Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Post by utmeldt »

torasrotter wrote:Er litt mye melk i risgrøt hvis man skal bruke det som er relativt "vanlig/ofte" kosttilskudd.. Men så er det jo ikke akkurat ofte man koker risgrøt da :P Jeg støtter konsekvent ikke nestlè (jeg prøver iallefall :oops: ) så her går det i "småfolk".. Den med bringebær i :kisses:
Kan jeg spørre hvorfor du boikotter Nestlè?
Den fra småfolk hørtes god ut! Grøt med bringebær må jo være en kjempehit! :nottelling:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hvilken grøt ?

Post by BlackNenne »

Les her: http://ammehjelpen.no/boikott-nestl

Egentlig er jeg litt skeptisk til slik masseprodusert "graut" uansett.
Syns det er ok som snack, men personlig ville jeg nok vært litt skeptisk til å fore opp ungen min med utelukkende ferdiggrøt. (Hvis jeg hadde hatt barn, noe jeg ikke har)

Er jo mye man kan lage selv. :)

utmeldt

Re: Hvilken grøt ?

Post by utmeldt »

BlackNenne wrote:Les her: http://ammehjelpen.no/boikott-nestl

Egentlig er jeg litt skeptisk til slik masseprodusert "graut" uansett.
Syns det er ok som snack, men personlig ville jeg nok vært litt skeptisk til å fore opp ungen min med utelukkende ferdiggrøt. (Hvis jeg hadde hatt barn, noe jeg ikke har)

Er jo mye man kan lage selv. :)

Jeg må si at jeg ikke skjønner hvordan Nestlè er ansvarlig for at barn dør... de selger et produkt som folk velger å kjøpe. kan ikke boikotte produsenten av vodka bare pga at folk drikker seg ihjel... men det er såklart bare min mening og jeg skjønner at andre mener anneledes :wink:

Ville heller ikke fora ungen min opp på masseprodusert mat , men rottene ser ut til å digge å få det et par ganger i mnd :grin:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvilken grøt ?

Post by Vitania »

Jeg må si meg litt enig med Anniken her. Selv kjøper jeg småfolk, og ikke nestle, men uansett så er det ikke nestle sin feil at mødre ikke ammer ungene sine lenge nok. (:

Småfolk er uansett fantastisk. Økologisk og veldig gode. ^^, Men her går det mest i middagsglass og frukt purrè. Rotten elsker det! :grin:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hvilken grøt ?

Post by BlackNenne »

Det går vel mer på at de utnytter folks uvitenhet i u-land ved å fremme bruk av morsmelkerstattning istedet for amming, slik at de selv tjener penger. Dette er å systematisk bryte WHO og UNICEFs kode for markedføring av morsmelkerstattning.
Morsmelkerstattningen mangler merking for hvordan den brukes og skal blandes ut, og det fører til at uskolerte og uvitene folk i u-land feilernærer barna sine.
Å si at Nestlè tar liv av barn, blir vel kanskje litt diffust, men selv syns jeg selve markedsføringen er utrolig sleip.

Har også hørt om tilfeller her i Norge hvor helsestasjonene har gratisprøver, permer med alle Nestlès produkter osv.
Dette er også på grensen av hva som er lovlig og etter min mening ganske aggressiv form for markedsføring.
Dessuten kjøper de melk fra gårder som urettferdig har blitt beslaglagt av Mugabe.

Så for min del blir det et spørsmål om etikk.

Dette ble jo veldig på siden av hva temaet dreide seg om, men håper det går fint i og med at trådstarter fikk mange innspill på spørsmålet sitt. :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvilken grøt ?

Post by torasrotter »

Enda mer off topic: WHO og UNICEFs kode for markedføring av morsmelkerstattning sier klart og tydelig at det er ikke lov til å reklamere for morsmelkerstatning. Allikevel gjør Nestlè det i u-land.. Jeg har sett utalligge dokumentarer av mødre som ikke ammer fordi MME er det beste for barne, iallefall ifølge reklamene på TV.. MME i norge er ikke så ille, men der nede hvor de ikke har rent vann, så kan det være katastrofalt! Når 1.5 millioner barn dør hvert år pga mangel på morsmelk, ja da tror jeg vi kan legge litt av skylden på Nestlè..

I tillegg så er ikke maten noe bra :/ Middagsglassene inneholder altfor mye tomatpurre, og grøten er heller ikke super.. Det er ikke lenge siden det ble funnet glass i flere grøtpakker fra Nestlè :(
Dette bilde er ekte.. Hun som er på bildet fikk beskjed av moren om at hun ikke hadde nok melk til to barn, fordi det hadde moren sett på en reklame. Så hun gav flaske til det ene barnet sitt.. Og dette er resultatet.. :(
Image

Sorry off topic, tråden kan heller deles opp hvis det er nødvendig
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anni

Re: Hvilken grøt ?

Post by anni »

Trist bilde og trist historie.
:sad:

utmeldt

Re: Hvilken grøt ?

Post by utmeldt »

Uff Trist....

Men jeg tror ikke det vil hjelpe å boikotte nestlè... de er utrolig mektige.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hvilken grøt ?

Post by BlackNenne »

Dessverre blir det vel en dråpe i havet ja.. :oops:

For min egen del går det litt på hva min samvittighet forteller meg hva jeg bør kjøpe.
Nestlè vil vel forstatt være der uansett, men har ikke lyst til å slenge enda mer penger etter de enn de allerede har.

Som et eksempel: Jeg kjøper ikke produkter fra Max Factor, Loreal osv, fordi jeg vet de tester på dyr.
Jeg vet de ikke går konkurs av den grunn, men samvittigheten min er iallefall god. :)

utmeldt

Re: Hvilken grøt ?

Post by utmeldt »

BlackNenne wrote:Dessverre blir det vel en dråpe i havet ja.. :oops:

For min egen del går det litt på hva min samvittighet forteller meg hva jeg bør kjøpe.
Nestlè vil vel forstatt være der uansett, men har ikke lyst til å slenge enda mer penger etter de enn de allerede har.

Som et eksempel: Jeg kjøper ikke produkter fra Max Factor, Loreal osv, fordi jeg vet de tester på dyr.
Jeg vet de ikke går konkurs av den grunn, men samvittigheten min er iallefall god. :)
enig med deg der så blir nok å holde meg unda Nestlè jeg også :grin:
Sminke testet på dyr er FYFY her i huset også! klarer ikke tenke på at en stakkars rotte eller kanin har fått masse kjemikalier på øynene for at jeg skal ha på meg sminke :sadpace:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Post by Tonje Lenore »

Ja, tviler på at om noen boikotter så vil ikke Nestle gå konkurs av den grunn, men det blir nok flere og flere etter hvert som slutter å kjøpe fra dem når de får vite forskjellige ting de gjør!
Da vil de en dag slite, meeeen det vil nok ta lang tid før den dagen skjer dessverre :suspicious:


Samme her, kjøper ikke sminke som er testet på dyr!
Her går det i E.L.F og noe fra H&M! :cheerful:

Her er en nettside som har fått bekreftelse på sminke som ikke er testet på dyr!
http://www.dyrevern.no/kampanjer/dyrete ... tet_pa_dyr
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Post by torasrotter »

Ja dessverre så er det sjeldent det hjelper å boikotte, og det er derfor jeg skrev at jeg prøver :nottelling: Hvis jeg har dårlig råd en uke så blir det Nestlè grøt på rottene, den koster bare 12,- (den billigste) mens småfolk koster noen å 30,-.. Jeg boikotter ikke sminke som er testet på dyr konsekvent :bashful: Men jeg bruker kun hårfarge som er ikke testet på dyr, og vegansk! (selvom jeg ikke er veganer selv :nottelling: ) Jeg tror hvis man skal holde seg unna alt som er feil, så får man et passe vannskelig, dyrt og tungvindt liv.. Men når jeg har økonomi og overskudd til det, så handler jeg helst kortreist, økologisk og gjerne fairtraid! Det er vanskelig å leve i et samfunn det vi må unngå å bruke visse varer eller unngå visse produsenter, fordi de handler etter retningslinjer som er uetiske.. Burde det ikke være en selvfølge? :suspicious:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Post by Woodgirl »

En må aldri tenke at det ikke hjelper å boikotte. Det er et viktig virkemiddel når man er uenig med etikken til firma som står bak et produkt. Jeg maser alltid i butikken etter økologiske egg hvis de ikke har det.
Eggprodusentene prøver å lure oss hele tiden med "sol-egg", frittgående egg....like ille. Solegg får man ved å gi hønene fargestoff i foret sitt...frittgående er en vits.
Jeg betaler gjerne dobbel pris pr.egg og spiser egg sjeldnere bare fordi jeg vet at hønene har et godt liv.
Dyrevelferd er viktig med tanke på matproduksjon. Det er altfor mye ekstrem dyreplageri satt i system for å mette kjøttsultne mennesker. :sorry:
Jeg er ikke vegitarianer men er opptatt av at dyra har hatt et verdig liv før det ender opp på menyen her hjemme. :happy:

Istedet for å kjøpe babymat på glass kan man koke potetwr og grønnsaker,tilsette smør og mose i vei. :grin:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Post by torasrotter »

Ja babymat (middagsmat) lager jeg alltid fra bunnen av :wink: Da kan jeg kjøpe økologiske grønnsaker, gjerne også fra lokale utsalg og da vet jeg at det kun er sunne og gode ingredienser i maten som datteren min får... Det er sikkert ikke like lett for de som bor midt i byen, men jeg kjøper egg fra en lokal bonde.. Han har 10-15 høner som går rundt løse på gården og plukker ugress og frø :kisses: De smaker mye bedre, og hønene har det uten tvil mye bedre! Det er jo mye lettere å være etisk i forhold til kjøp av mat om sommeren/høsten enn om vinteren, da er det mye friske grønnsaker og frukt. Man kan kjøpe på torget og på utsalg langs veien, men om vinteren må vi ta til takke med drivhusgrønsaker og import :( Mange invandrerbutikker har også bra mat, men om den er usprøytet og fairtraid det vet jeg ikke..

Frittgående høns er jeg enig med deg i at er en vits! Jeg jobbet i hønsehus for frittgående høns når jeg tok agronom utdanningen, og da måtte vi daglig plukke døde høns som hadde blitt hakket ihjel av de andre :trist: Det er absolutt ikke bedre at hønsene går "fritt", det betyr kun at de har en større mulighet for å plukke på hverandre.. Antall kvadrat cm pr høne er ikke mye større når de er frittgående dessverre :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Boikotting-diskusjon (skilt ut fra annen diskusjon)

Post by tantepose »

:trist: Jeg vil så gjerne kjøpe egg i butikken fra høner som har det bra!Har dere noen tips?(Kjenner ikke noen som driver med høner i det små...)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply