Indisk Mat: Ceecii I-kull

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Post Reply
Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Indisk Mat: Ceecii I-kull

Post by Vimsy »

Mer info kommer

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk

---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Indisk Mat: Ceecii I-kull

Post by Vimsy »

Hunnrotta:
Navn: Ceeci's Mahalo
Variant fenotype: Havana agouti self rex
Variant genotype: AaHHmmRrBbCchDUduREre
Fødselsdato : 02.04.2019
Eier: Marit Kvitberg
Opprinnelse: Ceecii
Er rotten importert? Nei
Hvis ja, dokumentasjon:
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden fødsel
Sykdom: Hadde SDA da hun var liten. Hele søskenflokken nøs, men ingen videre symptomer. Viser ingen tegn til å ha blitt preget i luftveiene av dette, i motsetning til enkelte søsken som fortsatt har litt lyder i nesa.
Vekt ved parring: 348 gram

Temperament: Mahalo er en fantastisk og artig liten frøken. Hun er uproblematisk i intro og har tatt i mot to voksne rotter og ei litt yngre, som heller ikke var helt unge da hun kom til oss. Hun synes det er artig å leke og er alltid ivrig etter å utforske. Hun henger tilsynelatende alltid i burdøren, og selv om hun kanskje egentlig lå og sov, så våkner hun til og løper til burdøren med en gang hun hører vi kommer til buret. Hun deler gladelig ut susser og håndvask, og hun har et veldig godt heng når hun blir løftet. Hun har ellers en ganske rolig personlighet, selv om det ut fra denne beskrivelsen ikke høres helt slik ut - hun er bare veldig sosial og interessert i det meste!
Stamtavle: Trykk her

Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Ingen.

Hannrotta:
Navn: Ceecii's Starfighter
Variant fenotype: Burmese hooded dumbo
Variant genotype: aahhBEbec(bu)c(h)dudu

Fødselsdato: 30.10.2018

Eier: Amalie Fevang

Opprinnelse: Ceecii

Er rotten importert? Nei

Hvis ja, dokumentasjon:

Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden 6 ukers alder

Sykdom: Aldri vært syk eller vist tegn til sykdom.

Vekt ved parring: 600 gram

Temperament: Pannekake (som er daglignavnet til Starfighter) er en veldig god og tålmodig rotte. Har fungert godt i de introene jeg har forsøkt (her har det vært andre rotter som har vært problem). Han bruker store deler av dagen på å kose med broren sin, Gandalf. Mot mennesker er han likedan. Man får gjør hva man vil med han, han liker godt å ligge under genseren, og er veldig flink med helt nye folk og i semi-stressende situasjoner. Jeg jobber i dyrebutikk, og har hatt han med der uten problem.

Stamtavle: Trykk her

Tidligere kull: Nei

Avvik fra NTF's avlsveiledning: Ingen. Derimot har vi gått imot Ceecii's egne anbefalinger med å ikke bruke hann fra Fly-kullet før 18 måneders alder. Dette er fordi vi har stor tro på at nettopp Pannekake og Mahalo matcher godt både i gemytt å helse. Pannekake selv har aldri vist noen tegn til sykdom.

ImageImage

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk

---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Indisk Mat: Ceecii I-kull

Post by Vimsy »

I-babyen ble født 05.03.2020.

Det var en lang og grusom fødsel.


Mahalo fikk ut en baby etter mange timer med kraftige veer, den var død. Jeg var så lettet da det endelig hadde løsnet for henne, selv om det lå en død og renvasket baby i redet.


En time etterpå ble gleden stor. Vi hørte endelig de første små babypip. Men - Mahalo ville da ikke ligge med baby. Hun gikk ut fra kassen sin og la seg flatt på burbunnen. Jeg prøvde å løfte henne inn til babyen, men da bare pep hun sårt og hang slapt i hånda mi.  Hu var helt utslitt. Den lå og gråt, mens hu blødde mye og lenge.


Jeg ga henne derfor babygrøt og høykalorigrøt (weight up baby) med most banan på skje mens hun fortsatt lå flatt. Hun spiste godt. Brått reiste hun seg forsiktig og gikk selv inn til baby. Jeg så babyen festa seg til en patt, og Mahalo vasket den kjærlig. Mahalo var endelig mor.


I dag tidlig kom Mahalo løpende ut til meg fra huset og baby var varm og stappmett Image Nå krysser og håper vi alt vi kan for at melkeproduksjonen til Mahalo opprettholdes.


(Jeg er usikker på kjønn da den døde var helt lik, og jeg synes det er vanskelig å konkludere da jeg ikke har noen å sammenligne med)

Image

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk

---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Indisk Mat: Ceecii I-kull

Post by Vimsy »

Image
Veldig god og mett liten rex baby :hearteyes:
Image
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Indisk Mat: Ceecii I-kull

Post by Vimsy »

Vektøkning i løpet av svangerskapet
Startvekt: 348 gram


Dag 3: 365 g (+17 gram)
Dag 4: 368 g (+20 gram)
Dag 6: 368 g (+20 gram)
Dag 8: 378 g (+30 gram)
Dag 9: 378 g (+30 gram)
Dag 10: 388 g (+40 gram)
Dag 11: 380 g (+32 gram)
Dag 12: 393 g (+45 gram)
Dag 13: 390 g (+42 gram)
Dag 14: 396 g (+48 gram)
Dag 15: 400 g (+52 gram)
Dag 16: 398 g (+50 gram)
Dag 17: 406 g (+58 gram)
Dag 18: 415 g (+67 gram)
Dag 19: 413 g (+65 gram)
Dag 20: 433g (+85 gram)
Dag 21: 436 g (+88 gram)
Dag 22: 437 g (+89 gram)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Indisk Mat: Ceecii I-kull

Post by Vimsy »

Forventninger til:
Farge: Siamese (rødøyd og sortøyd), burmese, agouti og black.
Tegning: Berkshire
Ører: Toppøret og dumbo.
Pels: Rex og glattpelset
Annet: Kan dukke opp varianter som russian blue, marten (usannsynlig) og topaz.

Begrunnelse for parring: To rotter med tilsynelatende veldig god helse. Vi har her gått imot Ceecii's egne anbefalinger med å ikke bruke hann fra Fly-kullet før 18 måneders alder. Dette er fordi vi har stor tro på at nettopp Pannekake og Mahalo matcher godt både i gemytt å helse. Pannekake selv har aldri vist noen tegn til sykdom. Rottene er begge veldig sosiale og superfine med mennesker, og de er også gode flokkindivider som vser gode sosiale egenskaper under introer med nye rotter. Paret deler en felles bestefar (Simply Rats Trøbbel fra Nederland), men han ble en gammel rotte. Linjene blir en god genetisk variasjon med linjer fra Finland, Sverige, Norge og Nederland.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply