Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag?

Post by Tonje! »

Hjelp!

Fant Radka i buret nå, helt slapp. Hun har problemer med å bevege seg. Prøver, men detter til siden, virker som at hun er delvis lam på ene siden. Men ikke helt, hun klarer å bevege på alle beina. Men om jeg løfter henne opp og prøver å sette henne rett ned bare detter hun til siden.

Hun spiste leverpostei når jeg ga henne det, en liten mengde i hvert fall. Og ikke piper hun når jeg tar i henne heller, så virker ikke som at hun har vondt i noen spesielle deler av kroppen.

Kan dette være et slag? Eller noe øregreier? Heldigvis skal jeg til dyrlege i morgen, pga noe annet, har time klokken halv tolv.

Hun knatrer med tennene når hun ligger i fanget mitt. Er dette et tegn på at hun ikke har det vondt og koser seg, eller kan det være grunnet ubehag og stress? Hva bør jeg gjøre??
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by wollf »

høres ut som mellomørebetennelse, men kan være et slag også. sett det i begge tilfellene.
knattring i tenner har jeg kun opplevd ved kos

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Tonje! »

Takk for svar. Er det slik at slag er uhelbredelig, mens mellomørebetennelse kan kureres om rotten får antibiotika tidlig?
Håper så veldig på det siste, at hun kan behandles om hun får medisin kjapt - og det får hun jo i så fall, skal jo som sagt til dyrlege i morgen.

Er så bekymret og redd!! Stakkars jenta mi, hun er jo helt ute av det. Minner nesten om da Frida akkurat hadde våknet fra narkose da hun ble operert for svulsten - helt fjern og svak i kroppen og ute av balanse.

Hun spiser forresten også tørrfor og drikker vann, og prøver å vaske seg. Men velter mye overende når hun forsøker å vaske seg skikkelig.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by wollf »

om hun nettopp har våknet av narkose er det nok grunnen, tar nesten et døgn for noen å komme seg ut av

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Tonje! »

wollf wrote:om hun nettopp har våknet av narkose er det nok grunnen, tar nesten et døgn for noen å komme seg ut av
Nei, hun har ikke vært i narkose. Jeg mente at Radkas oppførsel minner om den gangen Frida ble operert og våknet fra narkose. Var ment for å illustrere litt mer hvordan Radka oppfører seg nå.

Har lagt tørrfor og agurkbiter utover gulvet i buret, og gjort vannflaska så tilgjengelig som mulig. Tviler på at Radka klarer å klatre sånn som hun er nå, så da er det best at hun holder seg på bunnen av buret. Har ikke sykeburet tilgjengelig her nå. Håper hun ikke er dårligere eller død i morgen tidlig... Tenker jeg setter på klokka slik at jeg våkner noen ganger i natt og kan se til henne. Ikke at det hjelper, jeg får jo ikke gjort noe fra eller til likevel, men.. :(
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by wollf »

miriam sin dixie dean levde lenge etter at han fikk slag, fikk kortison og kom seg veldig. mellomørebetennelse er antibiotika. se til i morgen, ikke noe å gjøre i dag. beste er å la henne slappe av og at du gjør det samme

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by wollf »

og om du er veldig urolig finnes det dyrlege vakt man kan ringe å snakke med

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Tonje! »

Ja, jeg skal prøve å få litt søvn. Er jo ikke frisk selv og har ikke godt av våkenetter. Men æsj, så bekymret man blir da! :(
Så godt å høre at slag også kan behandles, i beste fall. Jeg krysser fingrene for at det går bra!

Vurderte å ringe dyrlegevakten, men har ringt dem tidligere angående noe annet, og de kunne egentlig ikke hjelpe så mye. Ikke var det noen på vakt som var gode på rotter heller, tviler litt på at det er det nå, for det er ikke mange rotteeksperter ute og går blant veterinærer :/ Så tror jeg bare venter til i morgen.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Tonje! »

Oppdatering: Hun klatrer bedre enn jeg trodde. Klarte å klatre fra bunnen og opp til nesten toppen av buret, ca 120-130 cm klatring.

Har filmet henne, videoene kan dere se her:
http://www.youtube.com/watch?v=tryvU13Sn_E
http://www.youtube.com/watch?v=YRMYLkQC1j8

Jeg kom også plutselig på at Radka innimellom når hun klør seg stikker klørne inn i øret og liksom graver/roterer sakte rundt. Har ikke tenkt så mye over dette ettersom det bare er innimellom hun gjør det. Kan dette ha sammenheng med en eventuell mellomørebetennelse?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Stine »

Rotter klør seg jo i ørene uansett, men om det er oftere enn vanlig og kun i et øre vil jeg tro det kan ha en sammenheng.

Rotter kan også gnisse med tennene om de har vondt, men da kan det ofte virke litt mer febrilsk enn vanlig.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by BlackNenne »

Kløe kan absolutt oppstå ved ørebestennelse. Ofte rister de fort, men ofte på hodet i tillegg. Antagelig fordi det klør og er ubehalgelig.

Gjennom årenes løp har jeg hatt en del rotter med headtilt og ørebetennelse, men syns ikke det så ut som typisk headtilt på videoen.
Når balansen er blitt så dårlig av ørebetennelsen, pleier hodet å være veldig mye mer på skakke. Dessuten har vel dette kommet veldig fort?
Selv har jeg erfart at det går litt mer gradvis og ikke over natten på en måte... Men dette er jo bare mine erfaringer, kan godt hende det er ørebetennelse.

Hvis det er ørebetennelse, så har hun gode muligheter for å bli frisk igjen med iherdig antibiotikabehandlig. :)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Tonje! »

Takk for svar.

Det har kommet veldig fort ja, i forgårs var hun frisk som en fisk,og jeg har aldri sett noe head tilt på henne. Så veterinæren trodde ikke det var mellomørebetennelse. Hun trodde mest sannsynlig det var en hypofysetumor (tror jeg, kan hende jeg husker feil navn på det), og det kan egentlig ikke behandles. Kan hende det er et slag som hun kan komme seg av igjen og, men veten holdt en finger på tumoren :( Så det ser ikke bra ut.

Har fått noen medisiner som hun skal gå på nå. Er hun ikke tydelig bedre i morgen er det egentlig ikke så mye annet valg enn å avlive, for hun har det virkelig ikke bra sånn som hun er nå. Hun er mye slappere og dårligere i dag enn hun var i går (altså mye dårligere enn på videoene).

Har fått hentet sykeburet (Ferplast Jenny), og tatt ut alt av hyller, slik at det bare er bunnen de kan ligge i. Har lagt inn varmeflaske og lagt tepper over buret slik at det er mørkt og godt. Kan ikke gjøre så mye annet for henne føler jeg. Prøvde å gi henne vann i sted men hun reagerte ikke i det hele tatt. Skremmende, for hun drakk jo litt i dag morges da hun ble tilbudt.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Tonje! »

Hun er død nå. Fikk plutselig et anfall, vi ringte dyrlege rett borti her og fikk hastetime og kjørte med en gang, men hun døde i bilen på veien.
Tok henne med hjem og skal legge henne i fryseren, av alle ting, for hun skal obduseres slik at vi finner ut hva som faktisk var galt.

Skal jeg la Frida se og lukte på døde Radka før jeg putter henne vekk? Vil det hjelpe henne å forstå at Radka er borte, eller er det dumt??
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by Matmor »

Jeg synes godt du kan la henne få lukte på Radka. Jeg vet ikke om det gjør noen stor forskjell, men de har vært sammen lenge...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Plutselig ekstremt slapp og veldig skeiv i kroppen! Slag

Post by wollf »

jeg gjør altid det...

Post Reply