Nyseanfall etterfulgt av piping

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mottonbunchie
Pinky
Posts: 4
Joined: 28 May 2020, 20:38

Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Mottonbunchie »

Hei, jeg kjøpte 2 unge gutte rotter for en uke siden. La umiddelbart merke til etter jeg kom hjem at de nøys fryktelig mye.
Ble ganske bekymret og tok dem med til dyrlege som lyttet på lungene dems og sjekket dem for porfyrin rundt øyne og nese. Knapt noe som helst tegn på at de er forkjølet eller har luftveisinfeksjon.

Det som er veldig merkelig er at de begge har masse matlyst, utrolig kvikke og null porfyrin. Etter noen dager har den ene rotta sluttet å nyse, men den andre rotta har noe som ser ut som "nyseanfall". Forklarte også dette til dyrlegen, som foreslo at det kunne ha noe med strøet å gjøre, at de evt er allergiske eller sniffer så intenst at det setter seg i nesa dems. Så jeg byttet ut carefresh med vanlig pledd. Men det ser ut til å pågå enda..

Disse anfallene kan pågå lenge! Virker også som at han som nyser mye begynner å nyse enda mer når han blir redd. Siden de er uvandt med meg enda hender det ofte at han nyser lenge når jeg tar på han.
Er det noen som har erfaring eller vet hva i alle dager som foregår?
Er jo selvfølgelig veldig bekymret.

Vedlegger video av nysingen.
https://streamable.com/o5a9fd

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Annoli »

Hei.

Det er ikkje uvanleg at rotter nyser ein del etter dei har flytta inn i ny heim.
Eg syns dog nysinga på videoen er litt rar.

Eg synar videoen din til nokon som har litt god peiling og så kjem eg tilbake til deg. :)
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Annoli »

Har denne eine rotta nyst på denne måten heile tida?
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Mottonbunchie
Pinky
Posts: 4
Joined: 28 May 2020, 20:38

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Mottonbunchie »

Hei tusen takk for at du tar initiativ til å hjelpe!
Føler det er ganske tilfeldig hvor ofte han får sånne anfall. Som regel er det bare vanlig nysing uten at han piper, men en gang i blandt (som regel flere ganger ila dagen) får han sånne lange anfall som i videoen hvor han bare sitter og piper mens han nyser og det kan holde på i alt fra 30 min til en time eller mer.

Mottonbunchie
Pinky
Posts: 4
Joined: 28 May 2020, 20:38

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Mottonbunchie »

Kom til å tenke på at jeg har jo hørt at rotter kan bli allergiske. Selv som allergiker så vet jeg ekstremt godt hvordan det er å nyse konstant til nesa blir helt tørr. Men jeg merker at han er ekstremt tett i nesa hele tiden...

Kunne det vært sannsynlig at det er noe han er allergisk mot?
Gir han kun Versele-Laga Complete.
Er det noe i denne som evt er vanlig at rotter reagerer på med allergi?
Bytta som sagt fra strø til pledd ettersom noen rotter reagerer på strø også.

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Connie »

Bare en tanke, litt på utsiden av boksen, men kan det være at noe har satt seg fast i nese/svelg som irriterer? Ville i hvertfall gått til en rottekyndig veterinær for utfra videoen er ikke dette vanlig nysing pga miljøendring. Jeg tenkte først på at han kunne ha satt noe i halsen, men om det har pågått i lengre tid er det mer eller mindre utelukket. Jeg tror kanskje det beste ville vært å få en second opinion hos en rottekyndig veterinær. Dessverre er det ikke spesielt mange av dem. Forsøk også å bytte fôr til f eks RM1 eller Selective bare for å utelukke allergi på fôret. Hva bruker du å vaske med? Både vaskemiddel til tøyet, og hva vasker du buret med?

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Annoli »

Spm frå vet: Oppstod det akutt eller har det vore gradvis forverring?
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Mottonbunchie
Pinky
Posts: 4
Joined: 28 May 2020, 20:38

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Mottonbunchie »

Hei takk for svar på dere begge!

Jeg har også tenkt at det kan være noe som satte seg fast eller har irritert nesen til den ene rotta. Har prøvd å gi dem litt annet fôr mens jeg venter på resultater fra rotteguttene mine. Og utrolig nok virker det som at han er blitt mindre tett i nesen. Har ikke opplevd noen av disse "anfallene" over de 2 siste dagene noe som gjør meg ekstremt lettet! Har prøvd å eliminere alle mulige sterke lukter som kan ha irritert dem. Vasker buret kun med varmt vann og skrubb, pledd de ligger på vasker jeg med parfymefri såpe for hånd. Så har fått veldig gode resultater så langt! Han nyser en del enda, vil si mindre enn vanlig. Men det er jo en bedring!

Disse nyseanfallene oppstod ganske akutt. De bodde i huset mitt i 1-2 dager også hadde han sitt første anfall. Heldigvis har det gitt seg litt nå, som nevnt har jeg ikke sett noe tegn til dette over de 2 siste dagene og snusingen hans virker mye bedre. Tidligere hørte man ekstremt tydlig at han snuste akkurat som om han var tett i nesa. Så jeg regner med at det muligens har vært irritasjon i nese. Siden det er på bedringens vei skal holde dere oppdatert over de neste dagene! Heldigvis lover dette veldig godt da :grin:

Vil at rotteguttene mine skal ha det så godt som overhodet mulig!

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: Nyseanfall etterfulgt av piping

Post by Connie »

Så utrolig gode nyheter! Og takk for oppdatering! Setter stor pris på det. Det er jo vanlig at de nyser litt når de bytter miljø som f eks nytt hjem, men de nysa der var litt i meste laget for akkurat det. Jeg har selv vært borti når noe har kilt seg i svelget mellom hals og nese så kanskje det kan være noe sånt som nå løsner opp fordi ting blir byttet ut fra det vanlige? Ikke vet jeg altså, men det kan jo være en mulighet. Uansett så er det viktigste at han viser bedring tenker jeg! Bra jobba! Gir du kamillete med honning for å lindre også?

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


Post Reply