Allergi??

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Allergi??

Post by linjak »

Ja nå er det ikke mer enn få uker siden mine søte små kom i hus. Jeg har hatt hund tidligere og har nå også to katter... Men etter mine nye rottevenner flyttet inn har jeg snufset, nyst og øynene renner. Har trodd jeg har var forkjølet helt til jeg var bortreist fra igår til idag. Helt fin borte og glad for at det var borte men nå som jeg er hjemme igjen så starter det hele på nytt.. Går det virkelig ann å være allergisk kun mot rotter? Og vet noen om det evt er noe medisiner som kan hjelpe meg? For rottene skal bli her uansett.

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Allergi??

Post by Usagi-Zakura »

Du får kjøpt allergi-tabletter på apoteket resept-fritt.

Det kan også være at du ikke reagerer på rottene, men noe i buret.. Hva slags strø er det du bruker? Eller rottemat?
Jeg er selv allergisk mot høy, noe jeg fant ut etter at jeg fikk kaniner som spiser høy:p Du kan ta en allergi-test hos legen for å finne ut nøyaktig hva du reagerer på, da kan du også få billigere allergi-tabletter på resept (det er iallefall det jeg har hørt, jeg har ikke somlet meg til å få tak i det enda:p siden allergien min er såpass lav at det vanligvis går greit.)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Allergi??

Post by Matmor »

Ja, det går an å være allergisk mot rotter uten å reagere på hund og katt. Men ofte reagerer man på rotte hvis man reagerer på hund.

Håper du får nok hjelp av medisinene. Det finnes både tabletter, nesespray og øyedråper. Spør på apoteket. Hvis du ikke bruker høy i buret, og vanlig alspon tror jeg ikke du reagerer på noen av de nye luktene. Dessverre kan allergier raskt bli verre, og på denne tiden av året er det lettere å lufte enn om vinteren. Jeg vil anbefale deg at du tenker godt igjennom løsninger for å slippe å ha rotteallergenene nær deg hele tiden: plassere rottene på et rom for seg selv, eller et du bruker lite. Bruke støvmaske når du skifter på buret. Lufte godt etter skifte på buret. Ha egne "rotteklær" som du bruker når du lufter rottene, og som kan ligge i en plastpose når du ikke bruker dem. Dessuten: start med å lage en back-up-plan i tilfellet du ikke kan beholde rottene. Det handler om å bli kjent med andre rottemennesker som kanskje kan ta over hvis det skulle bli vanskelig å fortsette, eller en kamerat/venninne som kan ta dem hvis det blir helt umulig å fortsette rotteholdet.

Lykke til!

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Re: Allergi??

Post by linjak »

Takker for mange gode tips som jeg skal prøve ut. Har nå vært på apoteket og ordnet meg allergitabletter. Håper det hjelper noe.. Ikke noe høy i buret nei. Skal ta til meg alle råd her for selv etter så få uker er jeg så oppsluk i dissa gutta at jeg nesten kunne gått "forkjøla" i to år om det er det som må til. Men slitsomt ja og beste er en løsning jeg kan leve med.

bwt
Pinky
Posts: 3
Joined: 22 Sep 2011, 15:50

Re: Allergi??

Post by bwt »

Hei. Det finnes midler som kan strykes på pelsdyr med en klut, som skal hjelpe på allergien.
Vet lite om det, men spør på en dyrebutikk :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Allergi??

Post by Matmor »

Jeg drar opp igjen denne tråden siden det stadig kommer nye spørsmål - og påstander - om allergi. Det er kanskje bedre enn å knytte kommentarene til noen av de nyere innleggene?

Allergier kommer i mange varianter, mer eller mindre plagsomme eller farlige. Noen har mest plager fra øyne og nese, andre mest fra hud. Noen går rett på astmaanfall. Så lenge plagene bare kommer i forbindelse med burskift vil vel de fleste prøve å leve med dem. Men hvis plagene er kommet raskt og bare øker er det en nokså høy sjanse for at rottene likevel må omplasseres etter noen måneder, og at det da kommer til å haste. Dermed blir det et spørsmål om man skal omplassere nå, mens man har sjanse til å finne en ny eier som virkelig bryr seg, og som har sjansen til å få følge rottene mesteparten av livet, eller om man skal vente og håpe at allergiutviklingen stopper opp, og dermed redusere sjansen for å finne et godt, nytt hjem til dem.

Jeg trodde jeg hadde skrevet en lengre artikkel om rotteallergi en gang, men jeg har tydeligvis ikke lagt den ut på nettsidene mine der den burde være. Skal prøve å få den ferdig til et eller annet nummer av Gnag... En måned er mer enn nok til å uvikle både symptomer fra nese og fra hud, selv om man aldri har reagert på rotter før. Det er riktig at det tar måneder før man har full respons på en gruppe allergener, men det betyr ikke at man har null respons før det er gått 6 måneder, eller at man ikke kan ha utviklet grunnlaget for reaksjonen for lenge siden uten å vite om den.

For det første er det mulig å være i kontakt med rotteflass/rotteurin uten å ane det - rotter er godt skjulte gjester i mange hus og hytter deler av året.

For det andre er det mulig å kryssreagere - hvis man har vært eksponert for hund (og det skal det godt gjøres å ikke bli i samfunnet vårt) kan dette ofte sette igang immunforsvaret mot rotte.

For det tredje er det mulig å danne antistoffer i lang tid uten at man får symptomer på allergi, selv når man bor sammen med dyr. Så kommer det en eller annen hendelse (sykdom, psykisk stress, større allergenbelastning pga. flere dyr/dårligere renhold/mindre plass/mindre lufting) som får immunforsvaret til å gå av skaftet, og så er allergisymptomene der med det samme.

For dem som sliter med problemer på øynene anbefaler jeg svømmebriller eller dykkermaske!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Allergi??

Post by Woodgirl »

Altså mulig det du skriver her,av reaksjoner...symptomer etc etc etc... kan skje, men at det er normalen tror jeg ikke det døyt på.
Disse reaksjonene tror jeg er ytterst sjeldne og da finner jeg det meningsløst å ramse opp og utbrodere de underligste symptomer og bidra til å sykeliggjøre seg selv. :sarcastic:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Allergi??

Post by sanca »

Woodgirl wrote:Altså mulig det du skriver her,av reaksjoner...symptomer etc etc etc... kan skje, men at det er normalen tror jeg ikke det døyt på.
Disse reaksjonene tror jeg er ytterst sjeldne og da finner jeg det meningsløst å ramse opp og utbrodere de underligste symptomer og bidra til å sykeliggjøre seg selv. :sarcastic:
Ehh, hva mener du egentlig med oppramsing og utbrodering av de underligste symptomer?! Synes da vitterlig ikke Matmor har gjort det? Hva er det du tror er ytterst sjelden? Allergi generelt eller ellergi mot rotter? Plager fra øyne, nese, hud og astma er helt normale symptomer på alle typer allergi...

At matmor skriver så utførlig her om hvor mange måneder etc det tar å utvikle allergi, er fordi spørsmål omkring det nylig kom opp i en annen tråd, og det vet du jo, for der har du jo kommentert selv om at folk bør undersøke bedre angående allergi før de skaffer seg kjæledyr :wink: Så det matmor skriver her viser jo bare hvor vanskelig det evt kan være å finne svar på noe slikt på forhånd.

Jeg har mange allergier, men tok likevel sjansen på å få meg rotter. For det er mange vanlige allergener jeg ikke reagerer på, så det kan godt være at jeg tåler rotter. Men det må jo tida vise, hvordan skulle jeg kunne sjekket det på forhånd? Jeg tok kontakt med folk med rotter og passet på å bli skikkelig utsatt for allergenene, jeg hadde dyra oppi ansiktet og snuste masse inn i pelsen deres. Jeg merket overhodet ingen symptomer. Jeg var ikke klar over det matmor skriver om at man faktisk trenger en god stund for å utvikle allergi. Så jeg tenkte at siden jeg ikke reagerte, kunne jeg trygt skaffe meg rotter. Men jeg har vært i kontakt med rotter mange ganger tidligere, særlig da jeg var barn og allergiene mine var mye verre, så kanskje det er håp for meg.

Så hvordan mener du, Woodgirl, at folk kan sjekke opp bedre før de skaffer seg kjæledyr, hvis det faktisk ikke er mulig å avklare før allergien en dag er et faktum???

Takk, Matmor, jeg synes det du har skrevet her var veldig informativt, skal følge med på nettsidene dine og i Gnag hvis artikkelen din dukker opp :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Allergi??

Post by Matmor »

Disse reaksjonene er dessverre ikke så skjeldne. Jeg har hatt god anledning til å studere noen av dem på egne barn, venner og andre rotteeiere , og på noen av dem jeg har tatt imot omplasseringstotter fra. Skulle gjerne hatt rottene inne i huset igjen, men det går ikke.

Tilbøyeligheten til allergiske reaksjoner er temmelig arvelig, så det er kanskje ikke så underlig at noen familier går helt fri, mens andre får kjempeproblemer. Det som ofte skjer er at foreldrene vet at de selv ikke tåler dyrehår noe særlig, eller har barn med atopisk eksem, så de lar være å skaffe seg dyr mens barna er små. Så går det noen år, de små blir store, den atopiske eksemen er borte og avkommet flytter for seg selv. Enderlig anledning til å ha dyr. Dessverre er det da mange som oppdager etter vesentlig mindre enn 2 år at de dessverre er disponert for allergi. Faktisk, hvis man ikke har utviklet allergi innen 2 år fra man skaffer seg en bestemt kjæledyrbelastning er det gode sjanser for at man aldri blir allergisk for dette dyret - med mindre man endrer måten man holder dyr på. (Dette vet vi på grunn av HMS-arbeide på dyrestaller.)

Allergi kan være en lettvint unnskyldning for å kvitte seg med dyr, men vi har ingen rett til å fortelle folk som vil omplassere rotter på grunn av allergi at de lyver om symptomene sine, "for det er ikke mulig å bli allergisk så fort", eller "hvis jeg tåler så får du tåle". Det første er faktisk ikke sant, og når det gjelder det andre finnes det et godt, gammelt indiansk ordtak om å gå noen mil i en annens mokasiner før man dømmer ham/henne. Det vi kan gjøre er å samle tips til hvordan sjekke om man er allergisk før man kjøper dyr, hvordan redusere faren for allergiutvikling, og hvordan man kan redusere allergiplager. Da går det an å spørre folk på en høffelig måte om de har forsøkt slik og sånn, med henvisning til rådene.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Allergi??

Post by Woodgirl »

Poenget er vel,som de fleste skjønner, at allergi er et en legitim måte å kvitte seg med dyra på når det ikke lenger passer å ha dem.
Selvfølgelig vet jeg at allergi er en virkelighet og at folk blir allergiske mot dyr men her er det tross alt ikke snakk om dyr som lever lenge. Tvert imot faktisk. To år..hurra. Og i de aller fleste tilfellene der allergi oppstår tar det tid..fra et halvt til ett år til ubehaget melder seg. Da er jo rottenes alder deretter. Da synes jeg det også er på sin plass der allergien ikke har utløst forferdelige reaksjoner (som faktisk er av de sjeldne) at dyreeiere kan holde ut ett år til.
Det er faktisk en smule anderledes når vi snakker om kaniner..lever i 7-8 år...hunder og katter som lever i mange mange år.
Rotter er av det kjeledyret som har kortest levetid.
Det skinner igjennom på altfor mange omplasseringsannonser at allergi er er en unnskyldning for ikke å beholde dyra sine lenger..fordi andre ting tar mer plass i livet.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Allergi??

Post by Tonje! »

Kjæresten min har utviklet allergi mot rottene mine nå. Men for noen måneder siden var det ikke så ille, det er først nå nylig at han har skjønt at han faktisk er allergisk. På ham har allergien kommet gradvis over omtrent et halvt år, selv om han ikke er blitt konstant utsatt for rottebasiluskene. Han har jo bare vært her på besøk nå og da.

Hadde han og jeg bodd sammen hadde det nok ikke fungert. Han blir såpass dårlig at han i starten trodde han var blitt ganske forkjølet. Han prøvde reseptfri allergimedisin og nesespray fra apoteket som hjalp bittelitt, men ikke nok. Nå får han reaksjoner av å være her i kun ett døgn. Så la oss si at rottene (som nå dessverre nylig ble redusert til "rotta" :/ ) var unger når han begynte å være her, og at vi flyttet sammen med en gang. Da hadde rottene vært litt over 6 måneder nå, hvilket vil si at de kunne i bestefall levd i over to år til. Og det hadde rett og slett ikke fungert. Så jeg forstår at folk i slike situasjoner heller vil omplassere. Det kan da umulig være sunt å gå med konstante allergiske reaksjoner.

Når det er sagt er det nok uten tvil flere som bruker allergi som en dårlig unnskyldning. Men her skal vi være veldig forsiktige med å rette pekefingre mot enkeltpersoner.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Allergi??

Post by tantepose »

Dessuten får rottene det trolig bedre i ett nytt hjem enten eieren er allergisk og håndterer dem minst mulig eller ikke har tid til dem. :sarcastic:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Allergi??

Post by wollf »

derfor anbefaler jeg alle som ikke har hatt rotter før å skaffe seg to omplasseringesotter som heller er litt opp i åra. da finner man ut om man tåler dem og om man liker å ha rotter, og man hjelper noen som trenger et nytt hjem

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Allergi??

Post by Woodgirl »

Et veldig godt råd Wolf men det krever intelligens,fremsynthet og ansvarsfølelse hos mennesker så det kan bli vanskelig. Hahaaaa.... :roflmao:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Allergi??

Post by tantepose »

Vi er i form..... :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply