Skikk og bruk ved omplassering

Rotter og rotterelaterte annonser, inkludert rottepass og transporthjelp.

Moderator: Moderatorer

Locked
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Skikk og bruk ved omplassering

Post by Matmor »

Det har vært ganske mange omplasseringsannonser på forumet i det siste. Egentlig er det vel ikke noe nytt. Jeg bestemte meg tidlig for at én av tre rotter hjemme hos meg skulle være en omplasseringsrotte i snitt, og det har aldri vært noe problem å fylle kvoten, for å si det slik. Spesielt ikke etter at jeg begynte å interessere meg for oppdrett. Man strekker seg jo gjerne litt lenger for å hjelpe de rottene man selv har vært med på å produsere når det kniper for eieren.

Det jeg av og til savner er en "klistrelapp" i kjøp, salg og omplasseringsforumdelen som tar for seg vanlige spørsmål som kommer opp i forbindelse med omplassering:

* avtale om henting og bringing
* hva slags utstyr som bør følge rottene
* skriftlig tillatelse fra tidligere eier om å kunne få kopi av eventuell veterinærjournal hvis rotta har vært behandlet hos veterinær
* avtaler som bør gjøres i forbindelse med sykdomsutbrudd på rottene kort tid etter omplassering
* hva som gjøres hvis rotta overhodet ikke tilpasser seg ny tilværelse

I løpet av de 7 årene jeg har holdt på med rotter har jeg opplevd de fleste variantene. Fra dem som sørger for å se rotta vel installert med medbrakt utstyr i nytt hjem og tilbyr seg å betale veterinærutgiftene for rotta resten av livet, til dem som forventer at du reiser langt for å hente rotta "men ta med reisebur og vannflaske, for jeg har ikke noe å sende med".

Jeg tror det var flere som kunne tenke seg å ta imot bruktrotter hvis de følte de kunne forvente å få med nødvendig utstyr, og forrige eier var villig til å betale for en helsesjekk før eventuell overtagelse. Bur kan være nødvendig utstyr. Det er sjelden at hanrotter kan settes rett inn i bur sammen med nye kamerater. Mat, burinventar og strø er nødvendig utstyr for at rotta skal føle seg mindre utrygg.

Jeg tror også at de som omplasserer voksne rotter har godt av å få litt fakta om hva det koster å ha eldre rotter pr. måned i forhold til hva det koster å ha unge rotter. Så vidt jeg husker har jeg ennå ikke hatt behov for å ta med en rotte til veterinær før den var 6 måneder gammel. Ganske mange klarer seg uten veterinærsjekk til de er 1 1/2 år. Men foreløpig alle rottene som ble 1 1/2 år trengt minst ett veterinærbesøk og gjerne flere i løpet av det neste året. Å gi fra seg en rotte på 1 1/2 år til et ansvarlig hjem er å dumpe utgifter av størrelsesorden en tusenlapp i snitt på det "heldige" omplasseringshjemmet i løpet av det neste året. Det kommer i tillegg til vanlige utgifter til forbruksvarer og mat.

Å gi fra seg en ukastrert hanrotte som ikke holder fred med burkameratene, i håp om at han skal gå bedre sammen med andre hanner et annet sted, er å dumpe utgiftene til kastrering på neste eier.

Det skal ikke lønne seg økonomisk å ta imot bruktrotter, men det skal ikke bli et økonomisk uføre heller. Så hva skulle til for at DU var villig til å ta inn en bruktrotte (hvis du hadde hatt plassen)?

utmeldt

Re: Skikk og bruk ved omplassering

Post by utmeldt »

Også ville det vert optimalt å fått vite:
-alder! (så nøyaktig som mulig!)
-Informasjon om tidligere sykdom og problemer.
-informasjon om rottene generelt.(håndterbarhet, yndlingssnacks, ting de ikke liker , ting de liker , hvor mange hjem de har hatt osv.)
-Omplasseringsgrunnlag


Ting som jeg ønsker skal følge med rottene er :
-Resiebur for trygg frakt med en agurkbit i og kansje litt for. Her synes jeg det også er viktig med noe å varme seg i som en fleecebit ol.
-Mat de er vant med.
-buret sitt (ikke et must men jeg tror rottene får det bedre i et bur de kjenner og føler seg trygge i. vertfall i starten)

Ellers så setter jeg pris på ærlighet og tror på at der det er hjerterom er det husrom!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Skikk og bruk ved omplassering

Post by Tonje Lenore »

Jeg er så enig i dette, da jeg selv tar i mot omplasserings rotter!
Har vært borti ganske mye og syns det er trist da vi som faktisk tar imot rotter som måtte omplasseres av
forskjellige årsaker må betale en del penger pga de blir syke, eller at de må avlives eller kastreres (om det er nødvendig)

Derfor er jeg veldig enig med det både det matmor og Anniken skriver!

Dette syns jeg bør være en selvfølge:

* Vite grunnen hvorfor rotta i det hele tatt omplasseres
* Bli enige om hvem som leverer eller henter
* Få all informasjon om rotta ( når den er født, hatt sykdommer før, om rotta er aggressiv osv)
* Alt utstyr til rotta - bur, mat, bunn osv ( Fordi det er ikke sikkert vi som tar i mot har et ekstra bur og buret rotta er vandt med er det tryggeste når den kommer til et helt nytt sted)
* Lage en egen avtale om hvem som skal betale hvis rotta må kastreres, avlives eller om rotta blir syk
* Om rotta rett og slett ikke klarer å slå seg til ro i sin nye tilværelse, må man bli enige om hva som skal gjøres
* Være ærlig - om rotta har en tendens til å bite osv ( erfart at noen ikke forteller dette og rotta sitter da fast i hånda mi)

Ønskelig:
*Andre ting til buret - hengekøyer, huler osv
* Reisebur
* Snacks
* Ting som har tilhørt rotta
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Locked