Hilse på andre dyr

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by Vitania »

wollf wrote:og kaniner bærer bakterier som er farlig for rottene, så det å ha rotter sammen med andre gnagere er FYFY...
Kaniner er ingen gnager, da så det er nå greit nok.

Jeg hadde aldri funnet på å ha rotter og kaniner sammen. Eller generelt sett ha smådyr av forskjellige arter sammen. Men desverre er det veldig vanlig å ha kanin og marsvin sammen.

Her har rottene fått hilse på kaninen, men de leker ikke sammen og de er ikke sammen, og jeg forlater aldri rommet med rottene løs. Men å gå så langt som å desinfisere meg for vær gang jeg skulle tatt på en av dyrene det føler jeg ikke er nødvendig akkurat. (Med mindre et av dyrene er syk)

Har lest ganske mye rundt og aldri kommet over noen bakterier kaniner bærer som er skadelig for rottene, vet du hva de heter, evt. har du kilder? Om det stemmer så skal jeg være med forsiktig framover.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by wollf »

har ikke andre kilder enn at dette har blitt sagt på div kurs for dyrebutikk ansatte, av vetrinær, og av rottefolk gjennom mange år som rotte eier.
gnager eller ikke gnager så er ikke kanin bra for rotter, om du vil kan jeg gi deg nr til div vetrinærer? eller til ei som var her på forumet før som fikk problemer med sykdom på sine rotter grunnet nær kontakt med kanin.
det er en grunn til at vi må ta på antibac på jobben mellom hvert burskift
Last edited by wollf on 30 Sep 2011, 02:52, edited 1 time in total.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by wollf »

her er en
Andre gnagere som kaniner og marsvin kan være symptomfrie smittebærere. Av denne grunn bør ikke rotter og mus leve sammen med kaniner eller marsvin.
gammel tekst og mye feil, men er i allefall beskrevet hvorfor
http://www.dyrlegenett.no/rotter%20og%20mus.htm
under luftveisinfeksjoner

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by Vitania »

Takk for kilde. Men det står at de ikke bør leve sammen. Jeg leser det som at de ikke bør leve i samme bur eller leke på samme områder. Det gjør de ikke hos oss. Og jeg ser ikke hvordan et klapp på kaninen kan overføre denne organismen til rotten om jeg klapper på rotten senere. Overføres den via pels?

Kaninen og rottene skal ikke hilse på hverandre flere ganger, det er iallefall sikkert. :bleh:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by wollf »

jeg ser ikke hvorfor det skal være noen vits i utgangspunktet å la dem hilse på hverandre. hva godt får dem ut av det?

det smitter på samme måte som ved en forkjølelse, gjennom dråpe smitte, og gjennom pelsen da de slikker pelsen sin og dermed får spytt i den. om jeg hadde hatt kanin, ville jeg hatt de i et annet rom enn rottene.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by Vitania »

De fikk hilse på hverandre før for at de skulle være klarover hverandre. Om en av rottene hoppa ned til knaninen en gang så hadde ikke noen av de fått sjokk på en måte.


Så er det ikke alle som har flere rom til dispensjon, så å ha de på forskjellige rom har jeg ingen mulighet til.


Men jeg ble usikker på hvor troverdig den kilden er, når den anbefaler løpehjul til rotte og kaller kanin en gnager. Den heter "Dyrelegenett" men en dyrelege burde vite slike småting.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by wollf »

som jeg sa, mange feil der, men eneste jeg fant.
tok feil i sta, det smitter gjennom avføring....
matmor kan kanskje fortelle hva den bakterien heter!?
men som jeg skrev, gammel tekst med mye feil....
dyrleger vet ikke altid hva som skal til med daglig stell av dyr, men de vet i allefall ting som omhandler sykdom og smitte.

hva du velger å tro på er opp til deg, jeg bare prøver å gjøre folk beviste på det

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by wollf »

og løpehjul ble anbefalt, men det står også at det er til mus. uansett så er det ikke opplyst noe sted at rotter ikke skal ha løpehjul annet enn av privatpersoner og senere skrifter. det er ikke mange år siden man kom frem til det.
ang at kanin ikke er en gnager tror jeg ikke så mange tenker på, rotter er ikke gnager heller, men man velger gjerne å sette dem under den kategorien da det ikke er noe lettere ord som beskriver dem

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Hilse på andre dyr

Post by sanca »

wollf wrote:rotter er ikke gnager heller, men man velger gjerne å sette dem under den kategorien da det ikke er noe lettere ord som beskriver dem
Hmm, det visste jeg ikke! Men hvorfor passer de ikke i kategori med (andre) gnagere? Typisk gnagertenner osv. Er det fordi de er altetende?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hilse på andre dyr

Post by Matmor »

Kaniner er ikke gnagere, men rotter er det vel?
http://tolweb.org/Rodentia/15959
I følge denne kilden hører rottene (Rattus norvegicus og Rattus rattus i alle fall) til blant muroidene blant gnagerene. Det finnes noen andre smågnagere som også kalles rotter som hører hjemme blant fiomorfene blant gnagerene.
Det er antall tenner som gjør at kaninene ikke kommer i samme kategori som gnagere, har jeg lest.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hilse på andre dyr

Post by Titovn »

wollf wrote:rotter er ikke gnager heller, men man velger gjerne å sette dem under den kategorien da det ikke er noe lettere ord som beskriver dem
Hva er rotter da, hvis de ikke er gnager?

Føler nesten å forsvare meg litt her ang kanin og rotter. For det første så skjer det ikke ofte her i huset. Kaninene står dessuten ute, men vi tar dem inn for kos og sånt noen ganger. Og da blir det som oftest når rottene har lufte tid. Dessuten er vi tre personer som ikke lar dem være ute av syne også. Men takk for annen informasjon også, skal selvfølgelgi være obs på det, men jeg ser heller ikke noe problem at dyrene skulle hilse på hverandre, de få gangene når det (atferdmessig) ikke er noe galt liksom. Og jeg stolte heller liksom ikke helt på den linken/kilden :p
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by Larm »

Vi hadde en kort periode en kanin som vi fant ute og som vi leverte til Omplassering Vest.
Samtidig som vi hadde kaninen, å hadde vi pgså en rottegutt (Kosegutten) som bodde alene.
Disse fikk faktisk hilse på hverandre flere ganger og det gikk helt fint :cheer: Kosegutten klatret over hele Nin (som vi kalte kaninen), og Nin brydde seg ikke om kosegutten. De bodde ikke sammen, men de fikk hilse på hverandre flere ganger i løpet av den korte tiden vi hadde Nin hos oss.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by WillyWonka »

Førte gangen jeg hørte at kaniner ikke var gnagere, fikk jeg fortalt at det du kunne se det på også var at kaniner har pels under føttene, det har ikke gnagerne.
Kaniner er nok ikke gnager :) De tilhører Lagomorpha, som tilhører pattedyr-ordenen. En av forskjellene mellom kaniner og gnagere er at kaniner har to sett med fortenner. Rotter og kaniner har på en måte like fortenner, men bak de lange fortennene til kaninene har de ett sett mindre tenner rett bak. Kaninene mangler et par med kinntenner både oppe og nede. så totalt 4 mindre kinntenner, men 2 ekstra fortenner.
Kaniner er i hovedsak planteetere, men kan også spise insekter.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by WillyWonka »

Det viktigste er vel uansett at man er OBS på at de kan ha bakterier og slikt som kan spres fra andre dyr til rotte, men også omvendt.
Larm har latt kanin og rotte møtes uten at det har vært noe problem. Selv har jeg vært del av et marsvinoppdrett, og vi hadde et par marsvin sammen med den kaninen vi hadde uten at det gjorde noen ting. men er veldig greit og vite at det KAN skje noe, slik at man reagerer om det skulle skje noe med dyrene :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hilse på andre dyr

Post by Tonje Lenore »

Kanin går ikke under gnagere men det bør vel rotter gjøre, hva er de i så fall om de ikke er gnagere? :trett:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply