"Blårotte"

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Byrotte
Pinky
Posts: 5
Joined: 28 Sep 2014, 22:12

"Blårotte"

Post by Byrotte »

Har fått med meg at det er ulike varianter av rotter. Som Rex og Dumbo. Og at vi har den klassiske hetterotta som er en helt ordinær rotte.
Men har også sett rotter som er blågrå i pelsen. "Blårotter"?
Er dette en egen rottevariant eller en "Modifisert" om man kan si det utgave av hetterotten?
Har søkt blårotte på internettet men har ikke funnet noe på denne rotten.
Bare mener at noen har kalt den blårotte tidligere.
Er det noen flere rottevarianter utenom hetterotte, rex, dumbo, "Blårotte" og ørkenrotte som blir brukt som selskapsrotter?

Takker for svar! :ratgreen:

Byrotte
Pinky
Posts: 5
Joined: 28 Sep 2014, 22:12

Re: "Blårotte"

Post by Byrotte »

Og hvis. Hva skiller atferden til disse rottene? Mener ørkenrotte har ett annet atferds og handlingsmønster enn en hetterote.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "Blårotte"

Post by wollf »

hei

alle rotter er tamrotter. de er samme "rase" men har kun forskjellig farge.
adferden er den samme om rotta er sort eller blå

fargen du leter etter kalles nok blue

de fleste varianter du finner i norge står her:
http://tamrotter.com/?page_id=126" onclick="window.open(this.href);return false;

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: "Blårotte"

Post by Crazyratlady »

http://matmor.info/pattern4.htm" onclick="window.open(this.href);return false; :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "Blårotte"

Post by wollf »

og ørken rotter er ikke samme som tamrotter.
disse er en egen art.

litt som hamster og marsvin.

Byrotte
Pinky
Posts: 5
Joined: 28 Sep 2014, 22:12

Re: "Blårotte"

Post by Byrotte »

Takk skal dere ha!
Man kan bli forvirret når det kommer til å skille begreper som rase, genetikk og fargevarianter og det som er!
Da er det vel mer en smakssak.
Og det var disse "Blue" som ble lenket her. Da blir det nok å gå i anskaffelse av to slike da.
Takker for svar! :ratgreen:

Byrotte
Pinky
Posts: 5
Joined: 28 Sep 2014, 22:12

Re: "Blårotte"

Post by Byrotte »

Så en blårotte ville gått fint med en hetterotte? Ønsker to rotter med ulik pelsdrakt. Begge blir da hanner.

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: "Blårotte"

Post by BiKa »

Sånn helt egentlig, ja, en Blue og en Hooded vil gå fint sammen i teorien, men i praksis bør du velge to fra samme kull, da slipper du å introdusere og sånn :) Er relativt skjelden at det kommer bare en fargevariant i kullene, så du kan finne et kull med f.eks en brun og en hvit, eller en hette og en sort :) på samme måte som at man kan få valper med forskjellige farger, og at en sort valp og en brun hvalp vil kunne/ikke kunne gå sammen, uavhengig av fargen på pelsen
<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Axis, Flexor, Mio og Birk <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "Blårotte"

Post by WillyWonka »

Byrotte wrote:Så en blårotte ville gått fint med en hetterotte? Ønsker to rotter med ulik pelsdrakt. Begge blir da hanner.

Det er ikke fargen, pelstype og øreplassering som bestemmer om de går sammen eller ikke :)

Jeg har nå 6 hanner i ulike aldre og har 5 forskjellige farger og tegninger. To av dem er det vi kaller for rex (pelsen er stri og noe krøllete), så har jeg to stykker som er dumbo (det beskriver øreplasseringen, ørene er på siden av hodet), en med røde øyne...
Rotters utseende er på en måte like forskjellig som vi mennesker. Selv om jeg er lys i huden og naturlig blond, så kan jeg vre venner med de som har mørkt hår, eller mørk i huden f.eks :)

Men alle disse begrepene som jeg bruker over her, bare beskriver utseendet til rottene. alle er "bare" rotter eller tamrotter om du vil.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply