Rottesøstrene Cyan og Chess

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Snaffa »

I september ble jeg rotteeier for første gang, da var jeg i Kristiansand og hentet hjem to frøkner. Jentene kommer fra en privatperson som var uheldig å få en drektig rotte fra dyrebutikken.
Jentene har fra dag 1 hvert svært nysgjerrige og noen duracell-rotter. Makan til energinivå :boing:
Kort tid etter at jeg fikk jentene, flyttet jeg til Stavanger fra Telemark. Flyttingen gikk over all forventning, og jentene bor nå i et dobbelt bur ala RS.
Jeg har de siste ukene virkelig begynt å bli kjent med dem, og personlighetene begynner å blomstre frem.

En liten *cough* bildepresentasjon:

Image
Chess og Cyan

Image

Image
Cyan

Image

Image
Chess

Image
Baby Chess (er det mulig å være så søt og liten?!)

Image
Baby Cyan (rart å tenke på at de faktisk har hvert så små!)

Jeg må si at jeg blir statig overrasket over akrobatikkevnene til disse små krabatene, både balanse og ikke minst hopp! Jeg satt uvitende på gulvet kanskje en halv meter fra
vasken på badet. Og Cyan satt i nakken min, før hun plutselig ikke lenger gjorde det. Snudde meg og da satt hun fornøyd og blid oppå vasken. De er høyt og lavt på samme tid.
Her er noen bilder av Cyan som driver med akrobatikk:

Image
Tørkestativet fra Ikea var VEEEELDIG populært.

Image

Image

Chess er like akrobatisk av seg, men hun var litt skeptisk idag pga kameraet og blitzen. Hun varmet opp etterhvert.

Cyan er tøffingen av disse to, hun er alltid først til å utforske. Og når jeg hadde dem på baderomsgulvet for første gang var hun på gulvet med en gang.
Hun har ikke tid til å kose, men er ikke redd for å bli løftet eller redd for mennesker. Hun elsker å klatre, både på meg og på alt som kan klatres på.
Av og til har hun tid til kos også. Chess er mer forsiktig, men varmer opp etterhvert og er med på oppdagelsesferden.
Chess er mer kosen og jeg får kose med henne hver dag, men hun er langt ifra en kosegris (satser på at hun blir det når hun blir eldre).
Hun er også mer oppsøkende når det gjelder menneskekontakt generelt. Hun kommer ofte kravlende ut av buret og opp på skulderen min.
Begge to er glad i å leke med meg, eller skal vi si hånden min. Da får de sånne raptus/løpeanfall og så kommer de tilbake for å leke mer.
Ingen av jentene biter, bortsett fra at Chess synes det er gøy å smake/småbite på tåen min når hun løper løs (noe jeg har lest her på
forumet er vanlig hos enkelte ramperotter).

Jentene har som nevnt et stort dobbeltbur ala RS, som står rett ved siden av pcen min (hvor jeg tilbringer mesteparten av dagen min).
Jeg har burdøren åpen maaaaange timer hver dag, og de får styre fritt om de ønsker å løpe oppå buret, på pulten min (jeg følger med
så de ikke gnager på ledninger). Etterhvert er planen min å sikre hele gulvet her slik at de kan løpe på gulvet også.

Ellers tar jeg de daglig ut av buret og inn på badet hvor de får løpe fritt en times tid. Da får de løpe raptus rundt/opp/ned og utforske/utfolde seg, og de storkooooser seg :party:

Jeg skal også få kjøpt et kattestativ av noe slag å ha på toppen av buret, siden de liker å oppholde seg der :P Planen er også å skaffe
meg en rottejente til etterhvert, da jeg synes 3 rotter er så mye bedre enn 2, i tilfelle jeg skulle være så uheldig å miste en rotte grunnet sykdom etc.

Og jeg, jeg er en 28 år gammel jente som er litt for dyrefrelst. Ikke så mye mer å si om meg, rottene er viktigst :glise:
Rotter er noen fantastiske dyr, skjønner ikke at jeg aldri har hatt rotter før. Jeg har hatt alt fra marsvin, degus, hamster etc
men de kan ikke måle seg med rotter. Ja, jeg er blitt rottefrelst :P

Okay, dette ble litt lenger enn jeg hadde planlagt, jeg skylder på for mange kopper med kaffe!

(Noen av bildene ble litt mørkere enn orginalbildene, men men.. men som perfeksjonisten jeg er, måtte jeg nevne det :roflmao: )

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Ingerid Øksnevad »

Wow! For noen herlige totter og fantastisk flotte bilder :cheer:

utmeldt

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by utmeldt »

Flotte bilder av nydelige jenter! :cheer:

Korleis får du til å ta så fine bilder?

Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Snaffa »

Tusen takk dere :)

Disse bildene er tatt med en ekstern blitz, som jeg fester på kameraet og peker opp mot taket. Lyset blir dermed reflektert på en indirekte måte
som ser mer naturlig ut. Jeg har også tatt bildene i RAW, som gjør at man har flere 'muligheter' med bildet under redigeringen. Jeg har justert
litt på lys, skygge, kontrast, clarity etc. Det er ikke mye redigering som har blitt gjort, men små justeringer fremhever bildene :smile2:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Milla »

Så utrolig skjønne jenter! Bare se på de dumboørene :kisses: :aww:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by c00nan »

elsker bildene! :kisses:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Tonje Lenore »

S innsykt fine bilder, du er veldig flink til å ta bilder, vakre rotter :kisses:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by c00nan »

hvilket kamera og objektiv brukte du? :cheerful:
og gjerne innstillinger? :ratgreen:

Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Snaffa »

Jeg har brukt canon 7D, med 24-70 f2,8 objektiv. Jeg hadde ekstern blitz, og ISO 200, f 6,3 og lukkertiden hadde jeg på 1/250 sec.

Takk for koselige tilbakemeldinger dere :boing:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Kesia Madeleine »

Woow! Jeg er helt målløs! FOR noen fantastisk flotte bilder, og ikke minst nydelige modeller :D Virkelig fine jenter du har <3
Misunner evnen din til å fotografere må jeg si! Er en kunst å få til! Spesielt med aktive rotter. haha
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Snaffa »

Jeg blir bare mer og mer frelst i rotter jeg! Nå har jeg nettopp begynt å lære rottene triks, og har begynt med snurr/gå rundt.
Har tenkt å redusere mais mengden de får, slik at jeg kan bruke dette som belønning i stedet. Og så lurer jeg på om jeg må
bruke engelske kommandoer på rottene, fordi hundene mine spinner rundt som idioter når jeg trener på det samme med rottene :lolface:
Jeg begynte å trene med rottene i går, og allerede i dag så begynte Cyan å gå rundt/snurre på eget intiativ uten at jeg måtte vise/lokke
henne med mais <3 Haha, jeg føler meg helt tullball som blir helt varm av dette :kisses: Det er heller ikke lett å trene 2 rotter samtidig haha!

I går var det en annen episode som smeltet meg helt, det var også når jeg trente med rottene. Når jeg starta og belønne med mais,
så satt de på plassen og spiste det opp. Men etterhvert smatt Cyan inn i buret hver gang jeg ga henne en mais, og etter 2-3 sekunder
var hun tilbake igjen.. Jeg holdt på med treningen en stund før jeg kikka inni buret, og der hadde hun laget et lite maislager <3 lille luringen!
Hun tok også en ekstra gledesrunde/seierssprang rundt tastaturet (jeg har buret rett ved arbeidspulten min) mitt før hun løp inn i buret.
Rare fantastiske små skapninger!! :nottelling:

https://www.youtube.com/watch?v=7g2rxtWu_FM" onclick="window.open(this.href);return false; <--- inspirasjonsvideo! Må prøve flere av disse triksene etterhvert tenker jeg :)

Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Snaffa »

Kesia Madeleine wrote:Woow! Jeg er helt målløs! FOR noen fantastisk flotte bilder, og ikke minst nydelige modeller :D Virkelig fine jenter du har <3
Misunner evnen din til å fotografere må jeg si! Er en kunst å få til! Spesielt med aktive rotter. haha
Tusen takk skal du ha :D Glemte helt å kommentere innlegget ditt.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Kesia Madeleine »

Så gøy! Forstår godt følelsene dine jeg :D
Er så kjekt å lære dem triks! Ikke så lett å trikse med to samtidig. Jeg har hatt 5 rotter som har villet trikse samtidig, så det ender med at to gjør triks og alle får godbit. haha
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Snaffa »

Jeg er treeeeg! Sånn, da er det avklart og ute av verden.

Den 22 desember ble den lille flokken min utvidet med 2 små fra Anatomikullet til Marlen. Jeg introduserte de til mine to samme dagen de kom, og det gikk over all forventning.
Jeg satt meg først på badet med de to nye for å hilse litt på de før jeg introduserte de, og da var de selvsagt litt småskeptiske etter 2 lange dager med store forandringer. Men, i det
øyeblikket de oppdaget Chess og Cyan, så ble de plutselig tøfferen enn toget. De ble skikkelige magneter til Chess og Cyan. Og heldigvis oppførte begge to seg flott mot nykomlingene,
og jeg kunne ha de alle sammen i buret samme dagen. Forsåvidt hadde jeg ikke regnet med noe annet siden det var snakk om såpass unge rottejenter. Men man blir jo alltid litt nervøs når
det er første gang. Så nå har jeg 4 flotte rotter, det morsomme er at jeg har to sorte; en dumbo og en toppøret, og to marten; en dumbo og en toppøret :P

Jeg fikk ikke tatt så mange bilder denne gangen, og bildene er også "gamle", da de ble tatt samme dagen som jeg fikk de to småtrolla.

Image
Jeg har ikke opplevd maken til duracell rotter før, de var høyt og lavt.. Og så små!

Image

Image

Image
"Jeg skal bare opp hit jeg"

Navn er ikke bestemt helt enda, men tror kanskje hun her blir hetende Bonnie:
Image
<3

Image
Medusa <3

Image

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Rottesøstrene Cyan og Chess

Post by Ingerid Øksnevad »

Så superfine, alle 4 :-)

Og, nok en gang, for noen flotte bilder :boing:

Post Reply