Ukens Dyr!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ukens Dyr!

Post by Matmor »

Det var en nydelig liten drage :cheerful:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

jeg ser at det er kanskje litt urealistisk å skulle få det til å være min 1 gang i uka noe postes her. Så derfor så kan folk poste når det passer for de, hvis de har funnet et kult dyr de har lyst til å fprtelle litt om :cheerful: Jeg kommer til å poste et innlegg i morgen, men jeg er ikke sikker på hva det skal være om.. :sarcastic: Jeg har lest mye om Australia i det siste så jeg tror det blir noe derfra :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ukens Dyr!

Post by Niana »

Jeg tenkte på å skrive et innlegg her, men så visste jeg ikke om det var utdelt en viss rekkefølge man skulle skrive noe. Og så gikk det så lang tid, så jeg glemte det bort :sarcastic:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by wollf »

bare ¨fortsette;)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Ja dette var jo et supert initiativ fra min side, som ikke ble fulgt opp av meg :suspicious: Meeen jeg bumper den litt ved å fortelle dere om et nytt dyr og sette tråden som "åpen". Hvis noen vil skrive så skriver dere bare :cheeeers:

La meg presentere....
Maurpinnsvinet/Echidna!

Maurpinnsvinet er en del av en lite gruppe dyr som kalles kloakkdyr, og sammen med nebbdyret er dette de eneste artene i denne familien. Navnet "kloakkdyr" kommer av den zoologiske betegnelsen for en felles åpning av tarm og egg- eller sæd- pluss urinleder.
De bor i Australia, Tasmania og på New Guinea, og både maurpinnsvinet og nebbdyret legger egg og har melkekjertler. Men de har ikke nippler, derfor ammer barna ved å slikke på huden til moren (etter klekking). Dette gjør de unike som de eneste pattedyrene som legger egg!

Et maurpinnsvin har en lang og ganske typisk snute, man kan lett se hvorfor den har fått navn etter den Amerikanske maurslukeren. Disse to artene er dog så ulike som man kan bli! Maurpinnsvinet er dekket av pigger på hele kroppen, og har en pung under magen som den oppbevarer egg i mens de "ruges". De har sterke korte lemmer og store klør som de kan rote i løv og greiner med. Dietten består stort sett av maur og termitter, men også larver og makker :sick: Dette får de i seg ved å stikke ut en lang og klissete tunge som fungerer ypperlig!
På samme måte som nebbdyret er maurpinnsvinet utstyrt med elektrosensorer i snuten, og denne bruker de til å lokalisere byttet sitt.

Det mannlige maurpinnsvinet er utstyrt med en penis som har 4(!) hoder. Når den ejakulerer stopper to av de å fungere mens de to andre befrukter hunnen. Hvilke hoder som brukes bytter på mellom hver gang. Det er usikkert hvorfor dette skjer, men noen forskere tror det spiller en rolle på resultatet når de er "konkurranse" om å komme frem. Altså, når flere hanner har befruktet samme hun.

Når hunnen blir drektig vil hun legge et lær aktig mykt egg 22 dager etter paring.
Dette legger hun direkte i pungen sin. Noen maurpinnsvin har pung året rundt, mens andre utvikler den i paringstiden. 10 dager etter egget blir lagt i pungen klekkes det og et lite maurpinnsvin kommer ut. Deretter ligger det i pungen til mammaen sin i 45-55 dager. Det slikker melk fra morens "melkeflekker" og ligger beskyttet mot farer. Etter 45-55 dager begynner de å utvikle pigger, og da er det slutt på kosen! Da graver mammaen en grop som hun legger babyen i, og kommer kun tilbake hver 5 dag for å mate den. Der bor den frem til den er 7mnd, og er klar til å flytte ut. Et gjennomsnittlig vilt maurpinnsvin kan bli opptil 16 år.

Hann-maurpinnsvinene er utstyrt med en giftklo på bakfoten, men de brukes som regel kun under revir krangler og parringskamp. Hvis et maurpinnsvin er truet vil det grave seg nedover i bakken slik at den myke magen er beskyttet, og det eneste som stikker opp er piggene på toppen. I motsetning til det amerikanske pinnsvinet så har ikke maurpinnsvin mothaker på piggene sine, og de er heller ikke like aggressive.

De er ikke så søte som babyer, men fryktelig søte som store :kisses:

Image

Image

Image

Til venstre her ser man et nebbdyr.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Echidna
http://www.newscientist.com/article/dn1 ... penis.html
http://www.australianfauna.com/echidna.php
http://australian-animals.net/echidna.htm
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by tantepose »

Så søt! :aww:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Ja nettopp! :aww: :aww: :yumm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Ukens Dyr!

Post by Jasmin »

Hihi merkelig dyr det :crazy:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Ukens Dyr!

Post by sanca »

:cheer: Så utrolig fascinerende dyr! Og søte... :aww:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Ukens Dyr!

Post by Jasmin »

Tenkte jeg skulle kaste meg på jeg og:

Okapien kan minne om en sebra eller en hest med lut rygg. Den har tverrgående hvite striper bak på kroppen og på forbena, men er ellers jevn mørk midt på kroppen og halsen. Fargen er dyp sjokoladebrun til fiolettsvart hos hannen, rødbrun til fiolettsvart hos hunnen. Hodet likner mye på sjiraffens, men kinnene er hvite med sjokoladebrune eller rødbrune markeringer. Ørene er store i forhold til hodet og gir dyra et visst elgpreg. Snutepartiet er relativt kort og smalt. Tungen er svært lang (så lang at dyret kan bruke den til renhold rundt ørene) og nærmest sort i fargen. Hanndyrene har to små, hudkledde, avrundede horn.

Image
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by tantepose »

Stilig! :grin:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Ukens Dyr!

Post by sanca »

Å, så vakker den er! :kisses: Har jeg visst aldri hørt om før :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Ukens Dyr!

Post by Jasmin »

Det er det den er :dån:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

utmeldt

Re: Ukens Dyr!

Post by utmeldt »

Haha! så søte og rare de maurpinnsvina var :nottelling: :cheer:
Og den Okapien er et virkelig prakteksemplar på hvor fantastisk naturen er! (pinnsvinet også egentli :rofl: ) :grin:

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Ukens Dyr!

Post by Jasmin »

Ingen andre som har noen dyr? Da får vel jeg ta ett til :cheeeers:

Fossa
Det uvanlige dyret, som kalles fossa, kan være sterkt truet, tror forsker.

Fossa er en gassisk snikekatt, og kan minne litt om en liten puma.I den første av Madagaskar-filmene er den stadig en trussel, ikke minst for lemurene.

Nå er Madagaskars topp-predator selv i økende grad et offer; for ødelagte leveområder og lokale landsbyboere som jakter den.
Det melder BBC Earth News etter nye observasjoner av dyret.
Image
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply