Hamster Vs Rotter

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

En diskusjon på en hamster gruppe på fb. Kommentaren under er hentet fra en person som tror hun har peil å diskusjonen handler om forskjell på hamster å rotter som kjæledyr.


Syriske hamstere er ikke sosiale av natur, så de må lære seg å sette pris på selskap, selv av mennesker. Strengt tatt klarer de aller fleste hamstere seg helt greit uten kontakt med oss. De kan lære seg å sette pris på goder vi gir dem, og forbinde det med oss, men om kontakten uteblir en uke eller to, så vil de overhodet ikke savne oss, forutsatt av de får det stellet de skal ha selvfølgelig.

Tamrotter (de kalles tamrotter, ikke hetterotter. Hette (Hooded) er et mønster noen rotter får) er laget sosiale, og har derfor et langt større behov for og utbytte av kontakt med artsfrender og med oss. Rotter har en flokkmentalitet som ligner hundens, med alfahann og -hunn, og en rangordning. Også vi mennesker blir innordnet i rangen til rottene våre, og på linje med andre medlemmer av flokken, blir vi savnet om vi uteblir.

På grunn av denne forskjellen i sosial natur, så har rotter sosiale evner hamstere ikke har. Det er begrenset hvor mye hamstere kan lære av dette, så man kan aldri forvente at en hamster skal vise at den setter pris på kontakt med oss, rett og slett fordi den er likegyldig til det hele. Det er lett å tolke enkelte signaler hamsteren gir at den er sosial og kontaktsøkende, men det er ganske enkelt våre ønsker som skinner gjennom. Så lenge det ikke skader hamsteren på noen måte, så er det selvfølgelig ikke farlig å ønsketolke på den måten, men det er lurt å ha i bakhodet slik at man ikke presser på hamsteren kontakt den ikke ønsker eller har behov for.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by wollf »

Synes hun høres fornuftig ut. Hva mener du er problemet?

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by HeleneH »

Jeg synes også det hørtes fornuftig ut. Jeg har ikke hamster nå, men har hatt flere i løpet av oppveksten, og jeg sitter med samme inntrykk som denne dama..
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

Mulig jeg har litt annet syn på det en dere når det gjelder hamster, for jeg oppfatter dem som sosiale dyr :cheerful: ikke slik som hun beskriver det . Er bare uenig med henne i noe av det hun sier

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

Er ikke enig i det med at de overhode ikke vil savne oss når vi blir borte noen uker osv, jeg har nok bare ett litt annet syn på det når det gjelder hamster, men når det gjelder rotter så er jeg enig i det meste hun skriver da, bortsett fra det med at de er laget for å være tamme, den skjønte jeg ikke helt

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by wollf »

Laget for å være sosiale står det.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

Ja ja samme det forsto det ikke helt likevel :thhpt:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Crazyratlady »

Det er vel på grunn av at hamstere ikke lever i flokk i naturen slik rotter gjør. Derfor er hamstere alenedyr, mens rottene er sosiale flokkdyr.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Sandratravolta »

Hamster er jo sta og krigerske jævler, de dreper jo hverandre så fort hunnen ikke har løpetid hvis det er to sammen. Og man kan ikke ta på babyene til en hunn de første to ukene (på syrisk hamster) fordi hun kan drepe dem hvis de lukter annerledes. Jeg er veldig enig med hun jenta egentlig, de kan jo sette pris på selskap, eller bli rolige nok til å bli håndtert, og de kan være nysgjerrige av seg. Men tror de gir ganske beng i hvem det er som står ved burdøra, eller hvem som plukker de opp. Og min hamster er hos ei venninne nå, og tror ikke hun kjenner meg igjen når vi møtes igjen, eller savner meg noe særlig.

Men for all del, de er jo artige, små dyr. Men som kjæredyr er de jo nesten mest til pynt syns jeg. Blir som å ha fisk, bare at fisken er hamster og er myk og kan plukkes opp!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

jeg har aldri hatt noen hamster med babyer, men alle de hamsterne jeg har hatt har vert kjempe sosiale av seg, snille å gode. De er jo alene dyr da, det vet vel alle skulle jeg tro. men jeg har ihvertfall aldri hatt noe problem med noen av de hamstrene jeg har hatt, å hun jeg har nå er også kjempe snill å kosete, men det er klart de passer nok ikke til alle :sarcastic:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Larm »

Jeg har hatt hamstere og hatt mange kull.
Noen ganger har babyer blitt liggende utenfor bolet og da har jeg tatt de med fingrene og lagt de inn i bolet og det har ALLTID gått fint :cheerful:
Ingen av de har blitt spist av den grunn :nei:
Ene gangen fødte en hunn utenfor huset sitt og babyene lå strødd alle veier. Jeg tok de så opp og la de inn i huset hennes, men hun ville ikke gå inn der. Etter noen timer gikk hun inn og ut igjen flere ganger (hun ville ikke sove utenfor huset) men til slutt la hun seg til der inne og alt gikk supert derfra. :cheer:
Alle babyene vokste opp og ble friske og fine. Den gangen håndterte jeg jo alle sammen da de var ganske nyfødt og likevel tok hun seg av de.

Jeg har også klart ved noen anledninger (dessverre for det var grusomt) å sette hamsteret inn i feil bur (vi hadde 13 forskjellige bur med hamstere en periode siden man må ha en i hvert bur) og det endte noen ganger med at noen ble ganske så bitt pga slosskamp, men ingen ble faretruende skadet og ingen ble noensinne drept.
En gang ble en hann satt inn til en annen hann og de var sammen hele natten uten at det var et eneste merke på noen av de. De så ganske fornøyde ut.

Angående det om de husker/kjenner noen igjen.
Vi hadde en hamster som åpnet burdøren sin selv.
Han tok tak med tennene, løftet den opp, dyttet den over hodet med hendene sine og så gikk han ut. Vi måtte stripse døren for at han ikke skulle gjøre dette.
Da vi reiste til Chile og var borte i 5 uker (mine besteforeldre passet de) så var døren stripset hele tiden.
Med en gang vi kom hjem og fjernet stripsen oppdaget han det, og på noen få minutter hadde han åpnet døren og gått ut som vanlig, så de husker MEGET godt. :cheer:

Cruella som vi har nå kommer klatrende opp til oss når hun er ute og vil ha masse kontakt, det samme har flere andre gjort, så den negative holdningen mange av dere har til hamstere og de påstandene dere kommer med stemmer IKKE.
Det forteller meg nesten mer om hvordan dyrene blir behandlet enn det gjør om selve dyret. :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

Larm wrote:Jeg har hatt hamstere og hatt mange kull.
Noen ganger har babyer blitt liggende utenfor bolet og da har jeg tatt de med fingrene og lagt de inn i bolet og det har ALLTID gått fint :cheerful:
Ingen av de har blitt spist av den grunn :nei:
Ene gangen fødte en hunn utenfor huset sitt og babyene lå strødd alle veier. Jeg tok de så opp og la de inn i huset hennes, men hun ville ikke gå inn der. Etter noen timer gikk hun inn og ut igjen flere ganger (hun ville ikke sove utenfor huset) men til slutt la hun seg til der inne og alt gikk supert derfra. :cheer:
Alle babyene vokste opp og ble friske og fine. Den gangen håndterte jeg jo alle sammen da de var ganske nyfødt og likevel tok hun seg av de.

Jeg har også klart ved noen anledninger (dessverre for det var grusomt) å sette hamsteret inn i feil bur (vi hadde 13 forskjellige bur med hamstere en periode siden man må ha en i hvert bur) og det endte noen ganger med at noen ble ganske så bitt pga slosskamp, men ingen ble faretruende skadet og ingen ble noensinne drept.
En gang ble en hann satt inn til en annen hann og de var sammen hele natten uten at det var et eneste merke på noen av de. De så ganske fornøyde ut.

Angående det om de husker/kjenner noen igjen.
Vi hadde en hamster som åpnet burdøren sin selv.
Han tok tak med tennene, løftet den opp, dyttet den over hodet med hendene sine og så gikk han ut. Vi måtte stripse døren for at han ikke skulle gjøre dette.
Da vi reiste til Chile og var borte i 5 uker (mine besteforeldre passet de) så var døren stripset hele tiden.
Med en gang vi kom hjem og fjernet stripsen oppdaget han det, og på noen få minutter hadde han åpnet døren og gått ut som vanlig, så de husker MEGET godt. :cheer:

Cruella som vi har nå kommer klatrende opp til oss når hun er ute og vil ha masse kontakt, det samme har flere andre gjort, så den negative holdningen mange av dere har til hamstere og de påstandene dere kommer med stemmer IKKE.
Det forteller meg nesten mer om hvordan dyrene blir behandlet enn det gjør om selve dyret. :trist:
Er så enig med deg Larm :cheerful: så flott att det er flere en meg som har hatt den positive erfaringen med hamster. Min hamster Solstråle er kjempe sosial, å sanca som har sett henne når hun var her sa det selv, hun var veldig sosial til å være hamster, for hun kom bort til bur luken å hilste på henne ved å lukte på hånden hennes å så tuslet hun videre i buret :cheer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Siv M »

dessuten så gjør hun slik rottene gjør når de er løse, hun klatrer opp bukse benet mitt , opp på skulderen å ned i genseren min, hun har aldri bitt meg ordentlig , helt på førsten så ga hun varsel bit men ikke noe mer, hun kan nype hvis hun ikke finner veien ut av genseren igjen ellers er hun kjempe snill å liker kos. :cheer:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by Sandratravolta »

Larm, har du syriske eller dverghamstere? Jeg har lest hos mange oppdrettere at man ikke må finne på å ta på ungene før de er 14 uker gamle, men må man så må man jo, og heldigvis at det gikk bra da. Jeg er ikke negativ til hamstere, har jo en selv, men hun er ganske så egenrådig, og jeg mener jo fortsatt at de på ingen måte er like sosiale og glade i mennesker som rotter. Er jo ikke nødvendigvis negativt ment at de er som akvariefisk, for det syns jeg jo de er, bare mykere. Gullfisker kan jo bli så tamme at man kan klappe de på hodet.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Vs Rotter

Post by wollf »

det finnes altid individer som skiller seg ut.

Post Reply