Hundeben til rotter?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Hundeben til rotter?

Post by Tonje! »

Jeg lurer på om noen av dere vet om hundeben egner seg som gnageleker for rotter? Altså tørket oksehud fra dyrebutikken uten tilsetningsstoffer, ikke salte griseører o.l.

Vil helst ha litt forskjellig liggende rundt i leiligheten som de kan gnage på, både for å skåne ledningene mine og for at de skal ha mer å finne på :cheerful:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by wollf »

jeg gir mine hundeben, griseører og haler uten salt, og tørket kalkun hud

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hundeben til rotter?

Post by Matmor »

Jeg har kjøpt den tynne pinne-typen av hundeben til rottene mine, men de var rett og slett ikke særlig interessert. Vanlige hundeben synes jeg blir for digre!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by Tonje! »

Wollf: En ansatt i Zoo-1 i Sandvika sa til meg at man ikke bør gi dem tyggeleker av grisehud, da det inneholder alt for mye fett. Noen som vet hvorvidt dette stemmer eller ikke?

Det virker som om mine har vært litt interessert i de små gnagebeina de har fått av oksehud :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hundeben til rotter?

Post by Titovn »

Hm, intressant! Vil jeg prøve ut, så sant det finnes noe som ikke er farlig for dem, for å se om de er intressert i det :) *holde øye med tråden*
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

MissGuardian

Re: Hundeben til rotter?

Post by MissGuardian »

Jeg mener det var en tråd om dette på ratshack for kort tid siden..
Der ble konklusjonen at de ikke bør få det, pga protein og saltinnhold tror jeg..
Jeg er ikke sikker på hvilke typer tyggeben det var..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by tantepose »

Tyggebena blir jo bløte og seige når hunden tygger på dem,så jeg syns ikke de egner seg til rotter for gnagingens skyld iallefall.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by wollf »

Tonje! wrote:Wollf: En ansatt i Zoo-1 i Sandvika sa til meg at man ikke bør gi dem tyggeleker av grisehud, da det inneholder alt for mye fett. Noen som vet hvorvidt dette stemmer eller ikke?

Det virker som om mine har vært litt interessert i de små gnagebeina de har fått av oksehud :)

det kommer ann på. noen jeg har sett har vært dekket med fett da jeg har tatt dem ut av posen noen har vært tørre. men jeg kjøper ikke mine ører osv på dyrebutikk men av en lokal som lager selv uten å tilsette eller sprøyte de fulle av dritt.

men skadelig er det ikke, alt med måte mener jeg, og griseører og haler er ikke det værste heller tvert om.

tante pose, rotter sikkler ikke sånn som hunden og de blir ikke myke da de biter løs små stykker som de spiser...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by wollf »

husk å sjekk ut salt innhold og slik...

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hundeben til rotter?

Post by Titovn »

Stemmer nok det med sikkelet til hund ;)

Men vil det da si at slik amn får kjøpt i dyrebtuikk somoftest, er dårlig for rottene da?? Kjenner liksom ingen lokale folk som lager det selv *heldige wollf* :p
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hundeben til rotter?

Post by Skaubytroll »

Jeg tror jeg har prøvd det meste innenfor hundegreier, men det er svært lite som har falt i smak egentlig..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Hundeben til rotter?

Post by lucas »

Jeg tok med tyggeting av oksehud hjem fra jobben i dag for å se om det er noen interesse for det. En rotte får vel ikke i seg særlig mye av et grisøre? Jeg ville i utgangspunktet ikke vært redd for å la mine gnage på et en gang i blant.

Tok forresten også med meg provit m/ sei hjem som jeg tenkte og teste. Er helt rein frystørket sei uten noen tilsetninsstoffer, nesten 90% proteiner da, men det utgjør vel ikke så mye på dagsinntaket dems. Eller er det dumt og gi en enkelt ting som inneholder så mye proteiner mtp. nyrer og sånt? De skal jo isåfall uansett bare få en bitteliten smakebit :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by wollf »

er mye proteiner i fisk, egg og kylling. og det får mine en del av. ingen har lidd av noe pga det

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Hundeben til rotter?

Post by lucas »

Nei, herregud hva tenkte jeg... Mine får jo også fisk og kylling innimellom :D

TCD
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Nov 2009, 11:39
Location: Oslo
Contact:

Re: Hundeben til rotter?

Post by TCD »

Tonje! wrote:En ansatt i Zoo-1 i Sandvika sa til meg at man ikke bør gi dem tyggeleker av grisehud, da det inneholder alt for mye fett. Noen som vet hvorvidt dette stemmer eller ikke?
Det høres jo rimlig riktig ut, består ikke huden til grisene av rent fett?
Tone og tre store bartesnuter. :gruppe:

Post Reply