Oppbevaring av råttemat?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

stiffie
Pinky
Posts: 1
Joined: 14 Jan 2012, 17:41

Oppbevaring av råttemat?

Post by stiffie »

Har kjøpt Rottemat på en dyrebutikk. Kan jeg la tørrforet stå åpent i en bøtte på rommet, eller må jeg isolere det for oksygen?

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by Marit Fosen »

Du bør oppbevare det i noe du kan lukke. Katte- og hundefôrprodusentene har kjekke bokser/tønner til å oppbevare fôr i. De får du gratis, spør på dyrebutikken.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by Søstrene Halvorsen »

Marit og jeg er ganske enige der. Jeg har en fin boks som er bregnet til katte mat med lokk og syns det hadde har hvert best ser at kvaliteten på foret også holder seg godt i den. Men jeg er jo vant til og ha hund og oppbevare hunde mat i lukket dunk fra før av så her ble det bare med vanenen. men tørfor skal jo oppbevaares i lukkede bokser og ikke forvarmt, slik er det med hunde maten i alle fall.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by Lyngrottene »

Jeg gjør det samme som søstrene halvorsen:-) Dunk med lokk til bikkja, og dunk med lokk til rottene :-)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by kristine »

Disseboksene får du neppe uten at du kjøper hunde og kattefor. Men europris har fin sånn boks med katt på da. Tror jeg betalte 69 kr for den.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by wollf »

noen ganger om betjeningen er hyggelig så får du det uansett. jeg ga bort til flere. du har ikke hund eller katt men du ønsker å komme tilbake som kunde til dine andre dyr;) skader ikke spørre. ellers får man kjøpt bokser, men billigere å kjøpe på europris slike som ikke er til dyr men frokostblandinger enn sånne med katter eller hunder på;)

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by Titovn »

Jeg bruker bare en vanlig grønn, liten boks med lokk som jeg kjøpte på Chlas Olsen. En stud siden, men den kostet under 100,- hvertfall :cheer: Har slik til hunden og kaninene mine også, veldig kjekt!
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by wollf »

jeg har reservemat i en boks fra europris til 30 kr.

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by kristine »

Sant det, det skaderabsolutt ikke å spørre. :) men vet noen kan gjøre seg vannskelig. Selv om jeg pleier å kjøpe kattemat også . :/

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by Tonje Lenore »

Du får ikke værre enn et nei, og får du nei har du jo andre muligheter også :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by BlackNenne »

Jeg bruker tomme sirup-bøtter med lokk til både rottematen og hundematen. Stjeler de på jobb, for de kastes bare uansett.
Alt som er rent og tett funker fint. :)

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by Usagi-Zakura »

Jeg fikk med meg en tom godteriboks fra jobben (av typen man får smågodt i). Den passer fint for en kg Rat Complete.

utmeldt

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by utmeldt »

Jeg har kjøpt en sånn boks med lufttett-lokk på europris i hardplast til å ha under buret, også har jeg resten av maten i en diger dunk ment for hundefor. så fyller jeg bare på europrisboksen når den blir tom. slik har jeg enkel tilgang til foret når matskåler skal fylles opp :cheer:

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by anni83 »

Mye billig og fint en før kjøpt ja..og så har de masse fint man kan pynte selv med på Panduro. Kan lage mye tøft med superlim/limpistol.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppbevaring av råttemat?

Post by wollf »

men ang hvorfor:
men hundemat vet jeg at en del vitaminer forsvinner da de står åpent. blandt annet vitamin C om jeg ikke tar feil.
I mange hundefor er det tilsatt ekstra slik at da sekken åpnes vil det bli riktig mengde ved lagring.

men nå på sommertiden er det ekstra viktig å dekke til for, til og med tørrfor, for det kravler biller og andre eklinger nedi og koser seg og formerer seg i slike dunker. så hold lokk på til en hver tid;)

Post Reply