Fleecepledd - samler ammoniakken?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Eirorinon »

Vel, spørsmålet mitt er ganske enkelt om fleecepledd i større grad vil ta til seg urin og ammoniakk i og med at fleece ikke puster? Det er jo absolutt ikke bra for rotter å ligge i egen urin, og jeg lurer på om det blir verre ved bruk av fleecepledd? Hvor ofte bør fleece eventuelt vaskes for å unngå risiko for LVI?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by tantepose »

Rotter vil alltid tisse i sengen. :bleh: Du får bare bruke nesen og lukte deg til når køyene må vaskes. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Itchigo »

Det kommer helt ann på rottene dine, jeg bytter mine køyer (flis) ca annenhver uke, da lukter de grusomt. Ull er ikke å anbefale iallefall :suspicious:
Aurora

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Eirorinon »

Jeg tenker ikke på om det lukter eller ikke, men om de blir mer utsatt for LVI hvis de ligger og tisser i fleece..? Om ammoniakken samler seg mer, på en måte.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Matmor »

Hovedproblemet med fleece og tissing er vel helst huden hos marinerende rotter. Fleece trekker ikke til seg urinen i noen særlig grad, så rotta blir liggende i en dam. I en bomullshengekøye trekker væsken igjennom og hengekøya tørker mye raskere på grunn av stor overflate på fuktigheten i stoffet. Ull fungerer også bedre enn fleece til dette, men ullhengekøyer er ikke så holdbare. Jeg bruker ullkluter av gamle gensere i sovehuset til eldre rotter som lager store dammer, og bomullsbackede slumrepledd med ull på den ene siden i sykeburet. Muligens lukter ullen værre enn fleece :bleh: , men rottene lukter bedre, synes jeg :kisses:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Itchigo »

Mine brukte ullpleddet som urinal... Jeg kunne seriøst VRI tisset ut etter et par dager!
Aurora

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Søstrene Halvorsen »

Mine er ikke så glad i feecen så her bruker vi ull, jeg strikker dem selv så her har vi vel slike ull hengkøyer i alle verdens tenkelig farger. Jeg merker faktisk ikke så mye lukt fra dem og ikke ser jeg så mye fuktighet heller. Men her blir dem siftet så fort jeg merker lukt da.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Eirorinon »

Åh, skulle ønske jeg var flink til å strikke :D Tar så jævlig lang tid med strikking her i gården :P

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by tantepose »

Kjøpe gensere på loppemarked? :cheesy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Matmor »

Strikket ull bør i alle fall toves før det brukes, ellers er hull i én maske døden for hele hengekøyen! Men av en eller annen årsak er det blitt noen godt tovede gensere her i familien opp gjennom årene. Spesielt i perioder når vi lærer barna (eller au-pair) å bruke vaskemaskinen :giggle:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by tantepose »

Svigermors yndlingsstrikkejakke gjennom 10 år forundret henne her om dagen med å passe oldebarnet.... :crazy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Søstrene Halvorsen »

Matmor wrote:Strikket ull bør i alle fall toves før det brukes, ellers er hull i én maske døden for hele hengekøyen! Men av en eller annen årsak er det blitt noen godt tovede gensere her i familien opp gjennom årene. Spesielt i perioder når vi lærer barna (eller au-pair) å bruke vaskemaskinen :giggle:
Glemte jo å skrive det da, men har strikjes det med tynne pinner og så en runde i vaskemaskin nå dem er ferdig
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Gittiamo »

Jeg bruker First Price universalkluter, som tisselaken. Det koster kr 10,- for en pakke med flere kluter og de trekker til seg en del urin. Og siden jeg har mange av de, så byttes tisselaken flere ganger i uka. Fleece funker best som dyne.

Jeg bruker også gulvkluter som tisselaken. De trekker til seg mye urin.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by tantepose »

Bleier på tilbud bruker jeg innimellom.Legger dem dobbel med innsiden ut i bunnen av køyen eller i huset. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by sessan »

Bleier var ikke dumt. men de tygger ikke hull på dem da?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Post Reply