Å HERREGUD!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

Jeg er helt i sjokk... Samboeren min fant nettopp Nahla død i hengekøyen med innvoller og det hele... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg nå, de dør jo bare fra meg. Kan Pippa ha drept henne? Dette er for grusomt
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

Dette er helt forjævelig .. Nahla har jo vært usendvanlig tam og aktiv i det siste, dette henger rett og slett ikke på grep. Hun må jo ha dødd naturlig.... Om det ikke er Pippa som har gjort det... Å fyf... Hun har ikke virket syk. Tror dere vet. vil kremere det? Kjæresten min spurte om vi skulle kaste det, men det føles helt feil. Han sa det ikke var noe å...få ut av hengkøya.. :(

:sadpace:
Rotteløs :trist:

MissGuardian

Re: Å HERREGUD!!

Post by MissGuardian »

Så grusomt :gasp: :trist:
Jeg vet ikke hva du skal gjøre :sad:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

Jeg vet ikke om jeg tør å ha Pippa og Naera sammen om Pippa er en morder-rotte heller! De er sammen i sofaen nå, og begge lå etter en stund i nærheten av hverandre og poppa øyne og knissa tenner. Kan dette være et bra nok tegn på at Pippa ikke har gjort noe? Da hadde vel Naera merket det? Jeg mener, om hun er i stand til å ta Naera også
Rotteløs :trist:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Å HERREGUD!!

Post by BlackNenne »

Huff, jeg vet hvordan du har det nå. :sadpace:
Ta en titt på denne viewtopic.php?f=17&t=11326 tråden jeg skrev for en tid tilbake. Kan hende det du opplever nå er noe av det samme som skjedde her.

Har det vært noe krangling i buret? Hvis ikke, så er det jo rart om den ene plutselig bestemmer seg for å drepe den andre.
Hos meg ble konklusjonen at de rottene som døde her, mest sannsynlig døde naturlig. "Kannibalen" her lever enda og går fint overens med de andre.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Å HERREGUD!!

Post by Matmor »

Stakkars dere :sad: Jeg tror at det at du fant henne i hengekøya er er god indikasjon på at hun ikke ble drept. Hvis det hadde vært en kamp på liv og død ville de antagelig ha havnet i bunnen av buret. Og jeg ser ikke for meg at Nahla har slept seg opp i en hengekøye i den tilstanden du beskriver. Hun ville nok heller ha lagt seg til å dø i et sovehus i bunnen da.

Det enkleste er nok å fjerne hele hengekøyen, pakke den rundt rotta og enten levere til kremering hos veterinær (i en vasket melkekartong), eller begrave det hele. Selvsagt kan hengekøyen vaskes og brukes igjen, men følelsesmessig kan det bli tungt å gjøre det.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

BlackNenne wrote:Huff, jeg vet hvordan du har det nå. :sadpace:
Ta en titt på denne viewtopic.php?f=17&t=11326 tråden jeg skrev for en tid tilbake. Kan hende det du opplever nå er noe av det samme som skjedde her.

Har det vært noe krangling i buret? Hvis ikke, så er det jo rart om den ene plutselig bestemmer seg for å drepe den andre.
Hos meg ble konklusjonen at de rottene som døde her, mest sannsynlig døde naturlig. "Kannibalen" her lever enda og går fint overens med de andre.
Husker jeg leste den tråden, prøvde å finne den igjen uten hell i går... Grusomme greier :( Jeg er helt i sjokk. Jeg får vel bare si at heldigvis har jeg ikke sett noe som helst. Jeg er veldig sensitiv når det gjelder døde dyr, og besvimer bare jeg ser road kills. Tok det lang tid for deg før du klarte å tenke på noe annet? :sadpace:

Det har ikke vært noe krangling som helst, Nahla og Pippa gikk svært godt overens. Aldri noe tull. Så synes det er veldig rart om Pippa har drept henne. De to er søsken, og har vært sammen hele livet. Hvis hun har drept henne, hvorfor først nå? De hadde nok av mat og alt... :( Samtidig har ikke Nahla vist noe som helst tegn å sykdom. Ikke gammel var hun heller, hun og Pippa fylte et år i januar.
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

Matmor wrote:Stakkars dere :sad: Jeg tror at det at du fant henne i hengekøya er er god indikasjon på at hun ikke ble drept. Hvis det hadde vært en kamp på liv og død ville de antagelig ha havnet i bunnen av buret. Og jeg ser ikke for meg at Nahla har slept seg opp i en hengekøye i den tilstanden du beskriver. Hun ville nok heller ha lagt seg til å dø i et sovehus i bunnen da.

Det enkleste er nok å fjerne hele hengekøyen, pakke den rundt rotta og enten levere til kremering hos veterinær (i en vasket melkekartong), eller begrave det hele. Selvsagt kan hengekøyen vaskes og brukes igjen, men følelsesmessig kan det bli tungt å gjøre det.
Ja det har jeg også tenkt; at siden hun lå i hengekøya så har det nok ikke skjedd noe. Jeg ville vel også ha hørt dem krangle/slåss. Jeg skal ikke ha hengekøya noe mer. Det går nok ikke an å vaske den uten å se alt sammen. Det var visst ikke mye igjen som indikerte at det var en rotte engang :(

Pippa virket veldig søkende mot Naera i går. Når Nahla ble funnet, fjernet kjærsten min Pippa fra buret med en gang. Naera var allerede i sofaen, så da ble hun bare satt der. Hun logret mye med halen, og ville gjerne være i nærheten av Naera hele tiden. De lå i nærheten av hverandre og poppa øyne. Hun virket overhodet ikke aggressiv. Jeg fikk så vondt av at Pippa også er alene, så de to har faktisk vært i samme bur i natt. Det er jo et helt Critter Nation. Sov på sofaen (dvs. det lille jeg sov) for å holde et øye med dem hvis noe skulle skje. Det har gått kjempebra, og fant dem sovende sammen i en hengekøye i dag morges. Jeg er nesten 100 % sikker på at Pippa ikke har drept Nahla... Jeg kan ikke se noen grunn til at hun plutselig skulle gjøre det nå. Ingenting har skjedd her hjemme som kan ha trigget noe som helst, stress etc.

Husker når kaninen min fikk kaninunger når jeg var liten. Den første ungen var dødfødt, og når jeg kom for å fjerne den, var den allerede borte. De fem andre ungene som levde, var ikke spist på. Så det var nok bare instinktet som sa at det døde skulle fjernes. Håper det har vært det samme her og.
Rotteløs :trist:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Å HERREGUD!!

Post by torasrotter »

Det er nok bare et naturlig instinkt som du sier :cheerful:
Jeg tror at hvis det skulle vært en krangel som førte til død, så ville du ha merket noe på forhånd. Jeg kan ikke se for meg at pippa skal helt uten videre angripe sin egen søster og drepe henne :sjokkert: Det er nok bare en kjedelig hendelse som er forferdelig å oppleve, men som i naturen ville vært en måte å overleve på :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Å HERREGUD!!

Post by tantepose »

Forstår at det må ha vært forferdelig å finne henne slik! :trist: Trøsteklem fra meg.<3
Nå får du og søsteren trøste hverandre med mye kos! :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Å HERREGUD!!

Post by Skaubytroll »

:sjokkert: Huff, så grusomt... Men tror nok det er en naturlig ting altså :kiss:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Å HERREGUD!!

Post by BlackNenne »

Tifa wrote: Husker jeg leste den tråden, prøvde å finne den igjen uten hell i går... Grusomme greier :( Jeg er helt i sjokk. Jeg får vel bare si at heldigvis har jeg ikke sett noe som helst. Jeg er veldig sensitiv når det gjelder døde dyr, og besvimer bare jeg ser road kills. Tok det lang tid for deg før du klarte å tenke på noe annet? :sadpace:

Det har ikke vært noe krangling som helst, Nahla og Pippa gikk svært godt overens. Aldri noe tull. Så synes det er veldig rart om Pippa har drept henne. De to er søsken, og har vært sammen hele livet. Hvis hun har drept henne, hvorfor først nå? De hadde nok av mat og alt... :( Samtidig har ikke Nahla vist noe som helst tegn å sykdom. Ikke gammel var hun heller, hun og Pippa fylte et år i januar.
Det tok nok en stund før jeg klarte å på en måte bli ordentlig "glad i henne" igjen. Teit måte å skrive det på, for jeg var jo egentlig glad i henne hele tiden. Men dette er jo en rotte jeg i utganskpunktet ikke har klart å få så god kontakt med. Hun har gått fint overens med andre rotter, men er ikke til å stole på med folk, for da kan hun fort bite.

Etter at jeg skrev den tråden har også kullsøsteren hennes dødd av alderdomsproblemer. Da skjedde nøyaktig det samme, selv om de også har gått fint sammen hele livet. Nå er vel Trine så gammel selv i forhold til sine burvenninner, så det mest naturlige er vel at det er hun som forlater oss neste gang.

Jeg vil nok tro at det er litt enklere når "kannibalen" er en rotte som hele tiden har vært tam og snill, selv om det selvfølgelig er vanskelig og trist uansett.
Jeg tipper at Nahla må nok ha dødd av noe akutt. Hun fikk kanskje hjertestans nå hun lå og sov i hengekøyen? :trist:
Som det sto i tråden min, så fikk mine også godt med mat, så det er nok "rydde opp-instinktet" som har slått inn.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

Takk for svar og støtte folkens! Det går litt bedre nå, klarer hvertfall å spise litt... Pippa og Naera går overraskende bra overens nå, så jeg prøver å fokusere på den gleden der istedet :)

Jeg så at siden til Pippa dunka/vibrerte veldig istad. Gikk bort for å se, fordi det så ut som om hu hadde rykninger i foten, men det jeg så var denne siden. Akkurat som når man ser at dem puster, bare mye mer synlig. Hva kan dette være? Håper ikke det som var dødsårsaken til Nahla var smittsomt og at Pippa har det :gasp: Jeg har ikke råd til å dra til veterinæren før den 30. :(

Edit: Pippa både spiser, drikker og er kontaktsøkende og aktiv som vanlig. Den eneste forskjellen jeg ser på henne er at hun plutselig legger seg ned og slapper av/halvsover i f. eks. hjørnene av buret. Hun har aldri pleid å gjøre dette før. Men det kan jo være bare fordi hun er blitt litt mer voksen/rolig siden hun har blitt et år? Blir litt lett engstelig for rottene jeg nå, nå som jeg har mistet to stykker på to måneder :(
Rotteløs :trist:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Å HERREGUD!!

Post by Itchigo »

Lytt på lungene. Om du kan høre noen lyd så kan det være tegn på hjertesvikt eller lungebetennelse. Du kan evt også prøve å lukte på munnen hennes, om det er noe betent så vil hun lukte helt grusomt.
Aurora

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Å HERREGUD!!

Post by Tifa »

Itchigo wrote:Lytt på lungene. Om du kan høre noen lyd så kan det være tegn på hjertesvikt eller lungebetennelse. Du kan evt også prøve å lukte på munnen hennes, om det er noe betent så vil hun lukte helt grusomt.
Det er ingen lyd når jeg lytter på lungene, og hun lukter heller ikke vondt hverken i munnen eller andre steder (alle mine rotter har luktet litt sånn som det lukter i hippie-butikker. Flere som har det sånn? Lukter gooodt :P ) Hun virker ikke syk, selvom hun sover litt mer enn vanlig.
Rotteløs :trist:

Post Reply