Bumblefoot - hva bør gjøres?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Tonje! »

Oppdaget akkurat nå at Frida har fått bumblefoot. Aner ikke hvor lenge hun har hatt det, har ikke oppdaget det før. Føler meg så fæl nå som ikke har undersøkt henne skikkelig, har bare dullet med henne og kjent etter jursvulster nå og da. Aldri tenkt tanken at hun kunne få bumblefoot ettersom buret holdes så rent og pent. Men så har det nå likevel skjedd.

Image

Jeg har tenkt å ringe veterinæren, er bare litt usikker på hvem jeg skal ringe til. Pleier å gå til Tonje Haug på Tam Alna Dyreklinikk, men har ikke lenger noen fast til å kjøre meg, så vet ikke hvordan jeg skal komme meg dit. Har jo Molu og PetVett i nærheten her, men er usikker på om de har god nok kunnskap til dette problemet. Vil derfor høre litt her inne først, før jeg ringer.

Buret vaskes altså ofte og holdes rent. De går på jennyhyller og har hjørnedo med Yesterdays News i. De sover enten i Savic Sputnik som er i plast, eller i myke ting. Det bestemmer de selv. De tisser så og si aldri utenfor doen, så de blir sjeldent våte på beina.

Bør jeg bytte til mykere strø? I så fall, har noen Beekay å selge meg? Bør jeg klippe klørne hennes, er de litt lange slik at hun legger mer vekt bakpå føttene? Bør hun få medisin? Bør føttene hennes vaskes jevnlig?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

utmeldt

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by utmeldt »

Uffda det så ikke noe godt ut nei :flau2:

Jeg har ei albino jente som veldig lett får Bumblefoot og hun hadde fryktelig store sår på bena da jeg fikk henne.

Det som hjalp her , var å ha fleece på ALLE flater rottene går på. Så da måtte hyller, stiger, sputniker osv få fleece enten på eller i seg, bunnen også. jo mykere rottene går jo bedre :cheer: Også er det viktig å skifte hylletrekkene ofte om rottene pisser på hyllene sine. God hygiene i buret er viktig da bakterier fort setter seg i åpne sår og er ofte en medvirkende årsak til at rotter får bumblefoot .
Bruker du strø, så burde du finne et mykt strø av papir som Boxo Comfort elns.

Som behandling vasket vi beina hennes to ganger hver dag med mild babysåpe og smurte med sinksalve en gang daglig. Sinksalve smører du på etter at du har vasket bena hennes.
Dette var det veterinæren som rådet oss til å gjøre og det hadde en god virkning!

Sist hun hadde antydning til å få bumblefooten tilbake brukte vi en veterinær spray som wollf selger fra Forever. den inneholder aloevera og hjalp Tula kolosalt! etter vask av bein med vet.spray fulgte vi på med sinksalve :cheerful:
Etter at vi starta med den sprayen har hun ikke hatt en eneste antydning til litt hovne bein engang! :grin:

Hun vil kansje føle seg litt bedre dersom hun får litt smertestillende, slike sår på bena gjør fryktelig vondt. Saga søstra til Tula hadde enorme sår, på strl med 50 øringer, og hun reagerte på smerte selv når hun lå i narkose og vetrinæren klemte ut puss av sårene :worry: Da lot vi henne slippe :trist2:

Men dra til veterinær med henne du, bumblefoot oppstår ofte på dyr med vakklende helse og på gamle dyr med nedsatt forsvar.

Dette er da mine erfaringer, men det er nok flere som har gode tips å komme med :glise:

Masse lykke til!!! :change:
Last edited by utmeldt on 13 Apr 2012, 17:40, edited 2 times in total.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Tonje! »

Takk for tips! Fleece på alle overflater høres lurt ut. Dessverre er den andre rotta mi fæl på å dra absolutt alt av løse tekstiler inn i hjørnedoen, så jeg vet ikke hvordan det hadde fungert. Men jeg kan jo prøve. Har du noen lure tips for å sette fast fleecestykker på jennyhyller?

Får ta en tur til apoteket. Sinksalve er altså helt trygt å bruke på rotter, selv om de skulle komme til å slikke det i seg? Eller wollf, har du en spray til overs du vil selge?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Matmor »

Jeg har brukt sinksalve daglig på en av mine i en måneds tid nå. Jeg kan ikke si at jeg har sett noen annen effekt enn bedring av utslett...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by tantepose »

Grønsåpebad? :hiding:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Tonje! »

Så bør jeg egentlig prøve andre metoder før jeg drar til veterinæren? Hvis de ikke vil gi andre råd enn å først prøve det dere nevner her inne er det jo lite poeng i. Skal prøve sinksalve bare for å se om det vil hjelpe, også skal jeg vurdere en sånn spray.

Jeg tenkte faktisk også på grønnsåpebad ettersom det er noe jeg vet noen bruker på hundene sine, men tør ikke sette i gang med sånt før jeg er sikker på at det er riktig. Noen innspill? Eller er det bedre å rense sårene daglig med sterilt saltvann fra apotek?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

utmeldt

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by utmeldt »

Tonje! wrote:Takk for tips! Fleece på alle overflater høres lurt ut. Dessverre er den andre rotta mi fæl på å dra absolutt alt av løse tekstiler inn i hjørnedoen, så jeg vet ikke hvordan det hadde fungert. Men jeg kan jo prøve. Har du noen lure tips for å sette fast fleecestykker på jennyhyller?

Får ta en tur til apoteket. Sinksalve er altså helt trygt å bruke på rotter, selv om de skulle komme til å slikke det i seg? Eller wollf, har du en spray til overs du vil selge?
jeg lagde veldig enkle trekk, en slags pose med samme form som hylla som jeg putta den i men med hull til skuene :cheer: de ble slitt av en gang iblandt men da måtte jeg bare fikse det pånytt :crazy:

veterinæren min sa at sinksalve burde de ikke få i seg men hun sa ingenting om hva som kunne skje eller hvor skadelig det kunne være. så vi smurte et tynt lag etter vask av bena hennes og holdt henne under oppsyn til ikke salven syntes på bena hennes lengre. vi hadde en hånduk på soffan som hun tråkka av seg den overflødige kremen på :cheerful:

Vi så raskt bedring på Tula's ben når vi stelte med henne hver dag og holdt buret mykt og fluffy :ratgreen:
Men det kan hende du får bedre tips av å besøke din veterinær, for min hadde bare hatt et tilfelle med bumblefoot før Tula og de hadde hun ikke hørt noe mer fra så hun viste ikke om behandlingen hadde hjulpet.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by BlackNenne »

Huff, det så ikke godt ut nei. :(

Ang. trekk til jenny-hyller.
Hvis du er som meg, og ikke er særlig handy med symaskinen, går det an å bruke noen gamle putetrekk hvis du har noen å avse.

Da jeg hadde en pensjonist som ble sårbent på sine eldre dager, tredde jeg et par gamle putetrekk på jenny-hyllene og klipte hull til skruene.
Putetrekk er jo som oftest ganske tynne i stoffet, så jeg klipte opp biter av et fleeceteppe i passende størrelser og la inni for at hylla skulle bli litt mykere å gå på. :)

Resultatet ble riktignok litt uformelig og ikke så pent å se på når trekkene selvfølgelig er firkantede og hyllene trekantede, men det gjorde nytten. :)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Tonje! »

Høres lurt ut å lage slike trekk, ja! Bare litt kjedelig ettersom jeg har hele fire hyller i et nokså trangt og høyt bur, så jeg tar vanligvis aldri hyllene ut. Vasker derimot buret to ganger i uka for å slippe lukt. Så om alle hyllene skal ut og inn for å få nytt trekk to ganger i uka fremover har jeg en del arbeid foran meg :p Håper derfor jeg finner en litt enklere løsning som tillater at hyllene kan få bli der de er, haha.

Frida er forresten 2 år og 4 mnd, så hun er jo en gammel dame. Kan det være litt av årsaken bak hvorfor hun plutselig har fått bumblefoot?

Jeg klippet forresten klørne hennes. Var ikke mye å klippe av egentlig, så tror ikke det skal ha hatt noe å si. Også har jeg lagt fleecefiller på de to øverste jennyhyllene hvor de går mest, som et lite forsøk for å se om de får ligge i fred. Festet dem så vidt, så får vi se.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by wollf »

hun er nok kanskje svakere til bens så kan være hun ikke løfter den skikkelig noe som resulterer i at de slepes plangs bakken mer da hun går kanskje?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Matmor »

Dårlig blodsirkulasjon og diabetes er de vanligste årsakene til pododermatitt hos eldre rotter, så vidt jeg vet. Det er gjerne bakterier til stede som du kanskje trenger reseptmedisin til, men å forsøke med hjemmebehandling over helgen er jo helt greit. Da ser du i alle fall om hun er i rask forverring, eller om du faktisk oppnår bedring med hjemmebehandlingen.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by BlackNenne »

Siden hun har fått problemer med føttene uten at det er en noen åpenbar forklaring i burinnedningen, så er det kanskje greit å kutte ned på antall jenny-hyller og heller bruke flere køyer for å få mindre harde overflater. Evntuelt et lavere bur i en overgangsperiode.
Hvis du bruker de grå stigene man får til jenny-hyller, så er jo disse litt rillete og vonde å gå på, særlig i oppoverbakke kan jeg tenke meg. Isåfall kan du enkelt tre på et par tennissokker. :)

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by sanca »

Uff, stakkars dette så ikke godt ut! Du kan feste tepper godt fast til hyllene med sånne papirklips. Se disse trådene:
viewtopic.php?f=10&t=13214&hilit=papirklyper
viewtopic.php?f=10&t=14107&p=151621&hil ... er#p151621
Jeg har kjøpt mine klemmer på Ikea, og de passer perfekt i forhold til sprinkelavstanden på buret mitt (og samme som deg hvis jeg ikke husker helt feil, Jolly-bur?) De klemmer hardt og er av metall, så supert å bruke i buret. De kan brukes inni buret på kanten av hylla, og fra utsiden mellom to sprinkler.

Se hvordan jeg har festet dem til gitteret på buret her i denne tråden: viewtopic.php?p=149428#p149428 (vannflasker det var snakk om her, men du ser hvordan man kan feste noe til gitteret, her kunne det f eks godt ha sitti en fleecebit fast på innsiden...)

Men dette er jo uansett ikke noe du får tak i nå i helga, så sitter ikke teppene med den løsningen du har funnet nå, kan du rett og slett bruke gaffateip, ståltråd eller noe nå på teppene nå, til du finner noe mer varig...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by sanca »

Ser nå at i innlegget mitt i tråden om vannflaskene ser du hvordan jeg festet fleecetepper før jeg sydde meg trekk. Bare klippet fleecebiter i fasong etter hyllene + noen cm på alle kanter, og klippet hull til skruene. Men det innebærer jo å skru ut hyllene for å skifte tepper. Helt enig med deg at det ikke er særlig fristende i sånt bur...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Bumblefoot - hva bør gjøres?

Post by Tonje! »

Takk for svar!

Ja, jeg får enten finne en god permanent løsning med å dekke hyllene, eller kutte ned på dem og heller sy flere hengekøyer. De papirklipsene var jo smarte sanca, jeg bor rett ved IKEA så det kan være noe å prøve ut :) Starter med sinksalve i dag forresten, håper det vil hjelpe. Har ikke fått kommet meg til apotek ennå, men skal få gjort det i morgen, så jeg får kjøpt inn noe å rense med og.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply