Kink i nakken?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Håkon
Pinky
Posts: 4
Joined: 11 Apr 2011, 22:47

Kink i nakken?

Post by Håkon »

Hallo, jeg har 2 rotter som er 3-4 måneder gamle, jeg var borte hjemmefra i 12 timers tid og når jeg kom tilbake merket jeg at den ene rotten hadde begynt å gå med hodet 90 grader vendt mot høyre, det ser veldig smertefult ut men det virker ikke som om den har vondt på noen måte, det eneste er at den har fått litt dårligere balanse, og er mere disorientert enn før, den har også mistet dominansen etter at den fikk denne kinken i nakken, så jeg lurer på om dette kan være noe alvorlig? det er gått 24 timer siden jeg merket dette å det ser ikke ut til å gi seg, vi planlegger å ta rotten med til dyrlegen rett etter påskeferien siden det koster utrolig mye i ferien, men hvis det viser seg å være noe alvorlig blir vi å ta den med til dyrlegen med en gang.
Kan det være en enkel kink i nakken eller er det kanskje noe skade den har fått på hjernen?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kink i nakken?

Post by Stine »

Det kan høres ut som den har headtilt. Det er bilder av det her:

viewtopic.php?f=37&t=10121


Det kan komme av enten en ørebetennelse eller feks. svulster på hjernen. Jeg vil råde deg til å komme deg så fort som mulig til dyrlegen, så du får sjekket det. Om det er mellomørebetennelse er det ekstremt viktig at det blir startet opp en kraftig antibiotika-kur så fort som mulig, så hun har størt mulig sjanser for å bli frisk.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kink i nakken?

Post by wollf »

mellomørebetennelse... jeg ville gått med en gang..
(tenker jeg da)

Håkon
Pinky
Posts: 4
Joined: 11 Apr 2011, 22:47

Re: Kink i nakken?

Post by Håkon »

Takker for rask respons på innlegget mitt, jeg skal prøve å få rotten til dyrlegen så fort som mulig, men jeg må nok dessverre vente til ferien er over da moren min nekter å betale 3000kr for å ta rotten til dyrlegen i en helligdag :(

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kink i nakken?

Post by Stine »

Jeg vil på det aller aller sterkeste råde deg til at du kommer deg så fort som mulig til dyrelegen, aller helst i dag!

Å vente i 5 dager med å dra til dyrlegen med en rotte med headtilt er ikke en god ide. Det er en risk for at den aldri vil bli kvitt headtilten om den må vente så lenge!

Det vil nok ikke koste i nærheten av 3000 kr, selv om det er helligdag. Jeg vet ikke hvor mye det koster der du bor, men jeg betaler rundt 500 kr for en sjekk på helligdager. Jeg betaler rundt 200-300 kr for antibiotika, alt etter hva det er og hvor mye de skal ha.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kink i nakken?

Post by wollf »

jeg betaler 500 for oppmøte og 450 for timen.
regner med det blir rundt 1000 lappen, men det er noe man må regne med da man skaffer seg dyr.

if toy can't afford the vet, you can't afford the pet

Håkon
Pinky
Posts: 4
Joined: 11 Apr 2011, 22:47

Re: Kink i nakken?

Post by Håkon »

Får prøve å mase på morsan :/

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Kink i nakken?

Post by Larm »

Vi betaler 2.000 for oppmøte + timen i Bergen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Kink i nakken?

Post by Maxtine »

Jeg var hos dyrlege på mandag. ;)

Sjekk av beinet, sprøyte med smertestillende, og en salve kom på rundt 530 kr.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kink i nakken?

Post by tantepose »

Mellomørebetennelse medfører også store smerter! :sad: Lykke til!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: Kink i nakken?

Post by Irmiel »

Dyrelegen hvor Håkon bor vil ha ca 2000kr for å åpne klinikken.. I og med at vi bor i en liten by så er det bare en Vet.klinikk her og de er IKKE spesielt gode på smådyr... Har vært der et par ganger med jentene mine som hadde LVI, da måtte de lese i bøker for å finne alt.. :trist:
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Kink i nakken?

Post by Woodgirl »

Huff, så ufattelig tragisk. Når man kjøper rotter burde man ha 1000.- satt til side til evnt.veterinærutgifter. (3000 kroner for et besøk på en helligdag er jo totalt på jordet,men dem om det)
Man kan ikke bare kjøpe en rotte eller to til hundre kroner stykke og ikke være villig til å betale for dyrlegebesøk.
Jeg skjønner at Håkon er maktesløs i dette tilfelle da det faktisk er hans foreldre som har ansvaret for dyra.
Mellomørebetennelse er en svært alvorlig lidelse som må behandles så raskt som mulig. Pga sen behandling er sjansen for varige skader store.

Hvis man bare har en vet.klinikk i bygda og de mangler kunnskap om rotter er det alltid en god ide å kansje forhøre seg her på forum om hvilke dyrleger som er dyktige og skaffe deres telefonnummer. En vet.klinikk kan alltid ta en telefon og rådføre seg med andre som har større erfaring om rotter.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: Kink i nakken?

Post by Irmiel »

Vi hadde en smådyrsklinikk for noen år siden, men den gikk konkurs. De hadde god peilig på alt om gnagere og katt/hund :)
Den klinikken som er nå er mer for katthund/ og større dyr som hest og kyr...
Og nærmeste by med evt anen klinikk er 2,5 time med kjøring unna.. :trist: Sånn er det vel å bo nord i norge...
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Kink i nakken?

Post by Woodgirl »

Hvordan går det rotta? Håper det går bra og at han kom seg til dyrlegen i tide.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Håkon
Pinky
Posts: 4
Joined: 11 Apr 2011, 22:47

Re: Kink i nakken?

Post by Håkon »

Jeg beklager å måtte si at den fortsatt har kinken i nakken, ser ut til at den kommer til å leve med det livet ut, men det virker ikke som om den har noen smerter på noen måte, men litt dårligere balanse enn de andre rottene, men virker ikke som det plager rotten på neon måte, men holder et øye med den.

Post Reply