Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Knytehengekøye

En liten ekstra ide for å bruke opp noe fleece rester eller hvis du kanskje ikke har symaskin.
Jeg har jo dessverre ikke det enda så blir slike enkle ting som dette.

Her brukte jeg en vanlig tallerken som en slags mal men også å holde fleecen på plass når jeg holdte på.
Neste gang tar jeg nok en middagstallerken da jeg lagde en hengekøye bare for en rotte. Når man knyter og strammer så blir den jo ganske så mye mindre en jeg beregnet først se. Men jeg fikk brukt den ihvertfall :naked:

Image

Image

Image

Image

Hvis det er hullete noe sted så kan man bare klippe litt større strimler akkurat der. Det gjør ingenting om det ikke er 100% perfekt.

Image

Så begynte jeg å knyte sammen fleecen under og over.

Image

Image

Bare bruk det du har for hånden av kroker, clips, tau eller kanskje fleece fletter til å henge den opp med.
Image

Image
Last edited by Sara Syversen on 19 Mar 2015, 07:02, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

En bøtte hengekøye og andre billige kurver


Her hjemme bruker jeg det jeg har for hånden. Kommer kanskje til å legge ut flere ting til buret senere som ikke er så vanskelig å få tak i. Ikke dyrt heller ;)

Denne bøtta kjøpte jeg på europris for en lang stund tilbake. Jeg kjærte noen hull, fila og puttet litt fleece i. Betsy likte denne godt. Hvis man synes den vingler for mye kan man bruke fuglepinner som stoppere. Jeg gjorde litt det første gangen jeg satt opp. Men det er jo også bra balansetrening for dem små.
Akkurat nå finnes det både rosa og blå bøtter til 19kr på europris så jeg.
http://www.europris.no/plastbotte-10-l" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Image

Jeg legger inn denne her også jeg. Betsy er glad i slike ting som gynger se ;)
Kurv fra Nille. Koster vel mellom 7 og 14 kr for en. Bruker den både som hyller eller som en slik huske.

Image

Her er en video av Betsy i kurven fra sommer 2014. Koste seg godt her. Dem hadde fått vært ute(soveromgulvet) i mange timer og jeg hadde hentet in en del gress osv. Og her tok hun seg en pause ;)



Her er en video av en annen søt rottetott som husker i den. ( ikke min rotte).
Men ja anbefaler denne søte kurven fra Nille :rottehode:


Denne kurven får man kjøpt på Rusta i sverige eller nå Europris i Norge. Tror den egentlig har ligget på 17-25kr på Rusta og rundt 30-35kr på Europris. Jeg har brukt den mye her og de elsker den. Jeg fester den med strips så den ikke blir veltet.
Og om du titter litt igjennom sidene her så kan du se at den kan man også fint henge opp i taket med kroker også.

Image


Image

fleece eller papir fyller jeg den med. Bodil her elsket å dytte både ut fleecebitene eller romstere å lager hule i den.
Image

Og disse kurvene kan man finne over alt. Både på Rustad i sverige, Jysk, Nille, Ikea og kanskje også Europris har.
Image

Image


Image


Når mine første rotter var bitte små brukte jeg faktisk en matboks jeg hengte opp med clips. Det var faktisk yndlings stedet dems her lenge. Image


Og denne boksen i midten her får man kjøpt på tropehagen zoo. Jeg kjøper dem brukt til 40 kr. men vet andre selger også dem til ca 70 kr. Gull verdt her. Har dem på lekeplassen på gulvet, sofaen og mer også.

Image

Også en bakerbolle er fin som et hus ;)
Ta det man har :rottehode:

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by wollf »

Du får komme hit og innrede mitt bur også. Kan jo ikke sy :-p

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Hehe ja ;) ihvertfall sånn knytehengekøyer tar rask tid å lage også så er happy jeg fikk til det sjæl her ;) Kan sitte å lage det sammens med tantebarna også så det er litt koselig
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Rull rundt triks


Hehe. hva skal jeg si ?
Et sted må man jo begynne. Her i hjemme har det vært mye annet av aktivisering i fokus. Også sosialisering og miljøtrening.
Tottene mine er koserotter og jeg vil helst at dem skal få lov til å være seg selv.
Når jeg drev med hest så lærte jeg jo sprang og dressur men likte kanskje helst Natural horsmanship.

Men lille ekornet mitt Berit som har mange kallenavn sier jeg også ofte lille Collie hunden min til.
Veldig oppvakt. Jeg lyster kanskje å gå på et klikketreningskurs selv så jeg får lært meg det hvordan jeg kan lære det til rottene også. For jeg vet at enkelte av dem kunne ha godt av det. Spesielt Berit.

Jeg har jo lært mine hva som er rett og galt her hjemme . Hva dem får lov å tygge på å ikke. Altså ikke lister, skap og ledninger. Og har lært dem å komme til meg når vi skal inn...
Men ja. Her er forsøket mitt. Kom gjerne med tips dem som kan mye.

Video:


Berit ;)
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Stæsj fra Biltema og TGR

Jeg tenker å kanskje legge ut billige ting jeg finner i diverse vanlige butikker også så kanskje noen blir inspirert ;)

Dagens fangst på Biltema var :
Katteleke 14.90kr
Fleecepledd grønn 34.90kr
Kattetunnell 79.90kr

Dagens fangst på TGR (steen og strøm pleier og ha disse butikkene) :
Castle paper (det rosa papp slottet) 80kr
Basket green felt flowe (den grønne kurven) 30kr
Oppvaskbalje rosa hjerte 20kr
Egg varmer (grønn lue) 15kr

Velkommen til Karstein også må jeg si. En gutt som sto alene i flere måneder. Men han er en hjerteknuser og glad i mennesker så det føles ikke ut som en rescue. Det finnes ikke noe vondt i han. Snill som dagen er lang. Han vil gjerne groome deg om du klør han bak øret. Akkurat nå Kaller jeg han Baby Karstein for han er så uskyldig og søt og alt skal utforskes med en stor vrinskene glede. Ja for han gjør slike små hopp og raptus byks bortover når han girer seg opp. Leker gjerne med hånda di som en katt også. Så ja jeg føler meg heldig som tok han inn må jeg si.
Image

En søt kurv som fint kan være en seng. Karstein trivdes i den ihvertfall ;)
Image

Så over til slottet.
Synes det var litt morro bare når jeg så dette. Litt artig å ha det på uteplassen.

Image

Image

Endelig fikk Prinsesse Bella her et ekte slott a gett så glad og fornøyd se ;)

Image

Karstein var kanskje mest fornøyd med dagens fangst han fant som jeg la i slottet. Hehe
Image

Image

Men over til en ting jeg kommer til å bruke mye er denne søte hjertebalja.
Jeg kommer til å bruke den som en graveboks å ha forskjellige ting i. Også eller mose og gress, som vaskebalje eller maisfisking.
Den var så søøøt og til kunn 20kr.

Image

Lille Berit :rottehode:
Image


Betsy griser litt av og til så hun må også bades. Balja passa perfekt så hun føler seg trygg i når jeg tørker hun.
å bli massert etterpå liker hun godt se søte bamsen min :rottehode:

Image

Riste seg litt som en hund gjør hun også.

Image

Smil til kamera ;)
Image

Og passer fint til gress og ting jeg henter inn på sommeren til utetiden på lekerommet.
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by utmeldt »

Det er så kjekt å lese om alt du gjer for rottene dine Sara :)
Takk for ideen om pappeske trappa! Den skal eg lage. Er det skoesker du bruker?

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Jeg liker mest skoesker når jeg lager pappeske slott. Men akkurat på den så var det noen grønnsaksesker jeg hadde fått fra jobben til gubben. Dem er vel dobbelt så brede som skoesker.
Men man kan fint lage anneledes trapp med skoesker en den jeg lagde. Eller helt lik altså men med litt flere i høyden kanskje.


Her er en annen variant jeg så på pintrest som kanskje passer godt til skoesker (Ikke mitt bilde men tenker å lage en slik neste gang).

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Takk for tips om skoesker. Skal gå innom skobutikken å høre om jeg får noen. ellers bruker jeg esker jeg får av små pakker osv
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Vimsy »

Blir så inspirert av å se på alle idéene her inne! :party:
Rottene blir som oftest "bare" luftet på badet hos oss. Der klatrer de oppå doen, oppetter håndklær, oppetter rør og dusj og kosteskaft... pleier å sette bøtter på hodet og diverse som en ekstra bonus... Men her inne i tråden var det enda flere ting som må testes ut :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Troya »

Du er så kreativ! Herlighet... Får nesten dårlig samvittighet for mine egne rotter! :nottelling:

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Ingerid Øksnevad »

Snille Sara som deler med oss mindre kreative :-)

Om jeg blir født som rotte i mitt neste liv vil jeg bo hos Sara :-)

utmeldt

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by utmeldt »

Eg og! :cheer:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Snille dere... takker så mye ;) Jeg er vel litt over gjennomsnittet glad i å lage ting og tang også i grunn. Skjønner jo ikke alle har like god tid i hverdagen også. Men ja jeg har ikke små barn så har litt mer tid. Dem er barna mine. Hehe

Ja badet elsker Berit her.Spesielt håndkleskuffene og sokkeskuffene der. Hun er med meg ofte innå snoker. Hihi. Når jeg henger opp tøy osv. Plukker hun med meg. Hun vil gjerne gå løs hele dagen akkurat hun. Dem andre vil sooove. Nå har hun fått seg en ung lekekamerat da så morro blir det utover.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Marialykketroll
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 09 Jun 2014, 17:24

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Marialykketroll »

Her var det mange gode tips!!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Post Reply