Hvordan burstrø??

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Hvordan burstrø??

Post by Titovn »

Samboeren min satt å tenkte litt i stad. På dette med burstrø. Så han bameg spørre for ham her på nettet :cheesy:

Han har alltid brukt aviser i bånn, men når vi flyttet rottene i smådyravdelingen på skolen (som er litt kjølig) brukte vi da avis i bånn, sagflis oppå og litt høy. Høy og sagflis er hentet fra skolen, og det høyet tro rjeg var sånt høy som ikke er 100% tørket liksom.

Uansett, det han lurer på er om dette er så lurt å forsette med?? Han sier han har hørt at dette re veldig støvete og kanskje ikke så bra for rotter..

Men da i såfall, hva anbefaler folk?? Gjerne noe litt billig, men tenker mer på hvordam form. Pellets-strø kanaskje??

Han blir glad for svar hvertfall :giggle:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by Stine »

Mener du sagflis laget av batrær? Det må du IKKE bruke! Det avgir fenoler når det kommer i kontakt med urin, som kan gi leverskader og luftveisinfeksjoner, som i noen tilfeller kan ende dårlig. Det støver også veldig. Høy støver også mye, så det bør man ikke bruke.


Bra strø er strø som ikke er laget av bartrær og som støver minst mulig.

Det er feks. beKaay bedding(som NTF medlemmene kan kjøpe på nettbutikken for en billig penge), Yesterdays News, Toa-lätt, Yesterdays News, Back 2 Nature og carfresh :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Hvordan burstrø??

Post by Gittiamo »

Jeg har vært veldig fornøyd med hampstrø. Det er bare det jeg bruker nå. Har hatt andre varianter i mellomtiden, for å bare konstantere at hampen er best. Jeg liker ikke pelletert strø da gutta mine liker å sove oppi strøhaugen sin og det ser mindre OK ut å sove oppi harde pelleterte biter. Men jeg vet at mange andre er veldig fornøyde med pelletert strø.

MissGuardian

Re: Hvordan burstrø??

Post by MissGuardian »

Jeg har brukt papirpellets(diverse typer) siden jeg fikk rotter, og har vært veldig fornøyd med det :cheer:
Nå bruker jeg fleecepledd og doer med papirstrø da :cheer:
Har så stort bur at det blir veldig dyrt med strø til hele buret, og det er mykere for føttene deres :cheer:

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Hvordan burstrø??

Post by kriistiinee »

Bruker noe som heter Chipsi Ultra som jeg har kjøpt på dyrebutikken
bruker det bare i toalett hjørnet, avispapir i bunnen som de flytter alle andre plasser, har egentlig liten effekt de ødlegger det og tar det i hula si.
Så har jeg fleece pledd oppi der som jeg har delt opp. Tar det ut og vasker det 1-2 ganger i uken.

OG sier noen at chipsi ultra ikke er bra så hyler jeg. for jeg har funnet ut at det er bra. For det andre pellets greiene er dårlig og må skiftes enda oftere.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by torasrotter »

Jeg bruker også hampstrø og er veldig fornøyd med det.. Det er laget av svensk produsert hamp :cheerful: Støver lite og er veldig god oppsuginsevne på det.. :cheesy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by wollf »

jeg bruker nå beakley bedding som er helt greit, men jeg liker biter som ikke er så lette. som toa-lett og yn. for det blir ikke like mye gris

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by torasrotter »

Ja det er det eneste som er litt irriterende med hampstrø.. De spruter det ut over hele gulvet :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by Stine »

Jeg har aldri hatt problem med at mye strø går ut over gulvet (utenom når de har bitt i stykker selve posen til strøet og dratt alt utover :sarcastic: ), men det kan nok ha med at jeg har Furet Towers som har ganske dype bunner.
Jeg har prøvd BeKaay bedding, toalatt, gnawz(produseres ikke mer), hemp og wooded bedding, og merket egentlig ingen forskjell :happy: Kanskje det luktet litt mindre når jeg brukte hemp, men det kan jo ha med at jeg hadde under halvparten antallet rotter av det jeg har nå :nottelling:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by torasrotter »

Jeg synes faktisk hemp er den som lukter minst til nå, og er veldig fornøyd med det. Veneziaen har ikke høye kanter for å si det sånn :trist: Må feie gulvet å hive inn igjen i buret hver dag :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by wollf »

jeg har en grave rotte, og venezian har plaksiglass nederst, blir gris. om man skal ha ut og inn ting så henger det sast og setter seg bedre i hengekøyer

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Hvordan burstrø??

Post by Gittiamo »

Jeg har to gutter, hvorpå han ene bruker hjørnetoaletet i øverste etasje til å sove i mens han handre bruker det til å drite i. Og når han ene finner bæsj i senga si går han amokk :rofl: Da er det ingen ting som funker :roflmao:

Så jeg feier opp strø og smiler mens jeg gjør det.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvordan burstrø??

Post by Titovn »

Takk for navn på strø :cheer: Vi bruker avispapir i bånn også strået og høyet, men nå bruker vi ikke strøet :p MEn skal i dyrebutikken på mandag, så kan se etter noe rottestrø da som er nevnt her :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvordan burstrø??

Post by Niana »

Titovn wrote:Takk for navn på strø :cheer: Vi bruker avispapir i bånn også strået og høyet, men nå bruker vi ikke strøet :p MEn skal i dyrebutikken på mandag, så kan se etter noe rottestrø da som er nevnt her :cheer:
Best å kutte ut høyet allerede idag da :angel:
Mener å ha lest at høy ikke er bra for rotter pga at det støver og sånt.

Edit: Leste litt om det nå, mye dårlig info på andre nettsider. Ei som fraråder på det sterkeste å gi rotter høy, men samtidig anbefaler hun hamstervatt og sagflis O.o
Men her på forumet står det mye om alt om rotter, stoler bare på info jeg får her inne omtrent :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan burstrø??

Post by Larm »

Høy er ikke det værste de kan få.
Bare rist det litt på forhånd slik at det ikke støver så masse
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply