Begynne med oppdrett

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Hei.
Jeg har litt lyst til å få unger på rottene mine, har tidligere oppdrettet dverghamster og har holdt på med dyr siden jeg fikk min første hamster i 2004.

Jeg har to hanner (brødre) på ca 1 år og 3-4 mnd, kjenner ikke noe til foreldrene til disse, men de har aldri vært syk og er meget tamme og biter aldri.
Får 2 hunner til helgen, den ene er for gammel til å få unger, mens den andre har perfekt alder, 6-7mnd.
Skal selvfølgelig ha disse to hunnene en god stund sånn at jeg vet at de er friske og raske før jeg tenker på å parre dem.

Har lest mye om avl og oppdrett på nettet og i noen bøker.
Det eneste jeg ikke forstår helt enda er genetikken, har lest guiden her på forumet, men forstår ikke alt.

Hann nr1 er
Brown Hooded
Topp ører
Glatt pels

Hann nr2 er
Black Hooded
Topp ører
Glatt pels

Hunnen ser ut til å være en Husky.

Jeg blir ikke å oppdrette for å selge, jeg kommer til å beholde mesteparten av ungene selv, da jeg har plass og råd/tid til dette.
Men hvis jeg skulle selge noen, så vil jeg jo helst ha stamtavle på de, hvordan går jeg fram for å lage dette?

Som fòr bruker jeg RM1, men har også noen kg RM3 som jeg kommer til å gi til ungene og moren.

Bilder av hannene:
Image
IMG_0534 by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
IMG_0531 by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
IMG_0529 by Jon Martin Johansen, on Flickr
Ble ikke så bra bilder, mye å lære seg av innstillinger på nytt kamera, hehe.

Så, hva tror dere om dette? Fint om dere kommer med innspill og informasjon.
Og det som er viktigst for meg er at ungene blir friske og raske og ikke fargen, rottene er nydelige uansett :)
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

hei. masse velkommen.
og så morro du vil begynne med oppdrett.
det å bli oppdretter er en lang prosess, og dette tar oftest en del tid å sette seng inn i.
jeg skal ikke nekte deg å begynne å avle om du vil det, men kan komme med litt tips og råd.
først anbefaler jeg deg å ta kontakt med en oppdretter her på forumet som vil hjelpe deg og være din "mentor" det er ofte den enkleste måten å lære på, ved å spørre andre.
en annen ting er å lese ntf sin avlsveiledning.
en hanrotte uten bakgrunn bør testes godt, særlig ved introduksjon av andre hannrotter. kjenner du noen andre med hanner?
hunrotta bør ha ok vekt og ikke noen negative uvaner, som biting på gitter, bite av seg pels, skvetting og slik. dette kan læres vekk til ungene, og mye adferd er arvelig.
det tar mange her inne år før de er klare som oppdretter.
du må også ha et reservebur til mor da hun skal føde. damene bør ikke bo sammen da den ene føder, før ungene er rundt 2 uker.
stamtavle kan man lage, men da det kun er to ledd bakover er det ikke så mye å lage stamtavle på:)
se på min hjemmeside, der ligger det stamtavler og litt info og tips:)
ellers ønsker jeg deg lykke til, det kommer nok flere innspill, og jeg håper du blir her inne på forumet slik at vi kan hjelpe deg videre mot å bli en god oppdretter. vi alle staret et sted.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Begynne med oppdrett

Post by Matmor »

Velkommen :rat: Wollf har allerede kommet med mange tips som er verdt å merke seg. I tillegg er det fint å se at du planlegger å bli ordentlig kjent med jentene før du eventuelt bruker dem i avl. Jeg kan tenke meg at det ikke er så enkelt å få tak i stamtavlerotter i Harstad, og et sted må man jo starte.

Når det gjelder genetikken tenker du vel i første omgang på "hvilke farger og tegninger får ungene hvis jeg parrer den ene eller andre hannen med hunnen". Og svaret er at det er det ingen som kan vite... Det eneste jeg kan si er at med disse hannene kan du ikke få en self rotte (altså en som har pigment over det hele), og at du sannsynligvis får black og/eller agouti et-eller annet. Både hannene og hunnen kan nemlig bære en rekke farger, skygger og mønstre som ikke synes på dem. Når man heller ikke vet noe om foreldre er det umulig å si noe mer. I tillegg har du ikke skrevet om hunnen du tenker på er agoutibasert eller blackbasert husky.

Når vi averterer rottekull går det mye plass til å skrive om forventninger til ungene i form av farger og tegninger. Personlig ville jeg heller ha kjøpt rotter fra en oppdretter som ikke kunne så mye fargegenetikk men heller la mye arbeide i å velge ut avlsdyr etter hvor friske og hvor stabile og snille de er. Den eneste måte å finne det ut på er ved å teste dem. Altså se hvordan dyrene reagerer på "vanlige" situasjoner i et rotteliv, slik som å bli undersøkt av dyrlege, flyttet på i ferier (kan simuleres ved å sende rottene på helgebesøk til andre med rotter), introdusert for nye rotter, og på håndtering av unger, lyden av støvsugeren etc. Man vet aldri om en rotte er snill mot andre rotter før man har sett hvordan den tar imot nye flokkmedlemmer.Ta gjerne en titt på hjemmesidene mine om adferd, så skjønner du bedre hva jeg mener. (Artiklene om introduksjoner, duft og kommunikasjon, og om Squeek, for eksempel.)

Det finnes pelsgener som er forbundet med økt fare for sykdom eller medfødte skader. Det bør man selvsagt vite om før man setter igang. Men hooded og husky black og agouti hører heldigvis ikke til dem.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

en anen ting, om du har råd eller mulighet så er det lurt å prøve å reise litt for å fåk i gode avlsrotter. mange av oss oppdrettere har reist til sverige og danmark fr å hente små. du har jo finland og sverige du kan reise til å få tak i god rotter. også kan det vært lurt om du kan komme seg noe sørover innimellom også.

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Takk for god info, har vært inne på sidene deres å lest mye, og dere har bra sider begge to :)
Har også lest avlsveiledningen som ligger på siden.

Det eneste jeg ikke har fått testet på hannrottene mine er hvordan de oppfører seg ved møte av nye rotter, og det er ganske lite miljø her i området.

En annen grunn til at jeg har løst å oppdrette rotter er at det er nesten umulig å få tak i rotter her i området, og ihvertfall med stamtavler som du sier.
Men jeg må selvfølgelig se hvordan hunnrottene er før jeg i det hele tatt vurdere noe oppdrett.

Kan jo informere dere etterhvert når jeg får hunnrottene på søndag hvis alt går som planlagt
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

det er flere her inne fra nordlansområdet, tror det er ei fra tromsø og ei fra fauske. også noen fra bodø.
prøv å finn de. kanskje om dere sammer materiale så har dere gode rotter til avl? og om dere sammler penger så kan dere dra srover å hente små?

utmeldt

Re: Begynne med oppdrett

Post by utmeldt »

Jeg skal begynne med oppdrett men har enda endel lesing igjen før jeg tørr å starte på noe :cheer: Bor i Tromsø :grin:
Kjempegod idè Wollf kommer med! Jeg har planer om å hente oppdrettsrotter sørpå når jeg kommer så langt iallefall. :happy:

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Da var jentene kommet i hus.

Snøhvit, Albino - 2år
Lillemor, Huskey? - mnd

Lillemor er utrulig aktiv og klarer nesten ikke å holde seg i ro, kommer med en gang jeg åpner luken og begynner å klarte på meg :roflmao:
Snøhvit derimot er ganske lat og sovner ganske ofte, sovnet blandt annet når jeg tok bilder, hehe :)

Bilder:

Buret
Image
Bur by Jon Martin Johansen, on Flickr

Lillemor:
Image
Lillemor by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
Lillemor by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
Lillemor by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
Lillemor by Jon Martin Johansen, on Flickr

Snøhvit
Image
Snøhvit by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
Snøhvit by Jon Martin Johansen, on Flickr

Veldig trøtt :)
Image
Snøhvit by Jon Martin Johansen, on Flickr

Har aldri sett Elvis og Lars så aktive som det de har vært idag, blir helt ville når de ser jentene :crazybonk:

Image
IMG_0863 by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
IMG_0864 by Jon Martin Johansen, on Flickr
Mvh
Jon Martin Johansen

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Begynne med oppdrett

Post by Matmor »

Har aldri sett Elvis og Lars så aktive som det de har vært idag, blir helt ville når de ser jentene

Det tror jeg nok! Men hvordan ville? Står klint inntil gitteret for å komme nærmest hunnene eller begynner å krangle seg imellom?

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Matmor wrote:
Har aldri sett Elvis og Lars så aktive som det de har vært idag, blir helt ville når de ser jentene

Det tror jeg nok! Men hvordan ville? Står klint inntil gitteret for å komme nærmest hunnene eller begynner å krangle seg imellom?
De prøver å kommer seg nærmest mulig hunnene, Lars og Elvis krangler aldri, de stjeler bare maten fra hverandre, hehe
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

tror nok jentene er for gammle til å avles på:(

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

wollf wrote:tror nok jentene er for gammle til å avles på:(
Er ikke Huskey jenta i bra alder? Blir 7mnd denne måneden. Født helt i slutten av mai i år.
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

jo, daså... men du bør ha henne i et pr mnd for å bli kjennt med henne og hennes helse før du avler:)

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

wollf wrote:jo, daså... men du bør ha henne i et pr mnd for å bli kjent med henne og hennes helse før du avler:)
Ja, er det som er dumt, hun skulle ha vært noen mnd mindre.

Hva vil du si at er det korteste jeg kan vente før jeg parrer de?
Vet jo litt om helsen på hun fra forrige eier, hun har aldri vært syk og er veldig oppegående og kvikk. Kontaktsøkende og ikke en smule redd.

Har jo litt erfaring fra da jeg oppdrettet dverghamstre også, men rotter er jo litt mere krevende. Bilde av ene kullet dverghamsterkullet jeg fikk:Image
i170182774_11950_3 by Jon Martin Johansen, on Flickr
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

pass på at all info fra tidligere eier ikke nødvendigvis trenger å stemme:(jeg spør oftest om sykdomshistorie og om de har vært hos vet, hvilken og journal derfra

Post Reply