hvordan frakter man rotter fra danmark til norge?

Rotter og rotterelaterte annonser, inkludert rottepass og transporthjelp.

Moderator: Moderatorer

Renathe

hvordan frakter man rotter fra danmark til norge?

Post by Renathe »

jeg har vært p dn danske utgaven av tamrotteforum og funnet nøyaktig et jeg leter etter.dobbel rex dumbo :D
jeg har lëtt overalt på nettet og fant endenlig et planlagt kull på nettopp dette i danmark:)
men jeg lurer på hvordan rottene kommer seg hit..
må jeg hent de?kan de sendes på noe vis?
jeg bor i kristiansand og kan ta båt og tog (det er i ålborg) og hnte de.
men er det lov å ta de med på båten?
ellr kan jeg ta en spansk en å "smugle" de?
nå høres jeg kanskje en smule snodig/småkriminell ut men jeg må nstn vit hvordan det forgår når men kjøper rotter utenlands..
jeg finner ikke disse rottene i norge,og ble Så glad når jg fant dette i danmark :bravo:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Gå inn på matilsynets sider, der står det info om import av rotter fra utlandet. Rotter fra Danmark må ha en helseattest fra dyrlege. Du må søke om import, skjemaet før du skrevet ut fra matilsynets sider. En veterinær skal sjekke rottene med tollen. Du må også sjekke ut om du kan ta med deg rotta på den transporten du velger å bruke hjem igjen. har ikke rotta papirene i orden, og du prøver å smugle den over, kan den i verste fall bli avlivet. Når den kommer hit, skal den stå 1 mnd i karantene, aller hels hos andre enn seg selv, for å hindre smitte av SDA og andre smittsomme sykdommer.
Mvh Ida S. Eggen

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ellers skal Anette have fra lige netop det kuld ved jeg (for min Calebros skal være far til babyerne) og det kunne jo være, at der kunne laves en aftale ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Henriette

Post by Henriette »

Husk at sætte dem i karantæne før du tager dem ind til dine andre rotter...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Rotter fra Danmark må ha en helseattest fra dyrlege.
Å få helseattest på en rotte er jo veldig greit, men det som er problematisk er at man også skal ha papir fra veterinærmyndighetene i Danmark (tilsvarende Mattilsynet her) om at oppdretteren rottene kommer fra ikke har hatt div. sykdommer innenfor de siste 12 mnd. Den er mye vanskeligere å få, da det krever at oppdretteren bruker en fast dyrlege, som rapporterer til veterinærmyndighetene.

Les også denne tråden nøye!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, det måtte jeg også ha, men fikk det ikke til da jeg skulle ta med mine rotter fra Nederland. Myndighetene der nede visste ikke engang hva jeg snakket om og hvor jeg skulle få tak i det. Jeg tok de med meg uten og lot veterinæren skrive på helseattesten at de var eldre en 6 måneder. Da trenger du ikke en sånn attest og alt gikk som smørt i tollen utenom at tollerne lo seg ihjel fordi jeg hadde med meg rotter :wink:
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Morgan's wrote:Jeg tok de med meg uten og lot veterinæren skrive på helseattesten at de var eldre en 6 måneder. Da trenger du ikke en sånn attest
Hmm... :?
Hvor står dette?

Hentet reglene frem igjen, og der står det da tydelig:

INNFØRSELSVILKÅR
1. Opprinnelse
a) Tillatelse til innførsel gis bare for dyr kjøpt direkte fra oppdretters besetning. Dyrene skal ikke være innkjøpt på utstilling eller i zoologisk forretning.
eller
b) Tillatelse til innførsel gis for dyr holdt som kjæledyr siste 6 måneder og som skal innføres i forbindelse med flytting. Det gis også tillatelse til å innføre avkom etter disse. Det må avgis skriftlig erklæring om at dyret/dyrene har vært i Deres eie i minst 6 måneder eller siden fødsel.

Så med mindre du flytter så gjelder ikke regelen om 6 mnd! Husk at reglene faktisk er til nytte for alle oss og våre rotter, spesielt med tanke på SDA-epidemiene i Danmark og andre land, som vi ennå ikke har her. Tenk så kjipt å være den som innfører dette til Norge...

Har vi ikke vært gjennom dette en gang før? :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Morgan's wrote:Myndighetene der nede visste ikke engang hva jeg snakket om og hvor jeg skulle få tak i det.
Jeg fikk da det da jeg innførte mine, men du har rett i at det ikke var enkelt å få de til å skjønne hva det var jeg trengte. De hadde ikke noe faste rutiner for dette heller.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, og det er også et problem med at oppdrettere ikke er registrert som virksomhet. Da blir det også vanskelig å få attest for det er ingen som overvåker private oppdrettere i Nederland i hvert fall. De jeg snakket med etter jeg hadde ringt og mast flere ganger ville til slutt ikke utstede en sånn attest fordi de ikke hadde noe som helst kontroll over disse oppdrettere og evt. smittsomme sykdommer i besetningene. Hvordan fikk du det til?

Grenseveterinæren på Gardemoen spørte meg om mine rotter oppfylte alle vilkår og jeg svarte ja og da var alt greit..
Hilsen!
Rose

Renathe

Post by Renathe »

jeg har ikke tenkt til å fly til ålborg altså..
jeg bor i kr.sand og tenkte jeg kunne ta båten over og deretter en halvtime på toget til ålborg.
dessuten var det en til i norg som hadde holdt av en unge.
så det er samme regel som gjelder uansett om man flyr,kjører eller tar båt over?
jeg syns dette høres skrekkelig dyrt ut!
jeg vet ikke om hun jeg får de fra er registrert og slik.
lady drace.dere finner om dere søker på google.
jeg må ha vært bra niav for å tro at jeg bare kunne ta med.litt skjult da,vl og merke.. :oops:

Renathe

Post by Renathe »

nå har jeg sett på mattilsynet.no og ikke funnet noe om det.
ilder,hund og katt.mulig rotter går under ilder?!
har det noe å si at jeg ikke skal bruke han i avl?
kunne noen gitt meg linken til hvor på mattilsynet.no jeg finner den informasjonen jeg trenger?
annbritt:er din rotte far til rottene?og avtale?
jeg snakker tydligvis ikke rotte jeg
:oops:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Renathe wrote:jeg må ha vært bra niav for å tro at jeg bare kunne ta med.litt skjult da,vl og merke.. :oops:
det er klart det lar seg gjøre, men hva hvis du blir oppdaget? da kan de kreve dyret avlivet. og hva nå hvis du kom hjem med en rotte og det viste seg at den bar med seg sykdom/smitte? (ikke noe negativt om LD, bare en mulighet).

det er ikke så vanskelig som det kanskje høres ut som når 15stk på en gang prøver å fortelle deg hvordan det skal gjøres. hvis du vil ha helt konkrete svar på spørsmålene er det kanskje best å rette dem til mattilsynet selv? Margrete.Flesja@mattilsynet.no er adressen til hun som er ansvarlig for import av kjæledyr, du kan jo prøve det :wink:
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Guest

Post by Guest »

vi har ordnt det.hun andre norske som skulle ha en rotte går på skole i danmark,så hun pendler en del.hun tar de med til oss.
mn tusen takk for svar :)
det er vel ikke helt etter boka,men det er slik det blir :)
gleder meg i hvertfall som en unge tilå få han.
han skal hete helmet :lol:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Anette har tatt med rotter til meg også, og med importtillatelse og helseattest er det ikke noe i veien med det :wink:
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Renathe

Post by Renathe »

det er fint!
jeg får selvfølgelig helseattest:)
gleder meg og det nye buret skal stå klart til helmet kommer.
så nusselig,min lille dobbelrex dumbo,helmet :bravo:
håper han blir en skikkellig kosegutt :)
har du noe erfaring med dominante/aggressive hanner,sjobeng?
tenker på det med noa.(introduksjoner-biting versus aggressivitet?)
jeg føler at jeg har litt dårlig tid (dårlig utsikter) med tanke på at helmet kommer om ikke lenge..

Locked