Merkelig oppførsel

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Merkelig oppførsel

Post by Siv M »

My har begynt å nype å bite å dra i bukse bena på meg når hun er ute å jeg sitter på gulvet, det har hun aldri gjort før, noen som vet hvorfor hun gjør dette ? Hun kommer bare bort, biter å drar , er det en form for lek eller hva er det for noe :huh: Måtte være streng å si nei å ta henne vekk flere ganger, hun har gjort dette to kvelder på rad nå.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Merkelig oppførsel

Post by WillyWonka »

Synes det høres ut som litt dominerende adferd. Men jeg har ikke erfaring med dette. Guttene mine går ikke løs på den måten og kan derfor ikke bite i buksene mine :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Merkelig oppførsel

Post by Matmor »

Jeg husker ikke hvor gammel My er. Hvis hun er ung kan det godt være lek. Hvis hun er voksen er det sannsynligvis et eller annet hun vil deg. Om det er dominans eller ikke kan jeg ikke si noe om, for smarte rotter finner en rekke måter å kommunisere med mennesker på :cool:

Det er ikke alltid de mest dominante rottene som finner ut hvordan de skal få sagt fra at de vil løftes opp/koses med/tilbake i buret/ha noe godt. Noen ganger prøver de seg med signaler vi kanskje ikke forstår med en gang. Min nå avdøde Victoria prøvde å gripe tak i klærene mine hvis hun ville ha kos og oppmerksomhet, eller bare slippe ut av buret. Min nålevende Wesen napper meg gjennom klærene hvis han synes han har fått for lite mat, men ikke hvis han har vondt noe sted. Min nålevende Faust lager en spesiell pipelyd når han vil meg noe. Noen ganger betyr det: klapp meg, andre ganger: løft meg ned, så det er rett og slett et signal på at han vil at jeg skal interagere med ham på en eller annen måte.

Hvis det er dominans ville jeg tro at du kunne se det på andre signaler i tillegg. At hun gikk opp i vekt, og ble mer krevende overfor de andre rottene i buret. Dvs. hadde privilegier i matskålen og ved vannflasken og/eller stelte de andre rottene mer hardhendt, om hun ikke direkte la dem i bakken.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Merkelig oppførsel

Post by Milla »

Hadde selv en rotte oppi alderen som drev å rykket litt å håret mitt. Hun smøg seg opp på meg, nappet og løp av gårde :giggle: Hun ville leke, hun ville ha oppmerksomhet...Hun holdt på sånn til hun var nesten 2 år.
Du kjenner rotta de bedre enn vi gjør. Men kan nok være at hun vil ha oppmerksomheten din eller vil noe, som Matmor skriver.
De har jo mange forskjellige måter å vise det på. Varia, for eks, pleide å bråke veldig inne på boden der buret pleier å stå, for hun visste jeg ville komme inn og sjekke, når jeg da kom meg dit, så stod hun klar midt på gulvet og krevde oppmerksomhet.
Når Luna vil ha litt oppmerksomhet i form av lek, "angriper" hun plutselig hånden din ute av det blå :roflmao:
Luthien tar ofte en sprang og hopper oppå leggen min når jeg går rundt og holder på med litt husarbeid. Da vil hun veldig gjerne sitte på skulderen og være med meg mens jeg vasker og rydder :cheerful:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Merkelig oppførsel

Post by Siv M »

:hmmm: My er 1,5 år, hun er ellers en kose jente å veldig rolig av seg i forhold til de andre jentene, hun har aldri bitt noen noen gang å det er første gang hun har gjort slik, eneste gangene hun slutter å gjøre det er når jeg fyller opp puffet ris i vann skålen på gulvet da går hun bananas i den :nottelling: så går hun rundt litt etterpå å kommer tilbake å det er mere nyping i benet , til jeg fyller opp mere eller strør litt rundt på gulvet, kanskje det er bare det at hun ikke synes hun får nok av det :giggle: å sier mamma jeg vil ha mer gi meg mere a

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Merkelig oppførsel

Post by monlan »

Så koselig å lese om rottene deres som gjør slike tegn når de vil noe :kisses: Mine er liksom ikke helt der enda :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Merkelig oppførsel

Post by Siv M »

monlan wrote:Så koselig å lese om rottene deres som gjør slike tegn når de vil noe :kisses: Mine er liksom ikke helt der enda :trist2:
Det kommer nok monlan når du lærer dem å kjenne :smile: My har først begynt nå hun er 1,5 år :nottelling: Zelma slikker meg i munnviken for å vise sin takknemlighet, å begge de svarte ungdommene prater :cheer: Smurfine klatrer opp bena mine så fort jeg reiser meg opp ellers gnisser alle sammen med tenner når de er ute å klatrer rundt på meg , å det er for meg takknemlighet nok synes jeg, å vite at de er fornøyde å koser seg :hearteyes:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Merkelig oppførsel

Post by Milla »

Alle rotter er forskjellige... de må også lære å kjenne deg bedre, hva du reagerer på for å få det de vil :nottelling:
Nå veit jeg ikke hvor lenge du har hatt dine, men det kommer nok etterhvert, de små særegenhetene.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Merkelig oppførsel

Post by tantepose »

Jeg tror kanskje hun syns buksestoffet ditt ville vært supert å få inn i sovehuset sitt. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Merkelig oppførsel

Post by Siv M »

:giggle: ja kanskje det, hun bruker en hamster ball som sove hus :cheer: de to store elsker å sove i den mens ungene foretrekker henge køya

Post Reply