lagt ut anti-g-i bort- dyr- annonse, mohaha!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: lagt ut anti-g-i bort- dyr- annonse, mohaha!

Post by Itchigo »

heidiii wrote:Innen omplasseringsscenariet har jeg dette med å arrangere ett formøte, men jeg vil jo også gå mer i dybden. Som jeg har skrevet om mange, mange ganger før, mener jeg at vi ikke kan hjelpe dyrene om vi holder fast ved den gjeldende bruken og tenkningen om dyr. Jeg mener at de må få faktiske rettigheter, og disse rettighetene gjør det på sikt umulig for oss å legitimt avle frem dyr.
Nå er jeg helt enig med deg, og er delvis i mot avl på burdyr, men så var det jo ikke det emnet handlet om. Johanna mener vel at hun ikke syns at folk bør GI bort dyrene sine sånn uten videre. Når jeg hentet rottene så bare ringte jeg og kom og plukket dem opp... Jeg KUNNE jo ha vært en slangeeier som skulle avle på de for alt det hun viste. (De kostet 600kr da, men det var bare for buret) Folk tenker vel at det er en enkel måte å bli kvitt dyra, å bare gi dem bort. Så kan de glemme hele saken og tenke at det går sikkert bra. :roll:
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: lagt ut anti-g-i bort- dyr- annonse, mohaha!

Post by heidiii »

Itchigo wrote: Nå er jeg helt enig med deg, og er delvis i mot avl på burdyr, men så var det jo ikke det emnet handlet om. Johanna mener vel at hun ikke syns at folk bør GI bort dyrene sine sånn uten videre.
Ja, jeg forstår hva Johanna mente, men jeg tror ikke at strategien om å heve dyrenes markedsverdi samtidig bedrer/hever folks oppfatning av dyrenes egenverdi. Ei heller at det bidrar til at dyrene som omplasseres nødvendigvis får det noe bedre, eller at folk tenker mer over valget om å omplassere (av tullegrunner) enn ellers. For det er klart at det å ta en pris hever terskelen for å ta til seg disse dyrene noe, men jeg tror ikke terskelen heves nok til at det fører til en merkbar endring til dyrenes fordel.

Om alle som omplasserer begynner å ta seg betalt, så vil mange heller velge ungene som selges i dyrebutikker fremfor de voksne omplasseingsdyrene. Ikke bare fordi det koster det samme, men mange (også utenfor dyrerettighetsbevegelsen, bare så det er klart) ser med skepsis på at folk skal tjene på å kvitte seg med de dyrene som liksom skulle være deres familiemedlemmer. Det er heller ikke alle dyr som engang får nye hjem selv når de gis bort, fordi det er altfor mange dyr på markedet ift. etterspørsel. Det er et problem at folk ikke gidder å ta ansvar for dyrene de tar til seg, og det er et problem at det finnes mennesker som jakter på billige dyr uten å gi dem et særlig godt hjem, men jeg ser ikke noen logisk sammenheng i at slike holdninger endres ved at man må betale en hundrelapp eller to for en hamster. Derfor mener jeg at hele perspektivet om prishevning fører oss på ville veier, og det drukner poenget om å ta ansvar for de dyrene en har.

Post Reply