Jursvulster

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Jursvulster

Post by wollf »

hva synes dere?
bør de oppereres? la de gå med det?
avlive eller la de leve til det plager dem?
når plager det dem?

her er et eksempel jeg synes er å dra det litt langt

http://www.youtube.com/watch?v=XqdKwsIpxWI

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Jursvulster

Post by Anders Ruller'n »

Hva mener du? :)

Vi har selv ei med noe som mest sannsynlig er en jursvulst. Den har ikke vokst på over en mnd. Er langt fra så stor som den på videoen. Den hindrer henne på ingen måte i hverdagen. Like aktiv som før. Like livsglad som før. Like fin pels som før. Vi vil ta henne med til veterinær så fort den starter vokse igjen.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulster

Post by wollf »

jeg starter bare en samtale her ;)
min mening kommer, jeg vil bare høre hva andre mener?
men tenker dere opperere?

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Jursvulster

Post by trine og gjengen »

Jeg syns operere!

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Jursvulster

Post by Marit Fosen »

Når svulsten blir så stor at den begynner å hemme rotta, bør den opereres. Alder, og spesielt almenntilstand, er faktorer som må vurderes før en bestemmer seg for operasjon. Min konklusjon er at en ikke kan si et definitivt ja eller nei.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Jursvulster

Post by Anders Ruller'n »

Vi har ikke bestemt oss, foreløbig.

Vi er litt fram og tilbake. En operasjon vil fort koste 2-3000 ifølge veterinæren. Rotta er snart 1 og ett halvt år gammel. Har lest her på forumet at snittalder på rotter fra dyrebutikk er på ca. 1 og et halvt år. Vi har ikke forhørt oss om de har narkose via gass. Har de narkose som minsker muligheten for at hun ikke vil våkne igjen, så vil vi mest sannsynlig operere. Narkose vi gass(?).

Hele situasjonen er litt ekkel. Vi vil tenke minst mulig på det, før vi eventuelt må oppsøke veterinæren igjen.

Hva mener du/dere?

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Jursvulster

Post by Anders Ruller'n »

Ble mye rot i innlegget over.

Gass er vel narkose som vil gi henne en bedre mulighet for at hun vil våkne igjen?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Jursvulster

Post by Anniken.HH »

er det lov å kommentere om andre type kuler i denne diskusjonen? har jo ingen hunner selv, men har en hann som har fått en kul, så dette temaet blir diskutert litt i hjemmet om dagen
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulster

Post by wollf »

snitt alder trekkes ned av sykdom som ikke behandles og av ulykker.
de fleste lever til de er rett over 2 år.

men jeg ser ikke poenget i å vente?
jo lenger man venter jo eldre blir rotta, jo større opperasjon, risk og sjanse for at det sprer seg.
om jeg først skulle opperert en svulst ville jeg tatt den tidligst mulig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulster

Post by wollf »

Anniken.HH wrote:er det lov å kommentere om andre type kuler i denne diskusjonen? har jo ingen hunner selv, men har en hann som har fått en kul, så dette temaet blir diskutert litt i hjemmet om dagen
hanner har også patter ;)
de kan også få kuler.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulster

Post by wollf »

og om vetrinær skal ha 3000 for en slik opperasjon ville jeg forhørt meg litt rundt, for det var sykt dyrt i forrhold til det jeg har betalt, eller hørt andre har betalt.
kastrering av hund og keisersnitt på rotte koster like mye jo

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Jursvulster

Post by Anders Ruller'n »

Vi har diskutert endel rundt det her hjemme også, men ikke valgt ta noe valg før vi eventuelt må oppsøke veterinæren igjen. Det er lite moro tenke på at vi kanskje må ta et valg om rotta skal få leve, eller ikke. Jeg liker ikke situasjonen i det hele tatt, men heldigvis så har den ikke vokst siden vi har vært hos veterinæren.

Det var 2 kuler, som har blitt til en, men ikke vokst. De har gått sammen. Veterinæren mente det mest sannsynlig var 2 fettkuler. Jeg mistenker at det er jursvulst etter det jeg har lest her på forumet. Veterinæren ga oss beskjed om at vi skulle komme tilbake, om den skulle vokse seg større. Noe den enda ikke har gjort siden sist besøk.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Jursvulster

Post by Anders Ruller'n »

Ja, du sier noe der.

Vi tenkte at de er er en rimelig klinikk. Mtp. at undersøkelsen kostet 350. Vi ble forespeilet 350 - 700 før vi oppsøkte klinikken.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Jursvulster

Post by Chrizzie »

Jeg fjerner kuler så fort jeg ser at de vokser. Jeg avventer såklart med en gang jeg oppdager den, men hvis den viser tegn til vekst, så er det rett til veterinær og fjerne! Jeg fjernet selv en stor svulst, dog på en hannrotte, som var 2 år og 4 måneder (han var kjøpt på dyrebutikk), han kviknet fint til og levde i 7 måneder til, så angra ikke et sekund! Denne operasjonen kostet meg 4000,- pga kulen lå vanskelig til, inntil mange organer og tok 2 timer å fjerne!

Hos meg er det ikke snakk om hva det koster, det viktigste er dyrene! Har man ikke råd til operasjon eller behandling, har man ikke råd til å ha dyr heller! Avlivning er kun valg hos meg hvis rotten er betydelig svekket av andre grunner i tillegg, som f.eks høy alder med svake bakben, andre innvendige kuler i diverse organer og f.eks. kraftig LVI/lungebetennelse).

....Dette er da min mening....
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Jursvulster

Post by Anders Ruller'n »

En ærlig, og fin mening :)

Post Reply