjer egentlig?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

SDA-virus, hva skjer egentlig?

Post by Heidi »

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten oppsummering her om hva vi foretar oss etter mistanken om SDA-virus hos Mocka, slik at dere andre er oppdaterte. Jeg må få understreke at vi ennå ikke vet hvor smitten kommer fra, så vær snill å ikke begynne å beskylde noen for noe (hverken dyrebutikker eller privatpersoner), det viktigste er å begrense i første omgang. Jeg har fått tillatelse fra de involverte rotteeierne å skrive dette.

Det vi vet så langt:
En av Mockas (Monicas) rotter begynte fredag 24. februar å vise symptomer på SDA-virussmitte, og siden har symptomene også kommet til endel av de andre. Opphovnede spyttkjertler på halsen, og opphovning rundt øynene, er de mest typiske symptomene. Når viruset herjer svekkes immunforsvaret, derfor opplever også Mocka at rottene hennes viser tegn til luftveisinfeksjoner, med lyder o.l. De blir medisinert nå, for å begrense de sekundære infeksjonene. Viruset er det ingen behandling mot, det må bare gå sin gang og vil dø ut etterhvert. Det er derimot svært smittsomt i en periode, derfor er Mocka og rottene nå i isolasjon. Hun vil komme innom meg på kontoret (jeg har ingen rotter der nå) en dag i nærmeste fremtid for å få tatt blodprøver av noen av rottene, slik at vi kan få bekreftet at det er snakk om SDA-virus. Jeg er likevel ikke i så veldig stor tvil om hva det er, basert på Mockas bilder og forklaring av symptomer.

Det er flere mulige smittekilder som vi har registrert pr. idag. Den ene er en rotte fra Tropehagen Borg Sarpsborg, som kom til Mocka via Anette for 4 uker siden. Anette har selv rotter fra samme dyrebutikk, bl.a. en som hun tok inn omtrent samtidig med Mockas rotte. Anettes rotter viser ingen tegn til sykdom, men SDA kan gå relativt ubemerket gjennom en ellers frisk flokk, så der har vi ingen garantier. Anette vil undersøke mulighetene for å få tatt blodprøver av sine, evt få meg til å gjøre det, slik at vi kan avdekke en mulig smittekilde der.

Himi-Zoo (Heidi) var med Mocka til Anette for å hente rotte, og er dermed også en faktor. Smitten kan ha kommet med henne, eller den kan ha blitt tatt med hjem igjen til henne. Begge deler er mulig, derfor vil jeg dra ned til Himi-Zoo og ta blodprøver av noen av hennes rotter for å avdekke mulig smittekilde. Himi-Zoo har sendt en rotte fra seg i løpet av den siste tiden, men jeg har ikke fått direkte kontakt med denne personen, ennå, så der har vi en "løs tråd" enn så lenge.

Mocka har besøkt to dyrebutikker etter at hun fikk den lille rotta fra Anette, og derfor er begge disse dyrebutikkene mulige smittekilder (eller de kan ha blitt smittet av Mocka). Disse butikkene er Ski Akvarium, og Dyrego Sandvika.

Jeg vil kontakte alle tre dyrebutikkene, samt Mattilsynet, i morgen for å fortelle dem om smittefaren. Kanskje jeg tilogmed kan få lov til å ta blodprøver av rottene i butikkene. To av butikkene (Ski og Sarpsborg) importerer rotter fra Sverige, gjennom Imazo. Dersom det viser seg at smitten har kommet derfra, vil veldig mange dyrebutikker i Norge være utsatt for samme smittefare, da veldig mange bruker denne leverandøren. Det lureste man kan gjøre nå er derfor å unngå å håndtere rotter i dyrebutikker, eller i det minste å la det gå minimum 4 timer før man kommer hjem etter å ha besøkt en dyrebutikk.

Hvis noen sitter med andre opplysninger som kan være relevante i denne saken, ikke vær redd for å kontakte meg og fortelle. Jeg håper vi kan samarbeide om å få stoppet smitten, men dersom det er dyrebutikkene som sprer smitte må vi virkerlig stå på for å få stoppet det - dyrebutikkene vil ikke se på det som noe kritisk, fordi de får solgt rottene sine likevel. Til sånne som oss.

Styret vil lage en egen tråd med litt info om hvordan man bør forholde seg om man mistenker SDAV-smitte hos seg selv. Jeg håper dere ikke blir skremte av dette, SDA-viruset er ikke et dødelig virus, men et svært ubehagelig et, som det er relativ lett å holde borte hvis man bare bruker hodet litt.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Må kanskje si at det jeg gjør i denne saken er på eget initiativ, og ikke på vegne av NTFs styre. Jeg vet at det kan være litt vanskelig å skille styre-Heidi fra rotte-Heidi avogtil :)

Alle utspill som er styrets vurderinger kommer i egen tråd. Likevel - hvis styret poker meg i ryggen og sier at "sånn kan du ikke gjøre" så følger jeg selvsagt det! Dette er et såpass haste-tema at jeg ikke kan vente på at styret skal avgjøre alt, derfor gjør jeg det på eget initiativ.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har i dag sittet i telefon med Mattilsynet både sentralt og i Ytre Østfold, og blitt møtt med stor forståelse og hjelpsomhet. De er nå informert om det som skjer, og har kontaktinfoen min. De så svært alvorlig på det dersom det skulle vise seg at Imazo er "synderen", og de påpekte selv at Imazo var leverandør til massevis av butikker, og at dette kunne ligge an til et større problem. Vi følger opp.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

regner med at det er jeg som er den løse tråden? isåfall er den nøstet opp. jeg og rottisene går i full karantene!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er flott, lille lakris! :)

Så har jeg snakket med Tropehagen Borg (Sarpsborg) og Ski Akvarium, som er to av de aktuelle. Tropehagen Borg ville undersøke mulighetene for å selv ta blodprøver, og tok dette veldig seriøst. De ville også opplyse til kjøpere at det kunne være lurt å holde 4 ukers isoalsjon før rottene fikk bli med hjem, f.eks. hos venner uten rotter. De importerer fra Imazo, i likhet med alle andre Tropehagen-butikker, og anbefalte oss å sende Tropehagen en mail slik at de kunne gi beskjed til alle butikkene sine og skrive det på hjemmesiden. Jeg følger opp på dem.

Ski Akvarium får også rotter fra Imazo, men her var de mer interessert i å la Imazo løse problemet enn å selv gjøre noe. Forsåvidt er det jo også Imazo vi må legge presset på hvis det viser seg å stamme derfra. Jeg fikk ham likevel til å si at han skulle prøve å minne kjøpere på å holde 4 ukers isolasjon, og så skulle jeg få komme innom og ta blodprøver hvis jeg kom veldig raskt.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

De rottene de har i ski nå er akkurat de samme rottene jeg koste med, så der kan vi nok kanskje være på et spor.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Da har vi tappet blod fra rottene på Ski Akvarium. Der var det en hann og en hunn, omlag 6 uker gamle. Det kom inn 5 hanner og 1 hunn samtidig den 17. februar.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Når kommer resultatene?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vi venter med å sende inn til vi har fått tatt noen flere prøver. Uansett legger vi ut resultatene her så fort vi har dem.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

har kost med en rotte på dyrego oslo city (før jeg fikk vite om symptomer på SDA hos mocka) og har nå ringt dit og sagt ifra til dem. rotta er nå solgt. de hadde ikke tlf nr. til ny eier og hadde ingen planer om å spore dem opp heller. men da har jeg sagt det til dem. fortalte fort hva som var symptomer på SDA og at det var veldig smittsomt.
hun jeg snakket med sa bare no med at "håper det går bra"...hun viftet meg litt vekk, tok det nok ikke så seriøst. :?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Rattus Norvegicus

Post by Rattus Norvegicus »

lille lakris wrote:har kost med en rotte på dyrego oslo city (før jeg fikk vite om symptomer på SDA hos mocka) og har nå ringt dit og sagt ifra til dem. rotta er nå solgt. de hadde ikke tlf nr. til ny eier og hadde ingen planer om å spore dem opp heller. men da har jeg sagt det til dem. fortalte fort hva som var symptomer på SDA og at det var veldig smittsomt.
hun jeg snakket med sa bare no med at "håper det går bra"...hun viftet meg litt vekk, tok det nok ikke så seriøst. :?
Det lyder ligesom alle de dyrehandelere vi har i Danmark :?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

En mulig smittekilde til er avdekket (se egen tråd under info fra styret), nemlig danske rotter som kom til Heidi i begynnelsen av januar. Vi følger selvsagt opp på dette i SDA-virussammenheng også, og tar blodprøver fra Heidis danske rotte. Anette har fått tatt blodprøve av sin lille søster til Monikas lille blå, samt en til fra flokken sin.

Jeg har snakket med dyrebutikken på Sandvika Storsenter, de tar kun inn norske rotter (fra private oppdrettere). De vil ikke ta inn flere rotter på ca to måneder. Dette sporet er ikke like kritisk å følge opp, da det ikke er snakk om Imazo-import, og inkubasjonstiden og mulig smittemåte ikke passer helt.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Veit ein om andre kjeder som tek inn rotter frå Imazo? Berre så ein er litt obs, om dei kan vere (ein av) smittekilda/ene.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Mattilsynet skal ha en oversikt over hvilke butikker som tar inn rotter via Imazo. Er du lur så lar du være å kjøpe rotter fra dyrebutikk, eller i det minste holder en egen karantene på dem før du tar dem med hjem.

De ringte meg fra Tropehagen Borg igjen i dag, fordi de hadde fått inn en ny forsendelse med rotter fra Imazo, 4 hanner og 4 hunner. Disse hadde de nå plassert i separate bur, og de kommer ikke til å bli solgt eller satt i burikken før det er gått 4 uker. De sa at jeg gjerne måtte komme innom og ta blodprøver av dem hvis jeg ville, så nå undersøker jeg mulighetene for å få få dratt til Særps en dag. Butikken ville slutte å ta inn fra Imazo dersom det viste seg at de hadde SDA-virussmitte. Snakk om seriøs butikk, da! Jeg er imponert, og det sa jeg til dem også.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Flott! Godt å høyre at det fortsatt finst håp for nokon av dyrebutikkane.. :lol:

Locked