Rottefunderinger

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Rottefunderinger

Post by sanca »

Hmm, sitter med så mange tanker nå, så tenkte jeg kunne prøve å formulere dem litt her.
På fredag henter jeg mine to rottegutter som nå er fem uker gamle. Jeg gleder meg noe helt utrolig, tenker omtrent ikke på annet :nottelling: Men så dukker det opp en del spørsmål i hodet mitt også. Jeg har aldri hatt rotter før, men har ønska meg det lenge. Jeg er ei voksen dame med mann og to små jenter (3 og 6 år). Jeg er veldig dyrekjær, selv om jeg ikke har hatt så mange dyr selv. Vi har hatt katt, og i tenårene hadde jeg en undulat og flere hamstre (som i grunnen er litt kjedelige dyr, men de var et kompromiss siden jeg aldri klarte å overtale min mor til å få rotter, som var det jeg egentlig ønska meg :nottelling: ) Jeg har lest masse om rotter her og ellers på nettet de siste ukene, og føler vel at jeg er så godt forberedt som det går an. Buret står fullstendig innflyttingsklart, RM3 er innkjøpt fra foreningen... Så plutselig blir jeg så usikker på meg selv :sjokkert: Jeg kan lese til jeg blir grønn, men jeg aner jo ingenting om hvordan jeg egentlig skal håndtere dem!

Vil jeg forstå kroppsspråket? Vil jeg forstå hva de to småtassene liker og ikke liker? Vil jeg klare å oppdage det tidsnok hvis de en dag er syke? Hvis jeg skulle bli bitt, vil jeg allikevel klare å stole på dem og håndtere dem som normalt? Og hva med barna mine, vil jeg klare å lære dem alvoret med å ha ansvar for dyr, at de ikke ser på rottene som leketøy? Og siden rottene dessverre ikke lever veldig mange år, vil sorgen når de dør påføre barna unødig smerte, eller vil det bare være vonde men sunne erfaringer som kan forberede dem på livets realiteter? Jeg tror selv på det siste, men jeg er i tvil om jeg gjør rett eller ikke med tanke på å få oss kjæledyr som vi vet kommer til å dø etter så få år...

Litt sånne tanker jeg tumler med nå, og det finnes selvfølgelig ingen fasit. Og ikke har jeg planer om å angre meg heller, guttene er mine og jeg henter dem på fredag :cheer: Men, tipper at dere her vil forstå bekymringene mine litt bedre enn mannen min :crazy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rottefunderinger

Post by tantepose »

Helt naturlig,"hva har jeg gjort!!!!????!!!!"! :sadpace: Men du kan ta det helt med ro! :cheerful: Når du får så små rotter er det bare en fryd! :grin: Ta dem opp med en gang,prat med,suss på magen,la dem snuse deg i ansiktet og ha dem i halsgropen din.Dette skal du gjøre så ofte du bare orker! :cheesy: (La dem også bli kjent med de andre i familien,men du skal løfte opp og hjelpe til med holdingen i førstningen.Dere kan ha kosestunder hver dag der dere sitter på et teppe på gulvet og rottene får gå fritt mellom dere,ta opp og kos innimellom,og lek med dem.)Lek fingerleker med dem,*jeg jager dere så jager dere meg*. :rofl: Her er det duket for mye kos og moro! :cheer: Det andre må du ta som det kommer. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Rottefunderinger

Post by Skaubytroll »

Jeg har barn på 5 og 6 år, og det er for meg ganske viktig at de får delta mye i rotteholdet hvis de vil. Og vi har en klar regel om at ingenting skal inn gjennom sprinklene. Hverken barnefingre eller snop/mat til rottene. Vil man rottene no skal man åpne opp burluka. Barna mine må også vaske hendene før de håndterer rottene for å være sikker på at det ikke lukter snadder av de små fingerne ;)

Jeg er helt sikker på at så lenge de er så engasjert som du virker nå vil ditt rottehold gå som en drøm :) Man lærer stadig noe nytt, og her er det jo bare å spørre. Du vil lære dine rotter å kjenne i løpet av kort tid, så da vil du antagelig også merke om noe plutselig er galt, for da vil du sikkert merke en endring i oppførselen :)

Masse lykke til med de to små tottelottene :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Rottefunderinger

Post by Søstrene Halvorsen »

Skubytroll slik er det hos oss også jeg har ei jente på 8 her og hun er like mye med i rotteholde og spørr og greaver hvis hun lurer på noe, Hun får til og med lov til og være med til dyrlegen når vi må dit noe hun syns er fryktelig fint og få være med på hun stiller spøsmål til dyrlegen og dyrlegen svarer like fint tilbake. hun steller og duller dem så fint, men hun er jo under oppsyn hele tiden det skla understreks.

Jeg tror det er viktig for barna og få være med på dyrestell generellt. Her så er det min på 8 som gir mat når skåler skal fylles opp hun koser dem og forteller klassekamerater om hvordan man skjal oppføre seg sammen med rotten.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Rottefunderinger

Post by sanca »

Takk for gode tips om lek med rottene, og råd om barn og rotter, skal jammen adoptere regelen om at ingenting skal gjennom sprinklene! Må le litt av meg selv da, det kommer sikkert til å gå fint, jeg greier jo å være mamma til barn, skal sikkert klare å være rottemamma også :nottelling: Er litt skummelt bare, når jeg aldri har hatt disse skjønne dyra før. Men jeg gleder meg også veeeldig, bare tre dager igjen :happy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Rottefunderinger

Post by Søstrene Halvorsen »

det kommer til og gå kjempebra. Stol på magefølesen og bruk forumet for alt det kan. er det noe man lurer på så har jeg lært at det er bare og spørre så får man svar.
Så er det alltid lurt og ha den lille huske lappen om at det er beder med en tur for mye til dyrlegen en en forlite.
Uansett jeg ønsker deg og dine lykke til.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottefunderinger

Post by Larm »

Husk at når du skal løfte rottene, så er det viktig at du løfter de under magen og føttene, og ikke "grebber" de ovenfra. :wink:
Siden rotter ofte er byttedyr, så kan dette minne om en fugl som angriper ovenfra og de kan bli redde og føle seg truet.
Jeg tar alltid og løfter mine rolig og passer på at jeg ikke har noen brå, skremmende bevegelser :cheer: Det er spesielt viktig å lære barn godt opp med en gang :wink: Lykke til :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply