Innvollsorm/orm/mark

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Innvollsorm/orm/mark

Post by Eirorinon »

Hva slags symptomer kan tyde på at rotta har orm eller lignende? Grunnen til at jeg spør er at jeg akkurat så på ene rotta mi, og det så ut som det var noe bittelite hvitt som rørte seg i anusåpningen (dårlig lys i stua her, så vanskelig å se ordentlig). Men, i tillegg har jeg selv gått med kløe i et par uker nå, og nusser mye på rottene mine. Ene rotta mi trives også med å stikke hele huet inni kjeften min :p Har lest på internett at man kan bli smittet av kjæledyr på denne måten dersom de har orm/mark. Hjelp? (flau) Og, hva må rotta behandles med dersom den har orm eller mark? Vil Stronghold ta knekken på det? De fikk stronghold for nesten 3 uker siden i forbindelse med lusbehandling.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Innvollsorm/orm/mark

Post by Larm »

Er ikke sikker på om Stronghold er greit mot orm. Vet at ene dyrebutikken behandlet rotten sin for orm med ormekur som ble gitt i munnen. Det var i hvert fall ikke stronghold.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Innvollsorm/orm/mark

Post by sanca »

Ring og hør med veterinær om det er noe du kan gi rotta (-ene, vil tro du måbehandle begge...), kanskje er det noe du kan kjøpe reseptfritt (du har vel hatt litt veterinær-utgifter i det siste :wink: ) Til deg selv kan du høre på apoteket, har reseptfrie midler der, har jeg brukt til både oss voksne og barna flere ganger, ikke flaut å kjøpe det! Du får late som du har små barn som har smitta deg :nottelling: Men vet'en må nesten svare deg på om det kan være innvollsmark hos rottene, jeg stusser litt over det, hvor skulle den smitten kommet fra? Har de vært luftet ute på plenen etc i sommer?!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Innvollsorm/orm/mark

Post by Marit Fosen »

Alle antiparasittmidler er reseptbelagte nå. Stronghold burde ta knekken på marken, hvis det er det de har. En behandling varer en måned.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Innvollsorm/orm/mark

Post by sanca »

Marit Fosen wrote:Alle antiparasittmidler er reseptbelagte nå
Ja, det er sant, husker nå at det plutselig ble tungvint å skulle gi ormekur til katten da vi hadde den. Pleide å gi 3-4 ganger i året fordi han spiste så mye mus og fugl, ble liksom litt mer styr (og dyrere) å få resept først... Men, men det hadde vel sine grunner at det ble slik. Men hvis Eirorinon trenger behandling til seg selv også, er det vel fremdeles reseptfritt til mennesker, eller?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Innvollsorm/orm/mark

Post by Eirorinon »

Den eneste plassen jeg kan se for meg at rottene har fått orm fra er den ene gangen jeg hadde de på verandaen når jeg var på besøk til min mor, og to av de gravde i en blomsterpotte som sto der ute.

Jeg var akkurat til legen, og han mente at plagene mine skyldtes noe annet.

Post Reply