Vask av tepper, hengekøyer osv

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

Tenkte jeg skulle dele noen vaskeråd! Som tidligere tøybleiemamma lærte jeg mye om hvordan vaske tekstiler som skal brukes på sart hud, kan være lurt å følge dem til våre sensitive små venner også :wink:

For det første: ikke bruke skyllemiddel... Rottene har ikke godt av de kjemikaliene det etterlater i stoffene, det er ikke nødvendig, og det gjør dessuten at tekstilene blir litt "impregnert" så urin vil legge seg som dråper oppå, istedenfor å trekke inn i stoffet.

Bare bruke flytende vaskemiddel. Ingen maskiner greier å skylle ut alle rester av vaskepulver, det vil ligge igjen fint støv i tekstilene, og det vet vi jo at ikke er bra for rottenes luftveier. Vi ble faktisk kvitt all eksem og kløe her i familien etter jeg kutta ut vaskepulver (og skyllemiddel)...

Bruke bare halv mengde vaskemiddel av det som er anbefalt på flaska. Hvis man vasker program av normal varighet (ikke hurtigprogram) på 60 eller 90 grader (som fleece faktisk tåler!) tar det uansett knekken på bakteriene, og alt blir like rent. Jeg er overbevist om at produsentene overdriver doseringsanbefalingene på produktene sine, for å få oss til å bruke mer.

En annen lur ting som jeg lærte av tøybleievask, og som jeg nå bruker på "rottetøyvask": Sette på en kort skylling med kort sentrifugering først, så urin blir skylt ut før selve vaska. Da blir tøyet enda renere!

Angående tekstiler kan det være artig å vite at tekstiler av bambus og hamp har en naturlig antibakteriell og lukthemmende effekt. Jeg har noen meter bambusfleece liggende fra tøybleieperioden (fikk aldri tid til å sy så mange bleier selv som jeg hadde planlagt :wink: ), det har jeg tenkt å sy hengekøyer av. Ikke så lett å få tak i fleece av bambus og hamp, men hvis noen er interessert, skriv det her så skal jeg sjekke utvalget i noen nettbutikker for dere.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Tonje! »

Takk for gode råd! :)

Hva slags flytende vaskemiddel bruker du, og hvor får man kjøpt det? På vanlig matvarebutikk eller? Dette var jo et godt råd, jeg bruker faktisk vanlig pulver og har aldri tenkt over dette. Fysjom! Kan like gjerne byte til flytende både for min egen del og rottenes.
Det med å sette på en kort skylling først var også et genialt tips, det skal jammen prøves.

Jeg vil forresten gjerne få titte litt på disse fleecestoffene med bambus/hamp som du snakker om :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

He, he, da skal jeg sjekke ut noen nettbutikker som jeg pleide å handle fra (mange år siden...), så skriver jeg det her etterhvert :wink:

Jeg bruker flytende Blenda sensitiv, og det får du i alle dagligvarebutikker... Husker det var mange som sverget til Neutral også, av de tøybleiemammaene
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

Er visst ikke mange av de norske nettbutikkene igjen som selger sånt "sært" syutstyr :nottelling: Men her er lenke til stoffer hos en norsk nettbutikk som heter Lykkedragen, som har rask og grei levering og god service. Husk at det ikke meterpris, men pris per 10cm stoff (skal man ha en meter legger man antallet 10 i handlekurven)

http://lykkedragen.no/index.php?route=p ... ry&path=20

Her vil jeg tro bambusfleece og bambusvelour vil egne seg godt til hengekøyer og annen burinnredning, men også hampfleece (selv om den er litt tettere og "stivere" enn bambus (som er veldig mykt). Bambusvelour er et deilig stoff, men så vidt jeg husker litt tynt, må kanskje regne med å sy med dobbelt lag stoff...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by wollf »

jeg bruker fellesvaskeriets vakemaskin jeg:P :devil:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Marit Fosen »

Jeg bruker Neutral vaskepulver og skyllemiddel. Uten skyllemiddel blir det mye statisk elektrisitet i tepper og kluter når det tørkes i tørketrommel.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Szelidpatkany
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 06 Nov 2010, 21:10

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Szelidpatkany »

Har noe erfaring med Milo?

anni

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by anni »

Jeg vasker hengekøyer og tepper for hånd.
Etter erfaring med astma (min sønn hadde astma/alergi i oppveksten) bruker jeg aldri skyllemiddel.
Fikk beskjed av en spesialist om at skyllemiddel løser seg opp når man blir varm og vil irretere huden og lett kan utvilke seg til allergi. Han sa at ingen burde bruke skyllemiddel, i hvertfall ikke til barneklær.
:cheer:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Stine »

Vi bruker blenda sensitive til alt, både mennesker og rotter :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

anni wrote:Jeg vasker hengekøyer og tepper for hånd.
Etter erfaring med astma (min sønn hadde astma/alergi i oppveksten) bruker jeg aldri skyllemiddel.
Fikk beskjed av en spesialist om at skyllemiddel løser seg opp når man blir varm og vil irretere huden og lett kan utvilke seg til allergi. Han sa at ingen burde bruke skyllemiddel, i hvertfall ikke til barneklær.
:cheer:
Bruker heller aldri skyllemiddel lenger. Selv om jeg ikke brukte det til tøybleiene fordi de da ville bli "tette" og ikke absorbere væske like godt, lærte jeg av noen av mammaene på forumet der akkurat det du sier, anni. Det legger seg kjemikalier utenpå fibrene, og frigjøring av dem vil jo bli økt ved varme og fuktighet, derfor bør det jo heller ikke brukes i tekstiler til rottene våre. Jeg bruker heller litt ekstra vann. Stiller inn maskinen på ekstra skylling på all vask, blir faktisk like mykt som med skyllemiddel. Merka også forskjell med mykere tøy etter jeg kutta ut vaskepulver, og reduserte mengden av flytende til halvparten av anbefalt.
Szelidpatkany wrote:Har noe erfaring med Milo?
Milo inneholder ikke de samme enzymene som vanlige vaskemidler, for å beskytte ullfibrene. Jeg ville ikke brukt Milo til noe annet enn ull og silke, da andre tekstiler faktisk trenger de litt sterkere enzymene for å bli helt rene. Milo er ikke utviklet for å være spesielt bra for sart hud, men for sarte tekstiler.
Marit Fosen wrote:Jeg bruker Neutral vaskepulver og skyllemiddel. Uten skyllemiddel blir det mye statisk elektrisitet i tepper og kluter når det tørkes i tørketrommel.
Neutral vaskepulver er nok ikke verstingen blant pulverne når det gjelder rester som blir igjen i tøyet, men slike såperester kan gjøre tøyet mer statisk i tørketrommel. Jeg bruker ikke trommel selv, så jeg har ingen erfaring med om dette problemet ble minsket etter jeg gikk bort fra vaskpulver til bare å bruke flytende.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

wollf wrote:jeg bruker fellesvaskeriets vakemaskin jeg:P :devil:
:grin: Nei, da har du vel ikke mye valg med tanke på vaskemidler etc :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by wollf »

joda:P måtte bare komme ut med det da jeg føler det er litt slemmt, men bruker samme som meg, er alergisk så bruker blanda. bruker fellesvaskeriet i byen for at da slipper jeg å ødelegge min maskin med rotterusk

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Tonje Lenore »

Ikke dumt, det hadde jeg faktisk ikke tenkt over!
Tror jeg skal bestille noe av den fleecen da jeg driver å syr hengekøyer til rotter :cheesy:

Man lærer alltid noe nytt hele tiden, og tusen takk for tips :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

Bare et lite obs! Stoffene heter jo bambus- og hampfleece, men i grunnen er ordet litt misvisende, for det er ikke helt likt vanlig fleece. Det minner mer om collegestoff, tykk jersey som er vevd på ene sida og børsta "pusete" på andre sida. Det må syes sammen, eller kantes, vil rakne hvis det bare klippes og brukes (altså ikke helt som vanlig fleece som kan klippes og brukes som den er)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Jeg har aldri brukt skyllemiddel, verken på mine klær eller "rottenes klær". Men jeg har som regel brukt omo color, noen ganger neutral, som vaskepulver. Jeg spurte i dag veterinæren min om det med vaskepulver, da ene rotta mi har så mange sår og jeg tenkte at hun kanskje har en allergisk reaksjon på vaskepulveret. Jeg fikk da beskjed om at det var mulig, men at man som regel merker en reaksjon først og fremst i luftveiene. Jeg fikk videre beskjed om at man aldri skal bruke vaskepulver med parfyme i når det kommer til noe dyr skal bruke. Jeg har derfor tatt alt av tekstiler og vasket med neutral i dag, og skyllet+sentrifugert en gang ekstra. Men dette er PULVER. Kan det være skadelig for rotta? Merk at dette er NEUTRAL - ikke noe som har parfyme i seg. Tror dere det går greit om jeg bruker den pakken jeg har kjøpt, og eventuelt går over til flytende parfymefritt middel neste gang (dersom det er nødvendig)? Kan eventuelt kjøpe blenda sensitive som flere nevner :) Men hvis dere mener at neutral pulver kan ha en negativ innvirkning på rotta, kaster jeg selvsagt pakken og kjøper nytt med en gang.

Post Reply