Hawaii: Ceecii H-kull

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Post Reply
Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Hawaii: Ceecii H-kull

Post by Vimsy »

Dato for sammensetning: 10.03.2019
Parring observert samme dag.

Hunnrotta:
Navn: Tearcmir Uma
Variant fenotype: Chocolate point siamese
Variant genotype: aaHHbbRBrbchchREre
Fødselsdato : 26.06.2018
Eier: Marit Kvitberg
Opprinnelse: Tearcmir
Er rotten importert? Ja, fra Finland
Hvis ja, dokumentasjon: Grunnet dagens importregler foreligger ikke slik dokumentasjon
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden ca 6 ukers alder.
Sykdom: U/A
Vekt ved parring: 312 gram
Temperament: Uma er en gullegod og sosial jente, som har en nydelig rex-pels og henger som pudding i hendene. Hun er like god å kose med som en liten teddybjørn.
Hun kan ha litt bestemte meninger i intro, men når flokken er satt er hun et godt flokkindivid. Hun er på ingen måte noen vanskelig rotte.
Hun kommer ofte løpende til døra av eget initiativ og kan godt leke med hender, eller klatre opp buksebeinet, men hun har ellers en god og laidback personlighet. Finnes ikke redd eller skeptisk til nye folk. Rett og slett en behagelig rotte som er lett å bli veldig glad i!
Stamtavle: Trykk her
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Ingen.

Hannrotta:
Navn: Ceecii's Basse Danse
Variant fenotype: Agouti variberk headspot dumbo
Variant genotype: AaHhnC*chdudu
Fødselsdato : 28.02.2018
Eier: Astrid Joensen
Opprinnelse: Ceecii
Er rotten importert? Nei
Hvis ja, dokumentasjon:
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden 6 ukers alder
Sykdom: Aldri vært syk
Vekt ved parring: 774 gram
Temperament: Basse er en innmari fin fyr. Han er veldig glad i å vaske hender, henger som pudding i hendene, og er samtidig en aktiv kar som gjerne kan finne på å hoppe over utebingen/sperring til uteplass, for å utforske leiligheten mer.
Han går godt overens med alle, ypper aldri til bråk, har taklet introer og re-introer på beste måte, og er generelt en utrolig behagelig rotte som bidrar mye til god harmoni i flokken.
Han kommer til døra så snart du nærmer deg buret, og kan fortsatt finne på å være litt leken en gang imellom. Under utetid klatrer han gjerne opp armen for å sitte på skulderen når han får muligheten.
Stamtavle: Ceecii's Dans-kull
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Basse er litt yngre enn anbefalt alder i henhold til NTF sin avlsveiledning (14 mnd), men vi har stor tro på nettopp denne kombinasjonen, og det er derfor vi velger å bruke han litt tidligere.

Forventinger til
Farge: Agouti, black
Tegning: Berkshire og self i mulig tegnede varianter
Ører: Toppøret
Pels: Glattpelset og rex
Annet:

Begrunnelse for parring: Både Uma og Basse er utrolig søte og gode rotter og henger som pudding i hendene ved håndtering. Uma er litt bestemt, men Basse er mer bedagelig i flokken. Vi kjenner Basse sine linjer godt, mens Uma er en import med derav begrenset egenerfaring på linjen. Gemyttmessig så virker de som en utrolig god match, og vi har stor tro på nettopp dette paret.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

gmanzott
Pinky
Posts: 9
Joined: 11 Dec 2014, 12:24
Kjønn: Kvinne
Location: Moelv

Re: Hawaii: Ceecii H-kull

Post by gmanzott »

6 måneders rapport
Makai
Makai
Makai #1.jpg (136.16 KiB) Viewed 6444 times
Makai ligger i fanget mitt
Makai ligger i fanget mitt
Makai #2.jpg (118.03 KiB) Viewed 6444 times
Navn: Ceecii's Makai

Vekt:

Helse: Alltid vært frisk.

Adferd mot rotter: Makai har vært introdusert til en etablert jenteflokk i alder mellom 1år6mnd og 1år11 mnd. Veldig interessert i lukteprøvene, uredd og masete i første introdagen. Hun ble fort irriterende for de voksne, som sparket henne med beina, men hun hadde ikke skjønt beskjeden. Dessverre var “bomben” utløst. Alice og Netla startet å jakte Makai hele tida, og hun trakk seg unna i genseren min eller fant ro i høyde, på esker som jeg brukte i introplass. Siden situasjonen løste seg ikke, reduserte jeg introplass, og kjørte med 1-til-1 intro og korte reiser i transportbur. Det gikk til slutten, men Makai går fortsatt ikke overens med Alice og Netla. De må sikkert finne ut av noe, og fakta at Makai maser på hele tida, napper på nakken og dominerer Alice når hun har løpetid hvert sekund, hjelper sikkert IKKE.
Makai har valgt Alice som rollemodell, følger henne overalt og gjør alt som Alice gjør. Dette kan fort bli irriterende for en gammel dame.

Adferd mot mennesker: Makai var veldig nysgjerrig, men forsiktig de første to dagene hos oss. Etterpå ble hun fort trygg og lekende, ingen problem å løfte henne og ingen piping. Hun er veldig lojal og liker å ha kontakt med meg, hun slikker meg og liker å stelle håret mitt. Hun er nysgjerrig og hilser andre mennesker uten problem. Alltid klar for utetid og i første linje for å komme ut.

Annet: Makai har en spesiell myk og blank pels, og også halen er fløyel.
Begge Makai og søstera Hehena viser seg til å være veldig flinke rotter. De har lært tilbakekalling på dag 3, og løste en iQ-leke i 1 minutt. Gleder meg til å introdusere dem til andre iQ-test.

Hehena
Hehena
Hehena #1.jpg (135.82 KiB) Viewed 6438 times
Navn: Ceecii's Hehena

Vekt:

Helse: Alltid vært frisk.

Adferd mot rotter: Hehena har vært introdusert til en etablert jenteflokk i alder mellom 1år6mnd og 1år11 mnd. Uredd og Masete den første introdagen. Hun var roligere enn søstera hennes, og bare løpet rund og under haken til de voksne. Bianca akseptert Hehena med en gang, og de sov sammen i sputniken fra dag 3. Hehena er det som maser mindre på de voksne i flokken, men noen ganger setter hun seg fast foran dem og provoserer dem, så kommer fort en reaksjon. Hehena har bondet mye med Bianca og Thea, og de 3 sover ofte sammen.

Adferd mot mennesker: Tullete, lekende og søt jente. Liker å være med meg og å leke med meg: jeg skal fange henne, mens hun sprekker i full fart overalt eller hopper som en kenguru. Nysgjerrig og søt med andre mennesker også. Hun er alltid klar for utetid, og henger og maser på døra for å komme ut.

Annet: Hehena rister hodet når hun er ivrig, og liker å slikke neseborene mine. Da er det klart hvem som skal ta arven fra burkamerat Bianca.
Begge Makai og søstera Hehena viser seg til å være veldig flinke rotter. De har lært tilbakekalling på dag 3, og løste en iQ-leke i 1 minutt. Gleder meg til å introdusere dem til andre iQ-test.
Giulia med Alice, Hehena og Makai :hearteyes:
Mange har reist til regnbuen, men de blir aldri glemt :pose:

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hawaii: Ceecii H-kull

Post by Vimsy »

6 mnd rapport

Hunnene

Navn: Ceecii's Mahalo
Vekt: 294 g
Helse: Frisk og rask. Mulig litt rund.

Adferd mot rotter: Et veldig godt flokkindivid. Er forsøkt i intro med ei på hennes egen alder og ei på ca et år. Der har hun vist veldig gode sosiale egenskaper og lyst til å ville leke med jevngamle Nunu. Hun er sosial, sjeldent alene, og har aldri skapt bråk i buret. Trygg på seg selv og skled rett inn i en stor flokk som bebis.

Adferd mot mennesker: Veldig glad i mennesker. Kommer ilende til burdøra mot både eiere og fremmede, og henger som en pudding i hendene - hvilket ikke alltid er å forvente av unge rottefrøkner. Hun har veldig mye til felles med sin mamma Uma.

Annet: Hun er ikke noen stor rotte, men hu har en veldig fin kropp med brede hofter og god fylde. Ikke spesielt atletisk utseende, men anser det som et avlsmessig sunt utseende.


Navn: Ceecii's Aloha
Vekt: 265 g
Helse: frisk som en fisk

Adferd mot rotter: Hun er nok litt roligere enn søstra, fikk en del bank til å begynne med av resten av flokken. Men så har hun glidd rett inn og kommer godt overens med alle.

Adferd mot mennesker: Igjen litt mer forsiktig men er super glad i oppmerksomhet så fort hun har blitt varm i trøya. Veldig glad i å stelle fingrene og kan holde på i evigheter, å man skal ikke se bort ifra at man får en nuss hvis man spør etter en

Annet: Jentene gled for inn i flokken og flyttet inn med se fem andre etter en ukes tid


Navn: Ceecii's Shaka
Vekt: 330 g
Helse: frisk som en fisk

Adferd mot rotter: Hun er ganske frempå når det kommer til resten av flokken og tror nok hu kan være en fremtidig alfa. Hun har godt rottespråk og kommer overens med alle.

Adferd mot mennesker: Shaka er en skikkelig koseklump, kan fint ligge på ryggen i hånda å bli klødd på magen. Like kontaktsøkende som søstra og elsker å leke med hånda

Annet: Jentene gled for inn i flokken og flyttet inn med se fem andre etter en ukes tid


Hannene


Navn: Ceecii's Hōkū
Vekt: 501 g
Helse: Har i det siste nyst mye, men ellers ingen ulyder eller porfyrin.

Adferd mot rotter: Har bodd sammen med Herbert som brått døde fra, og ellers broren sin Poke. Det er ikke så mye å fortelle i forhold til dette. Han er et velfungerende flokkmedlem. Har nå og da brytekamper med sin bror.

Adferd mot mennesker: Bare god og snill. Han henger som den perfekte puddingen i hendene og finner seg i absolutt alt av håndtering. En drømmerotte! Vil ofte henge med og fotfølger oss når han er ute av buret.

Annet:


Navn: Ceecii's Poke
Vekt: 524 g
Helse: Har hatt lyder kronisk siden ca juni. Antar at dette er etter SDAutbruddet, da de alle nøs som små bebiser.

Adferd mot rotter: Har bodd sammen med Herbert som brått døde fra, og ellers broren sin Hoku. Det er ikke så mye å fortelle i forhold til dette. Han er et velfungerende flokkmedlem. Har nå og da brytekamper med sin bror, som Poke ofte legger opp til.

Adferd mot mennesker: Utrolig snill og god. Minner meg på mange måter om sin bestefar Topaz - litt forsiktig, men god som gull og stoler 100% på oss mennesker.

Annet: Poke er den forsiktige av disse guttene og under utetid holder han seg en del for seg selv, og helst inne i gjenstander og ikke så mye ute i "åpent terreng".


Navn: Ceecii's Hiapo
Vekt:
Helse: God, Absolutt ingen sykdom. Frisk og fin gutt.

Adferd mot rotter: Hiapo er litt skeptisk, men over tid, går det bra. Mot sin egen bror Alelo er han helt fantastisk, disse to går over ens som fot i hose.

Adferd mot mennesker: Hiapo er en morsom fyr, en utrolig smart gutt. Veldig leiken, men tar seg gjerne tid til kos. Hiapo kan være litt skvetten, men absolutt ingenting jeg ser på som galt. Alt i alt, en herlig gutt som sprer veldig mye glede og sprellopper.

Annet: Hiapo har fortsatt ikke kommet seg helt inn i gjengen her. Går overens med 4 av 6 foreløpig.


Navn: Ceecii's Alelo
Vekt:
Helse: God, absolutt ingen sykdom. Veldig fin og frisk gutt.

Adferd mot rotter: Alelo er sosial, elsker å snuse og prøve seg på leik me de andre gutta her (4 av 6). Alelo kan nesten være litt oversosial hvorav de andre synes han nesten kan bli litt plagsom. Mega sosial gutt.

Adferd mot mennesker: Alelo er alltid først når det kommer til å få oppmerksomhet. Han elsker kos og skal snuse og klatre på absolutt alt og alle. Kan svette litt innimellom hvis lyder blir for høye, men absolutt ingenting bemerbart.

Annet: Alelo har fortsatt ikke kommet seg helt inn i gjengen her. Går overens med 4 av 6 foreløpig.


Navn: Ceecii's Humuhumunukunukuapua'a (Fomle)
Vekt: 583 gram
Helse: Alltid vært frisk. Akkurat begynt å nyse/snufse littegrann, antar det er en vanlig "høstforkjølelse".

Adferd mot rotter: Omgjengelig og snill. Fomle og Honu ble introdusert i flokken når de var ca 4 måneder, og det har derfor tatt mer tid. Fomle var litt tøffere under intro enn broren Honu, og derfor vært litt mer gnisninger, men han har gått fint inn i flokken med litt tålmodighet, på tross av at et par av de voksne har vært ekstra kranglete denne gangen.

Adferd mot mennesker: Fantastisk søt. Han elsker mennesker (nesten mer enn rotter tror jeg), vasker hender og ansikt så fort han får sjansen, sovner i armene til fremmede. Han forsøker å klatre opp buksebeinet for å komme opp om man ikke løfter ham når han ber om det. Han henger i burdøra for å få komme ut, og da vil han opp på skulderen, ikke ned på uteplassen, med en gang. Den mest sosiale rotta jeg noen gang har hatt.

Annet: Utrolig trygg og god i alle nye situasjoner. Tar alt på strak labb, elsker å være med, og elsker oppmerksomhet.


Navn: Ceecii's Honu
Vekt: 556 gram
Helse: Alltid vært frisk.

Adferd mot rotter: Honu og Fomle ble introdusert i flokken når de var ca 4 måneder, og det har derfor tatt mer tid. Honu er myk og snill, underkaster seg fort, og har derfor glidd fortere inn i flokken enn broren Fomle som var litt mer "protesterende" mot å bli lagt ned og tvangsvasket. Bare søt og snill, finner aldri på tull, går overens med alle, selv om han har blitt jaget litt av et par av de voksne som har vært ekstra kranglete denne introen.

Adferd mot mennesker: Litt forsiktig, tenker seg om før han kommer bort, men er i burdøra ca 2 sekunder etter den er åpnet. Litt mer skvetten for høye lyder og brå bevegelser enn Fomle er, men finner fort ut at ting ikke er farlig og kommer for å undersøke. Han er helt klart glad i folk og kommer gjerne raskt bort for å snuse, vaske og sitte på fanget når han får bestemme selv. Ikke såå glad i å løftes, men finner seg i det.

Annet:


Navn: Ceecii's Alaka’i (Brus)
Vekt: 550
Helse: Frisk og rask, ingen tegn til helseproblemer

Adferd mot rotter: Vennlig og ydmyk mot andre rotter. Underdanig broren, men de er snille med hverandre. Gir seg alltid om det er uenigheter om noe, (selv om vekta skulle tilsi at han stadig vant i forbindelse med mat...) I møte med rotta vi har fra før er Brus vennlig og nysgjerrig, ikke tegn til aggresjon. Leker, steller og sover med med broren.

Adferd mot mennesker: svært vennlig med både barn og voksne. Noe mer forsiktig enn broren i starten og hilser på etter ham, men er den som ønsker mest kontakt og kos når isen er brutt. Har tid og ønske om å sitte i ro i halsgropa og få kos.

Annet: Utrolig god gutt, veldig godt likt av alle. Løper fortsatt litt etter broren når de har frilek, men blir tøffere og tøffere på egenhånd.


Navn: Ceecii's Ukulele (Derrick)
Vekt: 520 g
Helse: Frisk, ingen tegn til helseproblemer.

Adferd mot rotter: Dominant ovenfor broren, men ingen tegn til aggresjon. Steller, leker og sover med broren. Aggressiv og dominerende i møte med den eldre hannrotta vi hadde fra før. Ønsker ikke kontakt.

Adferd mot mennesker: Vennlig og nysgjerrig, både mot voksne og barn. Liker godt både kos og kontakt, men har ikke tid til å sitte i ro særlig lenge.

Annet: Svært nysgjerrig og aktiv rotte, ikke redd for noe. Utforsker alt han kommer over, og elsker nye utfordringer i miljøet sitt og i frilek. Veldig matglad.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

gmanzott
Pinky
Posts: 9
Joined: 11 Dec 2014, 12:24
Kjønn: Kvinne
Location: Moelv

Re: Hawaii: Ceecii H-kull

Post by gmanzott »

1 års rapport :bounce:

Navn: Ceecii's Hehena
Vekt: 340 g
Helse: Stort sett frisk, men hun var plaget av ulyder i øvreluftveiene.
Adferd mot rotter: Hun er litt masete med de gamlingene i huset, mens hun er helt grei med søstera Makai. Etter Theas bortgang, har Hehena begynt å sove med Alice. Mellom de to har det aldri vært et stort vennskap (for å si det mildt), men nå gamlemor Alice tåler pøbelen Hehena bedre enn vanlig.
Adferd mot mennesker: Lekete, tullete lite rotta. Hun er kjempe nysjerrig og vil undersøke og klatre på alle som kommer inn i rotterom. Hun er veldig søt og tar vare på meg. Hver morgen henger hun på døra for å komme ut.
Annet: Hun lukter blomster når hun har løpetid :hearteyes:

Navn: Ceecii's Makai
Vekt: ?
Helse: Stort sett frisk, men hun var også plaget av ulyder i øvreluftveiene.
Adferd mot rotter: Pøbel. Dominerende adferd mot de gamlingene Thea og Alice. Hver øyeblikk tar Makai sjansen for å markere Alice på hodet, for å groome henne og så videre.
Adferd mot mennesker: Makai er stort sett en forsiktig rotter, men etter 5 minutter blir hun trygg og vasker/klatrer/utforsker alle. Når har hun løpetid, blir hun skvett og redd av alt, men tåler å vare håndtert og løftet uten problemer. Hun er veldig søt med meg, hun "vasker" og steller meg, men hun kan ikke defineres som en "kosete" rotte. Hun er overalt og har ikke tid for meg.
Annet: Makai elsker espresso :crazybonk:
Giulia med Alice, Hehena og Makai :hearteyes:
Mange har reist til regnbuen, men de blir aldri glemt :pose:

Post Reply