Canada: Ceecii kull C

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Vimsy »

Dana.jpg
Dana.jpg (81.14 KiB) Viewed 11602 times
Navn: Ceecii’s Danaus Plexippus

Vekt: 332 g

Helse: Bra. Behandlet mot midd grunnet kløe.

Adferd mot rotter: Dana har vært litt «yppete» mot kastraten i flokken, lurer på om det er hormoner ute å går, men hun viste tendenser under introduksjon og. Hun har hatt en greie med å forfølge og dytte seg under han, har fortsatt selv om han ignorerer henne og til han blir sint. Det har ført til noen skrammer, men ikke noe alvorlig. Jeg synes jeg kan se at hun har roet seg littegrann nå og hun sover mer sammen med han. Ellers gikk hun veldig bra med de gamle damene vi hadde her, spesielt hun ene var hun mye sammen med. Søstrene går det bra med, hun sover/er mest med Tica av de.
Hun er nok litt dramaqueen – ypper til bråk/innleder lek men skriker når noen skal ta igjen. Ikke vært i noen intro etter hun selv kom ny inn i flokken her.

Adferd mot mennesker: Hun er veldig glad i å være sammen med meg og samboer, kommer løpende, hopper på meg og klorer seg fast når jeg går fra sofaen. Liker å sitte på skuldra og følge med på hva som skjer, koser seg også mye med å være med på å rydde i buret. Hun liker å sitte å se på meg og gnisse tenner og boogle mens jeg snakker med henne. Hun kan være litt «hardhent» under lek, tar i mer enn søstrene sine i fingre når vi leker, men hun etterlater ingen merker. Hun kan være litt pipete, f.eks når hun plutselig bestemmer seg for at hun er ferdig med å leke, eller når jeg løfter henne vekk fra et sted hun ikke skal være. Fin å håndtere, men sier ifra med et pip når hun synes det er nok. Ellers er hun en søt rotte som steller, vasker oss, gir meg manikyr og steller håret mitt. Hun er også kosete når hun er trøtt, ligger rolig og nyter når jeg stryker på henne.

Annet: Hun er veldig sprek og aktiv, hopper langt og klatrer rundt over alt, har funnet henne på gulvet når jeg har gått fra sofaen – hun tar litt store sjanser når hun prøver å hoppe fra sofa og over på meg, samboer eller på buret, og har da havnet på gulvet noen ganger. Dana kan skvette og være litt var på brå bevegelser innimellom.
Hun er en liten pøbel og dramaqueen, men en utrolig herlig rotte!

Nuna.jpg
Nuna.jpg (73.49 KiB) Viewed 11602 times
Navn: Ceecii’s Nunavut

Vekt: 310 g

Helse: Bra. Behandlet mot midd grunnet kløe.

Adferd mot rotter: Nuna nappet en del i søstrene sine når hun var yngre, hun var også den som la søstrene sine mest i bakken på tross av at hun var mindre enn dem i begynnelsen. Hun var usikker under introduksjon med de voksne, men nå er hun trygg og fin med alle. Kastraten har hun et godt øye for, hun følger mye etter han og sover sammen med han veldig mye. Hun kan nok irritere han litt da hun går en del i rompa på han, men han virker å være mer tålmodig med Nuna enn de andre. Det virker som Nuna føler seg trygg sammen med han, og er litt avhengig på en måte. De gamle damene her lot hun være i fred, og gikk bra sammen med dem før de gikk bort. Søstrene går det også fint med, sover med de og. Hun kan gå mellom de andre når det er konflikter for å dempe situasjonen. Ikke vært i noen intro etter hun selv kom ny inn i flokken her.

Adferd mot mennesker: Hun er ikke like leken med meg lenger som når hun var mindre, og ikke like leken som søstrene sine, bare noen lekehopp innimellom – men hun er generelt mye roligere enn søstrene. Liker å sitte i hetta mi, og klatre rundt på meg når vi er i sofaen sammen. Elsker også å tulle rundt under pledd. Hun er utrolig søt og god, veldig rolig og «myk» når jeg håndterer henne, godtar alt. Sjarmerer alle som er på besøk i senk gjør hun også!

Annet: Nuna er ganske rolig til sammenligning med Dana og Tica og har et godt sovehjerte. Hun reagerer lite på høye lyder og brå bevegelser. Hun er morsom og snål, rusler liksom rundt i sin egen verden og gjør sitt. Men hun er litt mer usikker når hun er med rundt på «nye» ting enn søstrene, jeg tar de ikke så ofte med meg rundt i hele huset, utenom i stua fordi vi har hunder her. Men når jeg gjør det kan hun virke ukomfortabel – da er det tryggest å sitte rolig i hetta mi.
Jeg har en mistanke om at micro øynene hennes gjør at hun ser litt dårligere/har dårlige vidsyn enn de andre. Så hun er litt tregere til å oppfatte noen ting (f.eks hvor jeg er når jeg roper på de), hopper og klatrer ikke så mye eller langt som søstrene og er ikke like kjapp. Kan nøle litt, føler seg frem/trenger litt tid i noen situasjoner før hun klatrer eller går et sted. Har noen ganger kræsjet i ansiktet mitt og de andre rottene, virker som hun feilberegner avstand litt. Men hun klarer seg helt fint og trives godt, hun vet nok ikke selv at hun er litt annerledes!
Tica.jpg
Tica.jpg (71.54 KiB) Viewed 11602 times
Navn: Ceecii’s Fratercula Arctica

Vekt: 316 g

Helse: Bra. Behandlet mot midd grunnet kløe.

Adferd mot andre rotter: I starten virket hun litt tøff mot de voksne i introduksjonen, men det gikk over og etter det er hun den av søstrene sine som er minst «tullete» med de andre i flokken. Hun holder seg unna konflikter, men litt erting innimellom blir det som det er med unge rotter, jeg tolker det som lek når det er med søstrene. Hun plaget nok kastraten her litt i begynnelsen, men det ser det ut som hun har sluttet med, for når det blir alvor trekker hun seg vekk. Med de eldre damene var hun fin. Hun er nok den mest konfliktskye i flokken, holder seg heller litt for seg selv. Men finner henne sovende med hvem som helst. Ikke vært i noen intro etter hun selv kom ny inn i flokken her.

Adferd mot mennesker: Tica er veldig mammadalt, kommer løpende fra hvor som helst når jeg beveger meg – det kan jo hende jeg blir borte! Ikke bare når jeg snakker direkte til henne kommer hun løpende bort til meg, men hun kommer løpende bare jeg småsnakker med de andre rottene og de får oppmerksomhet også. Vil være med på absolutt alt, hopper og klorer seg fast på meg. Hun elsker å være med på skulderen og er en skikkelig genserrotte, bruker meg veldig mye som klatrestativ – rett som det er sitter hun på hodet mitt, håndtering er hun avslappet til. Hun elsker å leke med meg, vi har lange lekestunder hver dag, og hun er veldig tullete og morsom. Hopper rundt og får raptuser, stopper opp og vasker meg, så spretter hun videre. Hun er den lille hunden min, som vasker meg i hele ansiktet og drar i klærne mine for å få meg nærmere seg hvis jeg står i nærheten av henne. Alltid klar for utetid og begynner å gnisse tenner bare jeg nærmer meg buret, hun skal hele tiden ha oversikt over hvor jeg er.

Annet: Generelt veldig nysgjerrig, veldig oppvakt, kan være litt var på lyder og brå bevegelser. Hun er slank, veldig sprek og aktiv, hopper langt, klatrer i gardinene og balanserer på gardinstanga. Tica er en veldig «enkel» rotte, rett og slett bare ei veldig snill og god lita ei. Tica er min lille lykkepille som får meg til å smile uansett hvordan dagen min er!
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Vimsy »

Navn: Ceecii's Whiskeyjack

Vekt: 552

Helse: Svært god

Adferd mot rotter: Svært god. Noe mer dominant enn broren, men ikke aggressiv.

Adferd mot mennesker: Svært god, nysgjerrig og tillitsfull. Ikke fryktsom ovenfor nye mennesker.

Annet: Veltilpasset rottegutt med stort mot og mye oppfinnsomhet. Veldig glad i mat.
30826070_374669363014527_1471680015_o.jpg
Navn: Ceecii's Woodstock

Vekt: 482

Helse: Svært god

Adferd mot rotter: Svært god, lekesloss med broren, biter aldri.

Adferd mot mennesker: Svært god, mild og vasker hender. ;) Litt mer forsiktig enn broren, så er alltid sist til å hilse, men veldig snill.

Annet: De to er foreløpig bare gode med hverandre og omgivelsene sine, og har ikke vist noe tegn til sykdom eller uønsket atferd.
30768065_374672946347502_1679311525_o.jpg
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

gmanzott
Pinky
Posts: 9
Joined: 11 Dec 2014, 12:24
Kjønn: Kvinne
Location: Moelv

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by gmanzott »

1 års rapport
Netla.jpg
Netla.jpg (97.05 KiB) Viewed 11460 times
Navn: Ceecii's Netla
Vekt: 364 g
Helse: Alltid vært frisk.
Adferd mot rottene: Netla er fortsatt ei snill jente i flokken, og noen ganger altfor mye. Det har vært en periode der hun var plaget mye av "tenåringe" burkameratene Thea og Bianca. Det har vært hyssing, bustepels og krangling, men Netla har aldri angrepet burkameratene, og det var aldri hun som gjorde det første trekket. Nå har situasjonen roet seg ned, og man kan finne Netla som ligger sammen med resten av flokken.
Adferd mot mennesker: Netla er en furball full av sødme og snillhet. Hun gnisser tennene når jeg går mot buret, hun slikker hendene mine og liker å få kos og gi nusser. Hun har hilset på nye folk i huset og hun viste seg nysjerrig og god som vanlig.
Hun piper fortsatt når hun vil ikke være løftet ;-)
Alice.jpg
Alice.jpg (117.91 KiB) Viewed 11460 times
Navn: Ceecii's Alice Lake
Vekt: 339 g
Helse: Alltid vært frisk.
Adferd mot rottene: Alle i flokken elsker Alice. Ingen plager henne, og alle leter etter henne for å legge samme på hengekøyene eller i sputniken. Hun viser fortsatt et kjempegodt kroppspråk som hjelper henne å unngå kranglinger.
Adferd mot mennesker: Alice er en mystisk og selvstendig rotte. Man kan si at hun er glad til å se meg, men hun vil ikke ha mye kos som Netla. Hun kan komme ut av det blå å slikke hendene mine eller å kose i genseren, men etter 5 sekunder løper hun vekk for å drive med sine greier. Hun er forsiktig og observerer alt. Hun har kontroll over alt som skjer rundt seg.
Hun er nysjerrig og god med nye folk.
Giulia med Alice, Hehena og Makai :hearteyes:
Mange har reist til regnbuen, men de blir aldri glemt :pose:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Hoyst_87 »

12 mnds rapport:
IMG_20181019_112118782.jpg
Navn: Ceecii's Castor Canadensis

Vekt: 645 gram

Helse: Aldri vært syk, ikke engang et snufs.

Adferd mot rotter: En god gutt som går godt overens med alle i flokken. Har tatt over alfa-rollen nå når Trøbbel er blitt gammel, og fungerer godt som det. Mild mot de andre, kan sette dem på plass om de herjer for mye, men kan like gjerne leke. Deler hengekøye med alle, steller gjerne de andre gutta.

Adferd mot mennesker: En herlig fyr! Snill, mild, rolig, håndterbar og trygg. Søker kontakt under utetid og vil gjerne sitte litt i fanget eller på skulderen. Har vært med på photoshoot med et band, og var utrolig trygg og enkel å håndtere også i denne situasjonen.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by c00nan »

jhgfghj.jpg
jhgfghj.jpg (55.24 KiB) Viewed 11427 times
1-års rapport

Navn: Ceecii's Maple Syrup

Vekt: 310g

Helse: Frisk, behandla med stronghold fordi eldre burkamerater klødde

Adferd mot rotter: fortsatt snill og god, ikke dominant. Fortsatt ikke prøvd med nye rotter

Adferd mot mennesker: Veldig trygg på mennesker, vil helst bare sitte på skuldern/i hetta og være med over alt

Annet: middels aktiv, leken liten jente, fortsatt godt sovehjerte

gmanzott
Pinky
Posts: 9
Joined: 11 Dec 2014, 12:24
Kjønn: Kvinne
Location: Moelv

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by gmanzott »

18 mnd rapport
Netla.jpg
Netla.jpg (131.72 KiB) Viewed 11221 times
Navn: Ceecii's Netla
Vekt: 398 g
Helse: Alltid vært frisk.
Adferd mot rottene: Fortsatt ei snill jente. Hun krangler av og til med burkameraten Thea som er rampete og dominerende, men Netla er ikke uskyldig, for å si det sånn ;-). Lagt merke til at Netla sover mer i det siste.
Adferd mot mennesker: Hun er fortsatt den samme gode og nysjerrige jente.
Alice.jpg
Alice.jpg (137.5 KiB) Viewed 11221 times
Alice_mønster.jpg
Alice_mønster.jpg (133.69 KiB) Viewed 11221 times
Navn: Ceecii's Alice Lake
Vekt: 358 g
Helse: Alltid vært frisk.
Adferd mot rottene: Alice har blitt en myk gammel mor, siden alle har startet å dominere henne, men hun klarer å få respekten tilbake etterpå.
Adferd mot mennesker: Fortsatt nysjerrig og kontrollerende. Hun vil klatre på alle som kommer på besøk. Hun har også blitt veldig mammadalt i det siste :-)
Giulia med Alice, Hehena og Makai :hearteyes:
Mange har reist til regnbuen, men de blir aldri glemt :pose:

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by c00nan »

Image

18 mnds rapport
(har kopiert omtrent alt fra forrige rapport fordi omtrent ingenting har forandret seg)

Navn: Ceecii's Maple Syrup

Vekt: 322g

Helse: Frisk, behandla med stronghold fordi eldre burkamerater klødde

Adferd mot rotter: fortsatt snill og god, ikke dominant. Fortsatt ikke prøvd med nye rotter

Adferd mot mennesker: Veldig trygg på mennesker, vil helst bare sitte på skuldern/i hetta og være med over alt

Annet: middels aktiv, leken liten jente, fortsatt godt sovehjerte


Sent from my iPad using Tapatalk

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Vimsy »

Hunnene:

Navn: Ceecii’s Fratercula Arctica
Vekt: 441 g
Helse: Hun har hatt luftveisinfeksjon (tror vi), og gått på antibiotika. Men hun ble ikke 100% etter kuren, en del nysing så vi prøver kortison nå mtp allergi.

Adferd mot andre rotter: Tica er fortsatt litt «ertete» med de andre rottene, men ikke noe alvorlig. Generelt fin. Men i introduksjon med den nye gutten ble hun en utfordring, busta seg, snøfta/fresa, stilte seg på to bein mot han. Hun kunne finne på å hogge mot han, for så å pile vekk. Så jeg tror nok det var usikkerhet og «angrep som første forsvar», men ingen skrammer og det har gått seg fint til nå, hun bare trengte litt mer tid enn de andre jentene for å bli vant.

Adferd mot mennesker: Fortsatt mammadalt og glad i mennesker, kontaktsøkende og elsker å være inni klær eller rotteskjerf. Ikke like leken lenger, men mer kosete. Veldig fin i håndtering, søt og snill.

Annet: Oppvakt og nysgjerrig. Ikke så mye nytt siden sist egentlig.


Navn: Ceecii’s Danaus Plexippus
Vekt: 483g
Helse: Hatt noe ulyder og nysing av og på, men ikke vært dårlig. På nylig helsesjekk synes veterinæren hun kunne høre litt lyd på ene lungen, men så lenge hun virker frisk er det ikke noe vi trenger å gjøre noe med.

Adferd mot rotter: Dana er en veldig rolig, fin og stabil rotte, hun holder seg en del for seg selv, er selvstendig og er ikke interessert i drama med de andre. Kan komme løpende for å skille opp når de andre styrer litt med hverandre.
Hun var helt eksemplarisk i introduksjon med ny gutt i flokken, ignorerte han for det meste og var ikke ute etter noe bråk på noen som helst måte, legger ikke opp til noen konflikter og hadde ingen negative reaksjoner. Hun kan bli litt sint og hogge etter de andre når de nærmer seg henne når hun spiser, men det er vel naturlig når de stjeler litt vel mye av henne til tider.

Adferd mot mennesker: God og søt, vasker og steller oss. Blitt litt kosete også, ikke leken lenger og har sluttet med den «protest pipingen» hun noen gang kunne komme med når hun ble løftet/håndtert - når hun ville være i fred og bli flyttet på når hun var steder hun ikke skulle være. En veldig behagelig og snill rottejente.

Annet: Hun er ikke like skvetten lenger, ikke så tilbakeholden som hun noen gang kunne være heller. Blitt mer selvsikker.


Navn: Ceecii’s Nunavut
Vekt: 410g
Helse: Vi har vært hos øyespesialist siden sist, som forklarte problemene som kunne føre med det å ha micro øyne. Det er ikke uvanlig med kronisk øyebetennelse og dårlig syn/blindhet. Det høyre øyet er fortsatt det som kan væske mest/har mer porfyrin, og som hun kniper mer igjen enn det andre. Spesialisten så at pupill og iris på det øyet var litt mer sammenklemt enn på andre siden og at hun da kan være mer lyssky på det øyet. Hun ser nok veldig dårlig, men det er mulig hun kan se skygger og lys/mørke. Ellers frisk og rask, og har ingen smerter – nå skyller vi bare øynene med saltvannsoppløsning 1 gang daglig og det fugerer fint. Hun har hatt litt ulyder/nysing av og på, men ikke blitt noe dårlig annet enn det.

Adferd mot rotter: Hun er blitt mye mer selvsikker i fht andre rotter, nesten litt for mye. Hun kan nappe og dra litt i de andre, men hun skader de ikke og det pleier ikke bli noe bråk ut av det annet enn litt «kjekling» mellom de. Stjele mat gjør hun en del. Hun var litt «vanskelig» under introduksjon med ny rottegutt pga nappingen og at han var litt usikker på andre rotter i begynnelsen. Men jeg synes det har gått seg fint til. Hun virker litt småsjalu når de andre rottene kommer bort til meg og hun er der, da napper hun etter de. Men kommer løpende for å avbryte konflikter mellom andre.

Adferd mot mennesker: Veldig kontaktsøkende og sosial, blitt veldig kosete og ligger i fanget for kontakt. Kommer ofte innom meg under utetid. Kjempe fin å håndtere, myk og rolig under håndtering, en skikkelig godklump.

Annet: Mer selvsikker i alle situasjoner, fortsatt nysgjerrig og elsker godbitsøk, leker og hamstrer mat som bare det.



Hannene:
Navn: Ceecii's Bugaboo
Vekt: 627 g
Helse: Kroniker. Mer eller mindre konstante neselyder og litt porfyrin rundt øynene. Noe overvektig. Har hatt luftveisinfeksjon som måtte behandles med vibranord en gang det siste halvåret. Ble tilbake til sitt vanlige jeg etter kur.

Adferd mot rotter: Bugaboo bor nå alene med en annen hann, da Steiger flyttet ut i kastrert form for å holde selskap med ei jente. Buggern er veldig glad i romkompisen sin, og de har det veldig fint og avslappet sammen.

Adferd mot mennesker: Bugaboo er slik han alltid har vært og elsker oppmerksomhet, kos og lek. Under medisinering var det ikke noe probem å få gitt han denne, selv om han ikke likte å få den og den måtte gis med tvang.


Navn: Ceecii's Canada Jack
Vekt: -
Helse: Aldri vært syk

Adferd mot rotter: En god gutt. Han kan være litt yppete mot broren sin men ingen aggresjon eller ordentlig krangel. De koser sammen og sover ofte sammen.

Adferd mot mennesker: Ganske bra. Han liker å holde seg litt i bakgrunnen når det kommer nye mennesker, men kommer alltid fram til buret når noen i familien eller jeg kommer.

Annet: Har microphthalmia


Navn: Ceecii's Grizzly Gus
Vekt: -
Helse: Aldri vært syk

Adferd mot rotter: Han er veldig god. Han bor med broren sin og de koser seg og leker sammen.

Adferd mot mennesker: Han er kjempe snill mot alle. Han er snill mot alle og skal gjerne sleike og hilse.


Navn: Ceecii's Woodstock
Vekt: 614 g
Helse: En episode med alvorlige luftveisproblemer i jula, hvor vi var redde vi kom til å miste Bolla. Vi forsøkte med antibiotika uten at han ble bedre. Heldigvis responderte han på kortison-behandling, så Bolla er nok plaget med allergi. Han er symptomfri nå, men må i perioder ha kortisonbehandling.

Adferd mot rotter: Svært vennlig og sosial, som broren sin. De sov sammen og stelte hverandre. Bolla har alltid vært den som har fulgt etter mens Muffins ledet an. Aldri dominant.

Adferd mot mennesker: Svært vennlig og rolig, spesielt med barn. Kjælen, elsker å ligge inni klær, spesielt i genser-ermer. Steller hender og kommer løpende mot deg om du setter deg ned og roper på ham. (Det gjorde Muffinsen også, men snudde om det ikke var noe godt å spise på gang.)

Annet: Noe mer reservert og forsiktig ovenfor nye hendelser, ting og mennesker enn broren, men får han tid på seg er han like nysgjerrig som broren.


Navn: Ceecii's Whiskeyjack
Vekt: 734 g
Helse: Muffins utviklet nylig en svært aggressiv kreftsvulst på venstre overarm, som vokste uhyggelig fort. Han ble forsøkt operert, men dessverre mistet vi vår kjære Muffins kort tid etter operasjonen. Frem til da var han helt frisk og uten tegn til sykdom, slik han har vært hele livet.

Adferd mot rotter: Muffins var svært vennlig og sosial med broren sin, de to stelte hverandre og sov ofte sammen. Noe mer dominant enn broren, men aldri aggressiv.

Adferd mot mennesker: Nysgjerrig og uredd, også mot fremmede. Svært barnevennlig. Alltid på utkikk etter neste eventyr, så han hadde ikke tid til å sitte i ro og kose så mye.

Annet: Svært glad i mat, noe vektoppgangen vitner om.. Alltid uredd i nye situasjoner, taklet det meste med stoisk ro - om det var bråk, katter, hunder eller nye ting - Muffins kastet seg på for å se om det var noe han kunne få noe gøy ut av. (Evt noe spiselig ut av...) Han er dypt savnet i hjemmet vårt.



Navn: Ceecii's Castor Canadensis
Vekt: 684 gram
Helse: Frisk og rask, aldri vært syk.

Adferd mot rotter: Alfaen i flokken. Var noe tøff mot de andre når alle var rundt 12 mnd, da var det nok en del ypping, og også ved 15 og 17 mnds alder når det var jenter på besøk for parring. Ikke ekstremt, bare litt mye hormoner i lufta. Har roet seg fullstendig ned og er seg selv igjen nå.

Adferd mot mennesker: En godgutt! Snill og glad, alltid. Elsker å sitte på skulderen. Kommer til døra så snart man nærmer seg buret.

Annet: Far til Gælisk-kullet.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

gmanzott
Pinky
Posts: 9
Joined: 11 Dec 2014, 12:24
Kjønn: Kvinne
Location: Moelv

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by gmanzott »

2 års rapport
Alice
Alice
Alice#1.jpg (123.29 KiB) Viewed 10720 times
Alice piggsvin
Alice piggsvin
Alice#2.jpg (125.74 KiB) Viewed 10720 times
Navn: Ceecii's Alice Lake

Vekt: 376 g

Helse: Frisk, bortsett fra ulyder som dukker opp av og til, spesielt i stress/nye situasjoner. Fin og blank pels.

Adferd mot rotter: Alice har alltid hatt en veldig god kroppsspråk. Alle i flokken elsker henne. Alice har vært introdusert til to 5 mnd gamle jenter (Ceecii’s Makai og Hehena) f.o.m. august. Jeg har lagt merket til en forandring i Alices atferd. Alice viste seg veldig urolig, på noen måte dominerende, og til tider aggressiv (hun jaktet, blåste og bet de to nye, heldigvis uten alvorlige skader). Helsetilstanden hennes tider ikke på noe synlig sykdom, så kan atferden skyldes til signaler/språk til Hehena og Makai, eller Alices alderen. Uroligheten fortsetter dessverre per i dag.
Alice lar seg dominere når hun har løpetid, og har sovet mange ganger med de små.
Hun er fortsatt en selvstendig rotte og alle liker henne, spesielt Makai, som maser på henne og har utvilsomt valgt Alice som rollemodell.

Adferd mot mennesker: Alice har alltid vært en søt og kontaktsøkende jente med alle. Hun er veldig knyttet til meg, selv om etter de to nye jentene ble inkludert i flokken, ble hun mindre interessert i meg. De siste dagene har hun kommet litt tilbake til den vanlige rotta jeg kjente fra før.

Annet: Hun er tynn, sprekk og aktiv. Man kan ikke tro at hun er 2 år gammel. Alltid klar for å komme ut av buret om tidlig morgen.

Netla
Netla
Netla#1.jpg (108.55 KiB) Viewed 10720 times
Navn: Ceecii's Netla

Vekt: 432 g

Helse: Hun hadde 2-3 dager med bustepels og hun bet meg. Pga denne mistenkelig oppførselen, bestilte jeg en time hos dyrlegen som kunne ikke kjenne/se noe galt med Netla. Heldigvis har dette skjedd kun en gang.
Netla slet ofte med tette tårekanaler. Hun er litt svakere i bakbeina nå, og pelsen er ikke like blank som før. Hun sover mye.

Adferd mot rotter: Hun er grei med alle. Hun blir ofte dominert av de andre i flokken, men også krever hun sin plass tilbake. Netla var ikke glad at Makai og Hehena skulle bli en del av flokken. Hun reagerte veldig sterk allerede på luktprøvene. Under intro måtte jeg ta henne vekk flere ganger, fordi det var stort sett henne som reagerte dårlig. Hun bustet og blåste spesielt i begynnelsen, og viste seg dominerende og aggressiv.
Heldigvis har situasjonen roet seg ned nå at alle bor sammen, men hun er noen ganger tvetydig i kroppsspråk.

Adferd mot mennesker: Netla er like glad i meg som før. Gnisser tennene når hun ser meg om morgen, og slikker ansiktet mitt og hendene mine. Men hun gjør det mindre enn før, siden hun foretrekker å sove mer. Når er hun våken, er hun alltid klar for å komme ut av buret og for å nyte utetid.

Annet: Netla har laaaange klør, og jeg må passe på å klippe dem :-)
Giulia med Alice, Hehena og Makai :hearteyes:
Mange har reist til regnbuen, men de blir aldri glemt :pose:

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by c00nan »

2 års rapport

Image


Image


Navn: Ceecii's Maple Syrup

Vekt: 312g

Helse: Frisk, behandla med stronghold fordi eldre burkamerater klødde. Mulig hun har gått ned i vekt? Hvis ikke en av vektene mine har tulla noen gang Image

Adferd mot rotter: fortsatt snill og god, ikke dominant. Fortsatt ikke prøvd med nye rotter

Adferd mot mennesker: Veldig trygg på mennesker, vil helst bare sitte på skuldern/i hetta og være med over alt. Fortsatt min godjente

Annet: rolig og avslappa, fortsatt aktiv og nysgjerrig under utetid. Bor kun sammen med Malu som er omtrent like gammel. Malu reagerte mye når jeg fikk kattunge i hus og var spent på om Maple skulle bli like redd men hun tok det mer med ro, hu og pusen snuste mye på hverandre gjennom sprinklene fra start.


Sent from my iPad using Tapatalk

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Vimsy »

Bedre sent enn aldri!

Alle 2-årsrapportene:

Navn: Ceecii’s Fratercula Arctica
Vekt: 475g
Helse: Hun har hatt luftveisinfeksjon og gått på antibiotika, er mye bedre nå. Hun har blitt en del svakere i bakparten sin og mistet mye muskelmasse der, men hun er likevel aktiv bare med noe begrensninger. Dessverre har hun også nylig fått en liten jursvulst, jeg har fått henne hormonchippet, så håper vi at den sinker, stopper eller best av alt krymper svulsten.

Adferd mot andre rotter: Tica har vært med på en ny introduksjon siden sist, som alltid er hun usikker, vil helst ut av situasjonen og poffer seg opp, det ble derfor noe krangling men det har stoppet helt nå.

Adferd mot mennesker: Fortsatt en kjempe god og sosial jente, vasker oss masse på hender og i ansiktet.

Annet: Ikke så mye nytt siden sist egentlig.


Navn: Ceecii’s Nunavut
Vekt: 461 g
Helse: Hun har hatt en runde med antibiotika og lvi, litt lyder frem og tilbake men virker fin nå. Hun har også mistet litt muskelmasse på bakbein/lår men er fortsatt aktiv og frisk og rask.


Adferd mot rotter: Under ny introduksjon har hun vært litt nappete mot de nye rottene, men melder seg helst ut av introduksjon og vil heller være på meg. Det går seg til med de nye nå, og går bra med de gamle flokkmedlemmene.

Adferd mot mennesker: Skikkelig kosejente og bare snill og god mot mennesker.

Annet: Ikke noe særlig nytt siden sist.


Navn: Ceecii’s Danaus Plexippus
Vekt: 536 g
Helse: Har hatt en runde med antibiotika grunnet lvi og fått urininkontinens, men er ellers frisk og rask nå.

Adferd mot rotter: Dana har vært gjennon en introduksjon til siden sist, dette var med 2 nye jenter. I begynnelsen var hun litt anspent, men det gikk ganske greit over til at hun ikke gadd å bry seg noe særlig om dem. Helst ville hun vel egentlig bare vekk fra introduksjon. Hun er rolig og fin med alle de andre flokkmedlemmene., og bra med de nye nå.

Adferd mot mennesker: En vennlig og god rotte, vasker oss og koser også mer og mer.

Annet: Ikke noe spesielt nytt siden sist.


Hannene:
Navn: Ceecii's Canada Jack
Vekt: 458 g
Helse: Aldri vært syk

Adferd mot rotter: En god gutt. Han kan være litt yppete mot broren sin men ingen aggresjon eller ordentlig krangel. De koser og sover ofte sammen.

Adferd mot mennesker: Ganske bra. Han liker å holde seg litt i bakgrunnen når det kommer nye mennesker, men kommer alltid fram til buret når noen i familien eller jeg kommer.

Annet: Har microphthalmia.


Navn: Ceecii's Grizzly Gus
Vekt: 487 g
Helse: Aldri vært syk

Adferd mot rotter: Han er veldig god. Han bor med broren sin og de koser seg og leker sammen.

Adferd mot mennesker: Han er kjempe snill mot alle. Han skal gjerne sleike og hilse.


Navn: Ceecii's Woodstock ("Bolla")
Vekt: 586 g
Helse: God. Bolla har vært plaget av tilbakevendende luftveissymptomer store deler av livet, men han har respondert godt på medisinering slik at det har ikke hemmet ham i noen grad. Han er nå preget av alder og er roligere og sover mer enn tidligere, men har god appetitt og allmenntilstand, og er en aktiv og frisk rotte.

Adferd mot rotter: Bolla var underdanig sin bror som døde i april, og de to var alltid gode venner som stelte hverandre og sov sammen. Vi skaffet to andre gutterotter en tid etter broren var borte, men Bolla har ikke akseptert dem. Han er aggressiv og redd, og ønsker ikke kontakt til tross for lang og forsiktig tilnærming. Dette antas å være i sammenheng med høy alder og den relativt lange perioden han var alenerotte, samt at den ene nye rotta ikke ønsker kontakt med Bolla heller.

Adferd mot mennesker: Verdens snilleste og godeste rottegutt. Han har omvendt i alle fall 5 rotte-skeptikere jeg vet om. Utrolig vennlig og nysgjerrig, ønsker helst å være i halsgropa eller genserermet, og sover gjerne inntil kinnet om han får lov. Veldig snill og fin med barn.

Annet: Da Bolla mistet broren var vi redde han kom til å bli ensom og deprimert, men i stedet har han blomstret i adferdsrepertoar, både på egenhånd og mot mennesker. Han har også blitt tjukkere, da han ikke konkurrerer om maten med svært matglade Muffins lengre.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Vimsy »

Hunnene:
Navn: Ceecii's Alice Lake
Vekt: 380 g
Helse: Svak i bakbeina, men hun løper rundt og klatrer likevel av og til. Alice har fått en jurssvulst under høyre armen, som vokser ganske sakte. Det ser ikke ut som svulsten plager henne. Ellers er hun frisk og aktiv som vanlig.

Adferd mot rotter: Hun blir plaget av de to yngste pøblene i huset. Hun aksepterer alt som Makai gjør til henne, men det er det stikke motasatte med Hehena. Alice blir fort irritert av Hehena sitt atferd, og hun blir fort aggressiv. Det kan gå dager at hun ikke tillater Hehena til å bevege seg i buret, eller til å komme seg ut av røret for å spise. Så snart ser Alice at Hehena går forbi, løper hun å "jege" henne, puffer, blåser og prøver å bite Hehena sine finger. Siste gang at dette atferdet skjedde, fortsatt det i circa 10 dager. Ellers kan Makai når som helst dominere Alice, groome henne hele tida, gå overalt hvor Alice går uten at dette får en reaksjon av Alice. Rotters mysteriet!

Adferd mot mennesker: Fortsatt en nysjerrig og kontaktsøkende rotte. Hun undersøker alle som kommer inn i rotterommet, og vasker gjerne hendene til besøkende. Hun har blitt roligere og vil ha mye kos av meg. Hun liker å bli massert på ryggen og beina, og hun sover gjerne når hun får massasjen 🙂 Hun ønsker at jeg sitter hele tida med henne, men det er selvasgt ikke mulig: så hver gang at jeg står opp, kommer hun løpende for å sjekke hvor går jeg.

Annet: Hun liker fortsatt å hamstre mat og "pakke" alt med fleece og burmatte. Hun liker å bade og å fiske puffet ris.


Navn: Ceecii’s Fratercula Arctica
Vekt: 537g
Helse: Tica har fortsatt litt utfordringer i fht luftveiene sine og går derfor på noen remedier for dette, noe som fungerer bra. Hun har også blitt en del svakere i bakparten sin, mistet mye muskelmasse og går litt «vinglete», bakbeina og tærne der henger ikke alltid like godt med. Men hun har det bra og klarer seg fint med litt tilpasninger i miljøet. I tillegg går hun nå fast på Metacam. Får også tilskudd som fiskeolje, glukosamin og tilskudd for å støtte normal nyrefunksjon. Bakbeina smøres også daglig med steril Manuka honning, da hun uten dette blir litt rød på helene sine, da gangen ikke er normal lenger. Jeg klipper også klørne hennes på bakbeina jevnlig. Jursvulsten har vokst litt, men den er fortsatt i en størrelse som ikke påvirker henne noe. Hun har lagt på seg nå, men med hormonchip, mindre aktivitet og eksra grøt etc med medisinene sine er det vel ikke til å unngå.

Adferd mot andre rotter: Tica er sjeldent i konflikter, og fungerer bra sammen med Nuna og Latte som hun bor sammen med nå. Jeg prøvde å introdusere noen nye babyer for litt tilbake, men det var såpass mange negative rekasjoner fra de andre i flokken at jeg valgte å stoppe det. De var/er så gamle og de forskjellige har litt utfordringer fysisk, så jeg valgte å ikke gjennomføre det likevel.

Adferd mot mennesker: En sosial, snill og fin jente, deler gjerne ut nusser og har så mye kjærlighet å gi! Vi koser oss sammen daglig, hun ligger i fanget eller armkroken min mens jeg stryker henne, hun nyter det og sover der hun blir liggende og motta kos.

Annet: Hun er mindre aktiv enn før, sover mer og må ha pauser mellom aktiviteter, men ikke noe som ikke er forventet med alderen de har nå.

Navn: Ceecii’s Nunavut
Vekt: 427g
Helse: Nuna har smerter i ryggen, det er mulig tap av muskelmasse og problemer med mobilitet i bakparten har noe med dette å gjøre. Hun er blitt ganske svak bak nå og er litt «sjanglete» når hun går. I tillegg klatrer hun heller ikke lenger eller hopper noe særlig høyt. Hun klarer seg likevel bra med litt tilpassninger i miljøet og har det fint slik det er nå. Smører bakbeina forebyggende med steril Manuka honning slik at hun ikke blir sår der.
Hun går nå fast på Prednisolin, og får også tilskudd som fiskeolje, glukosamin, tilskudd for støtte av normal nyrefunksjon og noen remedier grunner litt nysing/ulyder innimellom. Hun gikk en del ned i vekt for en liten stund siden, derfor får hun nå ekstra næring i kosten sin med bla. grøt flere ganger daglig, hun har gått opp litt og holder seg nå stabil.

Adferd mot rotter: Går bra sammen med søsteren sin Tica som er igjen nå, det var litt bråk mellom henne og Latte når søster Dana gikk bort, det ser ut som det har gått seg til litt mer nå og det er stort sett ro mellom dem alle. Jeg prøvde en introduksjon med noen nye babyer for en liten stund siden, men det var såpass negative reaksjoner fra henne(og noen andre i flokken), at jeg valgte å stoppe det ganske fort. Mtp alder og litt fysiske utfordringer hos de eldste valgte jeg å ikke fortsette introen likevel.

Adferd mot mennesker: Fortsatt en like sosial og god jente, trygg, enda mer kosete enn hun allerede var! Vi har kosestund både på starten og slutten av utetiden hver dag nå, der hun legger seg godt til i fanget mitt eller i en hånd, der sover hun og koser seg mens jeg stryker på henne.

Annet: Hun er selfølgelig mindre aktiv enn før, og sover mer, trenger mer pauser mellom aktiviteter, men nå er de jo gamle og det er ikke noe jeg bekymrer meg over.


Hannene:
Navn: Ceecii's Canada Jack og Ceecii's Grizzly Gus
Eier melder om at de har blitt tunge i rompa og sover mye. De har også blitt tynnere, men er ellers friske. Eier mistenker at de ikke orker å hente seg mat så ofte som tidligere.


Navn: Ceecii's Woodstock [Bolla]
Vekt: 550 g
Helse: Hatt tilbakevendende luftveisproblemer hele livet, men det holdes i sjakk med medisinering i perioder med mye symptomer. Har gått ned i vekt siste halvår, tydelig muskelsvinn og svak i bakparten.

Adferd mot rotter: Bor alene nå etter broren døde og han ikke gikk overens med den ene av de nye rottene våre. Har alltid vært svært vennlig og underdanig andre rotter.

Adferd mot mennesker: Etter han ble alene forsvant forsiktigheten Bolla tidligere hadde mot fremmede, og han oppsøker nå gjerne også nye mennesker. Han elsker å ligge i halsgropa og inni klærne, og er en ordentlig koseklump, steller hender og ansikt. Han er utrolig snill med barn.

Annet: Bolla er en fantastisk fyr som bringer mye glede til familien vår. Til tross for at han er noe preget av alder, er han mer eventyrlysten og tøffere enn da han var yngre, og utforsker alt som blir presentert ham med livslyst og god appetitt
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Canada: Ceecii kull C

Post by Vimsy »

Forrige post er altså 30 mnds rapportene :confused:
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply