Råd til tynn rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Råd til tynn rotte

Post by Vitania »

Hei. Ei venninne av meg har nylig skaffet seg to rotter gjennom finn. Rottene er 7 og 8 mnd men de er utrolig små. Den ene er passelig i tykkelse. Litt tynn men ikke så mye at jeg er bekymra. Den andre rotten er så tynn av "knærne" stikker ut. Man kan skimte ribbeina og ryggrad og om man tar på henne kjenner man det kjempe godt.

Så vi trenger noen råd om hvordan vi kan få hun fortest mulig opp i vekt, på tryggest og sunnest måte?
Burde hun fått ungdyrfôr eller voksen?

Jeg skal prøve å få veid de, men de kom i hus idag og er ganske så uttrygg så vil vente litt med det.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Lyngrottene »

Sikker på at hun ikke er syk? Da hadde det beste vært en tur til doktor dyr ;-) Hvis du er sikker på at hu er frisk, så ville jeg ha gått på med rm3, og babygrøt som ett lite tillegg (i moderate mengder)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Vitania »

Hun tenkte å ta begge til vet, da det er tydelig at de har levd i et dårlig miljø. De er begge black hooded men er brun i den hvite delen av pelsen. Så de har nok levd i skittent bur en stund. Men jeg mistenker at hun største er litt for sjefete og har voktet matskålen. Det vil jo vi oppdage fort uansett.
Har ikke RM3 men har Altormin Fortified, så da får det. Babygrøt skal også prøves.
Vil kokt egg hjelpe på?

Tenkte også å vaske litt med en lunken fuktig klut der de er mest skitten. Hun har grei innetemperatur og ikke trekk så er ganske sikker på at det skal gå greit på tross av årstiden.

Takk for raskt svar. :goofy:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Lyngrottene »

Fortified er bra;-) du kan prøve og vaske med klut, det kan sikkert hjelpe litt iallefall ;Egg kan du fint gi henne. Om hun ene vokter skåla, så sett inn to skåler med mat. Det kan være ett tegn på at de har hatt for lite til og bli mette :-(
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Vitania »

Okei. Har alt satt inn to skåler med vanlig altormin. Men da skal hun få fortified imorgen.
Ja, men de tidligere eierene sa at de ikke visste noenting om rotte og det bærer de preg av...

Om det viser seg at hun bare er underernært og ikke tynn pga sykdom, hvor lang tid vil det ta før hun begynner å bli "normal" ca? Om det er mulig å si da... :goofy:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Radney »

Det tar ikke lang tid før dere vil se betydelig økning i vekt om dere veier regelmessig.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Råd til tynn rotte

Post by Matmor »

Hvis hun generellt har fått for lite mat, og du veier henne hver dag, vil du faktisk kunne se at hun legger på seg fra dag til dag. Det forutsetter selvsagt at hun ikke er så underernært at hun får problemer med næringsopptaket.

Det er bedre å satse på mat med høyt fettinnhold enn veldig mye proteiner, i alle fall i starten. Jeg vet ikke hva slags kost de har fått før. men for tynne rotter trenger det fettet. Fett er jo omtrent dobbelt så effektivt pr. gram for energimengde enn proteiner og karabohydrater. Typisk fettrik mat er avocadomos og havre(grøt). Du får ønske henne lykke til! Håper disse to får et bedre liv framover. :rat:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Vitania »

Okei, så fett framfor proteiner? De fikk start gnagerblanding fra matbutikk. (Hun fikk med resten av maten, men har ikke planer om å bruke den) De hadde ospestrø og tørket banan med seg også. (:
Nøtter er kanskje bra da, i forhold til fett?

Tusen takk for svar. Jeg tror de vil få det fint, så lenge det går bra hos vet. :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Larm »

Gi henne barnemat på glass og grøt også :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Råd til tynn rotte

Post by Woodgirl »

God tilgjengelighet på vanlig rottemat. Mandler er snadder for dem. Kok en ekstra potet til middag og mos den med smør. Eggerøre er de også glad i...maiskorn. Mye godt som rotter er glad i. Mine rotter foretrekker babygrøt fremfor havregrøt. Godt å lese de blir tatt godt vare på nå. :smooch:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

utmeldt

Re: Råd til tynn rotte

Post by utmeldt »

Woodgirl wrote: Mandler er snadder for dem.
Litt OT her men er ikke mandler fryktelig mye blåsyre i for rotter ?
Har lest og hørt at de kan spise alle andre nøtter men ikke mandler pga blåsyra..
Tenkte bare å innformere slik at ikke hun gir den som allerede sliter litt noe som faktisk kan være farlig :cheer:

Lykke til med vektøkningen!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Råd til tynn rotte

Post by Matmor »

Mandler kommer i forskjellige kategorier, med mer eller mindre blåsyre i seg. Den søte mandlen vi spiser er nok ikke farligere for rottene enn for oss. Det er bitre mandler som inneholder så mye blåsyre at det er et poeng i å utvinne det...

utmeldt

Re: Råd til tynn rotte

Post by utmeldt »

Matmor wrote:Mandler kommer i forskjellige kategorier, med mer eller mindre blåsyre i seg. Den søte mandlen vi spiser er nok ikke farligere for rottene enn for oss. Det er bitre mandler som inneholder så mye blåsyre at det er et poeng i å utvinne det...

Okei så det er slikt det er altså :cheer:
Det jeg har blitt fortalt av min vet. er at selv om at det er så lave mengder i de mandlene vi spiser så er det absolutt nok til å kunne skade rottene våre iom at de er så mye mindre en oss så tåler de jo mye mindre mengder blåsyre en vi gjør, så jeg har aldri gitt mine mandler.

HAHA! nå blir de vel fornøyde bartesnutene mine, når de får vite at jeg har holdt noe så godt unna dem :roflmao: Vel om ikke dere sladdrer skal jeg og klare å holde det for megselv og heller snike inn en mandel til dem hver sånn heeelt uskyldig :wink: :nottelling:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by Vitania »

Barnemat på glass og babygrøt har hun gått til innkjøp av. Barnematen falt visst i smak.
Jeg vil tro både proteiner og fett er like viktig i denne situasjonen for hun er ikke bare tynn, hun er kjempe liten også.
Skal styre unna mandler. :cheer:

Tusen takk for hjelp!
Jeg ble utrolig bekymra når jeg så henne, og jeg føler at om hun går opp i vekt på feil måte.
De fleste av rådene her har jeg alt tenkt på, men det er greit å få bekrefta at det er bra. :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til tynn rotte

Post by wollf »

Mine får mandler stadig vekk. Altid gjort det og ingen skade skjedd

Post Reply