Hode som vaier.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Hode som vaier.

Post by Rose »

Har ny rotte, har hatt henne i 3 uker. Aktiv sak som leker som en kattunge, men liker å kose. Det jeg legger merke til er at når hun sitter i ro, enten for å "være" hva som skjer, eller bare sitter stille, så vaier hodet fra side til side. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men det virker ikke som hun bevisst vaier fra side til side. Hun vaier ikke bare med hodet, men hele overkroppen og frambena følger med i bevegelsen, selv om et er hodet som har den største bevegelsen. Håper dere forstår hva jeg mener her.
Er dette bare en uvane, eller kan det være nevrologisk/ hjerneskade? Hun er i fin form ellers. Spiser, drikker, leker og koser. Det eneste annet jeg reagerer på med henne, er at hun drypper urin på det jevne, ikke som den forrige rotta mi. Hun slapp dammer her og der, mens hun her tidvis lager stiplede linjer av tiss. Regnre med det bare er individuelle forskjeller på dem.

Takker for svar. Fant ikke noe om det fra før på forumet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hode som vaier.

Post by wollf »

er hun rødøyd? striper med tiss kan være markering

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Hode som vaier.

Post by Rose »

ja helt klare lyse røde øyne. Ikke mørke røde som Rose, gamlerotten min hadde. Er lys brun i pelsen. Tissingen er sikkert markering ja. Bare uvant fra Rose sin måte å tisse på.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Hode som vaier.

Post by sanca »

Den veivingen kan være for å få mer oversikt, de med røde øyne har svakere syn enn de med sorte. Mine gutter gjør også sånn, og jeg fikk det forklart av hun jeg kjøpte av, at det var pga nedsatt syn. Tipper det hjelper dem bl a å bedømme avstander bedre
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Hode som vaier.

Post by Rose »

Aldri hørt om det før. Hun jeg hadde før hadde mørkerøde øyne, og hun hadde ikke det problemet. Men nedsatt syn, det er ikke uirimelig nei. Er det de lyserøde eller mørkerøde øynene som er kallet Ruby eyes?
Takk for svar.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hode som vaier.

Post by Stine »

Ruby eyes er noe annet, de ser sorte ut i vanlig dagslys.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hode som vaier.

Post by BlackNenne »

Det er de mørkerøde som nesten ser svarte ut vi kaller rubyeyes. :)

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Hode som vaier.

Post by Rose »

Da hadde Rose ruby eyes ja :) Hun her, Pernille Nøstemus, er bare knall rød hun. :)

Men da er det ikke noe å bekymre seg over?
Hun er skjønn da, akkurat nå ligger hun halveis under genseren min, på brystkassen min, og nyter varmen av peisovnen. Fredelig liten sak ja :D <3 sukk <3

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hode som vaier.

Post by Skaubytroll »

Ingenting å bekymre seg for :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Hode som vaier.

Post by Rose »

Det er veldig godt å vite. Var bekymret for både hjerneskade og nevrologisk skade. Men etter å ha lest her, så forstår jeg også mer av hennes atferd. F eks hvorfor hun av og til kan bli stiv og redd. Da har hun trolig såpass dårlig syn at hun bruker hørsell mer, og når der er lyder hun ikke har hørt før, blir hun stiv. Stakkars lille Nøstemusa mi. Skal passe godt på henne. Men velger nok en med Ruby eyes når jeg skal velge kompis til henne nå snart. Eller bør det også være en med samme øyne ? Noen tips der?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hode som vaier.

Post by wollf »

har ikke noe å si for hennes del:)

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Hode som vaier.

Post by Rose »

Da tror jeg at jeg velger en Ruby eyes ja :D.
Takk for svar :)

Post Reply