4-5 uker gamle drektige hunner

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

4-5 uker gamle drektige hunner

Post by Hoyst_87 »

Vel, da har jeg fått 6 nye hunner i hus, fra dyrebutikk. Var innom i dag mens Waylon og Bubba ble kastrert, og oppdaget nærmere 40 rotter. 3 store og resten småtasser. De hadde ikke fått skilt hannene fra hunnene i tide, selv om de hadde prøvd, så da det kom en haug nye unger, ga de opp.

Hjalp de i butikken å få sortert hannene fra hunnene, og så klarte de faktisk å ordne et eget bur til hannene, selv med mangel på bur.

Deretter plukket vi ut de 6 rundeste hunnene, som jeg da tok med meg hjem.

En Black Banded Husky, ca 4-5 uker, ser veldig høydrektig ut, veier 176 gram.

En Black Banded Husky, ca 4-5 uker, ser ikke så veldig drektig ut, veier 101 gram

En Champagne Hooded/Husky, ca 4-5 uker, ser nokså drektig ut, veier 138 gram.

En Champagne Hooded/Husky, ca 4-5 uker, ser ikke spesielt drektig ut, veier 102 gram.

En Black Hooded, ca 3-4 mnd, har en liten mage, men kan være bare feit også.

En PEW/albino, ca 3-4 mnd, har mage, men kan være bare feit også.



Noen gode tips til hva jeg skal gi småtassene? Hva jeg må passe på? Bør det gå en eldre hunn sammen med de minste når de skal føde? Eller bør de være helt alene? Eller kanskje 2 sammen, så de kan passe ungene sammen?

De får babygrøt, og fikk også litt eple og krekling i dag, for krekling er det jo så mye antioksidanter i, så tenkte det måtte være bra.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Aww. Jeg får helt tårer i øynene av ditt store heltemot.
Det er så godt å se at det finnes sånne som deg.
Jeg skulle nesten ønske jeg hadde tid, penger og ressurser til å gjøre slikt selv. Virkelig flott gjort av deg!

Ang, spørsmålene dine, kan jeg ikke gi vettuge svar..

Respekt! :akt:
:D:D
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Takk, Pia! :) Jeg har vel egentlig ikke så mye tid, penger og ressurser selv, jeg bare tar det jeg har, og gjør det beste ut av det. :roll:

Nå må det sies at, dette var ikke akkurat planlagt, men, det er gjennomtenkt. Jeg sto en god time i butikken og bare sorterte rotter og tenkte, før jeg bestemte meg. Så får vi bare håpe alt går godt. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Nå ble jeg stum...
:dro: :dro: :dro: :dro:
Anita

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Vel, aller helst skulle jeg tatt med meg alle 24 jentene hjem, men, det hadde jeg ikke hatt plass til med evt unger ++

Jeg som liksom skulle avslutte omplasseringen min en tid.. :roll: På'n igjen! Men, det er verdt det, hver gang jeg ser at tynne rotter legger på seg, at ensomme rotter får selskap igjen, og hver gang en rotte får et nytt hjem.

Nå håper jeg bare på at PEW-jenta føder før eller etter julehelgen, for da skal jeg jo egentlig til Sandnes, med hele familien. Men, hvis hun føder i julehelgen, så skal jeg nok få instruert sjefen min(som skal mate rottene for meg mens jeg er borte) til å passe på. Det bør hun da klare, iom hun har hatt med både følling, grising og kattefødsler å gjøre.. Og neste søndag, valping også. :P

Så det skal nok gå fint dette, bare jeg får skaffet nye hjem til ungene som kommer. :)

Kjøp og Salg/Omplassering, here I come! ;)

Og, takk for all støtte. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Kan rotter på 4-5 uker være drektige? Trodde de ble kjønnsmodne først i den tiden jeg...

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Rottene er nok eldre enn 4-5 uker, ja. De blir tidligst kjønnsmodne ved 5 ukersalderen.

Veldig fint at du ønsker å hjelpe og flott at du hjalp butikken med å sortere kjønnene! :thu:

Men...du har jo nettopp skrevet at du ikke har tid, ressurser eller penger til flere rotter.

Hvis du er riktig uheldig og alle seks får et kull, gjennomsnittet for antall unger ifølge Ratbase ligger på ca 10 unger. 10 x 6 = 60 rotter det...

Hva skal du gjøre med alle ungene? Jeg syntes at det burde være det samme som om man planlegger et kull, som hvis man med vilje tar på seg ansvaret for ett. Har man plass, tid og penger nok?

Vil ikke virke veldig negativ, men greier ikke holde kjeft. :smack:

Du har sikkert tenkt over dette, og hvis du mener at du kan klare det, så er det jo ikke et problem! Men av egne erfaringer er det lett og ta vann over hodet!

Massevis av lykke til!!
Last edited by § RatGirl § on 08 Dec 2006, 20:11, edited 1 time in total.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

§ RatGirl § wrote:
Vil ikke virke veldig negativ, men greier ikke holde kjeft. :smack:
:D:D
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Det er virkelig utrolig snilt av det å ta til deg disse rottene! :akt: Det må jeg si, at du har et stort hjerte! Og tanken bak det at du ville redde dem!
Så for noen høres dette kanskje litt rart ut men.. Har du tenkt på hvor mange unger det kan bli hvis en del av disse/eller i værste fall alle er gravide? Som sagt er det en utrolig fin heltedåd, men har du virkelig tid til kanskje 50-70 rotter i hus?...Ja for det kan fort bli det.
Jeg syns tanken er veldig fin, men synes kanskje det blir litt uansvarlig å ta på seg ansvaret for kanskje 70 nye rotter. Særlig med tanke på at du har sagt nei til å overta fra andre pga dårlig tid og råd.

Som Ratgirl sier, så synes jeg også man bør tenke på samme måte som når man planlegger sitt eget kull. Er ikke så mange som ville valgt å hatt 6 kull på en gang (hvis det blir så mange). Fordi antageligvis vil man ikke klare å gi bort alle på en gang. Og har du plass til å ha alle disse hjemme hos deg? Og muligens måtte beholde mange av dem? Du er faktisk bundet i flere år fremover..

Men dette er bare mine tanker, hvis du mener du klarer det og har tenkt ut en plan for å få det beste ut av det så ønsker jeg deg uansett lykke til!! Og håper alt går bra ! :) Og selv om det kom litt kritikk her også, så er det en utrolig fin ting å gjøre! ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Vel, det trodde jeg også.. Jeg vet ikke riktig hva det er. Men damene i dyrebutikken mente først at ungene var 6 uker, og da jeg bemerket at mange av dem var så små, så tenkte de seg om litt, og så kom de fram til, etter en del telling og sjekking med kalendere på tlf og slikt, at de var 4-5 uker. Dette var før jeg så at noen av dem var drektige.
Så, det kan hende de er 6 uker, men de er iallefall bittesmå, de 4 minste.

De to, som jeg håper og tror at ikke er drektige, veier jo bare ca 100 gram, mens de to som er drektige, veier en god del mer. Så, Py, som er oppe i 176 gram, må iallefall ha blitt drektig ganske tidlig, vil jeg tro. Hvis hun skal bli mye større nå, så sprekker hun!!! Det er jeg 100% sikker på!

Og, så er det vel også slik på rotter, som på mennesker, at det er _litt_ variasjon i når de blir kjønnsmodne? Eller?

Jeg skal prøve å få webkameraet mitt litt klarere, og så skal jeg få tatt et bilde av Py vs Potentia. Potentia er jo en normalt stor hunnrotte. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Jeg vet det. Men, nå får jeg bare ta meg tid, bruke penger kun på dette, og jeg skal nok klare det. Akkurat dette syns jeg det er verdt å bruke tid, penger og ressurser på.
Ja, jeg kan være så uheldig og få opptil 60 unger. Men, alle føder jo ikke på samme tid, heller.
Dette skal gå bra, for det må gå bra.

Og, Intet, jeg har ikke sagt nei til noen andre rotter såvidt jeg kan huske, annet enn hvis de har vært for langt borte. Stort sett skulle jo omplasseringen min være på Vestlandet, og det har jeg jo ikke akkurat holdt meg til hele tiden. Så den eneste jeg egentlig har sagt nei til nå, er Conrad, som bor i Elverum, og det gjorde jeg først i dag.

De to minste tviler jeg egentlig på er drektige uansett, men om de er det, så får det gå. Det her skal gå bra, koste hva det koste vil. Noe må jeg da ha å leve for her i livet! :P

Fremdeles, takk for all støtte, og, takk for all kritikk også, jeg har tenkt de samme tankene selv, flere ganger, helt siden jeg bestemte meg. Og kritikken vil hjelpe meg til å tenke over hvordan jeg best skal klare dette.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Hoyst_87 wrote:
Og, Intet, jeg har ikke sagt nei til noen andre rotter såvidt jeg kan huske, annet enn hvis de har vært for langt borte.
:shock:
Det var ikke meg!
*peke på Ailani* Sladre sladre. :P
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Beklager, beklager! Blir litt mye på en gang her, innimellom! :P

Men iallefall, de minste er sikkert en 6-7 uker, slik som Py ser ut. Hvis de blir kjønnsmodne tidligst ved 5 ukers alder, så må hun være nesten 8 uker, tror jeg. Men de har fremdeles den fine babypelsen, og baby'kroppen' hvis dere skjønner hva jeg mener. :)

Men har da hørt om rotter som er blitt drektige ved 4 ukers alder før, som den renatsko tok med seg hjem fra dyrebutikken. Det må da være litt slingringsmonn på rotter også? Eller er slingringsmonnet da ned til 5 uker? :P

Iallefall, de er bittesmå, og veldig runde, noen av dem.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ailani wrote:Som sagt er det en utrolig fin heltedåd, men har du virkelig tid til kanskje 50-70 rotter i hus?...Ja for det kan fort bli det.
Jeg syns tanken er veldig fin, men synes kanskje det blir litt uansvarlig å ta på seg ansvaret for kanskje 70 nye rotter. Særlig med tanke på at du har sagt nei til å overta fra andre pga dårlig tid og råd.
For det første, som sagt, jeg har ikke sagt nei til andre, jeg sa bare at jeg skulle avslutte omplasseringen min en stund fordi det krevde for mye av meg. Nå viser det seg da at det ble en veldig kort avslutning. Altdå får jeg bare stå på. Det blir da mitt problem, ferdig med den saken.

For det andre.. Hva hadde dyrebutikken gjort med 50-70 nye rotter? Beholdt dem? Latt dem vokse opp? Lett etter nye hjem til dem? Tviler litt på det.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Hoyst_87 wrote:
For det andre.. Hva hadde dyrebutikken gjort med 50-70 nye rotter? Beholdt dem? Latt dem vokse opp? Lett etter nye hjem til dem? Tviler litt på det.

Solgt de som rottemat..
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Post Reply