Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

13324451_10154075433600428_1644071844_o (400x300).jpg
13324451_10154075433600428_1644071844_o (400x300).jpg (83.01 KiB) Viewed 10456 times
Alexandria
13295119_10154054557905428_5530728_n.jpg
13295119_10154054557905428_5530728_n.jpg (68.88 KiB) Viewed 10456 times
Skarv
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

LiKa
Pinky
Posts: 4
Joined: 16 Nov 2015, 15:23

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by LiKa »

:angel: I går forlot vår kjære Sol oss :cry2:

Sol har vært en enestående snill og god tott. Hun har vært trygg og inkluderende med både barn, voksne og andre rotter.

Jeg hadde hørt litt ulyder fra Sol i et par dager, men i min uvitenhet tok jeg tak i det for sent :-(

På lørdag kveld var det tydelige lyder fra henne når hun pustet, så jeg tok kontakt med Marit. Sol var fortsatt i "normal" form ellers, hun spiste og drakk og var aktiv som vanlig. Jeg hadde henne hos meg hele natta (snille samboeren min lå på sofaen). På søndag tok jeg kontakt med veterinær, og vi ble enige om å se an til mandag morgen. På søndag kveld så jeg tydelig at Sol brukte kroppen for å få puste, så jeg dro til veterinæren med henne. Hun fikk antibiotika, men veterinæren syns hun virket i god form til å tydelig ha en LVI. Jeg klarte ikke få i henne antibiotikaen på mandag morgen, og vi dro igjen til veterinæren. Han ga henne antibiotikaen og betennelsesdempende, men sa også at hun virket i forholdsvis god form.

Sol var en liten tur innom hos de andre i buret og fikk kos og varme, men utover dagen hadde jeg henne hos meg hele tiden. Hun ble mer og mer rolig, og jeg fikk i henne minimalt med vann og mat. Hun hadde også en liten periode hvor hun bare ville ligge alene. Jeg så at hun begynte å bli blek stakkar :-( etter hvert la hun seg tilbake på favorittplassen sin i nakken min. Jeg håpet hele tiden på at formen skulle snu og at hun ville ta imot vann og mat, men hun ble bare mer og mer rolig og stille.

Sent på kvelden våknet hun plutselig brått til, og løp og hoppet fra puta mi helt til beinenden av senga, og rett i golvet :-( og så var hun borte :-( Jeg prøver å tenke at hun plutselig så verdens største ost, eller at søster Måne og pappa Frost ropte på henne, for hun løp så målrettet og full av kraft <3

Jeg vet nå at jeg skulle reist til veterinæren så snart jeg hørte ulyder fra henne, og selv om jeg ikke har noen garanti for at det kunne gått bra, så har dette vært en dyrekjøpt lekse :-(

Vi savner Sol så inderlig mye :angel: hvil i fred kjære Sol <3

Linda

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: RE: Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

LiKa wrote: Sent på kvelden våknet hun plutselig brått til, og løp og hoppet fra puta mi helt til beinenden av senga, og rett i golvet :-( og så var hun borte :-( Jeg prøver å tenke at hun plutselig så verdens største ost, eller at søster Måne og pappa Frost ropte på henne, for hun løp så målrettet og full av kraft <3

Jeg vet nå at jeg skulle reist til veterinæren så snart jeg hørte ulyder fra henne, og selv om jeg ikke har noen garanti for at det kunne gått bra, så har dette vært en dyrekjøpt lekse :-(

Vi savner Sol så inderlig mye :angel: hvil i fred kjære Sol <3

Linda
Du må ikke være så hard mot deg selv, Linda. Det her var jo bare trist, og det gikk så altfor fort nedover. Image

Fin tanke, jeg er sikker på at hun har det gøy sammen med Måne, pappa Frost og tante Nimh nå <3
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

LiKa
Pinky
Posts: 4
Joined: 16 Nov 2015, 15:23

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by LiKa »

Tusen takk <3

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

Hunnene:

Navn: Ceecii og Domino's Pannekake og
Ceecii og Domino's Sitron

Vekt: Rett over 300g

Adferd/helse/annet: Begge rottene våre er i strålende form.

Pannekake er fortsatt litt mer forsiktig en søsteren, vi tror det skyldes at hun ser dårlig. Men veldig kosesyk og liker oppdagelses turer. Men da i sitt eget meget rolige tempo.

Sitron derimot er høyt og lavt på sekunder, ikke bekymret for noe. Begge to liker godt og "leke" med hunden vår Embla.

Begge veier rett over 300 g, og er nå nesten helt hvite. De trives godt i villaen sin som går over 4 Etg med diverse utfordringer og leker. De henger i buret så snart de hører noen kommer forbi, så det er ikke lett og overse deres oppfordring om litt kos :-) De er meget vennlige med hverandre. Ingen krangling, vi tror at det er fordi at Sitron er absolutt sjef, og Pannekake som ser dårlig er komfortabel med det.

Navn: Ceecii og Domino's Soria Moria

Vekt: 415 gram

Helse: Ingen anmerkninger
Adferd mot rotter: Bare snill og god. Ingen problemer ved intro og et godt medlem av jenteflokken på 7.
Adferd mot mennesker: Finner seg i alt! Om hun ligger og slapper av i en køye blir hun bare glad for litt kos, og ligger da gjerne og gnisser tenner og popper øyne. Om hun er våken har hun sjeldent tid til kos.

Navn: Ceecii og Domino's Alexandria
Vekt: 350 gram

Helse: Bra helse
Adferd mot rotter: Bra mellom søsknene. Har bare to rotter. Tisser meg fortsatt på hånden.
Adferd mot mennesker: Bra. Nysgjerrig og vennlig.
Annet: liker å utforske.


Navn: Ceecii og Domino's Skarv
Vekt: 450 gram

Helse: Topp helse ��
Adferd mot rotter: Bra mellom søsknene. Har bare to rotter
Adferd mot mennesker: Bra. Nysgjerrig og vennlig.
vil ofte opp i genseren enda. Liker å nusse.��


Hannene:

Navn: Ceecii og Domino's Store-Per

Vekt: 800 gram

Helse: Frisk, ikke hatt noen sykdommer.
Adferd mot rotter: Snill gutt, men kan være litt rampete noen ganger. Syns det er kjempe morsomt å bite broren sin i øret
Adferd mot mennesker: Kjempe snill og har alltid vært. Aldri vist tegn til aggresjon, liker oppmerksomhet og å farte rundt med sine mennesker.

Navn: Ceecii og Domino's Vesle-Per
Vekt: 880 gram
Helse: Frisk, ikke hatt noen sykdommer.
Adferd mot rotter: Veldig rolig gutt nå etter kastrering og orker ikke så mye lekeslåssing lenger. Legger seg litt flat.
Adferd mot mennesker: Kan være litt skeptisk først, men er så snill så snill J Glad i kos, lukker øya og nyter.


Annet: Ble kastrert pga. aggressiv oppførsel, men er en helt annen gutt i dag. Så snill og rolig :)


Navn: Ceecii og Domino's Tobakksgutten

Vekt: 670 gram

Helse: Ingen anmerkninger
Adferd mot rotter: Har vist en liten tendens til å kjekke seg litt ekstra i visse situasjoner i den siste tiden. Dette er sjeldent, og han er ellers en snill og god gutt som passer godt på flokken sin. Noe forsvar over god mat.
Adferd mot mennesker: Finner seg i alt mulig rart, og fortsatt pudding i hendene. Snilleste og mest kontaktsøkende gutten vi har. Vi får aldri vasket buret i fred. Står i burdøren for å få kos når vi er i nærheten.
Annet: Usedvanlig trygg og sover seg igjennom det meste!


Navn: Ceecii og Domino's Kvitebjørn Kong Valemon
Vekt: 665 gram
Adferd/helse/annet: Godklump som gjerne gir rundvask til oss på to bein. Super rundt unger og nyskjerrig på besøkende. Bor sammen med 8 jenter og ser ut ut til å trives med det .

Ingen problemer mtp helse

Navn: Ceecii og Domino's Smørbukk
Vekt: ---

Helse: Ingen anmerkninger.
Adferd/Helse/Annet: Snill mot alle rotter og folk, aldri sett han være kjip mot noen. En stor kosebamse som liker å sove lenge.





Mangler rapport for 3 jenter. De kommer snart de også :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

Navn: Ceecii's og Domino's Saga <3

Vekt: 431 gram

Helse: Frisk som en fisk, alltid vært. Eneste er jursvulst.

Adferd mot rotter: Snill, rettferdig og god. Groomer de andre, ligger alltid sammen med minst en av de andre :) Alfa og flink til det!

Adferd mot mennesker: Verdens snilleste, godeste rottejente. Hjerterotte av en annen verden.. <3 Kosete og virkelig bare snill! Kan håndteres av alle.

Annet: Har hatt et (gigantisk) kull. Var en flink mor som klarte å fostre opp 17 unger. Rotter som har hatt kull har ofte større sannsynlighet for jursvulster, og dette gjelder dessverre Saga og. Hun har en stor og en litt mindre, men de hindrer henne ikke det minste :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

Navn: Ceecii og Domino,s Korse.
Vekt:450g.
Helse: Rask og lett på foten. I høst merka vi to klumper på ryggen hennes. Vi var redd for kreft men det viste seg og være to verker. Hun fikk hull på dem selv og så hjalp vi med resten. Renset med varm klut. Begge to er bort nå og hun er frisk og rask. HELDIG VIS!
Adferd mot rotter: er snill mot andre rotter og er i små krangler med søster.
Adferd mot mennesker: selskapssyk, sosial og snill med klør.
Annet: fortsatt glad i mat.

Navn: Ceecii og Domino,s Lurvehetta.
Vekt:470g
Helse: modig, frisk som en fisk og en rask klatrer. Hun var uheldig i sommer og falt ned fra buret. Slo seg i det ene bakbeinet. Fikk litt smertestillende fra dyrlegen i tre dager. Og etter en uke sommerferie hos morfar en uke senere (han er veldig glad i Lurve og Korse) var hun helt seg selv igjen. Fantastisk hvor flott disse små dyrene klarer å hele seg selv!
Adferd mot rotter: litt usikker mot fremmede rotter men ellers veldig snill. Hun har vært på besøk hos ei heller tøff rotte, hos nabogutten her. Da ble hun redd, noe som er helt naturlig da den rotte var morsk hele tiden mot nykomlingene.
Adferd mot mennesker: selskapssyk, sosial, snill og bruker klør under genseren ;D. Vi kan kjenne på måten de går på oss på hvem det er, Lurve eller Korse. Men det er helt greit! Lurve er fortsatt en utforsker.
Annet: er veldig smart og må fortsatt ha på klemme på buret. Veldig utforskende.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

18 måneders rapporter

Hunner:

Navn: Ceecii og Domino's Soria Moria
Vekt: 617 gram

Helse: Litt rund og litt forkjøla akkurat nå, slik de ofte er på våren, ellers ingen anmerkninger.
Adferd mot rotter: Hun endret litt adferd da hun mistet sin mor og nesterotte i rangen med bare 9 dagers mellomrom. Hun fikk mye ansvar veldig raskt, og tok alfarollen litt for seriøst. Hun har derfor vært overraskende vrang i introduksjon med en kastrert hann. Ellers trivelig og god og passer godt på sine.
Adferd mot mennesker: Finner seg fortsatt i alt. Merker hun har blitt mer voksen, og ikke like oppsøkende. Men hun er glad i kos og lett håndterlig.


Navn: Ceecii og Domino's Sitron
Ceecii og Domino's Pannekake
Vekt: Rundt 300 gram

Helse: God
Adferd mot rotter: Ingen endring
Adferd mot mennesker: Fortsatt sosiale og vennlige


Navn: Ceecii og Domino's Lurvehette
Ceecii og Domino's Korse
Vekt: ca samme som ved 1 års alder. Lurve har gått litt opp og Korse litt ned

Helse: Lurvehette er frisk og rask, men har blitt en voksen dame adferdsmessig. Korse har fått en saktevoksende kul og begynner å reduseres. Korse har også gått litt ned i vekt.
Adferd mot rotter: Søstrene koser seg veldig sammen.
Adferd mot mennesker: Fortsatt gode og snille.

Navn: Ceecii og Domino's Skarv
Ceecii og Domino's Alexandria
Vekt: Ukjent

Helse: Alexandria har fått lvi og får behandlig for dette. Skarv er frisk.
Adferd mot rotter: Uendret.
Adferd mot mennesker: Fortsatt fine og sosiale.

Hanner:


Navn: Ceecii og Domino's Tobakksgutten
Vekt: 760 gram

Helse: Har hatt en abcess på magen, ellers ingen anmerkninger.
Adferd mot rotter: Stabil og god alfa. Meget bestemt herre som skal ha det på sin måte. Ikke mye å tilføye her.
Adferd mot mennesker: Fortsatt like god som han alltid har vært. Ingen endringer.


Navn: Ceecii og Domino's Kvitebjørn Kong Valemon
Vekt: 700 gram - han har lagt på seg rundt 50 gram etter å ha fått ab for lvi. Han har vært og er fremdeles en slank kar men han hadde godt av å få på de grammene :)

Helse: Fikk akutt pustebesvær i påska, rettet seg kjapt med Vibranord. Stort sett alt av neselyder som han hadde da han kom har vært borte etter medisineringen :) Ingen andre problemer
Adferd mot rotter: Gulle god :) Jentene bytter på å ligge sammen med han
Adferd mot mennesker: Trygg kar :) Han håndterer unger like godt som voksne.
Annet: Valemon gir mer enn gjerne full vask til de rundt han om han bare kommer til ;) Han forblir eneste gutten i flokken siden han klart gir uttrykk for at han ikke ønsker annet enn dameselskap.

Ceecii og Domino's Store-Per og Vesle-Per kommer det ikke rapport på. Store-Per ble diagnotisert med kreft og avlivet 16.05.2017 og kastraten Vesle-Per er derfor blitt omplassert til et nytt hjem med hunner.

Moren Eoh fjernet en svulst - muligens tett melkekjertel - i april 2016. Deretter en ny svulst i august 2016. Litt etter den siste operasjonen fikk hun abcess, som sprakk og gikk bort av seg selv. 27. februar 2017 gikk hun bort med en sliten kropp i en alder av to år og én måned.

Saga gikk bort 28.12.2016. Etter å ha født et kull på 17 unger fikk hun kort tid etter en svulst.

Smørbukk gikk bort 26.04.2017. Ukjent sykdom. Hadde veldig tungt for å puste.

Jeg konkluderer med at det dessverre er en del LVI og svulster på denne linjen. Dette er absolutt noe å ta hensyn til ved videre avl fra etterkommere av disse. Noterer meg dette bak øret, og håper flere gjør det samme. :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ceecii Kull A - Domino's Kull E

Post by Vimsy »

Idag ble dessverre Vesle-Per funnet død i buret sitt. Etter at Store-Per gikk bort flyttet han til Sandra som hadde to jenter. Etter en lang intro fikk hun dem endelig sammen, og han sovnet inn med den nye flokken ved sin side.

Vesle var ganske overvektig og han hadde noen smerter for en stund siden. Det er ikke godt å si hva dødsårsaken var.

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply