Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kiki
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 30 Jul 2012, 12:09

Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Post by Kiki »

For ca. en måned siden oppdaget vi en kul på begge de to første rottene våre. De er fra samme kull og er født rundt månedsskifte juni/juli 2012, dvs. de var da ca 20 måneder gamle. Tok de med til veterinær, som sa at den ene kunne opereres, siden kulen satt på siden av magen, mens den andre var for risikabelt, siden svulsten satt rett ved endetarmen. Vi har valgt å ikke operere hun ene heller, siden de er såpass "gamle" og har vært sammene hele livet. Hadde ikke lyst å la ene søstra være igjen alene. (Men det er ikke poenget her). Svulstene har vokst, om enn ikke så rask som vi kanskje fryktet. Likevel er jeg bekymret for Ronja, som begynner å se ut som en gutterotte... Hun viser ikke tegn til å være plaget av svulsten, men den begynner jo å bli stor. Jeg har lite erfaring fra rotter fra før, så jeg spør dere erfarne folk her inne: hvor lenge er det greit å la de gå med svulstene, så lenge de er aktive, spiser og virker ok. Synes dette her ser ikke bra ut. Vil jo ha de lengst mulig, men vil ikke la de lide unødvendig heller :trist2:

Ronja med "pung" :kjempetrist:
Image

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Post by Larm »

Jeg tok med meg Chara for å avlive henne og svulsten hennes er større enn den på bildet + at den sitter samme sted. I tillegg har hun noen andre svulster.
Veterinæren ville ikke avlive siden hun ellers var frisk og rask.
Han sa at hun ikke vet at hn har svulster og at for henne blir det som å dra på litt ekstra vekt. Den sim synes det ser fælt ut er meg og ikke henne.

Konklusjonen ble at så lenge hun har gnist i øyet/god almenntilstand og det ikke er noen sår på svulstene, så får hun leve.
Dette innebærer selvsagt også at hun ellers er pigg og fin + spiser og drikker normalt (god almenntilstand)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiki
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 30 Jul 2012, 12:09

Re: Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Post by Kiki »

Takk for svar. Da koser vi oss så lenge vi kan og hun ikke viser tegn til å plages :jepp:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Post by kikky »

Ville også fulgt med på avføring, ligger jo litt vanskelig til den svulsten der.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Post by Milla »

Luthien hadde svulst på akkurat samme stedet, like stor. Vi fikk beskjed av en vetrinær at det satt veldig nærme endetarm og halafunksjon at hun ikke ville fjerne den. Vi dro til Tonje Haug, og hun var villig til å prøve.
Hun overlevde operasjonen, og vi fikk en god del ekstra tid med henne. Hun var også ellers frisk og opplagt, men kulen var blitt til plage, hun skippet når hun gikk.

Men hun fikk tilbake kulen sin, sånn smått, 7-8 mnd etter, etter min mening verdt operasjonen i sommer. Men denne gangen var hun blitt gammel og det syntes. Hun fikk ikke bare den ene kulen tilbake, men flere, og det tett rundt endetarmen halen og slikt. Hun var fortsatt kvikk i hodet, men svulstene var blitt så ille så hun fikk slippe nå før påske :kjempetrist:

Hun var da 22/23 mnd når hun først ble operert. Men fikk igjen 9 mnd ekstra med godklumpen vår! :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kiki
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 30 Jul 2012, 12:09

Re: Jursvulst - hvor lenge kan de gå med det?

Post by Kiki »

Nå har det gått noen måneder og en av de to må nok ta den tunge turen til dyrlegen snart. Pussig nok hun med svulsten på siden. Hun har blitt helt avmagret (veier 340 g inkl. ganske stor svulst, er bare skinn og bein når vi tar på henne - til sammenligning veier den andre 440g og de har vært ganske like i vekt hele veien), er mye mindre aktiv, sliter med "klumpen" når hun går... Stakkars lita, jeg får helt vondt i hjertet - er en av de 2 første rottene vi fikk og den første som må avlives. Og så klart den som alltid har vært mest tam og kosen :cry2: :trist:
Skal ha med den andre også for sjekk, men hun er nesten like spretten som før og virker lite berørt av "pungen" bak - og matlysten er det heller ikke noe i veien med. Så jeg satser på at hun får være med oss hjem igjen.

Post Reply