Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by HeleneH »

Jeg skal ta 3ukers bilder i morgen, da kan vi se nærmere på fargene.

De to som jeg har merket med cinnamon? er definitivt annerledes i pelsen enn sine Agouti-søsken.

De tre som jeg har merket Dove Agouti er lysere i pelsen enn det mine russian blue har vært.
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by torasrotter »

kikky wrote:
Vell det skal en godt trent øye til å se forskjell på en dårlig chocolate og en rusten black. De som avler stort på chocolate blander aldri black inn i linjene fordi det utvasker fargen.Utifra babybildene av Mario kullet så tror jeg heller de er dårlige chocolate, jeg har iallefall aldri sett en rotte ruste over hele kroppen i 3 ukers alder
Sjokolade er jo black basert da, blir litt vansklig å unngå sort :blrp: Parrer de bare sjokolade/sjokolade basert med sjokolade/sjokolade basert da eller? Eneste måten å unngå ren black i kullene sine. Samme med black som med agouti, rr genet kan fint ruste black pelsen til en mer sjoko lignende farve. Pels skifte skjer jo også ofte ved 3 ukers alder.

Ja det er nettopp det de gjør :cheerful: Kun chocolade med chocolade.
Vell jo Russian Cinnamon og Dove agouti er samme tingen i utganspunktet. Men den kan være både bb, mm og momo basert, så den kan ha veldig mange ulike uttrykksmåter. Det sier seg selv at en rotte med genkoden A- bb rbrb ikke har noe med Cinnamon og gjøre. Men det er fremdeles en dove agouti. Til likhet så vil A- mm rbrb være veldig annerledes i fargen enn A- momo rbrb men fremdeles Russian Cinnamon / Dove agouti. Derfor tror jeg det skal godt gjøres å sammenligne russian cinnamon/Dove agouti med hverandre med mindre man kan vise til en stamtavle.
De blir jo kallt dove av en grunn fordi de er ganske like i nyansen, sant? Alle tre variantene er lyse, mye lysere enn hva en ren rb agouti skal i teorien være.

Jo det stemmer de er mye lysere enn en ren RBA og det er jo også disse ungene. Kan klistre med bilder av mine RBA unger så kan man lett se at det er stor forskjell, iallefall med de bildene som ligger ute nå.
Det er ingen tvil om at Agouti kan ha ulike nyanser, men hvis man ser på bildene tidligere i tråden så synes jeg det er ganske tydelig at det er to helt ulike farger på de mørkeste og de lyse. Jeg kan ikke tenke meg noen annen variant som er så lik på agouti uten å være det.
Shebelle var mye lysere/rødligere enn sine kullsøsken, mulig Matmor har bebse bilder?

Ja det er ingen tvil om at de som er satt som cinnamon kan være lyse Agoutier, det er vannskelig å si i ung alder.
Jade som forøvrig er blitt sagt av Dansker er Russian Blue Agouti er uten tvil Russian Cinnamon. Jeg sammenlignet henne med min standard Cinnamon og de er utrolig like i pelsen, man kan se at det eneste som skiller de dem er den tydelige Russian Blue tonen som ligger under. Det er i teorien ikke vanskelig å lage dove agouti eller russian cinnamon. Jeg hadde to dove i mitt kull i fjor, hvis de hadde blitt agouti basert hadde de jo vært dove agout
Hvis danskene mener hu er rb så er det stor sannsynlighet for at hun nok "bare" er rb. De har mer snurr på arvegangen og genkodene til farvene enn hva svenskene hadde/har. Sånn som med sjokoladene, fenotypen kan de godt kalle sjokolade selv om genotypen er en helt annen.

Når teorien sier at du skal ha rb og mink i ett kull for å få dove, er sannsynligheten større for at ungene er rb agouti og ikke russian cinnamon, men shit happens :cheerful:

Siden alle ungene i kullet er Agouti-basert så ville det ikke kommet mink, men cinnamon. Så hvis det stemmer at de vi har fargedømt som cinnamon er cinnamon så er jo iallefall en av de i boks. Jeg fikk et kull med både agouti og black basert, men ingen av de var RB. Mens RBA fikk jeg mange av. Så bare fordi det er mer "logisk" at det burde kommet RBA, så vil jeg ikke si at det betyr at det MÅ komme :wink:

Vell jeg vet nå ikke helt jeg, det er kanskje lenge siden du har vært inne på det danske forumet? Det er relativt mange feilbedømminger der og det er kanskje to eller tre personer der inne jeg ville sagt at har peiling på dette med farger og genetikk.
Nå har du jo faktisk ikke sett bilder av Jade engang så jeg synes det er ganske rart å umiddelbart tro at hun er RBA kun fordi noen dankser har sagt det.. Jeg sier ikke at jeg er 100% sikker på at ungene i dette kullet er RC/DA, men det er idiotisk og utelukke det. Marlen klarte nå å lage Russian silver med to rotter med nærmest ukjent bakgrunn. Da det dukket opp var det vist bare en vanlig blue. Men den gang ei, hun var Russian Silver og en flott en og :wink:
Her har du RBA som ung.

Image

Image

RBA som voksen.
Image

Russian Cinnamon som liten.
Image

Image

Russian Cinnamon som voksen.
Image

Image

Image

Bilde av Russian Blue Agouti som voksen ved siden av Jace (russian Cinnamon), da ser man tydelig forskjell :wink:
ImageImage
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by wollf »

:liker:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by kikky »

Siden alle ungene i kullet er Agouti-basert så ville det ikke kommet mink, men cinnamon. Så hvis det stemmer at de vi har fargedømt som cinnamon er cinnamon så er jo iallefall en av de i boks. Jeg fikk et kull med både agouti og black basert, men ingen av de var RB. Mens RBA fikk jeg mange av. Så bare fordi det er mer "logisk" at det burde kommet RBA, så vil jeg ikke si at det betyr at det MÅ komme
Når jeg skriver rb så mener jeg genotypen som vil si både agouti og sortbasert russianblue :cheesy:

Syntes nå ingen av de tottene ser russian cinnamon ut jeg altså, litt mørke. Lysere i virkelighet enn på bilde kanskje?
Vell jeg vet nå ikke helt jeg, det er kanskje lenge siden du har vært inne på det danske forumet? Det er relativt mange feilbedømminger der og det er kanskje to eller tre personer der inne jeg ville sagt at har peiling på dette med farger og genetikk.
Nå har du jo faktisk ikke sett bilder av Jade engang så jeg synes det er ganske rart å umiddelbart tro at hun er RBA kun fordi noen dankser har sagt det.. Jeg sier ikke at jeg er 100% sikker på at ungene i dette kullet er RC/DA, men det er idiotisk og utelukke det. Marlen klarte nå å lage Russian silver med to rotter med nærmest ukjent bakgrunn. Da det dukket opp var det vist bare en vanlig blue. Men den gang ei, hun var Russian Silver og en flott en og
Forsiktig nå, ikke pent å bruke idiotisk på et slikt her forum? Kan vel diskutere dette uten å bruke slike ord? Men da kan vel jeg kanskje si at det vil være ulogisk å hoppe rett på dove(russian cinnamon) når russian agouti er mer sannsynlig? Klarte den setningen fint uten sterke ord :blrp: Har på nada tidspunkt sagt at en skal utelukke sannsynligheten, men i følge teorien er rb et "sikrere" farve valg :cheerful: Quoter meg sjøvl igjen, shit happens :ratgreen: Hvem har sagt at jeg ikke har sett bilder av Jade :huh:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by torasrotter »

Jepp du har rett :justice: Bytt ut idiotisk med ulogisk :wink: Jeg vil kanskje forandre mening når jeg ser tre ukers bildene, det er vanskelig å se på et bilde, men utifra de forrige bildene vil jeg si Russian Cinnamon. Det kan jo hende hun sitter igjen med RBA og noen dårlige Agoutier ( de er jo veldig vakre de og :yumm: ). Men mormor er Russian Cinnamon og fars søster har produsert Russian Cinnamon. Så genetisk sett er det ikke usannsynlig :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by kikky »

Hørtes bra ut :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by HeleneH »

Da har småttisene blitt 3 uker! :party:

De er nyskjerrige og lekne hele gjengen, henger fint i hånda og kan fint sovne i armkroken :)

Det er 2 som utmerker seg, Cinnamon(?)jenta til Wollf - hun har vært den første til alt. Hun er ram på å klatre både oppover, nedover og sidelengs, hun drakk først av vannflaska og er generellt veldig nyskjerrig på mennesker.
Den andre er Dove Agoutien(?) til Urokråka. Han har allerede begynt med basketak med sine søsken, er veldig tøff og mulig alfa-emne.

Niana var hos meg i går og fant sin utvalgte, en Agouti Self gutt med en liten knekk på halen, helt ytterst. Eller, det vil si, han fant henne :kisses:

Bilder!
De er helt umulige å ta bilder av :giggle: men jeg har plukket ut et av hver som ble best av alle sammen..
Alle bildene er tatt i vinduskarmen med blitz

Gutt, Dove Agouti Self TØ, 49g (Reservert Tora)
Image

Gutt, Dove Agouti Self Dumbo, 46g (Reservert Urokråka)
Image

Gutt, Dove Agouti Brk.Sh. TØ, 48g (reservert Kesia)
Image

Gutt, Agouti Brk.Sh. Dumbo, 49g
Image

Gutt, Agouti Self TØ, 50g
Image

Gutt, Agouti Self Dumbo, 49g og med knekk på halen (reservert Niana)
Image

Gutt, Agouti Self TØ, 46g (han som fikk bitt i halen som baby)
Image

Gutt, Agouti Self Dumbo, 45g
Image

Gutt, Agouti Brk.sh TØ, 49g
Image

Jente, Agouti Brk.sh. Dumbo, 43g
Image

Jente, Agouti Brk.sh. Dumbo, 44g
Image

Jente, Agouti Self TØ, 45g
Image

Jente, Cinnamon(?) Brk.sh Dumbo, 42g (beholder)
Image

Jente, Cinnamon(?) Brk.sh TØ, 46g (Reservert Wollf)
Image

Bonusbilde av jenta til Wollf :)
Image

Jeg har ikke skrevet opp alle som er reservert, ettersom det ikke helt er bestemt hvem som skal til hvem enda. De som er skrevet opp er de som definitivt er valgt. :)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by wollf »

Woho. Elsker sånne rotter. Hun vil passe perfekt inn i min flokk

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by BlackNenne »

Toppøret agouti self. :aww: :spise:

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by Urokråka »

Æsj,jeg får ikke sett bildene... *forteseghjemogsepåegenpc*

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by Niana »

Finingene :lovey: Og Zero valgte definitivt meg, ja. Han havnet i hånda mi flere ganger på rad, vasket meg masse og bet godt tak i neglen min :giggle: Helt ufattelig sjarmerende der han satt midt i hånda mi og vasket seg i ansiktet :kisses:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by Urokråka »

Nesten like greit at jeg ikke kunne komme i går for disse hadde jeg ikke klart å dra ifra :P

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by HeleneH »

Nå er alle ungene, mor og venninner flyttet til jobben min for en ukes tid grunnet flytting. Alle tok det hele med stor ro, og spiser og drikker som normalt. De har allerede fått mye oppmerksomhet av folk som er innom, noe som er populært hos rottene :nottelling: Glade i mennesker, jentene mine! :kisses:
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by HeleneH »

4 ukers bilder!

Ungene er nå blitt hele 4 uker gamle, og er snart klare til å dra hjemmefra :)
Noen av gutta har begynt å fatte interesse for rumpa til de voksne jentene, så vi ser dag for dag om guttene og jentene må skilles.
De har midlertidig flyttet inn i ekstraburene, til vi får flyttet oss inn i den nye leiligheten (tar over mandag)

Ser ut som de trives selv om det ikke er RSen ;)
Image

Så til ungene! De vokser i rekordfart og alle ligger mellom 71g og 84g, Gutta er størst utenom en liten kar.

Gutta først:

81g TØ, Agouti Brk.sh. med mageflekk (Reservert A.Knudsen)
Image

78g Dumbo, Agouti Self (Reservert A.Knudsen)
Image

80g TØ Dove Agouti (?) Dårlig Brk.sh (ingen mageflekk) (Reservert Kesia)
Image

82g TØ Dove Agouti (?) Self (Reservert Tora)
Image

81g TØ Agouti Self LEDIG
Image

71g TØ Agouti Self, Sår på halen som liten (Reservert Kesia)
Image

78g Dumbo Agouti Self, Liten knekk på halen (Reservert Niana)
Image

84g Dumbo Agouti Brk.Sh. med 2 mageflekker (Reservert Urokråka)
Image

78g Dumbo Dove Agouti(?) Self (Reservert Urokråka)
Image

Så til jentene:

72g Dumbo Cinnamon(?) Brk.Sh. (beholder)
Image

70g TØ Agouti Self (Reservert Siw)
Image

75g TØ Cinnamon(?) Brk.sh. med 2 mageflekker (Reservert Wollf)
Image

72g Dumbo Agouti Brk.Sh. (Reservert Urokråka)
Image

74g Dumbo Agouti Brk.Sh. med brystflekk (reservert Siw)
Image
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tim Burton kullet (Samarbeid RatRace og Navistars)

Post by HeleneH »

OBS!
Nå må jeg snart ha navnene klare folkens :)

Navn som er tatt: Edward, Charlie, Alice, Emily og Zero
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Post Reply