Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Han er 1 år og 8 mnd. Han er helt slapp og lukker øynene mye og puster tungt. Beveger på seg innimellom, men ligger mest å sover . Har blitt tynnere også og er rød rundt det ene øyet.
Burde vi ta han til dyrlegen? Noen med erfaring?

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Image

utmeldt

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by utmeldt »

Ein nydeleg gutt, men han høyres dessverre dårleg ut slik dere beskriver han :( og dere bør komme dere til dyrlegen med han så fort som mogleg.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by Milla »

Ja, dyrlege så raskt som mulig!
Har han ikke hatt noen symptomer på forhånd?
Ut i fra kun bildet ser han veeldig pjusk ut! Bustet pels :(
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Han har vært litt slappere og pjusk, men vi trodde kanskje det var vanlig når de ble "gamle".
Nå ligger han stakkars bare nede i buret og broren hans styrer og steller med han. Ligger med øynene nesten helt lukket og puster tungt. Er redd for at han dør iløpet av natta jeg, da får vi en svært trist jente om morgenen:( håper han kvikner til, vi tar iallfall en tur til dyrlegen imorgen tidlig hvis tilstanden er den samme..

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by Milla »

Hvordan går det med han i dag?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Helt utrolig, men han er myyyye bedre! Jeg var såå redd for å finne en død rotte i buret, men han har åpne og våkne øyne og går rundt å snuser.
Pelsen ser bedre ut og hele han ser friskere ut. Ser ann utover dagen om vi drar til dyrlegen, men akkurat nå ser jeg ingen grunn til det.
Herlig å se en livlig rottegutt igjen:)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by Milla »

Selv om han er mye bedre, så hadde jeg personlig, dratt til dyrlegen å fått sjekket hva det kunne være.
Det er så klart godt å høre at han er bedre.... :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Kan hende jeg stikker ned en tur etterpå, får se

utmeldt

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by utmeldt »

Det var godt å høyre at han er betre i dag :), men er absolutt alle symptoma vekke i dag? ingen tungpust eller porfyrin? Slik som du beskrev han i går høyrtes han ganske sjuk ut. Rotter som har smerter kan også utvise liknande atferd. Spiser og drikker han som normalt igjen? At ei rotte blir tynnare over nokre dager kan tyde på væsketap, noko som er alvorlig. Det er godt mogleg at han hadde f.eks feber eller smerter i går som slo, han ut, og føler seg bedre i dag, men sjølve problemet er fortsatt der. Rotter er verdensmestere i å skjule at de er sjuke eller at det plager dei noko, og viser som regel tegn på sjukdom først når dei er veldig dårleg, så uansett kor mykje betre han er i dag så hadde eg ikkje nølt med å reise til dyrlegen dag.
God betring til rottemannen din :cheerful:

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Han ble litt slappere igjen i går kveld. Idag har han også vært slapp men dog bedre enn den kvelden jeg skrev her for. 2 dager siden. Ser ut til at han har mistet litt pels, er det sykdomstegn?
Tar han med til dyrlege imorgen

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by Chrizzie »

Har dere vært hos dyrlegen ? Hvordan gikk det ?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by MonicaC »

Var hos dyrlegen forrige uke.
Han har gått ned 150 gram på kort tid, dyrlegen mente at han hadde lite fett og stor buk, kjeden hans var veldig løs(noen som har vært borti det?)
Dyrlegen vi var hos kunne lite om rotter og ga egentlig valget til oss om vi ville avlive han siden vi har sett at han er i dårlig form. Vi syns det var for vanskelig å ta det valget hvis vi ikke veg hva som er feil en gang, så vi fikk antibiotika for å teste ut om det virker. Tok siste dose idag og han er ikke bedre-heller værre. Burde vi avlive han?
Datteren vår på snart 5 år er eieren av rotta, hun er sååå redd for at han skal dø. Hun sier at hun bare vil ha han som han er, og vi prøver å lære henne dette om å ikke la dyr leve og ha det vondt:(:(:(

Trenger litt innspill fra dere som vet noe om rotter jg??!!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by kikky »

Jeg ville avlivet han, det blir ingen bedring og med den tilstanden han er i nå hørtes det ut som om han kan være i store smerter.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rottegutten vår er helt slapp, syk?

Post by Milla »

150 g er veldig mye å miste :gasp: , og indikerer på at han ikke får i seg noe å spise. Er han også dehydrert?

Jeg synes det er vanskelig for meg, eller de andre å si når nok er nok. Ikke minst at jeg ønsker ikke å ta en avgjørelse for dere.

Men når det er sagt, så kan jeg umulig si, ut i fra det du selv beskriver, at han har noe som kan kalles livskvalitet.
Med da en dyrlege som ikke er god på rotter, hvor holder du til? Kanskje noen vet om noen i ditt område som er flink på rotter.

Han er i det område som er forventet levealder på rotter i dag, 18-20 mnd ca.

Spørsmål du må stille deg er om han lider, er livskvaliteten til stedet... Er svaret ja på det første, og nei på det andre. Er det best å la han slippe :sorry:

Når jeg var yngre og mistet et dyr, så fikk foreldrene mine meg til å dekorere en eske, legge en av favoritttingene til dyret i eska sammen med det avdøde dyret, skrive en hilsen/farvel. Jeg husker dette godt, så klart ufattelig trist, men fikk meg til både akseptere og bearbeide tapet av et elsket dyr...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply