Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dyr

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dyr

Post by Rubisco »

Postet et bilde av min kanin Lady og rotta Alcor sammens og ble kalt dyremishandler fordi jeg har både rotter og kaniner i samme hus. Personen påstår at rotter er fulle av bakterier som gjør kaniner og andre dyr syke.

En annen person kom og sa at rotter har en tendens til å mobbe andre smådyr og at rottene mine kommer til å angripe og drepe min kanin. Person B påstår at det var hennes tante, eks Tamrotteforeningsstyremedlem som hadde sagt dette.

Jeg vet det stemmer ikke at rotter er mer skittne enn andre husdyr. Jeg vet også at kaniner og marsviner kan ikke stå sammens, men har aldri hørt noe sånt om rotter og andre smådyr. Noen her som vet, har hørt eller lest noe lignende? Jeg spurte personene om kilder til disse påstander men ingen har gitt meg noen.



PS.
Jeg vet at rotter skal ikke ha høy. Rotteburet og kaninplassen er på hver sin ende av første etasjen og rottene har ikke reagert med å ha høy i samme hus. Hvis de hadde reagert så hadde jeg flyttet rotteburet til andre etasjen. Alcor var den eneste som viste interesse i kaninen. Han pleide å groome henne mellom ørene, og hun pleide å følge dem rundt i huset, spesielt hvis de var på vei til gjemmestedet med yoghurtdrops eller frøstang (som hun ikke fikk lov til å ha). De andre 2 var og er ikke interesserte i henne i det hele tatt. Jeg er alltid hjemme når de luftes sammens.

Jeg kan ikke tenke meg at en rotte hadde angrepet en kanin eller andre dyr som er mye større enn dem. For å sammenligne var Alcor ca 600g de siste mnd han levde og kanin er nærmere 3kg. Størrelsesforskjellen er enorm.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by wollf »

Det er faktisk kaniner som har en bakterie som kan bære livstruende for rotter. Rotter og kaniner Bør aldri gå sammen. Ikke bare pga bakterier men for at de i naturen er fiender og vil ende opp med å prøve å drepe hverandre. Vil ikke si det er dyreplageri. Men det er i allefall veldig stor risk å ta der dyrene kan bli skadet.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Rubisco »

Link til kilder, Wollf.

Jeg tror ikke noe på at det hadde prøvd å drepe hver andre i naturen. Kaninen er minst 5 ganger så stor som rotten og mye kjappere.

Det er flere her som har rotter og hund eller katt, er enda flere som har kaniner og katter. Jeg er fåtall som har kanin + rotter.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Marit Fosen »

Jeg er faktisk enig med Rubisco! Hvorfor skulle de prøve å drepe hverandre ute i naturen? De konkurrerer ikke om noen verdens ting, begge er byttedyr, og spiser totalt forskjellige ting. Ikke alle såkalte fakta som finnes på nettet er fakta. Jeg har hørt den om bakterien, men hvilken bakterie er det?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by wollf »

Søk litt på forum så finner dere. Har ikke tid til å lete for dere da jeg er på telefon og midt i flyttingen. Står masse om det her. Husk at rotter ikke bare er byttedyr. Og uansett skade eller sykdom hva i alle dager er poenget med å la dem gå sammen? De il ikke få noe som helst ut av det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by wollf »

http://www.dyrlegenett.no/rotter%20og%20mus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Fant en. Men vet der ligger flere. Matmor har skrevet om dette flere ganger også

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Milla »

http://www.nettdyrlegen.com/artikler/ka ... -kanin/296" onclick="window.open(this.href);return false;

Her står det litt om den bakterien som kaniner er bærer av.

Jeg har selv hatt kanin og rotte samtidig, og de fikk møtes. Det gikk heldigvis bra, selv om den gamle kaninen(Patrick) ikke var så overbegeistret for en spretten liten hunnrotte som alltid skulle sitte på ryggen hans! Dette er dog en del år siden!

Jeg tok noen ekstra forholdsregler når jeg for et par år siden passet en kanin, mens jeg hadde rotter :cheerful:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by c00nan »

å kalle deg dyremishandler er vel å gå litt langt.. ingen av dyrene dine som har det vondt regner jeg med.
Hunden min får jo hilse på rottene mine (de går ikke sammen, heller ikke mens jeg følger med men de får snuse), er jeg dyremishandler også da?

vet ikke om det med sykdom men jeg hentet 2 rotter i nærheten her da ei skulle kvitte seg med dem fordi hu mente de gjorde fuglene hennes syke..

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Kesia Madeleine »

Må bare komme med en kommentar angående om rotter og kaniner skader/angriper hverandre i naturen. For ikke mange ukene siden så jeg på en facebook-gruppe et bilde av en kanin der øynene var spist og bakbenet halvveis gnagd av. Kaninen var fremdeles i livet da eieren fant den blodig og fæl. Det var en brunrotte som hadde kommet inn i buret dens og angrepet den. Kaninen ble selvfølgelig avlivet.. Dette er vel sjeldne tilfeller, men det skjer.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Marit Fosen »

Kesia Madeleine wrote:Må bare komme med en kommentar angående om rotter og kaniner skader/angriper hverandre i naturen. For ikke mange ukene siden så jeg på en facebook-gruppe et bilde av en kanin der øynene var spist og bakbenet halvveis gnagd av. Kaninen var fremdeles i livet da eieren fant den blodig og fæl. Det var en brunrotte som hadde kommet inn i buret dens og angrepet den. Kaninen ble selvfølgelig avlivet.. Dette er vel sjeldne tilfeller, men det skjer.
Så de at det var en rotte? Det kan ha vært mink eller mår. Måren er egentlig et skog- og fjelldyr, men har spredt seg raskt til bebyggelse, og er litt av en drapsmaskin som også er flink til å klatre. Vi har hatt mår i mitt nabolag.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Marit Fosen »

Jeg har vanskelig for å tro at en rotte kan klare å gjøre det av med en kanin. Kaniner har et kraftig bitt og ekstremt sterke bein, spesielt bakbeina. Et spark kan gjøre veldig stor skade.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Kesia Madeleine »

Jeg spurte om hun hadde sett det. Men det hadde hun ikke. Men kaninen var i bur, og hun hadde sett rotter komme seg inn der før. Og det var rotter i området. Vet ikke hvor små Mår er, men de kommer seg vel kanskje ikke inn i bur like lett som rotter og mus? Men selvfølgelig, man vet det jo ikke hundre prosent når man ikke har sett det. Men hun var ihvertfall garantert sikker på at det var en rotte som hadde gjort det. For jeg spurte om hun var sikker.
Prøvde å finne innlegget igjen, men husker ikke hvilken gruppe det ble skrevet på..
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by Kesia Madeleine »

Synes selv det var ekstremt spesielt. For det var voldsomme skader.. Lurer nesten på om kaninen kanskje han ha vært syk og at den dermed var et lett bytte og ikke klarte å gjøre motstand..
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dy

Post by malap »

Å si at man er dyreplager grunnet det synes jeg blir å ta i.
Jeg ville heller vært forsiktig den andre veien, nettopp pga. at kaninen er større og har ganske sterke bakbein som kan gjøre stor skade på mindre dyr. I tillegg til denne bakterien de har som kan være skadelig for andre smådyr. En kanin som angriper kan gjøre ganske så stor skade på dyr som er mindre enn de.
Malena

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Ble kalt dyremishandler fordi jeg har rotter og andre dyr

Post by Larse »

Rotter er beintøffe dyr, men, det er et men her, en rotte hadde aldri i livet klart å drept en kanin alene. Kanskje flere rotter sammen, men en rotte alene hadde ikke klart det. Siden rotter er flokkdyr så regner jeg med att mange flere enn en rotte hadde drept kaninen, viss en rotte var drapsmannen/kvinnen.

En tam kjælerotte som går alene sammen med en kanin i et hus, der begge får mat og ikke konkurrerer om noe, vil jeg påstå er harmløst. Hvorfor i all verden skulle de drepe hverandre? Jeg tviler på att hverken kaniner eller rotter er lystdrepere.

Post Reply