inseminering

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

inseminering

Post by wollf »

whyyyyy??? jeg får ikke min tydeligvis lespiske rotte til å parre seg med hannen :P
hvorfor kan jeg ikke bare få inseminert rotta :P

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: inseminering

Post by sanca »

:giggle:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: inseminering

Post by Milla »

Haha! Kanskje hun er relgiøs og venter til etter ekteskap?

Vurdert å ha en av burkameratene hennes med? Altså du har jo mon petit som ikke kan bli gravid igjen. Men da vil a kanskje ha innbilt svangerskap...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

Milla wrote:Haha! Kanskje hun er relgiøs og venter til etter ekteskap?

Vurdert å ha en av burkameratene hennes med? Altså du har jo mon petit som ikke kan bli gravid igjen. Men da vil a kanskje ha innbilt svangerskap...
mon petit er ikke i form desverre :(
men hun har hatt noen omganger nå med burkameraten til Guinnes.
London fra britiske byer.
Han var andre valget. så håper det går igjennom
problemet er jo at hun er sadist.
hun parrer og banker han etterpå

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: inseminering

Post by Ingerid Øksnevad »

Hi, hi :giggle: Religiøs, lespisk sadist. Hardt å være utvalgt avlshann hos deg om dagen skjønner jeg :giggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

synes synd på han. er den kjipe rottemusa jeg er sur på. hun har liksom ikke så mye å velge og vrake i.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: inseminering

Post by Milla »

wollf wrote:synes synd på han. er den kjipe rottemusa jeg er sur på. hun har liksom ikke så mye å velge og vrake i.
Haha, hun burde bare ta til takke med det hun får.. :giggle:
Ble det ikke anbefalt å ikke avle videre på Britiske byer pga hormonproblemene de hadde. Gjaldt kanskje ikke guttene det? :confused:

Så dessverre det etter at jeg skrev det, ang Mon Petit :sorry:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

Mini har lite hormonelle problemer i slekten. så håpet er at det skal vaskes ut av linjen.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: inseminering

Post by Milla »

Med tanke på at man ikke vet bakgrunnen for de hormonelle problemene, så kan man ikke vite at de vil "vaskes" ut...
PCOS for eks er genetisk, den kan hoppe over generasjoner, men blir ikke "vasket" ut...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

Milla wrote:Med tanke på at man ikke vet bakgrunnen for de hormonelle problemene, så kan man ikke vite at de vil "vaskes" ut...
PCOS for eks er genetisk, den kan hoppe over generasjoner, men blir ikke "vasket" ut...
helt riktig.
men for å kunne vite dette må man prøve seg med en parring først. Guinnes er i slekt med London, så genetisk sett vil parringen ha den samme risiko.

Man må av og til ta noen sjanser for å oppnå resultater.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: inseminering

Post by Milla »

Det skjønner jeg og...

Men det betyr jo også at de neste generasjonene må følges med på for akkurat dette :)
Sånn som Witney var en god stund, er ikke akkurat noe jeg ville utsatt noen andre for om jeg kunne forhindret det ;)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

Milla wrote:Med tanke på at man ikke vet bakgrunnen for de hormonelle problemene, så kan man ikke vite at de vil "vaskes" ut...
PCOS for eks er genetisk, den kan hoppe over generasjoner, men blir ikke "vasket" ut...
eller...
PCOS er ikke påvist etter prøver hos disse rottene.
alle kort skal selvsagt på bordet her.
NOE er det med hunnene da de en er "sille" er engler mens de som ikke er fullt så "snille" har måttet steriliseres. etter sterilisering har oppførsel endret seg betraktelig. så noe hormonellt er det.
da med hunnene.
Hannene derimot er det kun en hanne som har blitt kastrert pga uønsket adferd.
da britiske byer var en innavnl parring vil slike ting som dette bli svært tydelig.
men det går ann å vaske ut uønsket adferd.

om jeg bruker en ukjennt hanne fra dyrebutikk er rissikoen like stor.
forskjellen er at jeg ikke vet noe om slekt eller søsken.

her har jeg en hanne med godt dukumentert slekt, hvor jeg vet hva som er problemet.
dette gjør jobben enklere da jeg bevist kan velge partnere ut i fra denne problematikken.
noe som igjen gjør at det kan gå raskere å evt fjerne problemet.

en dyrebutikk hanne kan ha mye problemer i slekten jeg ikke vet noe om som ikke nødvendigvis vil oppdages før et stykke ut i linjen, og selv da vil det være vanskelig å vite hvor problemet stammer fra.

ved å bruke en hanne med kjent bakgrunn og problematikk vil det derfor vær enklere å vite hvor problemet kommer fra, hva som skal til for å "snu" det og velge partnere som ikke har samme problem i slekten.

Jeg har ingen problemer med å foreta meg denne parringen, det var ikke første valget, men Mini sin linje er så godt brukt i norge at nesten samtlige hanner i parringsklar alder er nært beslektet med henne.
valgene til partner blir da en hanne uten stamtavle eller da britiske byer.

veldig mye gjentagelser her, men tror jeg fikk med meg poenget

men bra du stiller deg kritisk Milla, det liker jeg og det er slik det skal være. så bare spørr i vei

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

Milla wrote:Det skjønner jeg og...

Men det betyr jo også at de neste generasjonene må følges med på for akkurat dette :)
Sånn som Witney var en god stund, er ikke akkurat noe jeg ville utsatt noen andre for om jeg kunne forhindret det ;)
Selvsagt, og dette er også poenget.
Om ungene her viser tedenser vil vi teste dem for Pcos.
men Mini kommer som sagt fra en linje med lite hormonell ubalanse, og rotter med lite jursvulster og dominans.
I allefall på morsiden.

Minis farfar har vel norges eldste slekt, hennes farmor stammer fra mitt første kull, og hennes mor har en lang stamtalve.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: inseminering

Post by Milla »

PCOS er dessverre en sånn hormonellidelse som er vanskelig å påvise ved kun en prøve. Det er ikke alle med dette syndromet som har alle "symptomene" heller, eller vil vise noen symptomer på at de har det i det hele tatt.
Det er ofte kun akkumulering av symptonene som veier for eller i mot om det evt har det.

Det er jo helt klart at det var store hormonelle problemer, spesielt blant jentene, der mor til kullet og Witney som jeg har var verst når det gjaldt aggresiviteten. Chippet funket suverent på Witney, bedre enn jeg noen gang kunne forestilt meg at det kunne bli. Hun har fortsatt sine nykker.
Men da er det heelt klart viktig at informasjonen går videre, at problemene ligger der og at de burde være oppmerksom på det videre i oppveksten(for her kom den plutselig ut av det blå), om det skulle vise seg at Mini bestemmer seg for å bli hetro igjen :giggle:

Og, ja jeg skjønner argumentasjonene dine... jeg er bare eeekstremt nysgjerrig !
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: inseminering

Post by wollf »

Milla wrote:PCOS er dessverre en sånn hormonellidelse som er vanskelig å påvise ved kun en prøve.

Det ble tatt flere prøver, men ja de er ikke 100%

Det er ikke alle med dette syndromet som har alle "symptomene" heller, eller vil vise noen symptomer på at de har det i det hele tatt.
Det er ofte kun akkumulering av symptonene som veier for eller i mot om det evt har det.

Det er jo helt klart at det var store hormonelle problemer, spesielt blant jentene, der mor til kullet og Witney som jeg har var verst når det gjaldt aggresiviteten. Chippet funket suverent på Witney, bedre enn jeg noen gang kunne forestilt meg at det kunne bli. Hun har fortsatt sine nykker.
Men da er det heelt klart viktig at informasjonen går videre, at problemene ligger der og at de burde være oppmerksom på det videre i oppveksten(for her kom den plutselig ut av det blå), om det skulle vise seg at Mini bestemmer seg for å bli hetro igjen :giggle:

Og, ja jeg skjønner argumentasjonene dine... jeg er bare eeekstremt nysgjerrig !
det er helt i orden. jeg har hatt flere samtaler med matmor ang problematikken her.
vi er enige i at det er en sjanse for at det kan gå gale. men det er en sjanse man altid tar. uansett om de er fra dyrebutikk eller opprett.
i dette tilfelle kunne jeg rissikert det samme med en dyrebutikk rotte, bare at den ville det virkelig kommet ut av det blå.
rottene fra dette kullet vil komme til å ha et nettverk rundt seg som ingen andre av mine kull vil ha. både matmor og heidi har interesse av og følge kullet, og ikke minst finne ut av den genetiske problematikken.

jeg har tatt noen sjanser til nå og det har vist seg å være gode avgjørelser. denne gangen er magefølelsen like god. jeg tror det kan bli et bra kull til tross.
mor i dette tilfellet er også utrolig menneskekjær noe som vil påvirke barna i stor grad.
miljø er like viktig som genetikk ;)

Post Reply