Sår på hele kroppen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Sår på hele kroppen

Post by Ginahr »

Hei!
Jeg har to rotter, Melvin og Morten, som først ikke gikk overens, men som deretter gikk fint overens og bor nå i samme bur. Det har gått helt fint, selv om Morten dytter litt og legger Melvin i bakken. Men de ligger og sover sammen og er gode venner. Jeg la merke til for ca. en uke siden at Melvin hadde noen sår på kroppen. Dette lignet på stikksår, og var ikke så mange. Jeg er midt i flytting, og har ikke fulgt like godt med på rottene mine... I dag merket jeg at Melvin har utrolig mange flere sår! Det er over hele kroppen, og enkelte steder virker det som kloremerker, mens andre steder er det bare en "prikk" (stikksår aksom). Et par steder på kroppen mangler han til og med pels. De fleste sårene har en slagst (veldig mørk) skorpe på seg.

Er dette på grunn av kranglingen? Er det Morten som har laget disse sårene eller kan det være noe annet? Jeg har gjennomgått hele buret, og det er ikke noe skarpt de kan skrape seg på.
Er det noe jeg kan gjøre med dette? Er dette noe jeg bør dra til dyrlegen med?

Jeg får helt vondt i meg, for Melvin må garantert ha vondt av dette. Jeg prøvde og ta bilder, men de ble ikke så bra. Bildene viser ikke de stedene det er verst, det er mye flere sår enn bildene viser. Legger ut de jeg fikk tatt.

Image Image Image

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Sår på hele kroppen

Post by Anniken.HH »

Har morten liknende sår?
Og hvor på kroppen er det verst?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Sår på hele kroppen

Post by Ginahr »

Morten har ingen, så det må kanskje være han som lager de?
Det er aller mest på ryggen og nakken. Omtrent ingen under magen, ingen på hodet eller føttene.

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Sår på hele kroppen

Post by Ginahr »

Fikk tatt bilde av ett av de større sårene. Litt vanskelig og se, men det er flere små sår rundt dette store.

Image

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sår på hele kroppen

Post by WillyWonka »

Jeg ville kanskje satset på en behandling mot mid. Stronghold får du hos veterinær.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Sår på hele kroppen

Post by mily »

Syns også det lignet på midd sår...
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Sår på hele kroppen

Post by Ginahr »

Jeg gjorde et raskt søk, og bildene av sårene på andre rotter med midd er helt som på min. Jeg må lese så mye jeg kan til i morgen da, og ringe og bestille vetrinærtime i morgen tidlig!
Takk for svar!

utmeldt

Re: Sår på hele kroppen

Post by utmeldt »

Anbefaler denne artikkelen om du allereie ikkje har lest den:
http://tamrotter.com/wp-content/uploads ... usmidd.pdf

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Sår på hele kroppen

Post by Ginahr »

Tenkte bare å si ifra at jeg var hos vetrinæren i dag. Begge rottene ble behandlet mot midd da Morten også hadde små tegn til dette. Nå husker jeg ikke hva det het, men det ble satt en dråpe i nakken. Vi skulle vente 2-3 uker, og dersom det ikke var borte skulle vi sette en gang til.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Sår på hele kroppen

Post by WillyWonka »

hm. Vanligvis er det Stronghold som brukes. Dryppes i nakke for så å gjenntas etter ca 14 dager-
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply