Og jeg sniker litt rundt...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Og jeg sniker litt rundt...

Post by sanca »

Hei folkens!

Dette virker som et veldig hyggelig forum! :happy: Nå har jeg sniki litt rundt her ei ukes tid, og jeg har lært masse, masse om rotter og sett på uttallige bilder av deres skjønne små :kisses:

Jeg har bestemt meg for å få meg rotter!!! Har vel i grunnen hatt lyst på det siden jeg var lita jente (godt voksen nå :wink: ), men det har av mange grunner bare aldri blitt noe av. Men NÅ, altså :party: På den ene sida er jeg veldig utålmodig, på den andre sida er jeg veldig opptatt av å være godt forberedt. Derfor har jeg nå timesvis bak meg av nitidig lesing her, på diverse blogger og andre nettsteder... I tillegg har Tonje Lenore vært så fantastisk søt å invitere meg hjem til seg for å hilse på alle gullene hennes, og se litt hvordan det er å ha rotter (selv om jeg aldri i verden tror jeg vil ende opp med så mange som hun har! :roflmao: ) Det gleder jeg meg veldig til!

På fredag har jeg avtale om å komme og kjøpe et stort bur jeg fant på Finn. Jeg troooor det er et slikt som heter Ferplast Jolly. Ser i allefall veldig likt ut, men nå får jeg ikke sett bildet i annonsen mer, for hun har naturlig nok fjernet det etter avtalen med meg kom i boks. Dere kan kanskje hjelpe meg å "identifisere" det når jeg får det i hus? Har snakket med henne om pris rundt 1300, hva tror dere om det? (det er godt brukt, men i grei stand)

Hvem som får flytte inn i det buret blir jo spennende :cheerful: Jeg vil ikke kjøpe i dyrebutikk, så da blir det å vente og se litt hva jeg får tak i fra private. Har ikke bestemt meg for kjønn ennå, men jeg har bestemt meg for at det holder å begynne med to småtasser :wink:

Gleder meg til å skravle rotteprat med dere!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

utmeldt

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by utmeldt »

Velkommen! :party:

Rotter er best!! :cheeeers:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by tantepose »

Velkommen! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by sanca »

Takk! :cheer:

Noen som har noe synspunkter på buret jeg har tenkt å kjøpe i dag? Vet det er vanskelig å bedømme når dere ikke ser bilde osv, men hvis det er et Jolly-bur, brukt noen år og i ok stand, synes dere 1300,- er en akseptabel pris?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by torasrotter »

Velkommen! Det er en ok pris, men du kan jo prøve å prute litt :) Jeg har kjøpt større bur enn det billigere, men det er jo godt mulig jeg har vært heldig :cheerful:

Ang hvor du skal kjøper rotter så vil jeg anbefale at du er veldig kresen.. Du sier selv at du ikke vil kjøpe fra dyrebutikk, men fra privat. Vær litt kresen på hvem du kjøper fra der også, det er mange som kaller seg oppdrettere men som egentlig bare har satt sammen to dyrebutikk-rotter.. Be om rottene har stamtavle, og hvis de ikke har det hør hva som er grunnen til at parringen ble satt igang. Høres sikkert ut som masse jobb, men jeg lover deg at du vil få igjen for det! Jeg har hatt min del av rotter som har vært umulige fra jeg fikk de, også fra oppdrettere.. Ikke missforstå meg, rotter er jo individuelle vesen så man har aldri noen garanti for at man får akkurat det man ønsker.. Men sannsynligheten er større :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by Eirorinon »

Gratulerer!! Så flott :D

anni

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by anni »

Velkommen og lykke til som rotteeier :happy:
Rotter er noen hærlige dyr :cheer:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by sanca »

torasrotter wrote:Ang hvor du skal kjøper rotter så vil jeg anbefale at du er veldig kresen.. Du sier selv at du ikke vil kjøpe fra dyrebutikk, men fra privat. Vær litt kresen på hvem du kjøper fra der også, det er mange som kaller seg oppdrettere men som egentlig bare har satt sammen to dyrebutikk-rotter.. Be om rottene har stamtavle, og hvis de ikke har det hør hva som er grunnen til at parringen ble satt igang. Høres sikkert ut som masse jobb, men jeg lover deg at du vil få igjen for det! Jeg har hatt min del av rotter som har vært umulige fra jeg fikk de, også fra oppdrettere.. Ikke missforstå meg, rotter er jo individuelle vesen så man har aldri noen garanti for at man får akkurat det man ønsker.. Men sannsynligheten er større :cheerful:
Nei, jeg synes ikke det høres ut som masse jobb! Har lest masse her på forumet nå, og har fått litt innsikt i hvor viktig det er at en oppdretter driver etter skikkelige retningslinjer for avl, stamtavler, seinere oppfølging av kullene osv. Jeg forstår også at oppdrettere som har mye etterspørsel når de har nytt kull kan være litt selektive med hvem de selger til, skulle bare mangle, får bare håpe at jeg får lov å kjøpe da :wink: Og det vel sånn omtrent 20 år siden jeg fikk absolutt nei fra min kjære mams om å kjøpe rotter, så da kan jeg vel alltids vente noen uker/mnd til før jeg får mine etterlengtede :nottelling: (selv om akkurat det ikke har vært så lett å forklare for min 6-årige datter som ikke kan skjønne hvorfor vi ikke bare kan dra bort i dyrebutikken og kjøpe rotter der, he, he)

Buret ble forresten kjøpt på fredag, og det ble vel kanskje noe dyrt, for etter litt nærmere ettersyn er det ganske slitent, men, men, så stort bur hadde jeg jo uansett måttet ut med det dobbelte for hvis jeg hadde kjøpt nytt... Vaska de fire sidene godt ute før jeg bar dem inn og satte det sammen. Men ser at jeg må ta det fra hverandre igjen og gjøre jobben enda grundigere, hun jeg kjøpte av har hatt fugler i det, og fugleskitt er jammen noe skitt :bleh: Men jeg har jo goood tid, så :nottelling: Gleder meg til å tråle nettbutikker etter hyller og annet utstyr nå, så koselig :grin:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by torasrotter »

Så bra! Nei det er ikke lett å fortelle utålmodige barn at de må vente fordi det er det som er det "rette" å gjøre :nottelling: Det er dessverre ikke så veldig mange aktive oppdrettere i Norge, og de som er det har somregel ikke mange kullene i året. Men nå kan der jo bruke masse tid på å finne kule ting å innrede med, lese litt om rotter og virkelig forberede dere :cheesy: En annen ting som også er litt gøy med å kjøpe fra oppdretter er ventetiden.. Spesielt for barn er det gøy å kunne se bilder av SIN rotte en gang i uken, og kunne se hvordan den utvikler seg for hver gang :cheerful: Det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve, spesielt for en 6-åring :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by MissGuardian »

torasrotter wrote: Det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve, spesielt for en 6-åring :nottelling:
Er ikke bare en 6-åring det er en tolmodighetsprøve for :nottelling: :nottelling:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Og jeg sniker litt rundt...

Post by torasrotter »

:nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply