HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Hjelpemeg, hav kan jeg gjøre, hvorfor gjør hun dette ?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Stine »

Det kan være en urinveisinfeksjon eller en livmors-infeksjon.

Ta henne med til en veterinær som kan se på henne.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Moren min vill som valig ikke gidde å bry seg om å dra til dyrlegen og sier sikkert bare at hvis hun, jaa ... så får jeg en ny :s Men jeg vill hjelpe min lille baby :s

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Matmor »

Du kan ikke hjelpe rotta, det må veterinæren gjøre - og det må foreldrene dine betale for. Ellers driver de dyremishandling, for dine rotter er deres ansvar. Spør moren din hva hun ville ha gjort hvis hun selv eller du blødde på den måten! Om rotta ikke har det vondt allerede kommer hun ganske sikkert til å få det. Det hadde vært så mye enklere hvis rotter skrek når de hadde smerter, men det gjør de nesten aldri uansett hvor mye de lider. Ikke i det området våre ører hører det, i alle fall.

Det er synd å si det, men hvis du ikke får moren din til å ta med rotta til veterinær skal du i alle fall ikke la deg overtale til å få en ny rotte i stedet. Da er det du som må være den ansvarlige i familien og sette foten ned til du har råd til å betale dyrlegeregninger selv. :sad:

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Rå har jeg, men hvet ikke om moren min gidder å kjøre meg dit, skal snakke medstefarne, som netopp kom hjem, var hedigvis på badet emd henne da hun plutselig begynte å blø! Virker som om det har sluttet nå men jeg er fortsatt like bekymret, det er jo ikke sikkert det er over så ! :sjokkert:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Tonje! »

Ja, snakk med stefaren din! Så får vi håpe at han tar litt mer ansvar, og kan kjøre deg til dyrlegen. Hvis ikke, er det muligheter for at du kan komme deg dit selv, f.eks. med buss eller tog?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Jeg snakket netopp med mamma, men hun sa bare "NAHAHAI!" .. :sadpace:

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Hva koster det forresten, moren min påsto at det kostet flere tusen kroner, det er vell litt overdrevent ?

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Søstrene Halvorsen »

Hadde min til dyrlegen og vi betalte ikke mer en 400 kr for undersøkelser og slikt, det er ikke så veldig dyrt hvis man tenker seg at man trosalt har ansvaret for noe levende.
Jeg er godt voksen og jeg må si ( Er sjelden jeg sier slikt til barn/ ungdom) men du må mase på henne om denne turen til dyrlegen. be henne ringe og forhøre seg om priser og slikt også.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Tonje! »

Ida.K wrote:Hva koster det forresten, moren min påsto at det kostet flere tusen kroner, det er vell litt overdrevent ?
Det varierer fra dyreklinikk til dyreklinikk, men flere tusen koster det nok ikke. En sjekk pluss resept til eventuell antibiotika koster vel gjerne rundt 6-700 kr? Vet ikke hva som er vanlig ellers i landet, men jeg tror det er prisen her i Bærum. Tror kanskje prisen her er litt stiv. Og nå vet jeg ikke hva det er rotta di kommer til å trenge heller.

Men dette kan nok andre svare bedre på enn meg, jeg har alltid bare hatt to rotter, og da blir det ikke like mange dyrlegebesøk som når man har mange fler :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Søstrene Halvorsen »

Tonje jeg tror ikke det er noe unormalpris hvis man regner med medesiner og alt slikt. Men som sakt det er ikke værre enn og ta en telefonm og undersøke priser og slikt som sakt.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Jeg må ringe selv da, men hvet ikke helt hva jeg bør si og spørre om, og betale selv må jeg :s Mamma sa bare at en syj rotte er en død rotte .. Jeg hater når hun holder på sånn, det er ganske anavrsløs t .. -.-

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Søstrene Halvorsen »

da hadde jeg ringt og presantet meg pent og skat at jeg hadde en rotte det vil si gnager som har ( så beskriver du det slik du har beskrevet det her og lurte på om du kunne få kommet og undersøkt og hva undersøkelsen vil koste.
Grunnen for at jeg sier du må opplyse at det er gnager er at de lett forveksler rotte med rottis (Hunden)
Lykke tiul og håper det ordner seg for dere.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Takk, vi drar til vetrinæren nå ;)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Søstrene Halvorsen »

lykke til
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply