Far og sønn

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Far og sønn

Post by Anniken.HH »

Jeg har sittet og lurt litt på dette en stund.
Hvordan kjenner en rottepappa igjen sønnen sin?
Faren pares med moren, kanskje i en by på andre siden av landet, og kommer hjem igjen til matmoren sin.
To måneder senere dukker plutselig en liten guttebebis opp, som skal inn i flokken.

Jeg har lest mange steder at man skal introdusere babybartene til faren sin først, hvis de skal inn i samme flokk.
Men hvorfor?
Og hvordan kan faren vite at den lille rotta foran seg er sønnen?

I naturen vet jo rottehannen hvem hunn han har paret seg med, og kan på den måten ''regn'' seg fram til at en av ungene til den hunnen kan være hans, men hvordan er det i fangenskap, hvor de ikke lever i koloni med hunnene?

Har det med lukt og gjøre, eller bare ''vet'' pappaen det?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Far og sønn

Post by Niana »

Jeg vil anta det har mest med lukt å gjøre, (hvis de i det hele tatt kan kjenne igjen ungen) for rottene er jo ikke synske og kan ikke bare "vite" sånt hvis ungene ikke har vokst opp med dem :P
Utenom det har jeg aldri hørt noe om at man skal introdusere ungen til pappaen først, har alltid bare hørt at man skal introdusere til en rolig underdanig en for å se hvordan det går.

Noen som vet om hannrottene faktisk kan kjenne igjen unger de aldri før har møtt? Kan de lukte sine egne gener i dem? Jeg vet liksom ikke helt hvordan det fungerer, vet bare at dyr har god luktehukommelse og kan kjenne igjen hverandre etter lang tid fra vekk. Men da har de altså allerede blitt kjent med hverandres lukter tidligere. F.eks hunden min traff tilfeldigvis søsteren sin på gaten og oppførte seg heeelt annerledes mot henne enn han noen gang hadde gjort mot andre hunder som jeg hadde sett.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Far og sønn

Post by Anniken.HH »

er det jeg også tenker, at de kan jo ikke ''vite'' det uten at ungen har vokst opp i samme hus.
Tror jeg leste det på matmor sine sider, under intro. Er også mulig jeg husker feil og har tygget på dette til det blei en greie :P

Kan det være at hannen kjenner igjen lukten til mora på unge, da? For de tilbringer jo litt tid sammen, far og mor, for å si det sånn :P
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Far og sønn

Post by wollf »

de lukter blodsbånd

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Far og sønn

Post by sanca »

Interessant! :cheer: Så da bør Anniken introdusere evt. bebiser fra Mini/Peon til ham først? Jeg synes det høres litt sprøtt ut at de kan lukte blodsbånd :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Far og sønn

Post by wollf »

Samme kan dyr visstnok gjøre med mennesker også

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Far og sønn

Post by WillyWonka »

Du vet ikke tilfeldigvis om det er gjort noe forskning på dette? Det virker jo veldig interessant :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Far og sønn

Post by wollf »

joda. masse. har flere papirer hjemme på det fra hundeskolen.
og mener matmor også har noe på rotter

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Far og sønn

Post by wollf »

tror de sier noe om det i the labratory rat også
men om en rotte kan lukte hva en annen rotte har spist og ble dårlig av flere timer etter at den har spist det og de kan lukte frem kreft, og miner så hvorfor ikke blodsbånd?
jeg har sett tydelige tegn på det her hjemme

Post Reply