Blinke smiley

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Blinke smiley

Post by Marit Fosen »

torasrotter wrote:Jeg har heller ikke oppfattet det som noe mer en det. Jeg bare gidder ikke engasjere meg så mye, for jeg har ikke så veldig mye tid til overs nå for tiden. Så jeg gidder ikke bruke til på å tenke hva som muligens kan ligge bak en setning. Jeg leser bare det som står der, og det er det :bounce: Har ikke tid, gidder ikke :thhpt:
:liker:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by wollf »

Jeg har heller ikke oppfattet det som noe mer en det. Jeg bare gidder ikke engasjere meg så mye, for jeg har ikke så veldig mye tid til overs nå for tiden. Så jeg gidder ikke bruke til på å tenke hva som muligens kan ligge bak en setning. Jeg leser bare det som står der, og det er det :bounce: Har ikke tid, gidder ikke :thhpt:
det er vel ikke helt sant tora :flau:
du har selv sagt til meg at du irrriterer deg over den smilyen før...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by torasrotter »

Nei, jeg har sagt til deg at jeg ikke hadde tenkt på at den kunne oppfattes som sarkastisk før denne tråden ble startet, men når du la ut et eksempel så skjønte jeg hva du mente. Men det betyr ikke at jeg har lyst til å bruke mer tid på å tenke på det :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by wollf »

torasrotter wrote:Nei, jeg har sagt til deg at jeg ikke hadde tenkt på at den kunne oppfattes som sarkastisk før denne tråden ble startet, men når du la ut et eksempel så skjønte jeg hva du mente. Men det betyr ikke at jeg har lyst til å bruke mer tid på å tenke på det :cheerful:
det var før denne tråden startet at du sa det. men trenger ikke å gå inn på noen diskusjoner rundt det :cheer:
bare synes det blir feil at du sier noe annet her enn det du sa til meg eller oss andre på rottefesten her

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by wollf »

jeg ser ikke grunnen til at så mange skal reagere på dette når det hele i utgangspunktet bare var et spørsmål om det var flere som syntes at den smilyen ble litt missbrukt.
så var det veldig mange som la mere i det enn det det egentlig var etterpå.

det er flere her inne som har sagt at de også oppfatter det slik og da synes jeg bare man skal bruke hue i ettertid og tenke seg om neste gang man bruker den. stille seg selv spørsmålet: kan dette bli oppfattet anderledes?

det er nesten bedre å la være å bruke smily enn å klistre på en smily som ikke hører hjemme der. for de som leser smilyer også kan fort oppfatte en tekst helt anderledes enn den var ment, og da får man slike missforståelser og overtolkninger av setninger. til irritasjon for begge parter :wink:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by torasrotter »

Jeg hadde ikke tenkt på det før det ble nevnt :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Blinke smiley

Post by utmeldt »

Ehhm Tora... :flau:
Det stemmer vel egentli ikke helt at du ikke har lagt merke til det før nå når jeg nevnte det? For du sa deg jo veldig enig på treffet i Bergen at noen bruker den smileyen på ironiske og nedlatende meldinger og at dette var til stor irritasjon, det husker jeg godt :jepp:

Så da synes jeg egentli det er litt dårlig gjort å si noe annet her inne når du var fryktelig enig i Bergen :flau:

Ikke for å være slem jeg sier dette altså, ble bare litt paff :sjokka:
Du vet jo jeg liker deg godt :kisses:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blinke smiley

Post by Matmor »

Jeg tror ikke det er så mange som synes det er OK at smileys misbrukes til å sende sarkastiske meldinger med - sarkasme er uansett en fryktelig dårlig debatt-teknikk... Men saken er at det heldigvis er sjeldent her inne at blink blir brukt på den måten :jepp: I går gikk jeg gjennom bortimot 1000 innlegg for å finne litt over 200 "blink" fra 2012, og det var bare 2 av dem (under 1%) som kunne sies å kanskje være brukt sarkastisk. De andre >99% var helt klart brukt i hyggelig eller opplysende betydning. (De trådene jeg lette i var Generellt, Avl og genetikk og Sofakroken. Ingen garanti for at det er likt i alle tråder).

Det jeg la merke til var at en person nesten konsekvent brukte blink i stedet for vanlig smiley. Jeg tror at noen av de meldingene er blitt mistolket som sarkastiske fordi det ser påfallende ut med blunking når andre ville ha brukt et smiletegn. Men i og med at det er blitt gjort såpass konsekvent handler det ikke om å bruke blink for å være ekkel med noen, det er bare en sær uttrykksmåte! Og det oppdager man ikke hvis man ikke går gjennom en god del innlegg fra samme person i løpet av kort tid.

:) er ikke lik ;) som ikke er lik :sarcastic:
Men vi bruker nok ikke smileyene på helt samme måte noen av oss - akkurat som vi har forskjellig mimikk når vi snakker. Da jeg var ung (og grusomt sjenert) hadde jeg skolert meg selv til å vise minst mulig følelser. Ute i arbeidslivet skjønte jeg omsider at jeg gjorde andre mennesker fryktelig usikre, siden de ikke kunne lese hverken positive eller negative reaksjoner i ansiktet mitt. :huh2: Jeg måtte faktisk øve på å smile foran speilet til jeg fikk til noe som så ut som et tydelig og naturlig smil i stedet for den lille trekningen i munnviken som ingen så. :giggle: "Husk å smile med øynene også." Det virket som bare tusan! Derfor er jeg veldig glad i emoticons når jeg skriver på forum. Brukt riktig vet jeg at de reduserer de sjansen for helt unødvenlige konflikter som skyldes misforståelser, og de får folk til å føle seg tryggere. Nåja, tegn som :mad: :sneak: :klaskepanne: og :sarcastic: bør nok helst brukes med en god porsjon selvironi for at de skal hjelpe på stemningen... :glise:
Men "blink" burde være et snillt tegn, og det at noen ganske få her inne antagelig misbruker det en sjelden gang, det synes jeg ikke er noe å lage et nummer ut av. Det tror jeg skaper minst like mye misnøye som et feilplassert blunk.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by tantepose »

Hear hear! :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by wollf »

:liker:

utmeldt

Re: Blinke smiley

Post by utmeldt »

Godt skrevet Matmor, du har mange gode poeng :thu:

Jeg er litt forbauset over at denne tråden ble dregd såpass langt ut, det var jo overhode ikke meningen å skape missnøye eller ekkel stemning her inne, bare opplyse og informere samt høre om noen andre har oppfattet det likedan :cheer:

For min del kan vi godt slå en strek her ang dette med denne tråden (som jeg angrer på at jeg starta nå, for å lage bråk eller ubehagelig stemning var absolutt ikke intensjonen min) og gå videre og prøve så godt vi kan å gjøre det hyggelig her inne :grin:

Jeg skal iallefall gjøre mitt beste :ratgreen:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by wollf »

sikkert :wink:


:thhpt:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by WillyWonka »

Anniken wrote:Godt skrevet Matmor, du har mange gode poeng :thu:

Jeg er litt forbauset over at denne tråden ble dregd såpass langt ut, det var jo overhode ikke meningen å skape missnøye eller ekkel stemning her inne, bare opplyse og informere samt høre om noen andre har oppfattet det likedan :cheer:

For min del kan vi godt slå en strek her ang dette med denne tråden (som jeg angrer på at jeg starta nå, for å lage bråk eller ubehagelig stemning var absolutt ikke intensjonen min) og gå videre og prøve så godt vi kan å gjøre det hyggelig her inne :grin:

Jeg skal iallefall gjøre mitt beste :ratgreen:

Du må da ikke se på det som at du lager bråk, Anniken ^^, Folk diskuterer litt, men det må være lov :)
Det du tar opp er jo noe jeg har hørt om tidligere også, så er interessant å se hva folk tenker om det.
Jeg for min del er vel egentlig enig med deg :) Har sett et par ganger der den smilyen kunne vært brukt i negativ setting, og blir derfor litt skeptisk når jeg ser den, meeeeeen jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det :) Jeg bruker stort sett bare to typer selv og de blir ikke forvekslet :P Jeg smiler når jeg skriver, så da kommer det smilyer :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by wollf »

jeg har bare et uttrykk uansett jeg :sneak:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Blinke smiley

Post by torasrotter »

torasrotter wrote:Jeg hadde ikke tenkt på det før det ble nevnt :cheerful:
Nevnt på Bergenstreffet eller nevnt her :crazy: Hukommelsen min er like god som en gullfisk, og det vil den nok dessverre fortsette med. Samme sak, jeg mente ikke å "lure meg unna" noe eller noe sånn. Jeg prøver bare å si at det er supert at man engasjerer seg og selvsagt skal man ha lov til å diskutere. Men hvis man skal "leite" etter skulte agendaer eller andre meninger bak det som blir skrevet her inne, så vil man klare å finne det. Om det er fordi de eksisterer eller fordi man lager det opp i sitt eget hode det varierer sikkert. Av og til så har jeg overskudd og energi til å engasjere meg, og da gjør jeg det. Men nå har jeg ikke det og derfor prøvde jeg å skrive et litt tullete men ærlig innlegg om at jeg ikke gidder slike frem og tilbake tråder mer, for å kanskje få hele diskusjonen til å dabbe av litt. Jeg har jo svart tidligere i tråden også, og forklart hvordan jeg tenker ang smilyen. Men jeg synes rett og slett det tok litt feil retning her inne nå, og det skapte mer negativ stemning enn positiv. Hvis man leser gjennom innleggene så er det bare en masse frem og tilbake, og jeg synes helt ærlig ikke det kommer noe konstruktivt eller bra ut av denne tråden slik den er blitt nå (i utgangspunktet synes jeg det var en fin tråd Anniken, for jeg fikk muligheten til å si at jeg ikke bruker den blinke smilyen som sarkastisk :cheerful: )

Hvis hvert innlegg man skriver her skal tolkes og vendes på så gidder ikke jeg å skrive flere innlegg, for jeg er temmelig lei akkurat nå. :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply