Tre, usosiale, små tasser.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
TCD
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Nov 2009, 11:39
Location: Oslo
Contact:

Tre, usosiale, små tasser.

Post by TCD »

Flytt tråden om nødvendig, var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere den da den inneholder egentlig litt av hvert.

Jeg har lånt med meg tre, bokstavelig talt, dritt rotter hjem fra dyrebutikken jeg jobber i, i håp at de skal bli mer sosialiserte osv. For det første så blir de så stresset av håndtering at de blir løse i magen, og bæsjer i hytt og gevær, inkludert bløt og illeluktende avføring. De er alt for små, så poenget er å fete de opp, men trenger litt tips til hva som er bra å gi de for at de skal legge på seg? Etter veiing i går kveld veide de 210g hver, og disse er seks måneder altså! De ble alle badet i går da de bæsjet forferdelig i reisetburet på vei hjem og deretter tråkket i det og på hverandre, overraskene taklet de badingen helt greit forhold til mine rotter, og når jeg tørket dem fikk jeg muligheten til å klappe dem litt mens de snuste litt rundt. Dette er eneste tidspunktet de har latt seg blitt klappet noe særlig, ellers blir de rimelig stresset av at jeg løfter de, da spreller de og bæsjer som bare det. Ellers er de også litt for ivirge til å prøve å nappe i fingrene, noe jeg må få de til å slutte med, og den ene har jeg nå satt på vibranord på grunn av alt for mye lyder. Det i seg selv er jo en stor oppgave da det er vanskelig å få det i henne siden hun ikke vil bli holdt. Den enkleste måten er å pakke henne inn i et tørkle og gi det rett i munnen, da er det lettere å holde henne i ro og hun har ikke så lett for å smyge seg ut av hendene mine. De tar heller ikke i mot noen godbiter rett fra hånda, så får ikke tatt det på noe hun kan spise heller. Om jeg derimot legger godbitene inn i buret blir det spist, når jeg ikke er tilstede såklart :crazy:

Kan jo ikke selge dyr i en dyrebutikk som er som dette, bare så det er sagt, det er ikke akseptabelt.

Ellers er de litt forskjellige alle sammen.
Black European Berkshire, glatthåret og toppøret; Dette er hun som går på vibranord, hun er litt nyskjerrig av seg og snuser litt rundt omkring i buret, har biti èn ordentlig gang, ellers litt små napping da jeg er flink til å trekke til meg fingrene. Hun var verst på bløtbæsjingen, men har forbedret seg masse allerede siden i går, gjør fortsatt litt fra seg når jeg skal ha i henne vibranord, men nå er den hard i steden for bløt. Har vært på oppdagelsesferd både i å utenfor buret, men har ikke gått ut av buret på frivillig basis enda da hun kun har vært ute når jeg har gitt henne vibranord og satt henne ned på bordet for å utforske litt og går inn i buret av seg selv. Men hun har riktig nok stått på døra i tvil om å vandre ut et par ganger da.

Albino, glatthåret og toppøret; Hun er den som kommer minst ut fra huset, ligger for det meste å sover der inne og tar med maten inn dit og spiser der. Hun er også den som er mest kosete, hvis hun er ute på vandretur i buret kan jeg fint stryke henne over hodet og nakken uten at hun viker unna, og hun har konstant "mysete" øyne, eneste gangen jeg har sett hun med litt mer åpne øyne enn ellers var når hun ble badet i går. Derfor har hun fått navnet Mysse. I dag har jeg sett hun på oppdagelsesferd i buret, men har ikke våget å gå utenfor buret selvom burdøra har stått åpen. Hun har aldri biti eller nappet i fingrene, men lar henne ikke snuse lenge på fingrene av gangen heller.

Himalaya, glatthåret og toppøret; Desidert den mest aktive, har vært på mye vandring i buret, katret opp og ned i gitteret og har frivillige klatret mye ut av buret og snust rundt. Hun er umulig å klappe da hun spretter unna med hodet så fort jeg prøver å styke henne, men etter badingen lot hun seg klappes. Hun er også veldig på nappingen i fingrene, men har aldri biti ordentlig. Når jeg prøver å klappe henne snur hun oftest hode mot fingrene mine som resulterer i å prøve nappe dem.

De har ikke helt forstått poenget med hengekøyer og tilbringen mesteparten av tiden inne i huset. Som jeg har sett har både Mysse og himalayaen gått opp i køyene og vandret litt rundt der, men ikke lagt seg ned for å slappe av, de står der litt før de fortsetter å gå rundt i buret. De reagerer når jeg lager smattelyder, blir oppmerksomme og går gjerne noen skritt i min rettning, men ingen kommer helt bort til meg, jeg sitter tross alt på utsiden av buret, og det er skummelt :nottelling: Håper på å få sjansen til å introdusere de for mine tre jenter i løpet av perioden de er hjemme hos meg, så de kan være i venezia buret i steden for et mindre bur, men jeg regner med at de burde bli mye mer tryggere på å være her i huset før jeg introduserer de for mine boller som er dobbelt så store som de :bleh: Det jeg vurdere litt er om jeg skal ta ut huset deres (hadde det med fra dyrebutikken da det var det huset de hadde, slik at de skulle ha noe trygt og kjent) sånn at de ikke kan gjemme seg hele tiden og må bli litt mer kjent med buret? Kan godt hende dette er en dårlig idè også, siden de kanskje bare blir mer utrygge når de ikke kan trekke seg tilbake, derfor jeg spør. Eneste problemet er at de trekker seg tilbake så og si hele tiden :suspicious: Ellers så spiser de og drikker godt, så de får i allefall i seg nok av mat og vann.

Håper noen har noen erfaringer/meninger/innvendinger å si, så jeg får gjort akkurat det som er best for dem. Da tror jeg i allefall jeg har fått med det meste, slik at det blir lettest å vurdere de. På forhånd, takk for svar og tips :cheerful:
Tone og tre store bartesnuter. :gruppe:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Tre, usosiale, små tasser.

Post by tantepose »

Her ville jeg brukt gensertrikset for alt det er verdt! :cheerful: Og ikke ta ut huset. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply