Trakassering!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
eddiaro99
Pinky
Posts: 1
Joined: 05 Jan 2012, 21:19

Trakassering!

Post by eddiaro99 »

Hei! Jeg har to hunrotter som er nesten et år gamle Jane og Smule. Det ser ut til at den ene rotta til tider terroriserer den andre. Jane biter Smule og drar henne etter seg. Smule piper og klynker. Det er svært kortvarige episoder. De er tilsynelatene gode venner mellom slagene. Er det normalt at rotter som lever sammen oppfører seg slik? Hva bør jeg gjøre?

Mvh Edvard Lund

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Trakassering!

Post by Søstrene Halvorsen »

Dette er som mine jenter dette.
Alle rotter har en slik periode både gutter og jenter. opplever det med de to gutten mine også. det ser nok mer brutalt ut enn det er.
Så jeg vil si det er normalt. må huske at ingen rotter er like.
Hvis jeg ikke husker feil av det jeg har lest så har dette både med kjælighet til hverandre og med hvilken rang dem har og hvis det er det siste så har det også noe med at de er om trent like i styrke. Bare så det er sakt det er lov og rette på meg hvis jeg husker feil det beste er jo at trådstarte får rett opplysninger.
Men dette som du beskriver har min holdt på med mer eller minder hele tiden og jeg vet det ser ikke noe pent ut heller og bråker og pipier gjør dem også.
Gutta mine slutter med engang når jeg ber dem gi seg eller hvis jeg går bort til bure dem da piler dem hver sin vei og er venner to min etter på.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trakassering!

Post by Matmor »

Hvis det kommer nokså regelmessig hver 4. eller hver 5. dag (eventuelt med noen opphold) skyldes det trolig hormonforstyrrelse hos rotta som drar i den andre. Det kan man gjøre noe med: enten skille rottene for noen timer når det står på, eller sterilisere problembarnet, eller hormonbehandle.

Om det er nødvendig å gjøre noe kommer litt an på hvor store problemene er. Hvis du føler det går ut over trivselen hos den andre hunnen synes jeg du skal prøve å gjøre noe med det. En av mine hunner var så uheldig å stå sammen med en slik plageånd. Sår ble det ikke av det, men Elvira ble en helt annen rotte etter at plageånden døde.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Trakassering!

Post by Radney »

Velkommen til forumet. Det er ikke uvanlig at dette skjer og slik du beskriver så skjer det til tider. Det skjer i buret hos oss også av og til, men pleier å gi seg ganske fort.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply