tamrotte eller villrotte?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

tamrotte eller villrotte?

Post by krilo »

var ute og gikk en tur, og fikk øye på et lite dyr som beveget seg midt på veien. vi gikk bort til den og så at det var ei rotte som nesten var stivfrosset. den søkte ly rett ved beina våre og når vi løftet den opp, jorde den ingen motstand ( selv om den var helt bevist). vi tok den med inn og etter ei lita stund var den mer aktiv, men nervøs. den er en helt svart rotteunge, veldig blank og fin pels. kan det muligens være ei tamrotte som har stukket av fra et hjem? hva er egentlig forskjellen på villrotte og tamrotte? trudde ikke villrotter kunne være så fine og rene, dessuten frøs den ute, og kviknet til når den kom inn i varmen. håper noen kan komme med tips eller fakta som kan hjelpe den lille. kunne rett og slett ikke la den ligge i veien og fryse ihjel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Matmor »

Mest sannsynlig er det en tam rotte som noen har sluppet ut, ja :( De fleste villrottene i Norge er av typen Rattus norvegicus, eller brunrotte. Ville brunrotter kan ha sort pels, men det er svært sjeldent. Dessuten, hvis pelsen var ordentlig sort er rotta trolig minst 8 uker gammel og hadde sikkert vært helt uhåndterlig etter oppvarming hvis den ikke var menneskevant.

Først og fremst trenger den mat og vann tilgjengelig hele døgnet. Du må få tak i noe ordentlig rottefór for rotter i vekst. I mellomtiden er grovbrød og babygrøt i alle fall et utgangspunkt. Og et bur så den ikke går rundt og ødeleger ting. Du klarer deg med oppstrimlede aviser, en skoeske eller passende andre pappesker og en kjøkkenhåndklede til hengekøye de første dagene. Kanskje det bor noen i nærheten av deg som kan låne ut noe en stund.

Flott at du tro til!

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by krilo »

Tusen takk, skal gjøre det du skrev. Jeg kan godt ta et bilde av rotten når jeg kommer hjem, om du tror du kanskje kan se at det er en tamrotte. har ikke fått studert rotten så veldig nøye etter at jeg tok den inn, jeg er nemlig på skolen og fant denne i sta. Om jeg ville redde den, hadde jeg ingen andre valg enn å ta den i skapet i full hemmelighet. hentet en skoeske og tok den i den. gav den mat så den har, men var vanskelig å gi den noe å drikke akkurat nå. har flere bur hjemme, så det skal nok ikke bli noe problem :)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Larm »

Hvor i landet bor du?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by krilo »

Molde, hvordan det?

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by krilo »

får ikke til å legge ut bilde, så om noen er så snill og kan gjøre det for meg, så kan jeg sende til dem på mail. om dette er ei villrotte så slipper jeg den bare ut der den hører hjemme. Men om det er ei tamrotte kan jeg ikke gjøre det for da fryser den jo ihjel:/

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Jasmin »

krilo wrote:får ikke til å legge ut bilde, så om noen er så snill og kan gjøre det for meg, så kan jeg sende til dem på mail. om dette er ei villrotte så slipper jeg den bare ut der den hører hjemme. Men om det er ei tamrotte kan jeg ikke gjøre det for da fryser den jo ihjel:/
Du kan sende det på mail til meg, så kan jeg prøve :) Sender det på PM
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Larm »

krilo wrote:Molde, hvordan det?
Bare lurte på om det var i nærheten og om noen kunne stikke innom for å hjelpe deg :change:
Men Molde er langt unna Bergen
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by tantepose »

Men ikke så langt unna Ålesund. :slede: Si ifra om du trenger hjelp. :nisseglis:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by krilo »

takker for det ! skal faktisk tilfeldigvis til Ålesund i morgen, men jeg er redd for at det ikke er så mye enn kan gjøre. det jeg trenger og finne ut er om dette er en vill eller tamrotte, så jeg vet hvordan jeg skal behandle den (om jeg kan slippe den ut). jeg begynner å lure på om det faktisk er en villrotte når jeg ser hvordan den oppfører seg nå. den er så nervøs at den vet ikke hvor den skal gjøre av seg. Om det er ei tamrotte, er den i såfall ikke mye håndtert.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by wollf »

Har den hvit mage?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Matmor »

I og med at rotta er sort måtte det i så tilfelle være en av de forsvinnende få ville brunrottene med non-agoutimutasjonen. Svartrotta er det temmelig sikkert ikke, siden den regnes for utryddet i Norge og bare kommer av og til med skip.
Men hvis rotta er blitt kastet ut fra ett eller annet hjem, har vært ute en stund, og har kommet inn i varmen på "feil" sted sett fra rottas synspunkt ville det ikke være så merkelig om den ble fryktelig stresset i et bur. Hva er sjansen for at den har fått noe særlig sosialisering med mennesker hvis den er blitt sluppet løs fordi noen gikk lei?

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by krilo »

Nei den har ikke hvit mage som jeg har sett.

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Anja-Mari »

Æ synes ikkje du ska slæpe den ut! om du får håndter dein e d jo næppe ei villråtta! Håpe du lar den bo inne os dæ å ikke kaste den ut i kulda :rudolf:
✿ XoXo Anja Mari ✿

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: tamrotte eller villrotte?

Post by Jasmin »

Da har jeg fått bildene :nisseglis:
Når jeg ser på de ser den ikke ut som en villrotte

Image

Image
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply