Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Det skal jeg prøve. Må bare finne den først. Skal bruke et lite akvarie til mosen og sette stiger så de kommer opp og ned til de lærer å hoppe opp. Tror akvariet er på 10liter så ikke så stort. Skal også kjøpe inn levende melormer og grave de ned i terrariejord. Har også terrariejord-blokker et eller annet sted.
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Aahaa ja... Image jeg har tenkt lenge på slike jordblokker se. For mange av dem var også laget av kokos som jeg så på. Men så lenge det er rent å ikke har blitt tilsatt noe ekstra så skal det nok gå bra. Jeg sendte ihvertfall mail til dem jeg kjøpte terramosen av. Og den jeg kjøpte skal jo være ganske så steril på bakterier. For mange av de froskene osv som den kan bli brukt til er jo veldig følsomme. Si gjerne hvordan det går. Og hvem du bruker. Jeg kjøper via ebay selv. Eller så har jeg plukket i selv i skogen.

Her er Berit i går ; )

Last edited by Sara Syversen on 22 Feb 2015, 01:03, edited 2 times in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Jeg har denne som er laget av kokos. http://webzoo.net/default.pl?showProduc ... geId=15231 Sneglene jeg hadde før tålte ikke sprøytemiddel eller andre tilsettninger så denne er fin og uten bakterier. Det mugler ikke så lett heller når den er fuktig. Men jeg skal tørke jorda før rottene får det. Kan bare skjære av en bit av blokka så det ikke blir så mye som ei hel bøtte. Man skal tillsette varmt vann i denne og det tar noen timer før det er oppløst. Tror det tar flere dager før det tørker også. Mulig det selges på ebay også. det har jeg ikke sjekket
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Jaaaaaa... åh så bra du skrev her.. hihi. Ville helst kjøpe slik ekstra trygg jord se.
Trur nok jeg tørr å kjøpe den nå da ja. Jeg har hørt på plantasjen også se. Men dem kunne ikke svare 100% sikkert at det ikke var tilsatt noe så da droppa jeg det. Det dem har fått her har bare vært litt fra skogen eller da litt fra gresstustene. Prøvd å ta fra trygge steder. De tåler jo litt seff. Men er jo greit hvis man kan få tak i helt sikkert bra produkt som det terra har.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Den jorda som heter Bare Jord på felleskjøpet skal være uten sprøytemiddel. (små poser på 40liter) Og Natur Torv fra felleskjøpet er spøytemiddel fri.(opps 150liter) Men det kom småe fluer så fort med de jordtypene når jorda var fuktig. Vet ikke om det var flueegg i jorda eller om det kom fra rommet. Så det tørr jeg ikke å ta inn i huset igjen. Heller ikke jord fra skogen. Hadde småfluer i flere uker etter at jeg solgte sneglene. helt grusomt. måtte tørke ut alle potteplanter og kaste noen som var hardt ramma av fluer. Men de jordblokkene fra Exo Terra er helt trygge fikk jeg høre etter at jeg hadde solgt sneglene.
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

A ha skjønner. Men jeg har bare hatt jord i en dag eller to å kasta ute i skråningen jeg da.
Bare sånn som dette på bilde i en graveboks.

Men greit å vite hvis man skal oppbevare det lengre i et kar eller noe over tid. Kunne tenkt meg å hatt det kanskje på et rotterom jeg drømmer om senere ;) 20-30 liter på et bord. Også løftet den ned på gulvet innimellom hvis dem kan få litt snacks. zophobas kan vel bo på bark tror jeg. Lenge siden jeg leste om dem da. Ikke så ofte dem har fått her. Men dem har fått prøvd det og melorm her. Jeg får snoke på sia di om du legger ut hvordan du gjør det. Hvor ofte du kanskje fukter det osv osv. Kanskje off topic på en rotteside. men hadde du sånn stooore kjempesnegler ? sett dem på finn.no. Litt artig da.
Angra akkurat nå for at jeg solgte alle kara mine når jeg drev med fisk. Men finner vel et brukt et til rimelig penge.

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Flere gravebokser av ulike slag

Først må jeg vise en liten videosnutt av lille ekornet mitt Berit som ja tar en snarvei hun se ut av den blå balja jeg lagde en leke ut av her om dagen ;)



Jeg snakket tidligere om at jeg skulle finne ping pong ball bildene mine. Og jeg fant noen fra da Betsy,Berit og Bella var små.
Jeg har slike noen ganger oppe i en skål med vann når dem fisker etter mais også . Det gjør det litt mer utfordrende.
Image

Beklager masse dårlig kvalitet altså på disse gamle bildene..
Men her har jeg klippet en video også så du ser det litt bedre. Ping pong baller brukte jeg oppe i en graveboks så det skulle være en litt mer utfordring å få tak i maten i buret. Jeg hadde også blandet litt papir oppe i kurven.
Eneste ulempene er at disse ballene kan være litt dyre. Hvis jeg finner en bra link fra ebay en gang så kan jeg jo legge den her. OBS. Om du tenker å prøve de fargete ballene barn har i en slik lekebinge på mac donalds eller slike til ildere så prøvde jeg dem. De var for tunge for mine ihvertfall da mine rotter var små.



Image

Ja for anledningen hadde jeg drasset med meg en hel grein inn i stua. Haha. Hva gjør man ikke for rottenøstene ? hihi.
Men ja, den kan man bruke både inni buret og utenfor denne kurven med pingpong baller. Selvfølgelig greinen også.
Morsom å klatre på og gnage på.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Hva annet kan disse rottene grave i for å hente mat ?
Jo pakkechips. Nå bør man se på pakningsvedlegget av akkurat den typen du bruker. Men jeg vet det skal finnes noen laget av mais som også brukes til å lage figurer av til barn. Dem skal være helt trygge. Ulike merker finnes det.
Men her er en type.

Image

Jeg husker ikke i farten hvem merke vi fikk av en venn av gubben desverre.
Men her er en video og bilder ;)
P.S. Det er ikke alle rottene mine som var like begeistret for Bella med røde øyne syntes den bråkte så fælt. Ja det er ikke for ingenting at jeg sier prinsesse Bella. Hun var en fisefin perserkatt i sitt forrige liv tror jeg som satt på en rosa silkepute. hihi. Men dem andre prøvde seg oppe i balja.
Man må eventuelt være litt tålmodig. Også vise med hånden. Mine er kanskje veldig vant til slike ting som dette en andre.
Så prøv flere ganger før du gir opp. Det kan hende min Bella her tørr en gang hun også. Og da tenker jeg å prøve litt i en liten balje. Så trappe opp.


Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by WillyWonka »

Den baljen som du bruker, som også likner litt på en hjørnedo (fordi det på den ene siden er åpning slik at det er lettere å komme seg inni)... Hvor er den kjøpt?

Og det samme med det det blanke laaaange røret du har :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

WillyWonka wrote:Den baljen som du bruker, som også likner litt på en hjørnedo (fordi det på den ene siden er åpning slik at det er lettere å komme seg inni)... Hvor er den kjøpt?

Og det samme med det det blanke laaaange røret du har :)

hih, ja det er faktisk egentlig en hjørnedo for katter ;) Merket er ferplast. Jeg kjøpte min på tropehagen zoo.
Hvis dem ikke har dem inne kan man bare be dem å bestille inn. De skal visstnok ta inn alt som står på Imazo sine sider.

Her er direkte link til akkurat denne doen : https://www.imazo.se/Servlet?page=11&an ... temcount=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg tror også bare du kan ringe din nærmeste tropehagen zoo å gi dem dette nummeret her : 776.0008
Den var ikke sååå dyr. Mellom 145 -245kr trur jeg at jeg ga for min.

De hadde denne så jeg. Kan jo hende det er forskjellige farger. Eller bare bilde som er missvisende
Image

Min var så lys i fargen.
Image

Enkelte ganger har jeg sett den på ebay. Så kan jo hende man finner den der også. Ellers er det noen få hundesenger i plast som man kan bruke ;)


Om det er Super thru way rørende du mener så pleier jeg å spane etter gode auksjoner på ebay.
Dem koster dessverre litt ekstra. Men dem er ganske så evigvarende. Synes ihvertfall jeg.
De har holdt lenge til mitt bruk her. Før du bruker dem den aller første gangen så er det lurt å legge dem i lunket vann så blir dem mer tøyelige. De kommer jo i en pakke som dem er veldig sammenpresset.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=su ... sacat=1281" onclick="window.open(this.href);return false;

Eventuelt kan du prøve denne. Men på eget ansvar må jeg si da. For det er mange ilder eiere som kjøper disse grunnet dem er en tredjedel av prisen til super thru way. Men blir fortere ødelagt da.
Jeg har bestilt en for å teste ut så blir spennende å se. For mine elsker rør. Spesielt Berit løper en ekstra tur innom dem hele tiden her. hvis linken ikke funker så er navnet: Extra Strong Tumble Dryer Vent Hose.

http://www.ebay.com/itm/310797654487?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Her får du et inntrykk av noen ildere som bruker dem. Dette er bare et lånt bilde.
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Biteleker til bur. Noen kjøpt noen laget

Noen forslag står i andre kategorier her som kinder egg med noe godt i, dorull leker og matpapirleker.
Også eplepinner klipt opp og hengt opp i bunter.

Men her kommer det ihvertfall noen.


Den treballen som jeg holder i hånden heter: Lamelltreball Med Klokke og fåes kjøpt på tropehagen zoo til 49kr.
Veldig bra synes jeg og de tygger på denne her ;)

Image

Denne fugleleken bare elsket Bodil. Som du ser på bilde over så ble den godt tygd på av henne.
Prisen varierer fra 40 kr og oppover. Følg med på auksjoner og du kan vinne en til 30kr som jeg gjorde.
søkeord er : Colorful Parrot Bird Cotton Rope.
http://www.ebay.com/itm/Colorful-Parrot ... 2c975687a7" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Her er en liten video av henne <3 Og ja det kommer nok ekstra mange bilder av henne her. For hun filleristet alle mine hengekøyer når hun kom hit så fantasien min fikk lov til å vri seg litt på hva jeg skulle finne på for noe til henne så tenna ikke klødde fult så mye på å spise opp hengekøyene. Love her to bits and miss her. En vakker sjel var hun <3



Super Small Pet Chewing Stick. denne kan man finne til litt billigere priser av og til.
Her er en link som den koster 28 kr.
http://www.ebay.com/itm/Super-Small-Pet ... 1e9085e249" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Katteleker fra ebay var noe Bodil syntes var ekstremt morsomt å ødelegge. Noen av dem andre gjorde det også. Men ikke fult så mye som Bodil. Så kan jo hende ikke alle rotter synes den er like gøy. Prisene går helt ned i 5 kr til 40 kr. spørs om du kjøper pakker eller enkle.
Image

Er dem laget av papir så er dem populære for alle i flokken min i hvertfall. både å flytte på å tygge i stykker.
De hvite ballene som er helt til høyre på bilde var kanskje ikke jeg beigeistret for da det var en mini liten sak inni som jeg var redd for dem skulle sette i halsen. Det var en liten plastikk kule med metall inni. Så fjernet dem jeg da. Så vær obs på det. Pakkene koster fra 30 kr ca. men jeg har vunnet noen auskjoner på 13 kr også.
Og ja de rosa myke ballene ble tygd i tuuuusen biter så jeg måtte støvsuge buret der. haha. Bodil hadde det gøy da. Det er det som gjalt så den gjorde jobben sin. hehe. Greit det er veldig billig på ebay av katteleker sier jeg bare.
Også på felleskjøpet forresten.
Image

Alle som lignet på små mus ble tygd på av alle rottene mine.
http://www.ebay.com/itm/Pet-Colors-Mice ... 27f978b56d" onclick="window.open(this.href);return false;

Image


Beklager om dere kanskje synes det blir mange ebay leker som blir lagt ut her. Meeen de fungerte godt her. Og når man finner ting helt ned i 5 kr så kan ihvertfall ikke jeg å la være et så godt kjøp ;)

Alle som var med fjør var kanskje mest interessant for gamle Bodil her ;)
Image


Denne er veldig billig og koster rundt 5-7 kr på ebay. søkeord er :knotted Rubber.
Jeg skjøper alltid den minste str.
http://www.ebay.com/itm/Dog-Puppy-Pet-K ... 259e9c8a19" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Denne her kjøpte jeg på tropehagen zoo under fugleleker. Man kan egentlig også henge den opp.
Jeg fant den desverre ikke på nettsiden dems nå. Men hvis du ikke finner denne i butikken heller så kan du fint kjøpe alle biteleker som er til barn. Veldig mange av dem kan man også finne på ebay så klart. hihi.

Image

Jeg har også prøvd denne fra tropehagen zoo. Koster ca 49 kr. Men av og til har dem dem på salg. Da plukket jeg den med meg se. Min anbefaling når det gjelder denne. Med mindre du ikke får den og du har en skikkelig stor gnager så trur jeg ikke dem er såå interessert. Jeg velger å skrive om den her for jeg fikk et inntrykk etter denne at myk plastikk fungerer best. Slik som den ene katteleken.

Image

Fugleleke Parakitt Leketøy Naturtre 40Cm til 49 kr. Den synes jeg ikke er aller verst i pris ;) Og er grei å ha.
Men epletrær greiner er like dugenes og er gratis. Så jeg har ikke kjøpt så mange av disse til fugler.

Image


Fugleleke Tau-Tårn Natur får du kjøpt på tropehagen zoo til 169kr. Den hadde jeg veeldig lenge. Morsom å klatre i for små. Og kan også tygges på. ( gammelt cage set up her).

Image

Pappesker er jo alltid gøy uansett alder på rotter synes jeg. Og dem er greie å gange på. Lett å bytte ut.
Nå om dagen spørr jeg bare en skobutikk om å samle opp litt. og jeg får dem gratis ;)

Image

Image

Image


papprør er jo også greie å tygge på.
http://hellepapp.no/" onclick="window.open(this.href);return false; finner du noen ellers finnes det noen under rabbit tube, play tube på ebay.no

Image

Et lite bilde av Bella når hun var liten. Og en matpapir leke med noe godt inni.
Morsomt å lage sånne innimellom ;)

Image

Andre pappleker :
Image



Tyggestein med spirulina alger. Søk gjerne på hva spirulina er. Bra for mennesker og dyr. Jeg brukte det også til fisker og reker når jeg hadde akvarium. Denne har også vært en god favoritt her.
Navnet i butikken er : Gnagerstein m/oppheng (alger) 80 g. Koster 49 kr.
Image


Tyggestein jordbær kjøpt på tropehagen zoo. Husker ikke pris dessverre. Og den lå ikke i nettbutikken.
Tror det er en av dem de har likt best her av smak.
Image

Treetasje med skrufeste 7x10Cm Til Mus Og Hamster.
59 kr på tropehagen zoo.
Kan brukes begge veier. Den kan både tygges på og være en fin trapp om du kjøper å har flere etter hverandre slik jeg har brukt dem.
Image

Image

Her ser du trippel Critter nation buret mitt. Jeg har fått kjøpt flere hyller og stiger nå og har byttet til hundefilt til hyllene fra biltema. Finner stadig vekk ting jeg kan forbedre ;)
Men her har jeg små epletre pinner i alle etager, gnagestein. vegetabilskehundebein eller ører. Noen griseører. Fleece knyteleker. Katteleker og andre små ting dem kan gnage på.

Image

Eplepinnene jeg er så glad i... Eller rottene mine da. Hehe. Men jeg også siden dem er gratis ;)
Lagret dem i kjelleren over vinteren i bøtter så jeg alltid har. Får hentet hos et vennepar i en eplehage om høsten se ;)
Image


For den som orker å lese litt så har jeg en liten ess i ermet synes jeg selv da.
Hvis du har treleker som er blitt uinteressant noe mange blir. Da kan du vaske dem så smøre et tynt lag med nøytral olje (ikke hvitløk eller sterke). Så kan du sette dem på verandaen i 2 dager så det får trekt seg inn å bli tørt.
Du vil da mest sannsynligvis oppleve at trehuset er en bra decoy og de vil gjerne tygge på den istedenfor de flotte hengekøyene. Jeg har den også med ut på lekeplassen på gulvet her så roser jeg dem når dem tygger på denne istedenfor lister.

Bodil elsket dette huset over alt på jord ;)
Image
Image

Her er en av yndlingsvideoene mine av Bodil når hun fikk dette huset. Alle de andre rottene også. Meeen det var hun som flyttet inn der omtrent ;) Hihi. Jeg kunne ofte se henne boogle øyer samtidig som hun tygget på dette huset.



Jeg anbefaler aspirit serien som skal være mer skånsomt laget en et røkt tyggebein. Rotter skal ikke ha for mye protein heller. Men les på matmors sine sider der angående %. Her blir det gitt en sjelden gang. Men bra for tenner. De blir ellevillle av den her. Tropehagen zoo får du tak i den.

Image

Whimzees serien får du tak i på tropehagen zoo. Prisen varierer fra 19 kr, 39 kr, 69kr, og større pakker til 189kr. Gjerne i et piggsvin, krokodille, tannbørste og eller så har dem noen som ligner på dentasticks . De fra pedigree anbefales ikke av min veterinær ihvertfall da hundene hennes la fort på seg av det merket. Men alt av vegetabilske støtter ihvertfall jeg ;) Det finnes i det uendelige. Også maisbein. Noe mine likte her også.

Image

Dentafun Veggies får du også kjøpt på tropehagen zoo. Prisen varierer siden dem kommer i både små og store pakker. Men starter fra ca 25 kr for en pakke med 4stk som er 7 cm.

Image


Vegatabilsk griseøre finnes også. Her ser du en morsom video av Bodil og Berit som har en liten drakamp.
Husker dessverre ikke pris og fant ikke på nettet. Men den var veldig populær her. Kjøpt på tropehagen zoo den også.



Tygg Premium Natur . Altså tørket maiskolber er en hitt her. Det er jo en slags tyggeleke man kan unne seg en gang innimellom. Koster 69kr for to på tropehagen zoo.
Image

Leketønne Med Bjelle 3,5x5Cm . Denne blir også raskt tygd på her ;) Bare 29 kr for denne.
Tropehagen zoo.
Image

Over til litt fleece.
Jeg har dette under biteleker siden dem blir mer interessert i å ødelegge å tygge på disse en hengekøyer. Ihvertfall her.
Men det er også en blanding av alt det andre som ligger i buret og utetider her.

Her viser jeg noen varianter man kan lage av fleece rester.

Image

Image

Image

Finn frem litt rester og velg dine farger ;)
Image


Kutt i ønsket lengde og tykkelse. Det trenger ikke være perfekt. Man skal jo knyte dem bare og bruke opp rester.
Image

Image

knyt en knute i enden og flett.
Image
Image

Jeg klipte noen mindre strimler og lagde små knuter

Image

Image

Disse små knutene kan du ha som dem er eller klippe litt mer på tuppene slik jeg gjorde med den ene her.
Image

For å lage små knuter kan du også gjøre sånn her .
Image

Image


En liten ting jeg kanskje kan gjøre hvis jeg har dem på uteplassen er å putte noe inni. Da kan dem løpe å hamstre dem.
Men artig inni buret også. Her er det tørket mais.

Image

Image

Image

Det å ha ekstra små fleece oppe i en kurv eller annet dem sover i kan også gjøre at det blir mindre fare for at dem biter på hengekøyene.

Image

Og ja. lage et stoooort rede er også gøy med fleece. Pluss alt annet løst dem kan finne.
Jeg hadde bur rens. Og de hadde vært flittige små piker å lagd et tååårn av ting under trappa.

Image

Image

En annen fleece leke til bur er denne. Morsom å bite i å dra ned. Jeg fester noen og lar noen være løse. Man kan fint henge fra siden av buret også.

Image

Her er en artig leke jeg også har laget. Hvis du går på ebay kan du søke på cat toy og du vil finne slike baller til 5 kr ca.
Jeg kutter opp fleece og putter det inni så dem kan dra ut.
Image


Opprinnelig så er det denne man skal bruke. Jeg så en steg for steg på ebay men hadde ikke denne.
Ballen koster jo ganske mye mer en den jeg brukte også.
Men her har du en link. Navnet er : JW HOL-EE ROLLER DOG BALL TOY
http://www.ebay.com/itm/271456585664?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Image


Det var noen biteleker fra meg. Som regel er det mye av ting som er til hunder man kan bruke av tyggebein og griseknoker også. Men les på pakken så blir du litt mer obs på fett innholdet og proteinet i dem.
Jeg vet at enkelte gir både fuglebein og kotelettbein. De har fått prøvd det. Men jeg er kanskje litt forsiktig fra da jeg hadde hund. Alt med måte tenker jeg ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Labyrinter

I dag tenkte jeg å skrive bittelitt om labyrinter.
Rotter har et dårlig syn men har følelser i hår tuppene sine og derfor liker de å gå inntil vegger. De har også kanskje et indre kartsystem som jeg har lest. Og liker å gå over områder å orientere seg. Enkelt forklart.
Les mer om berøring her :
http://www.fhi.no/dav/3dcf26821b.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Det er flere deler hvorfor jeg lager labyrinter for dem.
Men nummer en er jo at det holder dem opptatt i en god stund og det er en slags decoy dette også som gjør at dem holder seg mye på den plassen. De vandrer mye rundt i rommet. Men jeg kan nesten beregne hvor dem kommer til å slå seg til ro hen også fra gang til gang. Så det er lett for meg å plukke dem inn etter utetid. Dem liker også gjerne å ha en gjemt hule dem kan løpe å horde maten sin i slik at ingen andre finner den. Gjerne litt nesting også inne i en hule slik at dem kan pakke maten inn. Bli ikke overasket om maten er bløt. For i naturen så markerer eller tisser dem på maten slik at ingen andre skal stjele fra dem.

Og et annet viktig punkt hvorfor jeg setter opp slik er også for at litt engstelige rotter skal tørre litt mer.
Det å la dem tro at de kan reise rundt i rommet uten å bli sett kan få noen til å tørre mer.
Jeg elsker jo også da trygghetsoner som jeg har noe fleece pledd fra buret i med dem sin lukt på.
Mer om dette står det på denne siden :
viewtopic.php?f=17&t=17037" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruker i grunn det jeg har for hånden. Mest pappesker da det er så rimelig. Og jordbærhusene fåes kjøpt på ebay til 35kr ca. Eller også bøtter og diverse som jeg har skjært hull i.
Men her er også noe man kan kjøpe hvis man vil ha noe som varer litt lengre en en pappeske som vil kanskje lukte etterhvert og som man må bytte ut jevnlig.

Image

Living World Snapp-Inn.149 kr kostet det for avlange men vil vel tro det er litt mindre for terninger. Jeg vet man kan også få tak i noen hus så jeg på nettet. Jeg kjøpte mine fra tropehagen zoo.
Image

Bella som lukter og er veldig nysgjerrig.
Image

Har ikke alltid tid til å stå stille for kamera da. Må jo løpe litt når dem er ute på lekeplassen (soverommet ) :rottehode:
Image


Her er et oppsett jeg lagde i går faktisk. La også pledd over som et fort. Men fin lukket labyrint blir jo denne på en måte.
Og man kan bytte på plasseringene litt fra dag til dag så blir det noe mer spennende ;)
Gleder meg til å kanskje kjøpe flere Living World Snapp-inn også må jeg si.
Image


En annen måte å lage en hjemmelaget labyrint på er jo å bruke sko esker som man fester inntil hverandre.
Nå gikk jeg full pott på dette tårnet. Men det er mer en bra nok med litt lavere tårn altså. Spesielt da hvis du ikke har rotter som kommer på kommando så er det lurt å ikke feste sko lokkene så du kan ta dem av og finne dem. Mine kommer ved smatting eller om jeg slår en teskje i en tallerken. Det med en tallerken har jeg gjort vær gang siden dem var små når dem får mat. Så ved krisetilfeller en den sjekk. Sånn om dem kryper inne i sofaen eller bak under dusjen for eksempel :rottehode:
Her spurte jeg en sko butikk om å spare opp å ringe meg når dem hadde noe å gi bort.


Image

Alt du trenger er dette :
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Et annet labyrint tårn av pappesker ;)
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by WillyWonka »

For det living wold settet. Hvor mange "vegger" får du med i en pakke?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

3 avlange og 2 små sider :smile2: :cheerful: :naked: :rottehode:

Jeg kjøpte to pakker og da fikk jeg liksom bygd et lite hjørne med dem små veggene også.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Innhegning

(Denne rosa innhegningen er laget av Ann-Kristin Power og jeg har fått tillatelse til å legge denne her)

Her er det brukt Kryssfiner plater 8mm.
Finnes ulike kvaliteter og tykkelser.
Butikk: Byggmakker .

Målene var 60cm x 60cm. Brukte de målene fordi en plate er 240cm x 120cm. Da får man akkurat 8 elementer. Men hvis man vil ha færre plater som er lengre så kan man kappe 60cm x 80cm. Da får man 6 plater. 3 på lengden og 2 i bredden . Jeg fikk de på byggmax til å kappe for meg . Også malte jeg med vannbasert maling.

Annet man kan bruke er blant annet piano hengsler for å feste dem til hverandre. Men det finnes rimlige varianter av den også. Hvis man fester på annenhver side bortover så kan man klappe den sammen for å rydde den bort uten at den tar så stor plass.

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Andre varianter man kan lage.
Dette bilde er egentlig hentet fra en forsknings side. Men jeg må si at det fikk mine ideer til å tenke på å lage noe som dette en gang som er koblet til et bur. Slik at dem hele tiden kan få lov til å løpe litt fritt også.
Jeg ønsker meg et helt eget rotterom. Nå har dem mye friheter her hjemme og soverommet har blitt et lekerom på en måte. Men jeg må rydde vær dag så det hadde vært ideelt med et rom som bare var dems.
Jeg hadde valgt å hatt dette bak buret eventuelt og koblet et rør fra under buret til en slik innhegning som dem får lov å løpe fritt på når som helst på døgnet. Ja, er enig i at sikkerheten for dette må jo vurderes. Det er ikke alle rotteflokker dette hadde passet for. Men om man ikke har det oppe på natten så kan det være oppe på dagen ihvertfall.
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette
http://www.stuartmcmillen.com/blog/cart ... -rat-park/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image


Andre løsninger.
Mange bruker også plexi glass med piano hengsler. Eller slik som dette. Litt mer job å få laget rammer rundt.
Her er det vel i metall rundt. men jeg har også sett flere bruke trerammer rundt plexie glass. Anbefaler Biltema om du skal ha plexiglass. Det er litt dyrere en trefinner plater. Men veldig pent når det er gjennomsiktig.
Man får fulgt mer med på rottene også.

Inspirasjonen og bildene er hentet her ifra
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette
https://www.facebook.com/star.brux?fref=photo" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Her er forresten en person som jeg følger på youtube.
Hun har laget en innhegning med plexiglass og rammer med i tre rundt.
Veldig kjekt om du har hunder slik som henne.

Spol gjerne frem til 4.37 i videoen.



Legger bilde her også i tilfelle den som leser ser gjennom taptalk
Image

Noen velger også å gjøre slik som dette.
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette
http://s45.photobucket.com/user/Squeeky ... n.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Hvorfor noen kanskje kunne få brukt for denne løsningen er om man kanskje drar på ferie og ikke kan slippe rottene løs over alt. Eller noen er syke, men det kan også hende at man har tatt til seg et rescue tilfelle som kanskje ikke burde bli sluppet helt løs enda i alle rom. Men man vil at han eller hun skal få lov til å lee på seg for det.
Taket er bare tatt opp for bilde sitt skyld.

Chelsey's Cozies finner du på facebook her om du ønsker å spørre henne mer om innhegningen :
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette
https://www.facebook.com/chelseys.cozie ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image


Denne løsningen her prøvde jeg selv. Den er ikke så holdbar. Men kan jo funke i korte perioder.
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette
http://www.goosemoose.com/rfc/index.php?topic=39379.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

En annen variant hentet fra photobucket.
Image


Så over til det nye. Man kan få tak i play pens fra statene til en stiv pris.
Jeg vurderer å gå til et sted der dem selger reklameplakater ovs å kanskje høre om dem har noe som ligner.
Kunne jo hende ;) Flexible pvc sto det på siden ihvertfall at dette var.
Hvis du som leser gjør det en dag så send meg gjerne en melding om din erfaring.
http://www.ratforum.com/showthread.php?32426-Playpens" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette

Image

En fin steg for steg video her :



Også en steg for steg

http://gerbilforum.proboards.com/thread ... playpen-20" onclick="window.open(this.href);return false;
Materialet til denne kan du kjøpe her:
http://www.ebay.co.uk/itm/151110513091? ... Track=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er kunn et inspirasjonsbilde og jeg eier ingen rettigheter til dette
Image

Her er det flere inspirasjonsbilder av Plexiglass play pens.
Bilde er hentet her:
http://hamsterhideout.com/forum/topic/9 ... ttle-idea/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

En slik dør ønsker jeg meg så utrolig mye selv til mitt rotterom.
Bilde er hentet her:
http://www.smallanimalchannel.com/ferre ... escue.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Image


Jeg synes dette er pent jeg da. Jeg hadde kanskje laget så stor som mulig så dem får løpt litt.
Men alt er bedre en ingenting ;)
Dem er faktisk til salgs og er egentlig til hunder denne. Bildet er hentet her : http://www.fairpets.de/epages/15491778. ... ducts/0003" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Jeg kan love deg som leser at dette er noe jeg ihvertfall lyster på å få gjort en gang. Hvordan det kan bli sikrest mulig laget det må jeg undersøke. Men om det hadde gått an at rottene kunne fått lov å gå ut og inn på sommeren hadde vært artig. Stengt av på natten kanskje. Og eventuelt bare ha dem ute ved tilsyn.
Det må nok kun være laget av metall for sikkerhet og mur under. Også rikelig med skygge. Men ideer til dette kan man finne mye av på Ilder innhegninger da dem er kløpre utbryterkonger. Kanskje også ha koblet dette til huset.
Jeg har også tenkt på om øverste delen av veggen burde være av plexiglass da små totter kan være uforsiktige å klatre oppover uten å tenke på at dem skal ned. Foreløbig bare en drøm her. Dette koster jo litt å få gjennomført.
Bildet er hentet her:
http://s1371.photobucket.com/user/SaraS ... r.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Bare til inspirasjon fordi Jeg har litt store drømmer om en gang å kaaanskje få til noe lekeareal utendørs.
Men som jeg skrev over kun da hvis det er gjort på en ordentlig sikker måte og spesielt med mur under. Man kan heller ha en grave kasse der inne som en god aktivisering.
Bildet er hentet her: http://www.cagesbydesign.com/p-459-sunc ... osure.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Bildet er hentet fra pintrest. Fant ingen opphav. Men jeg har sett dette buret tidligere på større fuglebutikker. Det kostet bare ca 32 tusen. Hehe. Ja. men det er lov å drømme. Noen kjøper bil og eller kanskje en dyr sofa til den prisen. Mens jeg kjøper bur ?
Image


Så kommer jeg til to innhegninger/lekegrinder som kanskje ikke er så trygge for alle rotter.
Men kanskje for noen gutter som er litt eldre og late ?
Du får kjøpt den på tropehagen zoo og andre dyrebutikker i Norge også.
Kanskje følge med på om den kommer på tilbud en gang
http://www.tropehagen.no/display.aspx?m ... odid=18022" onclick="window.open(this.href);return false;
Image


Dette er et Marshall produkt og er til ildere.
Jeg vet for eksempel at Betsy som nå er 1,5 år hadde brydd seg lite om å prøve å klatre over. Men jeg veit Berit klarer det. Så det får du avgjøre i forhold til hva slags flokk du har.
Men kanskje brukbar på hytta når man sitter å passer på ?
Disse finner du på ebay.no eller amzon.no. Eller de fleste steder som dem selger ilder utstyr.

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

En liten trapp med farger

Jeg syntes stigen ut av buret på lekerommet var litt bratt for Betsy her i heimen så jeg lagde noe annet dem kunne bruke. Og siden jeg elsker farger så pakket jeg inn pappeskene og klippet til hull og teipet ;)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


En annen trapp jeg ønsker meg eller kaanskje prøver meg på å lage er denne.
Trygg for gamle totter.
Man kan kjøpe den på ebay men er litt dyr. Så jeg tenker kanskje å finne en skumgummimadrass på finn.no og sy et lite trekk i fleece eventuelt.
http://www.ebay.com/itm/291396924618?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Image


Legger denne her også. Veldig fin må jeg si. Kjenner man en snekker så hadde jo denne blitt fin å ha.
Funnet på pintrest. https://www.pinterest.com/pin/251638697906013813/" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply